T tanaris skrev:
Nu blev jag orolig. Rörmokaren installerade en ventil hos oss, men det finns ingen datummärkning. Var kan man kolla att den är en aktuell version och inte något som legat på en hylla i tio år?
Lägg av med mobbningen. Känner du dig stor och stark när du hånar andra? En jfb är faktiskt något mer tekniskt avancerad än en ventil, och det kan hända att en jfb saknar en viss märkning eller är av fel typ. Du kan inte påstå att alla jordfelsbrytare är likvärdiga, oavsett märkning, eftersom det finns olika varianter. En viss skillnad i pris också jämfört med en ventil. Jämför med en tryckknapp kanske.

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
gör som flera rekommenderat, ta en bild och lägg upp.

Mikael_L
Ta en bild på JFB'n och lägg upp här, så får vi hjälpa dig att kolla att den är av A-typ.

Stämmer detta så tycker jag inte att det är något att sen diskutera, då Merlin-Gerin är av premium-kvalitet, i alla fall då, när den där tillverkades, så är den bättre än allt junk som numera sätts upp, åtminstone hos kunder som inte är noll priskänsliga.

Jag har en Merlin-Gerin utrustad central i garaget, men tyvärr bara en Gewiss JFB (som iofs troligen är det bästa som finns att uppbringa från Italien). Men för att centralen ska vara lite mer enhetlig så skulle jag kunna tänka mig en att få en M-G JFB där istället.
Så skicka mig din Merlin-gerin, så ska jag skicka en splitter nyköpt Hager till dig.
Jag skulle bara vara lycklig!

• Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
T
A a.non skrev:
Lägg av med mobbningen. Känner du dig stor och stark när du hånar andra? En jfb är faktiskt något mer tekniskt avancerad än en ventil, och det kan hända att en jfb saknar en viss märkning eller är av fel typ. Du kan inte påstå att alla jordfelsbrytare är likvärdiga, oavsett märkning, eftersom det finns olika varianter. En viss skillnad i pris också jämfört med en ventil. Jämför med en tryckknapp kanske.
Jag hade kunnat ge dig ett bra svar, men du har redan fått massor av sådana och ändå ger du dig inte, uppenbarligen på grund av att du inte får de svar du vill ha.

Vill du veta om jordfelsbrytaren är godkänd? Ta reda på alla märkningar så är det lätt att kolla.

Vill du veta om den fungerar? Det borde elektrikern ha testat med lämpligt instrument, annars är det vad man gör oavsett om jordfelsbrytaren är ny eller gammal.

Eller vill du bara ha medhåll i ditt tyckande om att det är dåligt att installera "gamla grejer"? Well lycka till.

• Gilla
TT4F och 5 till
  • Laddar…
Vi har alla försökt att på ett lättsamt sätt få dig att inse att din inställning är lite orimlig. En 10 år gammal kvalitetsjordfelsbrytare är helt ok. Det är bara karakteristiken som behöver synas (skicka en bild) samt att den likt _alla_ jfb behöver och bör ha testas när den monteras.

Eftersom det inte gick fram så får vi säga det mera direkt : vi har rätt och du har fel.

• Gilla
Incitament och 2 till
  • Laddar…
F
P petersv skrev:
Vi har alla försökt att på ett lättsamt sätt få dig att inse att din inställning är lite orimlig. En 10 år gammal kvalitetsjordfelsbrytare är helt ok. Det är bara karakteristiken som behöver synas (skicka en bild) samt att den likt _alla_ jfb behöver och bör ha testas när den monteras.

Eftersom det inte gick fram så får vi säga det mera direkt : vi har rätt och du har fel.

Men.... om elektrikern har gjort om elen på ett kontor och monterat ner denna för att sätta upp hos privatkund och på det sättet slippa hämta ut en hos Solar eller Ahlsell för 473kr + moms?

Jävlar vad ond jag är....

• Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Jobbar med att leverera elektriska komponenter, där i bland mycket kabel till de mest framträdande industrijättarna i Sverige.

Nästan alla större spelare har en klausul som säger att vi inte får leverera varor med produktionsdatum äldre än 12 månader innan slutleverans.

Jag tycker det säger sig självt att om jag beställer en vara så vill jag ha en ny vara. Inte en NOS, oavsett hur "premium" den var då det begav sig...

• Gilla
peroc63 och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för fabrikat på resten av grejerna i centralen då? Skulle jag på jobb att montera jfb i central som var full med dvärgar från MG hade jag satt dit en äldre men oanvänd jordfelsbrytare från MG med. Ifall vi hade haft det på hyllan.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
A a.non skrev:
Jo, och de tillhör en bostadsrättsförening.
Hade det varit jag så hade jag frågat vilket märke/modell de använder innan jag bokade firman men personen som gjorde beställningen tog för givet att den skulle vara av en modell som fortfarande säljs.
Varför är det så viktigt om de fortfarande säljs eller inte?
Går den sönder ska den bytas ut och inte lagas.

Funktionsmässigt spelar det ingen roll om den inte ska stå i bokhyllan, och då kan en välputsad vara att föredra.

Skruvar du av korken på alla mjölklitrar med när du handlar och sticker ner nosen och luktar så du hittar den färskaste?

ARJU ARJU skrev:
Jobbar med att leverera elektriska komponenter, där i bland mycket kabel till de mest framträdande industrijättarna i Sverige.

Nästan alla större spelare har en klausul som säger att vi inte får leverera varor med produktionsdatum äldre än 12 månader innan slutleverans.

Jag tycker det säger sig självt att om jag beställer en vara så vill jag ha en ny vara. Inte en NOS, oavsett hur "premium" den var då det begav sig...
De produkter ni har som passerat bäst före. Vart tar de vägen?

P Putte 9497 skrev:
De produkter ni har som passerat bäst före. Vart tar de vägen?
Det är inte relevant och inte heller något jag delar med mig av offentligt. Återbruket är en destination.

Och vad skulle problemet vara med en två år g:a kabel? 50 år gammal EKKL fungerar utmärkt elektriskt och om den inte varit tagen ur förpackningen fungerar den även rent estetiskt.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Det är inte relevant och inte heller något jag delar med mig av offentligt. Återbruket är en destination.
Men du kanske kan svara på hur länge de är ok för att användas?
Förmodar att det är längre än 12 månader efter produktionsdatum, eller ska dom bytas ut efter ett visst antal år?

E elmont skrev:
Och vad skulle problemet vara med en två år g:a kabel? 50 år gammal EKKL fungerar utmärkt elektriskt och om den inte varit tagen ur förpackningen fungerar den även rent estetiskt.
Många. Men risk är en du själv snuddar vid, den fungerar estetiskt OM man inte tagit den ur förpackningen, över tid blir det väldigt många "om" och risken att varan har råkat ut för olämplig hantering ökar.
Ingen elektriker köper väl en JFB och planerar lagring av denna under 10 år? Den har råkat ut för en oväntad händelse som orsakat att den inte använts på 10 år.

Skulle du hoppa fallskärm med en 10 år gammal men ny fallskärm?

Själv skulle jag inte höja något ögonbryn om jag fick en JFB som var något år eller två gammal vid montering, men om den utgick från produktion 10 år sedan så skulle jag ha en konversation med installatören kring fakturan.

Ja jisses, jag tror jag har en extra JFB liggandes sedan många år, undrar om man kan använda den?
Protte

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.