33 317 läst ·
133 svar
33k läst
133 svar
Elektrikern har gjort ett uselt jobb – vad kan jag göra 5 år senare?
litar mer på en hantverkare en ica handlare ica har ju lika mycket påslag som Ahlsells harL lbgu skrev:Visst finns det en möjlighet att firman är oskyldig. Därför jag skrev 'verkar' istället för 'är'. Men eftersom de ändå är starkt misstänkta så skulle jag ändå inte vilja ha dem att pyssla med el i mitt hem. Varför chansa?
Men det tråkiga för firman är att ifall de är oskyldiga så lär det vara svårt att bevisa ifall inte säljaren erkänner vilket är osannolikt. Sen är min uppfattning tyvärr att det verkar vara svårt att hitta hederligt folk i hantverksbranschen. Känns som rent lotteri att anlita någon man inte känner. Och då handlar det mest om att det verkar så accepterat i branschen med fakturafiffel även om ren inkompetens inte heller verkar ovanlig. Finns givetvis massor med duktiga/hederliga hantverkare, men hur hittar man dem. Att lura kunder med saltade fakturor verkar tyvärr närmast acceptabelt inom branschen idag. Syns inte minst i detta forum där hantverkare utan att skämmas kan försvara enorma materialpåslag som görs via t.ex. Ahlsells listpriser.
Tragiskt, men det är få andra yrkesgrupper som verkar ha liknande problem. Jag förväntar mig liksom inte att kassörskan på ICA ska lura mig genom att slå in några extrakostnader på kvittot som gör att jag får betala dubbelt så mycket. Men att en hantverkare gör det är inget som längre förvånar mig.
Jag har läst hela tråden. Annars skulle jag inte skriva i den.L lbgu skrev:
Fast det verkar som du behöver repetera. Speciellt vad TS skrivit.
Om du hade läst allt TS skrev skulle du begripit att TS vet inte vem som är skyldig.L lbgu skrev:
Det kan man tycka vad man vill om. Jag vet inte vem som är skyldig. Men jag kan säga var jag ser som mest sannolikt. Dvs inte elektrikern utan hempularen nämligen säljaren.L lbgu skrev:
Men jag vet inte utan skriver bara vad jag tycker verkar mest sannolikt. Utan bevis tänker jag inte anklaga eller skriva skit om varken firman eller säljaren.
Det kan vara någon helt annan som är skyldig. Det vet varken du eller jag.
Jag citerar TS:
Så varken jag eller TS (som du tycker vera mer än du och jag) har alltså bevis på vem som gjort fel.T tummahanden skrev:
Så när TS inte kan styrka vem som är skyldig är det ganska magstarkt att kalla firman oseriös/inkompetent med motivet att veta mindre än TS!L lbgu skrev:
Är de integrerade har du naturligtvis rätt men TS är lite vag på det. Han skriver "skruva"N nissebrun skrev:
samt det motsägelsefulla
"Nästa gång jag är på visning så åker alla vitvaror fram ut och alla eldosor ska öppnas, och självklart följer multimetern med 🙄".
Så vad som är vad, vet i alla fall inte jag.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Men TS säger ju själv att hen inte VET, bara gissar, det står ju uttryckligen i de egna inläggen. Vad är det du inte förstår?L lbgu skrev:
Är du en sån som tycker att ”trust me bro” räcker som bevis i en rättegång också?
Men TS verkar ändå tro att firman är skyldig. Finns aldrig någon 100% säkerhet, därför jag skrev 'verkar'.O skrev:
I det sista inlägget från TS finns följande text: "Helt rätt, den firman har förbrukat sitt förtroendekapital hos mig."
Så min tolkning är ändå att det är troligast att firman är skyldig eftersom TS uppenbarligen anser det.
Nu kallar du säljaren hempulare. Ibland är det tydligen inte så noga att vara säker innan man anklagar någon.O skrev:
Är du hantvekare? Tycker mig ana en viss kollegialitet i dina svar.
Jag skrev verkar. Detta eftersom TS verkar anse firman skyldig. Har du svårt att förstå det ordet?O skrev:
Du verkar också inte känna till ordet 'verkar'. Mitt svar ovan gäller dig med, anar lite kollegialitet från dig med.S SueCia skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 866 inlägg
Vi har alltså tre scenarios här. Vad är mest sannolikt?
- TS har gjort eljobbet själv och förfalskat en faktura. Vad är då TS syfte med denna tråd?
- Förra ägaren har gjort eljobbet själv och förfalskat en faktura.
- En elfirma har gjort jobbet och fuskat där det inte syns.
Givetvis det mest sannolika. Med tanke på hur ofta vitvaror går sönder nuförtiden (håller de i 5 år är det rätt länge...) är det inte otänkbart att ägaren har bytt ut vitvarorna själv under tiden och gjort så gott han kunnat.E elmont skrev:
Men annars tycker jag att TS kan gott ta och anmäla och försöka stämma. Varför inte? Det är precis det som hantverkare behöver: mer krångel med myndigheter och jobbiga, krävande kunder som inte ens är kunder.
Och sedan är folk chockerade över hur dyrt det är att få hem hantverkare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 866 inlägg
Det är alltså scenario nr 2 ni menar? Hur sannolikt är det att förra ägaren har "kompletterat" till den grad att han orsakat alla fel som TS räknar upp? Lamputtaget kanske.
Vi skulle behöva se både faktura och bilder på felen i lägenheten.
Vi skulle behöva se både faktura och bilder på felen i lägenheten.