33 778 läst ·
209 svar
34k läst
209 svar
Elektrikern tar hutlösa summor för extraarbeten! Är detta rimligt?!!
Se bara till att avsluta allt med byggaren, sedan kan du ta in en vanlig elektriker. sök på google, localears, eniro eller liknande sidor.
Kan man det? Vill han inte se hur allt är draget under gipset för att kunna montera dit uttagen? Det som finns är kablar och "dosorna" som är blå tror jag? Materialkostnad hittills är 13000 för detta, totalt 18 lamp/eluttag och kablar till spottar. Inte själva spottarna dock.
Är det rimlig materialkostnad?
Säkert listpris på materialet.
Normal kostar en dosa ca 40 kr, vägguttag 140 kr, strömbrytare 140 kr.
Slang ca 3-4 kr /meter. kabel i slang ca 3kr/meter/st
Data kabel ca 10 kr /meter.
Normal kostar en dosa ca 40 kr, vägguttag 140 kr, strömbrytare 140 kr.
Slang ca 3-4 kr /meter. kabel i slang ca 3kr/meter/st
Data kabel ca 10 kr /meter.
Ok...ja själva uttagen sitter ju inte ens där än. Ändå är vi uppe i 13000...
Har du fått en spec på materialet?
Nix, bara materialkostnad och så summan.
Begär en spec på materialet.
Ja det ska vi göra, tack! Men har sökt byggaren hela dagen och lämnat meddelande utan framgång...
Medlem
· Stockholm
· 4 638 inlägg
Anna-Hanna, jag tycker du ska släppa detta och lämna över det till någon annan som kan ha kontakt med byggfirman/elektrikern.
Varför? Jo, det vore bättre om någon erfaren i förhandlingsteknik och kunnig på området kunde hantera detta i stället.
Har du någon i din närhet som kan hjälpa dig?
En affär som denna kräver ett givande och tagande så det smakar gott för både utförare och betalare, och om någon mer erfaren hanterar detta kommer den se om de kostnader som faktureras är skäliga.
Tålamod är bra att ha i förhandlingar, och det är den som är mest påstridig som har det sämre förhandlingsläget.
Oavsett vad som händer kommer du ha lärt dig massor om dig själv och om andra och det är bara att lägga på erfarenhetsbanken.
Jag hade låtit byggaren slutföra arbetet och sen bestrida de kostnader som verkar orimliga, men det är jag det, du ska förstås göra det du känner är bäst för dig.
Som svar på huvudfrågan, kostnaderna är helt enkelt oskäliga, men inte helt enkelt att bestrida i efterhand man får helt enkelt betala saker och ting man beställt utan att kolla priset först.
Jag hoppas du förstår att jag hejjar på dig och vill att du ska känna dig nöjd i slutändan.
Lycka till.
Varför? Jo, det vore bättre om någon erfaren i förhandlingsteknik och kunnig på området kunde hantera detta i stället.
Har du någon i din närhet som kan hjälpa dig?
En affär som denna kräver ett givande och tagande så det smakar gott för både utförare och betalare, och om någon mer erfaren hanterar detta kommer den se om de kostnader som faktureras är skäliga.
Tålamod är bra att ha i förhandlingar, och det är den som är mest påstridig som har det sämre förhandlingsläget.
Oavsett vad som händer kommer du ha lärt dig massor om dig själv och om andra och det är bara att lägga på erfarenhetsbanken.
Jag hade låtit byggaren slutföra arbetet och sen bestrida de kostnader som verkar orimliga, men det är jag det, du ska förstås göra det du känner är bäst för dig.
Som svar på huvudfrågan, kostnaderna är helt enkelt oskäliga, men inte helt enkelt att bestrida i efterhand man får helt enkelt betala saker och ting man beställt utan att kolla priset först.
Jag hoppas du förstår att jag hejjar på dig och vill att du ska känna dig nöjd i slutändan.
Lycka till.
Har varit med om en liknade sak när det var stambyte i en förening jag bodde i förut. Byggfirman vann upphandligen genom att ge ett lågt bud på stambytet och sedan såg de till att skriva kontraktet så att få ensamrätt på alla tilläggsjobb i huset och sedan så gjorde de en rejäl vinst på att pungslå lägenhetsinnehavarna på tilläggsjobben.dhanjel skrev:
Så fort en "kund" bråkade om extrakostnader något då sket entrepenörenfullständigt i att göra något i deras lägenhet tills de gav med sig.
Medlem
· Stockholm
· 4 638 inlägg
Ett bevis på att det behövs kunnigt folk vid förhandlingar!noone70 skrev:Har varit med om en liknade sak när det var stambyte i en förening jag bodde i förut. Byggfirman vann upphandligen genom att ge ett lågt bud på stambytet och sedan såg de till att skriva kontraktet så att få ensamrätt på alla tilläggsjobb i huset och sedan så gjorde de en rejäl vinst på att pungslå lägenhetsinnehavarna på tilläggsjobben.
Så fort en "kund" bråkade om extrakostnader något då sket entrepenörenfullständigt i att göra något i deras lägenhet tills de gav med sig.
Tycker att hela denna historien verkar bakvänd om man får tro på vad som skrivs. Att ni först när saker och ting är monterade får vetskap om dem och har en åsikt om deras vara eller inte vara.Anna-Hanna skrev:Problemet är ju att vi inte visste om priserna innan och heller inte förstod vad mycket extra uttag det blev... Ett av uttagen kom till för att elektrikern sa "vi brukar alltid sätta ett under en lampknapp eftersom där möblerar man inte..."Lite oklart för oss vad vi ska ha det till. Vi utgick ifrån, eftersom vi hade fått dyr offert på ett helt jobb, att detta bara blev några hundra extra per uttag. Han har varit här så kort tid! Betala måste man ju men vi vill inte betala oskäligt dyrt. Tycker också han lurade på oss en del i onödan.![]()
Har ni inte haft någon form av genomgång med elektrikern, där denne presenterar en elritning över vad som finns i varje rum? Där borde ni ju sett antalet data, tv, eluttag och kunnat opponera mot dem om ni vill skära i kostnaderna.
Köper man kataloghus får man ofta en elinstallation som är väl dokumenterad av tillverkaren enligt svensk standard över vad som ska finnas i ett rum, X antal data, X antal eluttag/meter vägg etc etc. Brukar vara ganska väl tilltaget om än fantasilöst. Bygger man med t.ex. Eksjöhus, Borohus, Hem1 osv där man får bestämma mer själv (= mer eget ansvar) sätter man sig ner med elektrikern (som ofta brukar göra en standardritning som ma utgår ifrån och petar lite i), kommer överens om att detta är vad man ska ha och gör upp ett avtal. Ofta brukar det senare tillkomma lite mindre ändringar, något extra uttag här, en extra spotlight där, en korskoppling istället för ent rappkoppling, en extra rörelsevakt där etc.. sånt brukar debiteras på fast pris då det inte är något större krångel att ordna när man ändå gör den övriga installationen.
Detta fall verkar vara en soppa där alla inblandade har felat, entreprenören som inte varit tydliga med information, och köparen som inte har engagerat sig tillräckligt. Det går inte att helt och hållet skuldbelägga vare sig den ena eller andra parten, båda har ett stort ansvar.
Självklart kollar man upp vad saker och ting kostar innan man beställer det. Om man inte har gjort det kan man inte heller klaga på priset efteråt, såvida det inte är helt uppåt väggarna. Så gör man ju ofta inte i vanliga fall när man handlar i en affär, om det inte finns pris på varan. Då går man ju ofta till en pristerminal eller frågar någon.
Vänligen
S
Jag håller med dig, vi måste ta vår del i ansvaret. Nu har vi byggaren hört av sig. Fortf oklart om vi ska ta det fast eller löpande... Vet inte om vi borde föreslå ett lägre pris per uttag och se om de köper det, deras bud var ju 1000 kr per el och lamputtag samt 2800 kr per datauttag. Vi tycker det är oskäligt, det är därför vi inte bara vill betala utan diskussion....steve5432 skrev:Tycker att hela denna historien verkar bakvänd om man får tro på vad som skrivs. Att ni först när saker och ting är monterade får vetskap om dem och har en åsikt om deras vara eller inte vara.
Har ni inte haft någon form av genomgång med elektrikern, där denne presenterar en elritning över vad som finns i varje rum? Där borde ni ju sett antalet data, tv, eluttag och kunnat opponera mot dem om ni vill skära i kostnaderna.
Köper man kataloghus får man ofta en elinstallation som är väl dokumenterad av tillverkaren enligt svensk standard över vad som ska finnas i ett rum, X antal data, X antal eluttag/meter vägg etc etc. Brukar vara ganska väl tilltaget om än fantasilöst. Bygger man med t.ex. Eksjöhus, Borohus, Hem1 osv där man får bestämma mer själv (= mer eget ansvar) sätter man sig ner med elektrikern (som ofta brukar göra en standardritning som ma utgår ifrån och petar lite i), kommer överens om att detta är vad man ska ha och gör upp ett avtal. Ofta brukar det senare tillkomma lite mindre ändringar, något extra uttag här, en extra spotlight där, en korskoppling istället för ent rappkoppling, en extra rörelsevakt där etc.. sånt brukar debiteras på fast pris då det inte är något större krångel att ordna när man ändå gör den övriga installationen.
Detta fall verkar vara en soppa där alla inblandade har felat, entreprenören som inte varit tydliga med information, och köparen som inte har engagerat sig tillräckligt. Det går inte att helt och hållet skuldbelägga vare sig den ena eller andra parten, båda har ett stort ansvar.
Självklart kollar man upp vad saker och ting kostar innan man beställer det. Om man inte har gjort det kan man inte heller klaga på priset efteråt, såvida det inte är helt uppåt väggarna. Så gör man ju ofta inte i vanliga fall när man handlar i en affär, om det inte finns pris på varan. Då går man ju ofta till en pristerminal eller frågar någon.
Vänligen
S