Men de priserna du nämner, det är väl pris för material OCH arbete? Det är ändå ett högt pris, men inte skyhögt isåfall. Datauttagen känns orimligt dyra oavsett hur man resonerar.

Om jag gör ett litet snabbt överslag skulle jag vilja ha ca 650:- -700:- inkl mons per extra uttag inkl ca 5 meter slang/rör, tråd, apparatdosa, uttag, fästmatr, arbetstid. Allt under förutsättning att jag ändå är på plats.
Så visst är det lite dyrt men frågan är ju hur mycket du betalt för den el som "ingick" det kan ju mycket väl vara så att den var lite "för billig" och nu måste dom salta för att jobbet överhuvud taget inte ska vara en förlustaffär.
Är man inte på plats blir det betydligt dyrare inte minst därför att man inte kan göra hela jobbet på en gång

elmont skrev:
Om jag gör ett litet snabbt överslag skulle jag vilja ha ca 650:- -700:- inkl mons per extra uttag inkl ca 5 meter slang/rör, tråd, apparatdosa, uttag, fästmatr, arbetstid. Allt under förutsättning att jag ändå är på plats.
Så visst är det lite dyrt men frågan är ju hur mycket du betalt för den el som "ingick" det kan ju mycket väl vara så att den var lite "för billig" och nu måste dom salta för att jobbet överhuvud taget inte ska vara en förlustaffär.
Är man inte på plats blir det betydligt dyrare inte minst därför att man inte kan göra hela jobbet på en gång
Exakt, problemet är att vi inte vet hur eldelen i offerten såg ut...svårt att argumentera då. Men 700 kr per uttag låter ju mer rimligt. Vet inte om byggaren medvetet räknade lågt på elen för att få jobbet. Nu vill vi antingen ha lite billigare uttag (ffa datauttagen) alternativt lösa ut oss och då vill vi ha specifikation på varje meter kabel de använt. Byggaren skrev 13600 för material hittills, det är 18 el eller lamputtag, 3 st datauttag, 14 spottar. Inga uttag finns monterade och heller inga spottar! Alltså bara kabel och dosor antar jag. Låter inte det också galet dyrt?

När det gäller spottar kan man räkna med minst 1000:- st (standardspottar) och då är inte kostnaden för själva armaturen (kanske en par hundra) det som är dyrt utan arbetet och ALLT matr skyddskåpa, dimmer, slang/rör, värmetålig tråd, apparatdosa, kopplingsmatr.

Ok... Så "invändigt" material för 14 dimbara LED-spottar plus totalt 18 lamp/eluttag plus 3 datauttag skulle kunna uppgå till drygt 13000 i bara material? Det är vad byggaren räknar att elen kostat hittills. Själva spottarna plus el och lamputtag ingår inte, de sitter inte uppe än. Om vi nu skulle vilja lösa ut oss funderar jag på hur rimlig kostnaden är hittills...

Arbete och matr (burkar, tråd, rör, door) för enbart spottarna skulle kunna kosta 6 - 7 000:- men det är mycket svårt att säga nått mer exakt utan att se "verkligheten" det är för många okända parametrar.

elmont skrev:
Arbete och matr (burkar, tråd, rör, door) för enbart spottarna skulle kunna kosta 6 - 7 000:- men det är mycket svårt att säga nått mer exakt utan att se "verkligheten" det är för många okända parametrar.
Ok. El fanns redan uppdragen till övervåningen men han drog upp den i taket som har 3,25 i takhöjd. Där kommer det att sitta spottar utplacerade i hela rummet, ca 25 kvm stort. Gips på två av väggarna men ej i tak vid start.

Spottarna är dimbara också. Tack förresten för allt engagemang i denna tråd! Fantastiskt att kunna bolla här och få så mkt bra svar!

Det låter ju fullkomligt sjukt om byggaren påstår att de har materialkostnader (alltså inget arbete) för 13 000, när varken spottar eller uttag är med. För 13000 får du typ 3 kilometer VP rör, eller 1000 dosor.

Det måste vara ett missförstånd, antingen räknar han in arbetet utan att tänka på det, eller så räknar han in även spottar osv. som ev. redan är inköpta från leverantören.

Här är specen hittills: [TABLE="width: 348"]
[TR]
[TD]Artikel
[/TD]
[TD]Nummer
[/TD]
[TD]A´pris
[/TD]
[TD]Antal
[/TD]
[TD]Pris
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Prefix 3G1,5
[/TD]
[TD]E1402450
[/TD]
[TD]32
[/TD]
[TD]100
[/TD]
[TD]3200
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Skyddskåpa
[/TD]
[TD]E7466702
[/TD]
[TD]114
[/TD]
[TD]14
[/TD]
[TD]1596
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Slang 20
[/TD]
[TD]E1416723
[/TD]
[TD]14,5
[/TD]
[TD]50
[/TD]
[TD]725
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Spikklammer 14-20
[/TD]
[TD]E1501560
[/TD]
[TD]208
[/TD]
[TD]2
[/TD]
[TD]416
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]FK 1,5
[/TD]
[TD]E0400022
[/TD]
[TD]9,7
[/TD]
[TD]140
[/TD]
[TD]1358
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Takdosor grön
[/TD]
[TD]E1424695
[/TD]
[TD]114
[/TD]
[TD]4
[/TD]
[TD]456
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Apparatdosor
[/TD]
[TD]E1422242
[/TD]
[TD]57
[/TD]
[TD]18
[/TD]
[TD]1026
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Muff 20
[/TD]
[TD]E1400310
[/TD]
[TD]7,35
[/TD]
[TD]5
[/TD]
[TD]36,75
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Muff 16
[/TD]
[TD]E1400310
[/TD]
[TD]6,75
[/TD]
[TD]2
[/TD]
[TD]13,5
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Datakabel
[/TD]
[TD]E4936003
[/TD]
[TD]8,7
[/TD]
[TD]100
[/TD]
[TD]870
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Regelfäste
[/TD]
[TD]E1422233
[/TD]
[TD]26,8
[/TD]
[TD]10
[/TD]
[TD]268
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Fäst och kopplingsmtrl
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]250
[/TD]
[TD]1
[/TD]
[TD]250
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Resor
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]440
[/TD]
[TD]3
[/TD]
[TD]1320
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]11 535:-
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Summa efter rabatter 10 912:-ex moms. Summa inklusive moms 13 640:- Kan någon hjälpa mig tolka detta och säga om det är rimligt? Materialkostnad för 14 eluttag, 4 lamputtag, 14 spottar och 3 datauttag, fördelat på två rum i en övervåning där elen var fördragen men förmodligen inte datakablarna, de har de dragit upp två våningar. De utvändiga uttagen (kontakterna) sitter inte där än. Inte spottarna heller så de är ju heller inte medräknade.

Mikael_L
Ja suck ... :confused:

En del elektriker borde ju "gå i fängelse, utan att passera gå" ...

Eller kanske Samhall, isf fängelse ... ;)

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Elbutik.se 5007kr inkl moms +1570kr för resorna och "Fäst och kopplingsmtrl" :rolleyes:

Mikael_L skrev:
Ja suck ... :confused:

En del elektriker borde ju "gå i fängelse, utan att passera gå" ...

Eller kanske Samhall, isf fängelse ... ;)
Priset på material mellan elfirman och byggaren är inte samma som mellan byggaren och slutkund så jag förstår inte varför du gnäller på elektrikern, det är ju byggaren som gett priset!

Heenrik skrev:
Elbutik.se 5007kr inkl moms +1570kr för resorna och "Fäst och kopplingsmtrl" :rolleyes:
Jo men kan man jämföra m elbutik på nätet? Elektriker lägger väl på när de handlar?

Ja vi betalar väl i ytterligare två led? Elektrikerns påslag och sedan byggarens?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.