T tummahanden skrev:
Tack för svaren allesammans.

Kan jag bevisa att det var dom? Nej. Har någon rivit ut ett sprillans nytt kök och satt in ett nytt och slafsat över på ett nytt elsystem i smyg? Har man sedan kliniskt tagit bort alla spår av det som beskrivs i egenkontrollen. Kanske, men troligt, nja.

Detta avser fast installation, dvs arbete där kabel fastskruvad/wago:ad, men nu är det väl kanske inte så fast som man önskar i detta fall.

Jag är mest förbannad på att jag nu måste lägga tid och pengar på att åtgärda detta. Om attituden är att inte anmäla bland folk kan jag förstå att firmor som denna får fri lejd. Hur i helvete ska jag veta att nästa elektriker inte blåser mig (Nu har jag ju lite koll på el, men tex tant Agda). Så jag har lärt mig: inget ansvar, bara fakturor, bara inte göra själv. 🤠 Rant över!

Nästa gång jag är på visning så åker alla vitvaror fram ut och alla eldosor ska öppnas, och självklart följer multimetern med 🙄
om du nu är så förbannad på firman varför skriver du inte namnet på företaget här

P
T tummahanden skrev:
Zigbeemotagare för taklampa monterad löst hängde i köksfläkt utan något annat skydd.
I allmänhet tycker jag det är lite naivt att tror att ingen har varit och pillat på 5 år.
Står det någonstans att elfirman har monterat en zigbee mottagare?
Kanske ta och titta på tillverkningsdatum på zigbee mottagaren. Det är inte så att den är nyare än 5år?

• Gilla
adron och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
En specifik installatör anlitades för att göra arbetet för 5 år sedan, det finns det ju en faktura som styrker.
Varför tror du fakturan styrker vem som utfört arbetet eller exakt vad jobbet innebar? Jag tror sannolikheten för det är ganska låg.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Tycker det är fascinerande att det anses osannolikt att någon pillat med någonting alls på fem år. Det är alltså nästan 2.000 dagar som förflutit sen elektrikern var på plats enligt fakturan.

Extremt mycket tid som passerat där flertalet problem kan ha dykt upp med tidigare ägaren tänkt ”Äsch, jag fixar det själv - ska ändå sälja snart” och så kan det ha fortgått senaste 3 åren.

Åtgärda problematiken och gå vidare i livet och ta det som läromedel att vara noggrannare på nästa visning och ta det som argument för att pruta. 👍🏻

• Gilla
adron och 6 till
  • Laddar…
Alla de där sakerna är ju sådant som kan ha tillkommot i efterhand.

Fakturan lär inte vara så tydlig att exakt vilket uttag osv som gjorts är angett.

Ganska klassiskt hemmapul att lossa kablar så att det passar med skåpen man monterar, för att få in kylen, fläkten osv. Även om elektriker förberett korrekt kan det vara sådant som uppstår när köket ska monteras. Lika så att lägga till ett uttag på slingan.

Sen är ju säljaren är ju motpart oavsett att vända sig till elektrikern går inte mer än om de frivilligt tar på sig att rätta felet men högst osannolikt.

• Gilla
adron och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
S SueCia skrev:
Vad är mest sannolikt, att en elektriker utför jobb som TS påstår, eller att TS säljare har pulat själv med elen åratal efter att elektrikern varit där?

Du menar att det är rimligt att hänga ut en hantverkare som du aldrig någonsin anlitat själv, enbart baserat på hörsägen?
Jag kan bara konstatera att ALLA elektriker jag anlitat grnom åren har gnällt på något en föregående elektriker gjort. Så baserat på det skulle jag säga 100% sannolikhet att flera av felen är från ursprungsinstallationen av köket.

Men zigbeemojjen i taket är väl 50/50.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Med tanke på hur oseriös/inkompetent firman verkar skulle jag aldrig vilja att de gjorde något eljobb i min bostad.
Hela grejen här är att vi vet inte om det är den firman som har gjort jobbet.

Det är bara något som säljaren påstår. Det är absolut inte uteslutet att det är säljaren själv som gjort allt "oproffsigt" men att säljaren inte vill erkänna att det. För att det är olagligt. Det kanske t.o.m är det troligaste.

Men vi vet inte. Då är ett bra tips att syna säljarens påstående genom att kontakta firman. Beroende på vad som då framkommer kan man välja hur man skall gå vidare.

Tänk om det leder till att TS kan bevisa att det är säljaren som gjort något olagligt. Det skulle stärka förhandlingspositionen rejält och öka möjligheten att få säljaren att betala.

Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
T tummahanden skrev:
Jag är mest förbannad på att jag nu måste lägga tid och pengar på att åtgärda detta.
Man måste faktiskt vara ärlig och erkänna att om man inte kollar innan man köper får man skylla sig själv. Det är ens eget fel.

Det förtar naturligtvis inte att den som gjort en felaktig installation har sitt ansvar. Så länge vi inte vet vem det är finns det ingen än sig själv att skylla på.

Självklart är det inte bättre att vara förbannad på sig själv än på andra. Snarare tvärtom. Det förstår väl alla.
T tummahanden skrev:
Om attituden är att inte anmäla bland folk kan jag förstå att firmor som denna får fri lejd.
Det har inte framkommit något som bevisar att firman som skrev fakturan för 5 år sedan har något med felen du upptäckt att göra. På 5år kan det ha hänt mycket. Om jag skulle gissa skulle jag inte gissa att det var en elektriker som gjort felen. Istället skulle jag gissa på tidigare ägare/säljare. Men precis som du har jag inte en aning och gissar bara.

Firman som fakturerade kanske har dokumenterat sitt arbete med t.ex. bilder och protokoll så de kan bevisa sin oskuld.
  • Att anmäla utan bevis kommer inte att hjälpa ett dyft. Det är det som gör det meningslöst att anmäla.
  • Att anmäla någon och/eller att kasta skit på någon utan att ha bevis är ett oskick. Kanske t.o.m. förtal, som är straffbart.

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
om du nu är så förbannad på firman varför skriver du inte namnet på företaget här
  1. Troligen för att det inte finns några bevis på att firman i fråga har något ansvar för felen.
  2. Samt oxo antagligen för att det kan vara förtal och olagligt.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
  1. Troligen för att det inte finns några bevis på att firman i fråga har något ansvar för felen.
  2. Samt oxo antagligen för att det kan vara förtal och olagligt.
första håller jag med om men andra då kan inte stämma med hur ofta företag hängs ut på det här forumet

Man kan väl vara rädd att bli anklagad för förtal och därför ligga lite lågt oavsett vad andra gör?

Kanske det är så att andra är lite för snabba att döma utan bevis och fakta.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Hela grejen här är att vi vet inte om det är den firman som har gjort jobbet.

Det är bara något som säljaren påstår. Det är absolut inte uteslutet att det är säljaren själv som gjort allt "oproffsigt" men att säljaren inte vill erkänna att det. För att det är olagligt. Det kanske t.o.m är det troligaste.

Men vi vet inte. Då är ett bra tips att syna säljarens påstående genom att kontakta firman. Beroende på vad som då framkommer kan man välja hur man skall gå vidare.

Tänk om det leder till att TS kan bevisa att det är säljaren som gjort något olagligt. Det skulle stärka förhandlingspositionen rejält och öka möjligheten att få säljaren att betala.
Visst finns det en möjlighet att firman är oskyldig. Därför jag skrev 'verkar' istället för 'är'. Men eftersom de ändå är starkt misstänkta så skulle jag ändå inte vilja ha dem att pyssla med el i mitt hem. Varför chansa?

Men det tråkiga för firman är att ifall de är oskyldiga så lär det vara svårt att bevisa ifall inte säljaren erkänner vilket är osannolikt. Sen är min uppfattning tyvärr att det verkar vara svårt att hitta hederligt folk i hantverksbranschen. Känns som rent lotteri att anlita någon man inte känner. Och då handlar det mest om att det verkar så accepterat i branschen med fakturafiffel även om ren inkompetens inte heller verkar ovanlig. Finns givetvis massor med duktiga/hederliga hantverkare, men hur hittar man dem. Att lura kunder med saltade fakturor verkar tyvärr närmast acceptabelt inom branschen idag. Syns inte minst i detta forum där hantverkare utan att skämmas kan försvara enorma materialpåslag som görs via t.ex. Ahlsells listpriser.

Tragiskt, men det är få andra yrkesgrupper som verkar ha liknande problem. Jag förväntar mig liksom inte att kassörskan på ICA ska lura mig genom att slå in några extrakostnader på kvittot som gör att jag får betala dubbelt så mycket. Men att en hantverkare gör det är inget som längre förvånar mig.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Man kan väl vara rädd att bli anklagad för förtal och därför ligga lite lågt oavsett vad andra gör?

Kanske det är så att andra är lite för snabba att döma utan bevis och fakta
Förtalslagstiftningen gäller inte företag.

I mina öron låter det som ett klassiskt hemmapul som TS köpt.

• Gilla
Hybro och 5 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Visst finns det en möjlighet att firman är oskyldig. Därför jag skrev 'verkar' istället för 'är'. Men eftersom de ändå är starkt misstänkta så skulle jag ändå inte vilja ha dem att pyssla med el i mitt hem. Varför chansa?
Är det du som står för den starka misstanken, trots att det inte finns bevis?
Själv misstänker jag starkt att firman är oskyldig.
L lbgu skrev:
Men det tråkiga för firman är att ifall de är oskyldiga så lär det vara svårt att bevisa ifall inte säljaren erkänner vilket är osannolikt.
Det tråkiga är att man dömer trots att skuld inte går att bevisa/har bevisats. Genom att man antyder att firman har en skuld.
"Ifall de är skyldiga" är en bättre formulering innan vi vet. Att döma oskyldiga såhär lättvindigt som i denna tråden tycker jag är ett oskick.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
T tummahanden skrev:
Tack för svaren allesammans.

Kan jag bevisa att det var dom? Nej. Har någon rivit ut ett sprillans nytt kök och satt in ett nytt och slafsat över på ett nytt elsystem i smyg? Har man sedan kliniskt tagit bort alla spår av det som beskrivs i egenkontrollen. Kanske, men troligt, nja.

Detta avser fast installation, dvs arbete där kabel fastskruvad/wago:ad, men nu är det väl kanske inte så fast som man önskar i detta fall.

Jag är mest förbannad på att jag nu måste lägga tid och pengar på att åtgärda detta. Om attituden är att inte anmäla bland folk kan jag förstå att firmor som denna får fri lejd. Hur i helvete ska jag veta att nästa elektriker inte blåser mig (Nu har jag ju lite koll på el, men tex tant Agda). Så jag har lärt mig: inget ansvar, bara fakturor, bara inte göra själv. 🤠 Rant över!

Nästa gång jag är på visning så åker alla vitvaror fram ut och alla eldosor ska öppnas, och självklart följer multimetern med 🙄
Hej
Lita inte på svaren du har fått här. Det är så mycket tyckande på detta forum.
Men nu tycker jag också;
Försök snacka med installationsfirman, kanske dom fixar det ändå.
Jag anser som du att dom har ett ansvar för ett jobb som dem gjort som inte är personligt utan hänförsig till bostaden och arbetet.

• Haha
dodge75 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.