Vi färdigställer övervåningen i vårt hus, har totalentreprenör. El är uppdragen dit redan från början. Först skulle vi ha några spottar bara i taket och en del eluttag. La sedan till flera datauttag och lamputtag. Dessa extrajobb vill han ha 25000 extra för! Två man har varit där i ca 1,5 dag. Specifikationen ser ut så här; datauttag 2800 kr per styck! Tre extra lamputtag plus fem uttag/strömbrytare totalt 8000 kr! Samt 1700 kr per spot. Det låter ju helt orimligt dyrt! Någon som kan priser på sånt eller rentav är elektriker själv?!!

LED-spottar är dyra om det är såna ni valt. Jag betalade 1700kr/st inkl. installation.

Ja, ledspottar. Då blir ju det 5000 extra för 3 st. Men 1000 kr per eluttag? Och 2800 för datauttag? Låter enormt mycket tycker jag...

Arbetskostnaden för den tiden borde gå på ca 10000 kr
Priserna på materialet kan du ju kolla upp på tex Elbutik.se eller liknande.
Svårt att svara på materialpriser då tex ett lamputtag kan kosta mellan 50kr och 1000kr beroende på design mm.

Datauttag borde kosta ungefär hälften, beroende på avståndet från multimediaskåpet till uttaget. 2800 kr är ocker, men såklart är det frestande att dra till med idiotpriser. Betalar du så är det bara bonus för elektrikern och ev. mellanhänder.

Men styckepriserna du nämner, antar jag är ett bruttopris inkl. arbete? Led spottar är svårt att uttala sig om efterssom de som material (om du köper själv)kan kosta allt från 100kr och uppemot 3000kr, utan att vara alltför special.

Men om man tittar på 8000 för lamputtag och brytare. Där ligger ett normalt materialpris (som du kunde handlat själv för, på kanske 700 - 800kr. Identiskt samma material som det elektrikern levererar. Normalt sett så tar elektriker priser som ligger ca 300% högre på sådan material, och 500 - 1000% påslag på enklare saker som kabel. Men det är fortfarande en bra bit kvar till 8000, så jag gissar att det är ett shablonpris för extra beställda uttag.

Elfirmor tillämpar ofta "av bekvämlighet" ett schablonpris för tilläggsbeställningar. Det är då tilltaget så att det täcker material och arbete för ett "worst case".

Har du en totalentreprenad så är det nog bara att gilla läget, tillägg är alltid dyrt, det gäller att beställa varenda spik från början.

O
Ett Schneider Eljo Exxackt dubbeluttag för nätverk med Kat6/UTP-anslutning kostar 143:-/st att beställa som privatperson på Elbutik. Nätverkskabel kostar 6:-/meter.

I samma serie kostar en vanlig enkelbrytare med trappfunktion 80:-/st och en dubbelbrytare med kronkoppling 94:-/st. Ett vanligt tvåvägsuttag kostar 126:-/st.

Så jag skulle definitivt säga att det är rena ockerpriser. Men det är tyvärr det blir så i en bransch där regelverket skapat ett skråväsende. Är man tvingad att anlita en viss yrkesgrupp och ingen annan, där det inte finns någon konkurrens och man inte får lov att själva utföra arbetet så blir det på det tyvärr på det här sättet.

• Gilla
il_duce och 1 till
  • Laddar…
Har du fått någon mer specificerad faktura? Då blir det lättare att ta ställning till kostnaden.

Bland annat genom att vi kan få veta mängden material de har tagit betalt för, samt antalet timmar.

Om du inte fått det, säg till elektrikern att du vill ha en ordentligt specificerad faktura.

När du anlitade entreprenören framgick det då inte i ert avtal va extra debiteringen (timpris samt enligt vilken prislista materialet skulle debiteras)

Precis, vad har ni avtalat?

Svinaktiga priser...

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
[SUP]Tack för era svar! Vi har bara offerten, chefen på byggfirman var på semester när vi började så vi skrev inget avtal då. Alltså finns inget sagt om kostnad för tillägg etc. Tilläggen (5 eluttag, 3 lamputtag samt 3 datauttag, samt 3 ledspottar) kostar oss 18600 i material och installation. Elen fanns redan uppdragen till den våningen. Är det rimligt?[/SUP]

Jag menar, är det någon mening att bestrida fakturan om inget sagts om tillägg tex? Trodde vi var överens om vad som skulle göras men dels fattade jag inte hur vi mycket vi la till (elektrikern pratade i facktermer som jag uppenbarligen inte fattade) och trodde heller aldrig att ett eluttag kostade 1000 spänn... Jag är uppenbarligen naiv. Han sa aldrig nåt om kostnaderna då heller, och jag frågade inte eftersom jag inte visste hur många uttag extra det verkligen blev.

Dom där datauttagen skulle jag vilja se en bild på.

Vi har ip-telefoni, går väl tv och bredband via dem tror jag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.