33 778 läst ·
209 svar
34k läst
209 svar
Elektrikern tar hutlösa summor för extraarbeten! Är detta rimligt?!!
Nej såklart man inte kan, men ger ju en bra fingervisning om att priserna faktiskt är väldigt galna. Elektrikerns inköps priser lär ändå vara under Elbutik.seAnna-Hanna skrev:
Låter ju som man tar igen nått annat på höga priser på materialet, undrar vad uttag osv kommer kosta sen?
Ja jag har ingen aning... Tacksam för all input. Står mellan valet att avbryta och betala eller gå vidare, vet inte hur vi ska göra...
500kr /h innan rot men han är snabb som tusan så är han här en dag så får han gjort hur mycket eldragning, dosor, spottar som helst.Anna-Hanna skrev:
Misstänker ADHD
Sen har han varit bemötande med att jag köper material själv till stor del på byggvaruhusen.
( men han jobbar nog inte så vanligtvis )
Han bor nästan granne och kan komma med kort varsel och skulle han bli klar innan dagen är slut så tar han inget för för det eller ens har en tanke på att mjölka på tiden
Han har gått på löpande sen start och jobbar bara med färdigmatande slangar och lättjobbat material så det går riktigt fort allting.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
En del av priserna är ju lite lustiga. Det mesta är dyrt (typ 300% påslag mot nätpriser) till jättedyrt. Som dosorna med 500% påslag minst. Det står 57 apparatdosor, det är alltså dosorna för vägguttag och brytare. Hur blir det så många? FK är allså vanlig kopplingstråd, som man kan köpa själv för ca 200 kr per 100m på byggmax, biltema Jula och alla byggmarknader.Anna-Hanna skrev:Här är specen hittills: [TABLE="width: 348"]
[TR]
[TD]Artikel[/TD]
[TD]Nummer[/TD]
[TD]A´pris[/TD]
[TD]Antal[/TD]
[TD]Pris[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Prefix 3G1,5[/TD]
[TD]E1402450[/TD]
[TD]32[/TD]
[TD]100[/TD]
[TD]3200[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Skyddskåpa[/TD]
[TD]E7466702[/TD]
[TD]114[/TD]
[TD]14[/TD]
[TD]1596[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Slang 20[/TD]
[TD]E1416723[/TD]
[TD]14,5[/TD]
[TD]50[/TD]
[TD]725[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Spikklammer 14-20[/TD]
[TD]E1501560[/TD]
[TD]208[/TD]
[TD]2[/TD]
[TD]416[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]FK 1,5[/TD]
[TD]E0400022[/TD]
[TD]9,7[/TD]
[TD]140[/TD]
[TD]1358[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Takdosor grön[/TD]
[TD]E1424695[/TD]
[TD]114[/TD]
[TD]4[/TD]
[TD]456[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Apparatdosor[/TD]
[TD]E1422242[/TD]
[TD]57[/TD]
[TD]18[/TD]
[TD]1026[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Muff 20[/TD]
[TD]E1400310[/TD]
[TD]7,35[/TD]
[TD]5[/TD]
[TD]36,75[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Muff 16[/TD]
[TD]E1400310[/TD]
[TD]6,75[/TD]
[TD]2[/TD]
[TD]13,5[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Datakabel[/TD]
[TD]E4936003[/TD]
[TD]8,7[/TD]
[TD]100[/TD]
[TD]870[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Regelfäste[/TD]
[TD]E1422233[/TD]
[TD]26,8[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]268[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Fäst och kopplingsmtrl[/TD]
[TD][/TD]
[TD]250[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]250[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Resor[/TD]
[TD][/TD]
[TD]440[/TD]
[TD]3[/TD]
[TD]1320[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]11 535:-[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Summa efter rabatter 10 912:-ex moms. Summa inklusive moms 13 640:- Kan någon hjälpa mig tolka detta och säga om det är rimligt? Materialkostnad för 14 eluttag, 4 lamputtag, 14 spottar och 3 datauttag, fördelat på två rum i en övervåning där elen var fördragen men förmodligen inte datakablarna, de har de dragit upp två våningar. De utvändiga uttagen (kontakterna) sitter inte där än. Inte spottarna heller så de är ju heller inte medräknade.
Datakabeln är jättebillig, tom billigare än kända lågpris-prylbutiker som Kjell o Company. Vilket gör priset för datauttag ännu märkligare.
ALLA priserna på specen är nästan exakt Elektroskandias grundnetto priser, hur mycket elfirman betalar är ju sedan en förhandlingsak mellan grossist och elfirman. Att jämföra med vad man kan köpa in via div billighetssäljare är knappast rättvist, det kostar mycket tid och sitta och leta och den tiden vill knappast kunden betala.
Påslaget varierar (det beror på hur rabattavtal ser ut) men mellan ca 100% och upp till ca 300%, även på data kabeln är påslaget ca 100 %.
OM elektrikern ska ha nått intresse av att sälja matr måste han naturligtvis ha förtjänst på det han säljer och han säljer ju inte enbart matr utan även en tjänst genom att ta fram vad som ska användas och hur mycket samt står för ev garantiåtaganden. Så att rätt av jämföra priserna mot det man kan hitta på nätet är inte rättvisande, sedan kan det helt klart diskuteras hur mycket vinsten ska vara och hur mycket av påslaget som är garantkostnader och kostnad för tjänsten.
Ps
57 apparatdosor tycker jag inte låter så många, men det är ju enkelt att räkna dom på plats
Påslaget varierar (det beror på hur rabattavtal ser ut) men mellan ca 100% och upp till ca 300%, även på data kabeln är påslaget ca 100 %.
OM elektrikern ska ha nått intresse av att sälja matr måste han naturligtvis ha förtjänst på det han säljer och han säljer ju inte enbart matr utan även en tjänst genom att ta fram vad som ska användas och hur mycket samt står för ev garantiåtaganden. Så att rätt av jämföra priserna mot det man kan hitta på nätet är inte rättvisande, sedan kan det helt klart diskuteras hur mycket vinsten ska vara och hur mycket av påslaget som är garantkostnader och kostnad för tjänsten.
Ps
57 apparatdosor tycker jag inte låter så många, men det är ju enkelt att räkna dom på plats
Det var 18 st apparatdosor à 57 kr, någon läste fel här innan. Men tar man alltid betalt för 100 m kabel, är det på en rulle?elmont skrev:ALLA priserna på specen är nästan exakt Elektroskandias grundnetto priser, hur mycket elfirman betalar är ju sedan en förhandlingsak mellan grossist och elfirman. Att jämföra med vad man kan köpa in via div billighetssäljare är knappast rättvist, det kostar mycket tid och sitta och leta och den tiden vill knappast kunden betala.
Ps
Elmont, en annan fråga, om vi ska försöka förhandla om tilläggen, vad "borde" ett datauttag kosta? Tänkte att vi skulle kunna säga att vi betalar 700 kr per extra el/lamputtag och 1400 för varje datauttag. Låter det rimligt?
Man brukar ta betalt för det som gått åt, tar man betalt för hela förpackningar ska man lämna "överskottet".
Om du ska byta hantverkare så tänk på att det troligen tar lite tid för dom "nya" att sätta sig in i hur det är gjort och att dom troligen inte är så mycket billigare, så det är knappast så många tusenlappar att tjäna. Det är aldrig roligt att komma och ta över någon annans påbörjade arbete. Det innebär ju även att man måste kontrollera vad och hur dom förra gjort och även det tar ju sin tid. Det handlar om ansvarsbiten för hela jobbet.
PS
Försök hellre att få ett % avdrag på "hela" fakturan det är lättare än att gå in och peta på enskilda poster. Och hur mycket ??? försök med 20 % går det så går det. Men ta det lugnt och inga hot för då vänder dom säkert taggarna utåt och då är det kört för er.
Om du ska byta hantverkare så tänk på att det troligen tar lite tid för dom "nya" att sätta sig in i hur det är gjort och att dom troligen inte är så mycket billigare, så det är knappast så många tusenlappar att tjäna. Det är aldrig roligt att komma och ta över någon annans påbörjade arbete. Det innebär ju även att man måste kontrollera vad och hur dom förra gjort och även det tar ju sin tid. Det handlar om ansvarsbiten för hela jobbet.
PS
Försök hellre att få ett % avdrag på "hela" fakturan det är lättare än att gå in och peta på enskilda poster. Och hur mycket ??? försök med 20 % går det så går det. Men ta det lugnt och inga hot för då vänder dom säkert taggarna utåt och då är det kört för er.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Att använda listpriserna vid debitering tycker jag är lite fult eftersom att det alltid är löjliga summor. Det är mer reko att göra ett påslag (t.ex. 20-30% på installationsapparater och dyl., 10-15% på väldigt dyra grejer och ännu större påslag på kabel) på sina egna inköpspriser. Det brukar oftast hamna under listpriset till kund, åtminstone där jag har sett.
//Patrik
//Patrik
Tala om ockerpriser, kollade mot en av grossisterna där vi har ett företagskonto (ingen enorm omsättning utan antragligen ganska normala rabatter) och vårt inköpspris på ovanstående material landar på 3 370:-.
ocker var förnamnet.
ocker var förnamnet.
Vi må ha våra ideologiska meningsskiljeaktigerheter när det gäller behörighetssystem och liknande, men när det gäller moral, ärlighet och vad som är rätt och riktigt är vi helt överens!elmont skrev:
Det är tyvärr långt ifrån alla hantverkare som är så ärliga. Jag hade en väldigt intressant konversation med en VVS-firma om precis det där. De hade konsekvent debiterat hela förpackningar men bara monterat enstaka artiklar. De hävdade envist att det inte gick att göra på något annat sätt. Jag orkade inte bråka utan meddelade istället att jag förväntade mig att få resten av innehållet i förpackningarna. Det kunde ju vara bra att i framtiden ha och jag hade ju trots allt betalt för dem. De vägrade! När jag då förklarade att jag inte tänkte tjafsa mer med dem utan att de istället får ta det med polisen och min advokat så tog det inte mer än 24 timmar för dem att skicka en ny faktura med korrekt debitering. Att komma hit med resterande material gick gissningsvis inte eftersom det dels skulle inneburit odebiterat arbete och dels inte varit rent praktiskt omöjligt då materialet antagligen använts hos någon annan kund.
Grottan, ni måste ha bra rabatter. Mitt netto (för exakt det som är specat) är 4995,26:- . Drar man av 1320:- (rekostnader) har man kvar 9592:- för matr. påslaget är då 4597:- Det ger ett genomsnittligt påslag under 100 % det är lite dyrt men långt ifrån allt skitsnack om flera hundra % påslag.
Det är naturligtvis påståenden av dom som inte vet vad dom pratar om, vad dom vill uppnå med den typ av desinformation vet jag inte men det gynnar knappast någon.
Det är naturligtvis påståenden av dom som inte vet vad dom pratar om, vad dom vill uppnå med den typ av desinformation vet jag inte men det gynnar knappast någon.
Elmont, du får nog förhandla pris med din grossist... Vi har inte installationsverksamhet som verksamhet utan det vi handlar är mestadels förbrukningsmaterial, nätmaterial för datanät, verktyg och massa småjox. Tror absolut inte vi har bästa rabattbreven.
Men, oavsett vad så är 100% påslag på material i en tjänsteleverans en riktigt bra affär för leverantören. Jobbar man mot offentlig sektor så kanske du har 3% på IT produkter och dessutom har kunden rätt till din e.v kick-back från tillverkarna.
Men, oavsett vad så är 100% påslag på material i en tjänsteleverans en riktigt bra affär för leverantören. Jobbar man mot offentlig sektor så kanske du har 3% på IT produkter och dessutom har kunden rätt till din e.v kick-back från tillverkarna.