Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Vad händer om självtest går fel?
Kopplas anläggningen ifrån?
Jag vet inte. Det går kanske att programmera, typ att det antingen kopplas ifrån eller sluter larmkontakten ...
Jag vet alltså inte. Jag ska kanske uppsöka deras monter igen när jag är nästa gång på elmässa ... ;)

Hade du inte någon bild på en JFB Gewiss med problem på en kontaktpol? kanske läge att ta upp det samtidigt. Sen är det lite märkligt att kalla reläfunktionen som förbikopplar vid test för en alternativ JFB det är det knappast. Helheten med återställningsförsök vid fel och motionering med sina olika delar både elektriskt och mekaniskt bådar ju inte speciellt gott sett till grundfunktion och tillförlitlighet.

Finns egentligen ingen anledning att ha dem mer än som nämnts någon offentlig miljö eller utsatt likt pumpgrop. Frågan är bara vad det tillför fel brukar ligga kvar i båda fallen och i pumpgropstypen kanske bättre med larm för jordfel och sen köra till dess PE gör sitt jobb via säkring.

Mikael_L
Om det är vad du tänker på så var en Condor JFB som jag dissekerade.
Den kom ju från ett ställe där massor av el och elektronik gick upp i rök, troligen pga att denna JFB inte slöt nollan OK.

Condor var ju ett riktigt lågprissegment hos Malmbergs ett tag.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet inte. Det går kanske att programmera, typ att det antingen kopplas ifrån eller sluter larmkontakten ...
Jag vet alltså inte. Jag ska kanske uppsöka deras monter igen när jag är nästa gång på elmässa ... ;)
Jag tror inte den kopplar ifrån vid fel på självtest, men larmar. Den kör nog vidare på hjälpkontaktorn som kopplas in under testet som har en eget fullgod jordfelsskyddsmekanism. Fast det är min spekulation.
Det står inget om det felfallet i Hagers beskrivning.

Om den löser ut för ett jordfel så gör den tydligen isolationstest var annan minut tills felet är borta innan den koppar till igen. (y)

Det skulle väl kännas rätt skönt att inte behöva oroa sig för mat i frysen skulle förstöras pga att JFB löst ut ”falskt”. Jag blev bara lite skeptisk till hur man som privatperson övervakar ifall testet gått fel, men huvudsyftet är väl just att motionera JFBn och återstarta vid tillfälliga fel eller om den löst ut falskt.

Fel vid självtest kan ju lika gärna vara det typiska att den inte kan lösa ut via ordinarie mekanism så då återstår bara indikering av fel där. Nästa typfel på denna konstruktion att inte motordonet kan klinka upp brytaren det kan reläet brygga över men jag är skeptisk till att den har skyddsfunktion i det läget. Så välja på att släppa när det misslyckats och ev tid löpt ut eller som förut indikera fel och ligga kvar så i byglat läge.

Risken att maten i frysen kommer gå åt är säkert större med denna typen än den 10-årigt lagrade och i båda fallen kan man ju ta ut signalkontakt mot ev larm. Det larm som givetvis som ofta påpekas här ska vara mot tex temperatur i så fall och ev mot någon elektrisk parameter gärna spänningslöshet hellre än ev hjälpkontakter. Frågan är också vad som är utlöst falskt en normal någorlunda vettig JFB gör inte det så i princip kan självåterställningen inte heller slå till mot kvarstående felet.

I serien här på BH med lite olika komponenter tex JFB /B testad och öppnad får vi nog göra samma på några av dessa underverk framöver.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Minst 10 år gammal ...
Uppfyller den kraven är det väl OK ... FÖRUTSATT att han använder prislistan som är minst 10 år gammal ... tror inte det ;-) Min gissning är att din polare betalat dagspriset för motsvarande brytare ... vilket han helt klart kan ifrågasätta!
Kolla upp det och återkom på forumet :)
Finns det något sätt att få reda på vad den kan ha kostat kring 2008 (de bytte tydligen ägare 2009)?

Kan du inte bara reklamera jobbet? Jag tycker inte det är ok att montera en så gammal jordfelsbrytare utan en överenskommelse om man då får den billigt. Den kunde elektrikern sparat till svartjobben:)

• Gilla
a.non
  • Laddar…
P petersv skrev:
För elektronikproduktion är man bekymrad för försämrad lödbarhet, där finns ett bäst före datum.

Efter produktion är lagerhållningen upp till 10 år. Det som sätter gränsen för är mycket mjukvaruaspekter.

En jfb känner jag inte till några begränsningar på kort tid.
Schneider tog över 2009 så måste vara minst 10 år gammal. Om den är så bra, så undrar man varför den blev överbliven så länge och ingen annan ville ha den.

A a.non skrev:
Schneider tog över 2009 så måste vara minst 10 år gammal. Om den är så bra, så undrar man varför den blev överbliven så länge och ingen annan ville ha den.
Ring elektrikern och be han byta istället för att sitta här och gråta. Spelar ju ingen roll vad någon skriver du har ju redan bestämt dig att det är skit så vad är meningen med tråden ens? Förstår inte riktigt problemet. MVH

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 7 till
  • Laddar…
lopec lopec skrev:
Destination är riktigt. Brukar väl vara afrika som får ta hand om elskrotet.
Har svårt att tro det då både vi blir regelbundet granskade att vi följer gällande lagstiftning och även tvingas granska den/de skrothandlare som tar hand om vårat skrot.

Rötägg finns som vanligt i alla branscher och att det förekommer inom skrot är ju ingen nyhet.

B Berrabus123 skrev:
Ring elektrikern och be han byta istället för att sitta här och gråta. Spelar ju ingen roll vad någon skriver du har ju redan bestämt dig att det är skit så vad är meningen med tråden ens? Förstår inte riktigt problemet. MVH
Som sagt, det är inte min lägenhet och inte min elektriker och det är ingen som gråter. När sa jag att något är skit? Hade jag varit orolig så hade jag sagt åt personen i fråga att reklamera direkt. Tänkte se hur elektrikern fakturerar detta.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tror TS har för mycket fritid

P Putte 9497 skrev:
Tror TS har för mycket fritid
Behöver helt klart en sämre JFB så tiden går åt till att jaga tjuvutlösningar. ;)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Angående priset så var den aktuella jfbr förmodligen 10 ggr dyrare än en likvärdig idag.

Det var väl ett jäkla tjat. en tv var säkert dyrare för 10 år sen också, den behöver inte vara bättre än dagens.
jag kan inget om jordfelsbrytare och skulle mycket väl kunna ställt denna fråga själv. Vet inte vilken plast som använts i höljet, om den åldras väl eller inte. Man vågar ju knappt ställa frågor här om man inte är stålsatt för drevet som kan komma.

Inte för att jag fattar riktigt varför jag bryr mig eller förstår varför men denna tråd stör mig med all sarkasm och översitteri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.