Byggahus.se

Elektriker dubbelfakturerar?

  1. G
    Medlem · 1 230 inlägg

    Grizzlybjörnen123

    Medlem
    Det kań den mycket väl vara eller inte vara men i startavgiften kan det även vara så att det ingår att man hämtar material hos grossist. Är ganska dyrbart att ha ahlsells lager i bilen
     
  2. G
    Medlem · 1 230 inlägg

    Grizzlybjörnen123

    Medlem
    Hur faan tar du dig mellan kunderna då?
     
  3. G
    Medlem · 1 230 inlägg

    Grizzlybjörnen123

    Medlem
    Då kan man inte ha mycket annat än spån innanför pannbenet om man tror att man kan bli elektriker på BH:crysmile::crysmile::crysmile:
     
  4. G
    Medlem · 1 230 inlägg

    Grizzlybjörnen123

    Medlem
    Åker du till kund 1 betalar kund 1 resan till och från din utgångspunkt. Samma med kund 2, 3 och 4
     
    • Laddar…
  5. R134a
    Husägare · Norrbotten · 455 inlägg

    R134a

    Husägare
    Vem ska betala körtid och tid man använder för att handla delar till arbetet, allt har man inte i bilen. Och även om man har det, ska den kompletteras.
    tycker man inte arbetet är värt det de kostar, kan man alltid göra det själv!
     
  6. Krille-72
    Bannad · 3 586 inlägg
    När du arbetar med Rot ska du ta betalt på samma sätt för bilen som du gör när det inte är ett Rot jobb. Gör du inte det och kostnaden för bilen är lägre så misstänker Skatteverket att du försöker baka in kostnader under arbetstid så att kunden ska få så mycket rot som möjligt.

    Kör du milersättning normalt= Fortsätt med det när det blir rot jobb.
    Kör du Servicebilsavgift normalt= Fortsätt med det när det blir rotjobb
    Kör du ingen bilersättning normalt= Nu bör du ta minst milersättningen. Vid en granskning så kommer Skatteverket slå ner på rotansökan och anse att bilkostnaden är inbakad i arbetstiden.
     
  7. Krille-72
    Bannad · 3 586 inlägg
    Återigen förväntningar som ställer till det. Om dom nu kokat ihop en plan för att spara lite pengar. Borde man då inte kommunicerat detta med hantverkaren först? Då hade man haft möjligheten att ringa en annan hantverkare om man inte var nöjd med första hantverkarens svar.

    Till er alla. När en hantverkare utför servicejobb så kan inte arbetetstid börja och sluta vid tröskeln, givet att hen har en normal Tim debitering.
    Ekvationen går inte ihop helt enkelt.
    Så ni som förväntar er att det är så. Fråga hantverkaren innan ni beställer arbetet hur hens debiteringsmodell ser ut.
    Ett tips i all välmening.
     
  8. S
    Bannad · Vetlanda kommun · 644 inlägg

    Stego1

    Bannad
    Med det synsättet kan man ju ta t.ex 5 timmar och bara ha en halvtimmes jobb. Det är ju kanon.
    Det är väl rimligt att man betalar för det man får. En timme ska kosta en timme.
     
    • Laddar…
  9. Krille-72
    Bannad · 3 586 inlägg
    Nej. Det är inte rimligt att betala 1 Tim för 1 Tim arbete innanför kundens tröskel givet att man har en normal Tim debitering och en avgift för servicebil.
    Arbetet med en kund börjar när kunden lagt en beställning och slutar när Skatteverket satt in sista pengen på kontot och man bockat av detta och stängt projektet.

    Så 1 timma på en faktura för 1 Tim arbete innanför trösklarna hos en kund är helt orimligt.

    En minimidebitering på 2-3 Timmar är rimligt.

    Exakt vad man väljer för debiteringsmodell är lite olika.

    Ts faktura ser för övrigt fullt rimlig ut i mina ögon.
     
    • Laddar…
  10. M
    Medlem · vällingby · 83 inlägg

    Marre E

    Medlem

    Tack för vettigt svar ! :love::love:
     
    • Laddar…
  11. S
    Bannad · Vetlanda kommun · 644 inlägg

    Stego1

    Bannad
    Det är konstigt att det företag jag jobbade på, ett internationellt, med drygt 100 servicebilar med reservdelslager och verktyg gick att driva runt utan min-debitering. Restid/bilersättning och arbetstid uppdekad på halvtimmesintervaller Därtill en stor administration.
     
    • Laddar…
  12. E
    Medlem · jämtland · 20 464 inlägg

    elmont

    Medlem
    Då har dom så hög timdebitering att det betalar även den "spilltid" som alltid finns mellan det att man sätter foten på en ny kunds tröskel, svårare än så är det inte.
    Den anställde ska ha betalt 8 timmar varje dag och dom kringkostnader/fasta kostnaderna är i princip lika höga varje dag och dom pengarna måste in samt en skälig vinst. Alla normala företag drivs för att generera vinst och det är alltid kunden som får betala.
    Hur man löser ekvationen är lite olika men i slutändan måste allt generera i en vinst för företaget, blir det ingen vinst så finns det ingen orsak att driva företaget vidare för det är ju ingen välgörenhet som företag normalt sysslar med.
     
  13. Krille-72
    Bannad · 3 586 inlägg
    Det är inte ett dugg konstigt. Du kan ha helt olika affärsmodeller men det viktiga att förstå är att summan på sista raden måste täcka företagets kostnader och generera vinst. Hur man sedan kommer fram till den summan avgörs av vilken affärsmodell man valt.

    Om en el firma med låt säga 10 anställda elektriker tar 700 kr/ Tim så kommer varje elektriker behöva generera 8 Tim fakturerbar tid/ dag. I praktiken så kommer dock inte varje elektriker klara det varje dag. Men förhoppningvis har företaget även fastpris jobb som täcker upp. Eller så behöver man dra in 10-11 Tim fakturerbar tid för att täcka upp dom elektriker som kanske bara får ihop 5-6 Tim.
    Eller så har företaget räknat ut att breakeven går vid 80% beläggningsgrad. Då klarar man sig på 6,4 Tim/ dag.

    Om man i detta exempel bara skulle fakturerar för tiden innanför tröskeln så får man snabbt stora problem. Vi leker med tanken att varje jobb tar exakt 1 timma i snitt. Vi räknar att restiden mellan kunderna är 30 min i snitt. Det går alltså bort 1 Tim/ kund i restid.
    Då skulle du teoretiskt hitta 5 Tim fakturerbar tid/ elektrikern/ dag.
    I exemplet förutsätter jag att kollektivavtalet säger att elektrikern börjar och slutar på firman. 7-16 helt enkelt.

    Har du då räknat ut i din affärsmodell att du behöver dra in 8x700kr=5 600 kr / elektriker och dag så får du snabbt problem om du bara drar in 5x700=3 500 kr/ dag.
    Det blir -21 000 kr/ dag.
    Viktigt att förstå också är att när en elektriker är sjuk så betalar du inte bara sjuklön. Du går också miste om de oh intäkter och vinst som elektrikern drar in varje dag. För att inte tala om det administrera arbetet som krävs för att ringa runt till alla stackars kunder och boka om tider.

    Men just det här företaget vill verkligen att man bara ska ta betalt för tiden innanför tröskeln. Så Vd tänker till och tror att han hittat lösningen på det konsumenten efterfrågar. Vi höjer Tim debiteringen helt enkelt.
    Så den nya Tim debiteringen blir 5 600 kr/ 5= 1 120kr/ Tim.
    Problemet äntligen löst. Eller?

    Det här systemet kanske inte blir så populärt bland kunder där elektrikern arbetar flera dagar i streck? Eller bland kunder där elektrikern arbetar 4 Tim.
     
  14. Mats Engquist
    Medlem · 170 inlägg
    Tramsig diskussion...

    Hur lång tid hantverkaren var på ett visst ställe spelar ingen roll. Det som spelar roll i TS fall är främst hur många sådana småjobb en hantverkare hinner med på en dag.

    Om det är tre så måste de tre jobben, alldeles oavsett timtariffer eller startavgifter, tillsammans betala en arbetsdag. Det skall betala lönen, bilen och alla fasta kostnader på firman.

    Sedan kan man ju utforma fakturan på ett mer eller mindre utmanande sätt. Knepigt blir det ju först om hantverkaren lyckas klämma in 8 sådana jobb på en dag - samtidigt som han fakturerar olika kunder för totalt 16 timmars arbete. Förekommer säkert men det är nog inte det vanliga.

    Någon måste betala - och de enda som gör det är kunderna.

    Hittills har jag inte sett en enda elektriker som kör MacLaren - ens när de inte är på jobb.
     
  15. Totem
    Medlem · Singö · 833 inlägg

    Totem

    Medlem
    Håller med dig. Inte Undra på att det "hemmapulas".
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.