Bricco skrev:
Får man fråga varför du önskar ha så mycket datauttag i en tid när trådlöst sköter sig galant?
Enl standard skall det vara ett uttag i princip varje rum.

De var i huvudsak öppna. Gips på nån enstaka vägg.

EyEr0n skrev:
Enl standard skall det vara ett uttag i princip varje rum.
Det låter 1990. Är det krav eller rekommendation? Bredbandet kräver 1 uttag. TVn kan gå på samma och kan skickas vidare trådlöst till annat rum. Telefoni är väl uteslutande mobilt idag.

Anna-Hanna skrev:
De var i huvudsak öppna. Gips på nån enstaka vägg.
Om väggar var öppna och inga andra hinder finns så känns det som ett rån.

jkarlberg skrev:
Om väggar var öppna och inga andra hinder finns så känns det som ett rån.
Visst gör det! Arbetstiden kan omöjligt vara den de fakturerar för...

Bricco skrev:
Det låter 1990. Är det krav eller rekommendation? Bredbandet kräver 1 uttag. TVn kan gå på samma och kan skickas vidare trådlöst till annat rum. Telefoni är väl uteslutande mobilt idag.
Kunde inte hålla med mindre, dubbla datauttag i varje rum, helst fler ser jag som ett minimikrav idag. Jag har surroundreceiver, dreambox och HTPC i tv-bänken idag, ett dubbeluttag räcker alltså inte utan skulle dragit dit fler. No offence, men du verkat ha ganska liten kunskap om nätverksteknologi.
Om du med TV menar IPTV så kräver det ett eget uttag och kan inte delas med vanlig datatrafik, om än mindre "skickas vidare trådlöst till ett annat rum". Förklara gärna hur det går till och med vilka produkter som kostar mindre än ett extra datauttag i normalfallet, ej trådskaparens ocker priser.

Konstig spec man skriver ju inte alt på en post "datauttag 2400kr"
Man specar datauttag xkr
montering x timmar
m.m.

Andy78 skrev:
Konstig spec man skriver ju inte alt på en post "datauttag 2400kr"
Man specar datauttag xkr
montering x timmar
m.m.
Det är ingen specifikation än, bara en uppdaterad offert. Som iofs kom när han redan börjat jobbet.

Väntar på specifikation...

Skulle gråta och säger att jag är grymt lycklig över att min sambo är utbildad elektriker. Tycker att priserna är hutlösa! Skulle tro att det skulle ha blivit mycket billigare om ni letat rätt på en egen elektriker samt köpt materialet själva. Alltså, ett vanligt eluttag kostar ju mellan 50 - 200 kr beroende på kvalitet! Sen kostar ju kabeln några kronor ;)

elmont skrev:
Skulle jag råka på en kund som inte betalar "extra som h*n inte beställt" så är det väl bara att åka dit och plocka ner "apparaterna" göra en knut på trådarna och rycka hårt så dom bränner fast i slang/rör och rör/slang går isär och som sista åtgärd peta ur rör/slang ur dosorna.
Visst håller jag med dig att man ska betala för något man beställt men beroende på hur avtalet ser ut och hur tydlig elektrikern har varit kring priserna för extraarbetena och att det faktiskt varit ett extrajobb så kanske det inte alltid är lika självklart.

Var själv med om när vi byggde nytt att vi ville ha tomrör dragna till framtida bastun för högtalare(ca 10 m) och det var ett tilläggsjobb som vi ville ha ett pris för. Men rätt som det var hade de dragit klart utan att verifiera kostnaden med oss utan meddelade bara att kommer att kosta närmare två tusen om jag minns rätt. Vi hade ett tillägg i avtalet att alla tillägg och ändringsarbeten skulle avtalas skriftligt innan arbetet påbörjades men i det läget så var jag lite diplomatisk och krävde bara att de skulle speca arbets och materialkostnad i fakturan om de villa ha betalt men de vägrade blankt och så att det är inte så de jobbar :eek: Men det kom aldrig någon faktura så det blev aldrig något problem.

Annars så är upplägget där man tar svinaktigt betalt för extraarbeten utan att dessutom informera kunden innan ett riktigt otyg och det är skönt att höra att det finns elektriker som undviker att jobba mot hustillverkare som kör med det upplägget eller för den delen kör med det upplägget själv.

Vad kostade standard elen i huset?
Denn fråga är ställd till Anna-Hanna.

När vi drar vanlig el i villa som brukar det landa på ca 150.000 kr

el_richard skrev:
Vad kostade standard elen i huset?
Denn fråga är ställd till Anna-Hanna.

När vi drar vanlig el i villa som brukar det landa på ca 150.000 kr
Standarddelen, vet inte om du menar den på övervåningen som vi hade beställt, men den har jag inget pris på. Just det som komplicerar. Snickaren har lämnat fast pris på ett helt jobb: gipsning, målning, golvläggning, el. Nu la vi till ett antal uttag, dessa har han tagit 1000 kr st för, datauttag 2800 kr st. Vi tycker det är för mycket men har inget skriftligt avtal. Hur ska man reglera i efterhand när man har fast pris på en del? Hur beräknar elektrikern hur mycket extra tid han lagt hos oss? Vi har nu fått specifikation på hittills utfört jobb, 26 timmar plus materialkostnad, totalt ca 30000. Vi tror arbetstimmarna stämmer men som sagt, hur räknar man ut pris på tilläggen när första delen var på fast pris?

Kan vi be om att de i stället räknar om och redovisar material samt arbetskostnad för tilläggen?

Lättast är väl att prata med dom direkt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.