dhanjel skrev:
Lättast är väl att prata med dom direkt?
Jo fast det är ju inte dom vi skrivit avtal med.. Är ju en byggfirma. Vet inte om det är bättre att hålla alla kontakter
med samma person.

Jag tycker att det är bättre att gå direkt på elfirman, annars finns det risk att det blir katten på råttan och råttan på repet. Det är också lättare för elfirmans chef att försvara sin prissättning om de slipper se dig i ögonen och höra din röst.

Om de hänvisar till husleverantören (utan att försvara sin prissättning) så försök pressa dem på vad de ska/kan göra för att du ska få ett rimligt pris på eljobbet. Vänlig men besvärlig och krävande brukar kunna ge bra resultat :)

Raskus skrev:
Kunde inte hålla med mindre, dubbla datauttag i varje rum, helst fler ser jag som ett minimikrav idag. Jag har surroundreceiver, dreambox och HTPC i tv-bänken idag, ett dubbeluttag räcker alltså inte utan skulle dragit dit fler. No offence, men du verkat ha ganska liten kunskap om nätverksteknologi.
Om du med TV menar IPTV så kräver det ett eget uttag och kan inte delas med vanlig datatrafik, om än mindre "skickas vidare trådlöst till ett annat rum". Förklara gärna hur det går till och med vilka produkter som kostar mindre än ett extra datauttag i normalfallet, ej trådskaparens ocker priser.

Håller med dig, trådlöst funkar helt enkelt inte tillräckligt bra, jag kör det endast på bärbara prylar där man måste. Själv har jag dubbeluttag i alla rum förutom i vardagsrummet där jag har tre :-)

Naturligtvis måste man "förhandla" med den som man har ett avtal med, har elfirman och byggaren ett avtal så är det i princip deras och hur deras avtal ska se ut måste dom reglera.
Skulle jag ha ett avtal med en byggare skulle jag ALDRIG låta byggarens kund förhandla med mig om de avtalet, det gör byggaren och jag.
Så "klaga" hos den du har avtal med så får han i sin tur förhandla med den som han har avtal med.

elmont skrev:
Naturligtvis måste man "förhandla" med den som man har ett avtal med, har elfirman och byggaren ett avtal så är det i princip deras och hur deras avtal ska se ut måste dom reglera.
Skulle jag ha ett avtal med en byggare skulle jag ALDRIG låta byggarens kund förhandla med mig om de avtalet, det gör byggaren och jag.
Så "klaga" hos den du har avtal med så får han i sin tur förhandla med den som han har avtal med.[/QUOTE
Hur går det till mellan byggare och elektriker eller målare? Elektrikern fakturerar byggaren för sina timmar plus material. Byggaren, får han nån del i det? Lägger han på nåt?

Normalt lägger byggaren på 8% på underentreprenörens fakturor i entreprenadarvode det regleras enligt ABT 06 (tror jag det är nu). Det betyder Allmänna Bestämmelser för Totalentrprenader, 06 är det år dom trädde i kraft. Det kan även variera lite men då ska det stå i det avtal man tecknar med totalentreprenören.

Ok... Så det kanske kan löna sig att förhandla med byggaren då?

Det är helt klar värt ett försök, byggaren kan troligen göra mycket mer på ditt pris, om han bara vill, än vad du kan.

elmont skrev:
Det är helt klar värt ett försök, byggaren kan troligen göra mycket mer på ditt pris, om han bara vill, än vad du kan.
Vi har skrivit nu att vi vill betala timpris för faktisk merarbetstid plus materialkostnad, får se vad han svarar...

Och att "brevväxla" är kanske det sämsta sättet att "förhandla". Det är lätt att vara "tuff" och ställa krav när man inte behöver se "motståndaren" i vitögat, lika lätt är det att avslå kraven och vara "hård" av samma anledning.
Ta mod till dig, förbered dig på vad och hur du ska säga samt ta "fajten" öga mot öga, då har du en chans.
Av erfarenhet vet jag att "brevväxling" ytterst sällan ger nått av värde.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
elmont skrev:
Och att "brevväxla" är kanske det sämsta sättet att "förhandla". Det är lätt att vara "tuff" och ställa krav när man inte behöver se "motståndaren" i vitögat, lika lätt är det att avslå kraven och vara "hård" av samma anledning.
Ta mod till dig, förbered dig på vad och hur du ska säga samt ta "fajten" öga mot öga, då har du en chans.
Av erfarenhet vet jag att "brevväxling" ytterst sällan ger nått av värde.
Ok, tack för input. Haft ett möte för tre dgr sedan med byggchefen, där ifrågasatte vi kostnaderna och påtalade allt som blivit tokigt. Han skulle återkomma med spec på vad som hittills blivit gjort, vi bad om det för att ev kunna lösa ut oss. På mailet med specen svarade vi att det är elen som känns orimligt dyr, att vi vill betala faktiskt extra arbetskostnad plus material för tilläggen. Det har vi ännu inte fått svar på. Bygget är fn pausat.

Jag byte elen(kulo) i ett helt hus nyligen med fast pris på hela bytet samt fast pris på extra uttag som var uppgjort innan renoveringen började.
För varje extra uttag fick kunden betala 400+m, det priset var baserat på ett utanpåliggande 2-vägs kulouttag, 8m kulo som var klamrad med Letti, två st uppskalningar och två st inkopplingar i uttag.

Anna-Hanna skrev:
Ok, tack för input. Haft ett möte för tre dgr sedan med byggchefen, där ifrågasatte vi kostnaderna och påtalade allt som blivit tokigt. Han skulle återkomma med spec på vad som hittills blivit gjort, vi bad om det för att ev kunna lösa ut oss. På mailet med specen svarade vi att det är elen som känns orimligt dyr, att vi vill betala faktiskt extra arbetskostnad plus material för tilläggen. Det har vi ännu inte fått svar på. Bygget är fn pausat.
Tycker det var helt rätt. Ni har tydligtgjort för byggchefen och elfirman att ni är missnöjda och att förtroendekapitalet är förbrukat. Förhoppningsvis återkommer de med konstruktiva förslag för att rätta upp misstagen och återskapa förtroende.

Nu har vi inte hört av snickaren sedan i måndags. Fick mail då som jag svarade på, sedan smsade jag i förmiddags, ringde (inget svar) och lämnade meddelande i eftermiddags. Detta är så frustrerande. Vad kan man göra?

Tror han vill att vi ska lösa ut oss men nu står vi med kopplat men inga uttag! Finns väl ingen elektriker som vill färdigställa det??!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.