22 204 läst ·
113 svar
22k läst
113 svar
Elektrikern har valt en utgången jordfelsbrytare som inte längre säljs?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 289 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
För elektronikproduktion är man bekymrad för försämrad lödbarhet, där finns ett bäst före datum.
Efter produktion är lagerhållningen upp till 10 år. Det som sätter gränsen för är mycket mjukvaruaspekter.
En jfb känner jag inte till några begränsningar på kort tid.
Efter produktion är lagerhållningen upp till 10 år. Det som sätter gränsen för är mycket mjukvaruaspekter.
En jfb känner jag inte till några begränsningar på kort tid.
Det som brukar framhållas för jordfelsbrytare är att de behöver motioneras ungefär var sjätte månad för att undvika att mekaniken oxiderar och med tiden blir så trög att den inte kan lösa ut ordentligt. Det lär inte vara någon större skillnad mellan en brytare som ligger på hyllan och en som sitter i skåpet på den punkten, så visst fog för att inte montera gamla jordfelsbrytare finns. Men vem vet, elektrikern kanske motionerat den flitigt på lagret! =)P petersv skrev:
Edit: Och innan någon börjar argumentera emot så är det lika bra att länka till Hagers rekommendation och påpeka att jag egentligen int har varken åsikt, belägg eller argument för varken det ena eller det andra utan enbart lyfter fram vad Hager och andra tillverkare säger: https://www.hager.se/support-utbildning/faq-vanliga-fraagor/22303.htm# (klicka på "Hur ofta skall jag motionera jordfelsbrytaren?"
Redigerat:
Men de problemen försvinner väl helt efter motionering. Hur den motionerats historiskt är inte relevant.
Tja, det är väl en killgissning så god som någon. Jag har inga belägg varken för eller emot att en motionscykel är tillräcklig för att helt återställa den till nyskick, eller ens för att det är ett relevant problem till att börja med.D Daniel 109 skrev:
Tar ni ut alla jfb i motionsspåren då?O Steamboy skrev:Det som brukar framhållas för jordfelsbrytare är att de behöver motioneras ungefär var sjätte månad för att undvika att mekaniken oxiderar och med tiden blir så trög att den inte kan lösa ut ordentligt. Det lär inte vara någon större skillnad mellan en brytare som ligger på hyllan och en som sitter i skåpet på den punkten, så visst fog för att inte montera gamla jordfelsbrytare finns. Men vem vet, elektrikern kanske motionerat den flitigt på lagret! =)
Edit: Och innan någon börjar argumentera emot så är det lika bra att länka till Hagers rekommendation och påpeka att jag egentligen int har varken åsikt, belägg eller argument för varken det ena eller det andra utan enbart lyfter fram vad Hager och andra tillverkare säger: [länk] (klicka på "Hur ofta skall jag motionera jordfelsbrytaren?"
Minst 10 år gammal ...
Uppfyller den kraven är det väl OK ... FÖRUTSATT att han använder prislistan som är minst 10 år gammal ... tror inte det ;-) Min gissning är att din polare betalat dagspriset för motsvarande brytare ... vilket han helt klart kan ifrågasätta!
Kolla upp det och återkom på forumet
Uppfyller den kraven är det väl OK ... FÖRUTSATT att han använder prislistan som är minst 10 år gammal ... tror inte det ;-) Min gissning är att din polare betalat dagspriset för motsvarande brytare ... vilket han helt klart kan ifrågasätta!
Kolla upp det och återkom på forumet
Självbyggare
· Stockholm
· 10 289 inlägg
En självtestande jfb måste vara helruttet när man ser upplösningen av en spännande serie på tv om 20 avsnitt. Precis när man ska få veta vem den skyldige är så blir det becksvart för då testa jfb sig själv.