22 203 läst ·
113 svar
22k läst
113 svar
Elektrikern har valt en utgången jordfelsbrytare som inte längre säljs?
Jag snackade med försäljaren i montern med Gewiss självmotionerande och självåterställande JFB och fick lite förklarat.P Putte 9497 skrev:
Först kopplas JFB förbi av en annan JFB, sen utförs testen/motioneringen, armen faller, all mekanik motioneras. Sen kopplas den tillfälliga JFB'n ut igen och allt återgår till normal drift.
Jag är ganska säker på det var så det sades, dvs att det finns JFB-skydd även under testsekvensen.
Sen kan dessa även konfigureras för automatisk återställning, där JFB provar att koppla på sig själv en stund efter att den har trippat. Kan vara en bra funktion på vissa ställen, jag tänker på pumpgropar, uppvärmning som frostskydd osv.
Sen har de naturligtvis larmkontakt.
Nåja, nu drog det iväg offtopic, men då självtestande JFB kom upp så tänkte jag att jag kunde bidra med vad jag fått lära mig om funktionen. Åtminstone på Gewiss modeller.
Kanske bra grejor för pumpgropar etc men knappast i en villa. Vad var priset?Mikael_L skrev:
Jag snackade med försäljaren i montern med Gewiss självmotionerande och självåterställande JFB och fick lite förklarat.
Först kopplas JFB förbi av en annan JFB, sen utförs testen/motioneringen, armen faller, all mekanik motioneras. Sen kopplas den tillfälliga JFB'n ut igen och allt återgår till normal drift.
Jag är ganska säker på det var så det sades, dvs att det finns JFB-skydd även under testsekvensen.
Sen kan dessa även konfigureras för automatisk återställning, där JFB provar att koppla på sig själv en stund efter att den har trippat. Kan vara en bra funktion på vissa ställen, jag tänker på pumpgropar, uppvärmning som frostskydd osv.
Sen har de naturligtvis larmkontakt.
Nåja, nu drog det iväg offtopic, men då självtestande JFB kom upp så tänkte jag att jag kunde bidra med vad jag fått lära mig om funktionen. Åtminstone på Gewiss modeller.
Bra till offentliga utrymme där folk pluggar in diverse skräp i uttagen, sitter bla. i nästan alla elcentralen i en av de större galleriorna i Uppsala.
Lite bökiga att eftermontera i en elcentral då de är ganska mycket större än en vanlig jfb.
Lite bökiga att eftermontera i en elcentral då de är ganska mycket större än en vanlig jfb.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Aha! Fast där hamnade de allt på pottkanten ändå! Hur motioneras och testas den tillfälliga JFBn då?Mikael_L skrev:
Jag snackade med försäljaren i montern med Gewiss självmotionerande och självåterställande JFB och fick lite förklarat.
It's turtles all the way down!
Jag var på nybygge avi en förskola, där satts det in sådana här självtestande och självmotionerande JFB.P Putte 9497 skrev:
Annars är det väl knappast någon som gör det, och så kanske det inte fungerar när det sen behövs om 20 år ...
Vad händer om självtest går fel?
Kopplas anläggningen ifrån?
Kopplas anläggningen ifrån?
Var glad att du har fått en brytare med kvalité sådana tillverkar man inte längre.
blackarrow skrev:
Yes.
Den tillfälliga jfb testas av den normala och vise verse.
Skulle testet gå fel första gången så väntar den i 10 sek. Sedan I 5min. 25min och slutligen 1h. Jag har 2st självtestande automatiska jfb. En för utomhus grupper och en för kyl/frys. Övriga grupper matas med 2st jfb. Så totalt 4st. Sedan är min central ganska så stor till utrymmet sett.