33 778 läst ·
209 svar
34k läst
209 svar
Elektrikern tar hutlösa summor för extraarbeten! Är detta rimligt?!!
Om produkten har en svensk standard - Europa norm så kontrolleras ju tillverkningen för att uppfylla dess krav eller?fallacken skrev:Hur kan du veta att de CE godkända uttagen är säkra? CE godkänd är att tillverkaren påstår att varan uppfyller alla krav, det görs aldrig några stickprov för att se att varan som kommer ut till kund faktiskt uppfyller kraven. Om då kunden har köpt dessa på Sveriges största galne Gunnar butik så gör det att jag inte skulle sätta upp dom. Har varan även en intertek certifierande så skulle jag utan problem montera upp uttagen, oavsett pris.
Har varit delaktig i en CE certifikation ( ej installationsmaterial ) och det var väldigt mycket kontroller och löpande uppföljning för att processen är fungerande mot den standard som man valde.
Redigerat:
He, he. Plötsligt slås jag av över hur många trådar det finns med diskussioner på temat grisiga, giriga och lögnaktiga hantverkare samt dumma,snåla och oförstående kunder. Trådarna verkar ha en god förmåga att väcka känslor hos de inblandade. 
Kanske är det dags för ett eget underforum med enbart det här temat. Ett delforum som man kan kliva ner i och avreagera sig lite när behovet faller på...
Kanske är det dags för ett eget underforum med enbart det här temat. Ett delforum som man kan kliva ner i och avreagera sig lite när behovet faller på...
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/produktsakerhet/ce-market/D09 skrev:Om produkten har en svensk standard - Europa norm så kontrolleras ju tillverkningen för att uppfylla dess krav eller?
Har varit delaktig i en CE certifikation ( ej installationsmaterial ) och det var väldigt mycket kontroller och löpande uppföljning för att processen är fungerande mot den standard som man valde.
http://www.marknadskontroll.se/node/12
"Genom CE-märkningen intygar tillverkaren att produkten överensstämmer med de lagstadgade kraven på säkerhet, hälsa och miljö, men även andra produktegenskaper. "
Visst kan det göras tester på varan för att säkerställa att den uppfyller alla kraven men då är det tillverkaren som tillhandahåller varan och därmed kan göra en uppsättning godkända varor och sedan göra resterande så billiga som möjligt utan att dom stickprov testas.
Självklart är det inte så att alla varor som enbart har CE märkning är farliga/dåliga men man ska inte lita blint på att en CE märkt vara är en bra vara.
Finns alltid dom som är beredda att tjäna pengar oavsett konsekvenserna.
Det är väl svårt att "säkerställa" sådant men har man arbetat mycket/länge med en viss produkt får man erfarenhet. Erfarenhet som att "den här skiten krånglar bara" eller att "det här har ingen klagat på och de håller för evigt". Har man använt en produkt i stor omfattning utan problem kan man ju i någon mening säga att man själv testat den "tillräckligt mycket". Sen kan ju produkter/fabrikat degenerera med tiden och en gång "bra" produkter/fabrikat plötsligt visa sig "mindre bra" (tänker osökt på Black & DeckerMikael_L skrev:
Men Intertek utför väl inga andra kontroller än vad som ställs på en vanlig tillverkare som ska utföra mot vald standard?
Skillnaden blir att man köper in kompetens som gör det man ändå skulle ha gjort.
I slutändan kontrollerar t ex swedac eller deras samarbetspartner dokumentationen från intertek istället för tillverkarens egna interna.
Inget ont om Intertek m.m det är högst sannolikt vassa konsulter som säkerställer tillverkningen för dom som inte lyckas själva eller vill köpa in färdig kompetens.
Skillnaden blir att man köper in kompetens som gör det man ändå skulle ha gjort.
I slutändan kontrollerar t ex swedac eller deras samarbetspartner dokumentationen från intertek istället för tillverkarens egna interna.
Inget ont om Intertek m.m det är högst sannolikt vassa konsulter som säkerställer tillverkningen för dom som inte lyckas själva eller vill köpa in färdig kompetens.
Redigerat:
Klammerna har använts för att fästa flexslangen inne i regelkonstruktionen, finns ingen utanpåliggande kabel som han kan ha fäst upp som är mellan 14 och 20 mm grov i det här fallet.
För att fästa flexslang så att den går att använda även om man vill byta u/komplettera något i den i framtiden så måste den fästas rätt så tätt, har han stoppat i totalt 150 meter slang i väggarna så är det i snitt 1,3 klammer per meter, och det är helt normalt.
Håller med om att det som sen specas som "Fästmaterial" låter mycket, det kan ju bara vara lite spik till dososrna, fast där verkar han ju använt dosfästen, så då faller det också, sen har vi ju lite kopplingsmaterial, men det kan knappast kosta så mycket.
Håller på skoj på att kolla vad jag skulle få ge för detta material via mitt jobb, jag jobbar på ett elnätsföretag (alltså ledningar uti i gatorna och naturen), så vi har inte de bästa rabatterna på installationsmaterial.
För att fästa flexslang så att den går att använda även om man vill byta u/komplettera något i den i framtiden så måste den fästas rätt så tätt, har han stoppat i totalt 150 meter slang i väggarna så är det i snitt 1,3 klammer per meter, och det är helt normalt.
Håller med om att det som sen specas som "Fästmaterial" låter mycket, det kan ju bara vara lite spik till dososrna, fast där verkar han ju använt dosfästen, så då faller det också, sen har vi ju lite kopplingsmaterial, men det kan knappast kosta så mycket.
Håller på skoj på att kolla vad jag skulle få ge för detta material via mitt jobb, jag jobbar på ett elnätsföretag (alltså ledningar uti i gatorna och naturen), så vi har inte de bästa rabatterna på installationsmaterial.
Hmmmm. ser att jag klickade fel på förra inägget, skulle ha klickat "Citera", det var i alla fall ett svar till d3katja:s inlägg.Mats_Andersson skrev:Klammerna har använts för att fästa flexslangen inne i regelkonstruktionen, finns ingen utanpåliggande kabel som han kan ha fäst upp som är mellan 14 och 20 mm grov i det här fallet.
Har nu kollat lite på vad jag skulle få ge för prylarna, och det stämmer som någon skrev tidigare att de priser som redovisats är i stort sett rakt av från Elektroskandias lista, dessa priser är vad jag fick fram:
Elektroskandia listpris: 11571,95
Elektroskandia netto: 4490,42
Ahlsell listpris: 13568,70
Ahlsell netto: 4927,13
Hos Ahlsell har jag tagit Sormat klammer och Nexans FK, eftersom dom inte hade de artiklar som fanns i listan, men dessa alternativ är båda "premium" prylar och.
Alla priser ovan inkluderar utan ändring de priser som angetts för "Fäst och kopplingsmaterial" samt "Resor".
Skulle tro att en någorlunda etablerad installationsfirma kapar ytterligare uppemot 30 % på dessa priser (sagt efter egen erfarenhet då jag ibland köpt installationsmaterial av den lokala elinstallationsfirman, och där handlat billigare inklusive moms och ett påslag av dom än vad jag kunna handla genom jobbet där jag inte behöver betala något annat än inköpspris plus moms.
Så nog har dom lagt på väldigt mycket på materialet känns det som, borde vara ärligare att ge kunden ett vettigt påslag på inköpspris, nu känns det som man försökt köra en fuling och erbjuda kunden att få materialet till "listpris" vilket ju kan kännas bra om man inte vet vilka rabatter som är på dessa listpriser.
Redigerat:
Eftersom det är i en entreprenadform som du skriver, är det bara att läsa kontraktet.
Normalt är att om man säljer ett fastpris väldigt lågt kan kontraktet innefatta ett avtalat pris på ÄTA där text på materialkostnaden behandlas med typ GNP-5% vilket är väldigt högt pris MEN trots allt enligt kontrakt.
Lika skrivelser kan göras för restid, arbetstid och dess kostnad
Det gäller att ta hänsyn till hela kontraktet och inte bara gå på det fasta priset även om det är lockande.
Är det inte upprättat något kontrakt på ÄTA kostnader finns all anledning att sätta er ned med entreprenören och förhandla fram ett sådant.
Det är alltid svårt att göra det i efterhand. Entreprenören har trumf på hand. Skulle du välja någon annan entreprenör som gör arbetet blir det trubbel med garantier framöver och med dess gränsdragningar.
B2
Normalt är att om man säljer ett fastpris väldigt lågt kan kontraktet innefatta ett avtalat pris på ÄTA där text på materialkostnaden behandlas med typ GNP-5% vilket är väldigt högt pris MEN trots allt enligt kontrakt.
Lika skrivelser kan göras för restid, arbetstid och dess kostnad
Det gäller att ta hänsyn till hela kontraktet och inte bara gå på det fasta priset även om det är lockande.
Är det inte upprättat något kontrakt på ÄTA kostnader finns all anledning att sätta er ned med entreprenören och förhandla fram ett sådant.
Det är alltid svårt att göra det i efterhand. Entreprenören har trumf på hand. Skulle du välja någon annan entreprenör som gör arbetet blir det trubbel med garantier framöver och med dess gränsdragningar.
B2
Tack för alla era svar!!! Allt är nu nästan klart, vi fick 10 000 rabatt på elen efter lite förhandling med byggaren. Känns schysst, vi räknade 500 per eluttag och 1400 per datauttag vilket han godkände. Åter tack för all input.
Vad bra att det löste sig tillslutAnna-Hanna skrev:
(Kanske dax att runda av tråden och börja på en ny ang prissättning då det ämnet tagit över den här
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden