MultiMan
W Weimik skrev:
Har hon fått det dyrare då? Och gör det verkligen skillnad att hon är ensamstående?
Det har stor betydelse då arbetsbelastningen i hemmet blir så stor att orken till ett specialanpassat liv utifrån effekttaxor ofta inte finns.

• Gilla
Niklas Larsson1385
  • Laddar…
S SueCia skrev:
har spekulerat på elmarknaden med skattebetalarnas pengar
Är det en vanligt förekommande aktivitet i Sverige?

• Gilla
MSBygga
  • Laddar…
N
P PurreP skrev:
Det skrivs mycket om effekttariffens vara eller icke vara, men hur har ditt utfall blivit?

Låna min kalkyl och räkna ut hur det påverkat dig:

Länk till beräkning

Kalkylen utgår från att elnätsavgiften skulle gått upp 5%/år oavsett tariff, om du vil använda andra siffror kan du ändra detta i fliken Tariff.

Mitt eget utfall enligt bild
Jag kan inte säga att jag förstår din tabell? Kan du inte ta med effekttopparna istället för att se om ditt beteende har förändrats?

Räknade själv i går, och jämförde överföringsavgift för Ellevio i område 3: 2024 med dygnstariff och 2025 med effekttariff blev i princip +-0.

Ingen elbil. Gammal bvp som knappt går att fjärrstyra - lyxar med 22 grader inne. Ingen direkt omläggning av vårt liv jämfört med de övriga 20+ år vi har bott i huset, men så har vi alltid kört tvätt och disk under lågtariff. Mat lagar vi när alla andra gör. Duschar görs det efter träning och match i dam div 3.

Visst hade varit positivt att ha turen att ha en nätägare med en mer gynnsam modell än Ellevios tre toppar under 06-22 (halv topp under lågtariff)

S
S SueCia skrev:
Och gissa vilka det blir billigare för? De som redan har det gott ställt, bor i välisolerade hus, har spekulerat på elmarknaden med skattebetalarnas pengar osv. osv. Det är dessa personer som till stor del står för de som fått det billigare.

Det är inte ensamstående Helena med 2 barn i en 70talskåk utan större renoveringar som fått det billigare, det kan jag lova dig.
Ofta två elbilar också. Nyaste Volvon så klart. (och underligt nog bastu)
Effktavgiften är anpassad för dessa (alltså framtida samhälle med stort elbehov)

N
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Räknade själv i går, och jämförde överföringsavgift för Ellevio i område 3: 2024 med dygnstariff och 2025 med effekttariff blev i princip +-0.

Ingen elbil. Gammal bvp som knappt går att fjärrstyra - lyxar med 22 grader inne. Ingen direkt omläggning av vårt liv jämfört med de övriga 20+ år vi har bott i huset, men så har vi alltid kört tvätt och disk under lågtariff. Mat lagar vi när alla andra gör. Duschar görs det efter träning och match i dam div 3.

Visst hade varit positivt att ha turen att ha en nätägare med en mer gynnsam modell än Ellevios tre toppar under 06-22 (halv topp under lågtariff)
Så, du har ett förutsägbart beteende som följer etablerade mönster som inte tar hänsyn till energipriset.

SÅ har jag också, men det blir då dyrare eftersom jag betalar mer för elen eftersom jag inte kan ta vara på dalarna i energipriset!

N Noun skrev:
Så, du har ett förutsägbart beteende som följer etablerade mönster som inte tar hänsyn till energipriset.

SÅ har jag också, men det blir då dyrare eftersom jag betalar mer för elen eftersom jag inte kan ta vara på dalarna i energipriset!
I min jämförelse är det bara överföringsavgiften.
Skulle jag även lägga till spot-priset blir det annorlunda, beroende på valt avtal och möjlighet att justera förbrukning mot spot-priset, men det var inte i mitt intresse i går.
Sedan är det personliga val och läggning som avgör hur man kan och vill lägga förbrukare som kan ha påverkan på effekttoppar.
För vår del är bvp som är särklass påverkande, där det enda jag kan göra är att tvinga fram nattsänkning vid godtycklig tidpunkt.
Graf som visar detaljerad energiförbrukning för olika enheter den 14 mars, inklusive CTC BVP, disk- och tvättmaskin, i kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvätt och disk ger i verkligheten marginell påverkan, visserligen 2kW men två kortare uppvärmningsstötar på knappa 15min vardera, så utslaget på timmen blir det troligen ingen topp.

Graf som visar effektförbrukning av en diskmaskin mellan 15:00 och 16:30 den 14 mars, med toppar runt 2 000 W vid flera tillfällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
I min jämförelse är det bara överföringsavgiften.
Skulle jag även lägga till spot-priset blir det annorlunda, beroende på valt avtal och möjlighet att justera förbrukning mot spot-priset, men det var inte i mitt intresse i går.
Sedan är det personliga val och läggning som avgör hur man kan och vill lägga förbrukare som kan ha påverkan på effekttoppar.
För vår del är bvp som är särklass påverkande, där det enda jag kan göra är att tvinga fram nattsänkning vid godtycklig tidpunkt.
[bild]

Tvätt och disk ger i verkligheten marginell påverkan, visserligen 2kW men två kortare uppvärmningsstötar på knappa 15min vardera, så utslaget på timmen blir det troligen ingen topp.

[bild]
Det har alltså blivit mer komplicerat att räkna på kostnaderna. Beroende på vad man tar med eller inte så får man olika resultat.

T.ex. innan införandet kunde jag lasta 10kW under en timme när elpriset ligger nära noll. Kostnaden för denna timme blev skatten+överföringsavgiften vilket blir 10-12kr per gång. Tre toppar på en månad, 30-36kr. Nu är det 810kr i effektavgift!

Idag tror många att det är ingen stor skillnad eftersom kostnaden är det samma, men i verkligheten så är det en extremt stor prisökning!

• Gilla
ansgar46 och 2 till
  • Laddar…
S
K Kane skrev:
Är det en vanligt förekommande aktivitet i Sverige?
Oerhört vanligt.
Finns tusentals skattefinansierade solcellsinstallationer på svenska villatak.

• Gilla
Niklas Larsson1385
  • Laddar…
S
K Kasken skrev:
Hade inte 2 män som lever tillsammans i samma 70talskåk fått samma räkning menar du?

Personligen står det mig upp i halsen detta "kvinnokort" där det ständigt är extra synd om någon bara för att de råkar vara en separerad kvinna med barn.
Lättare att skriva så så att inte forumriddare kommer och skriver "MEN TILLÄGGSISOLERA DÅ!?!?!" precis som att alla sitter med pengar undansparade för det :)

Två sammanboende män (eller kvinnor) hade såklart haft betydligt enklare att planera elförbrukningen dessutom :)

S SueCia skrev:
Oerhört vanligt.
Finns tusentals skattefinansierade solcellsinstallationer på svenska villatak.
Är det spekulation med skattebetalarnas pengar?

S
K Kane skrev:
Är det spekulation med skattebetalarnas pengar?
Ja, det finns väl inget annat sätt att se det? Man får skattepengar för att köpa solceller som man hoppas ska kunna generera pengar i fickan, dvs. man använder skattebetalarnas pengar till att spekulera på börsen, precis som om man skulle fått skattepengar för att spekulera i Bitcoin.

S SueCia skrev:
Lättare att skriva så så att inte forumriddare kommer och skriver "MEN TILLÄGGSISOLERA DÅ!?!?!" precis som att alla sitter med pengar undansparade för det :)

Två sammanboende män (eller kvinnor) hade såklart haft betydligt enklare att planera elförbrukningen dessutom :)
Vad har ens kön eller antalet boende i hushållet med alls saken att göra?
Effekttarifen drabbar alla som har stundtals hög elförbrukning, varför ska det vara mer eller mindre synd om vissa?
Tänk på alla pundare som odlar cannabis i källaren med värmelampor t.ex, hur ska de kunna få verksamheten att gå runt och konkurrera mot allt som importeras från länder där elen är billigare? Eller de med hönshus.....Har du tänkt på det?😂

Hur menar du att 2 sammanboende har "betydligt enklare att planera elförbrukningen"? Utveckla gärna.

S
K Kasken skrev:
Vad har ens kön eller antalet boende i hushållet med alls saken att göra?
Effekttarifen drabbar alla som har stundtals hög elförbrukning, varför ska det vara mer eller mindre synd om vissa?
Tänk på alla pundare som odlar cannabis i källaren med värmelampor t.ex, hur ska de kunna få verksamheten att gå runt och konkurrera mot allt som importeras från länder där elen är billigare? Eller de med hönshus.....Har du tänkt på det?😂

Hur menar du att 2 sammanboende har "betydligt enklare att planera elförbrukningen"? Utveckla gärna.
Därför att två sammanboende troligtvis inte alltid är hemma samtidigt 24/7 eller?
Du menar på allvar att det inte är lättare att planera tvättmaskinssysslor t.ex. om man är två?

Jag skiter i de med hönshus och de som odlar Cannabis, om de ligger dig nära om hjärtat så får du oroa dig för dem.

S SueCia skrev:
Därför att två sammanboende troligtvis inte alltid är hemma samtidigt 24/7 eller?
Du menar på allvar att det inte är lättare att planera tvättmaskinssysslor t.ex. om man är två?

Jag skiter i de med hönshus och de som odlar Cannabis, om de ligger dig nära om hjärtat så får du oroa dig för dem.
Ingen är förhoppningsvis hemma "alltid 24/7", de flesta är hemifrån 10-12tim om dagen o arbetar? Sen har de flesta hobbys och intressen som gör att det inte sitter hemma resten av tiden.... Frågar du mig så är det normala att spendera runt 10tim om dagen i hemmet på vardagarna, varav man sover 7-8tim. Helger blir det mer tid givetvis, men då är det tid för avkoppling och återhämtning, då lagas ingen mat, diskas nån disk, eller tvättas några kläder.

Lättare att planera när man är 2? Planera vadå?
Jag lever själv nu sen några år tillbaks, med 2 småbarn på halvtid. Jag har inte ens tvättmaskin i lägenheten, jag bokar tvättstugan i källaren, vilket måste göras minst 1v i förväg för att få en passande tid.... Vad är det gällande tvättning som ska planeras i vardagslogistiken så det påverkar elförbrukningen menar du? Du får det att framstå som att du kör tvättmaskinen flera gånger om dagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.