K Kallebo skrev:
Kanske dags för pappa staten att ändra ellagen så att privatpersoner får göra småjobb kanske? Själv sliter jag med skarvsladdar runt hela huset för att det är svårt att motivera en elektriker att sätta upp ett nytt uttag på andra sidan...
I praktiken gör redan elkunniga småjobb själva och/eller hjälper icke elkunniga vänner med sina (enklare) installationer. Så funkar det här runt i kring i alla fall.

/S
 
Totem Totem skrev:
Håller med dig. Inte Undra på att det "hemmapulas".
Det är väl bara att pula på. Se bara till så du aldrig skaffar barn eller har gäster.
Räkna inte heller med hjälp från försäkringsbolaget om huset brinner ner. Fast hjälp från försäkringsbolaget får du inte heller om du bygger ditt badrum själv och något händer. Så det bästa är kanske att säga upp försäkringen. Tänk vad pengar du kan spara.
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
E
S steve5432 skrev:
I praktiken gör redan elkunniga småjobb själva och/eller hjälper icke elkunniga vänner med sina (enklare) installationer. Så funkar det här runt i kring i alla fall.

/S
Kalle Bo har troligen bränt sina broar hos alla.
Bara att flytta till en ny stad och starta om.

Detta är något som alla femprocentare kommer råka ut för med tiden.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är väl bara att pula på. Se bara till så du aldrig skaffar barn eller har gäster.
Räkna inte heller med hjälp från försäkringsbolaget om huset brinner ner. Fast hjälp från försäkringsbolaget får du inte heller om du bygger ditt badrum själv och något händer. Så det bästa är kanske att säga upp försäkringen. Tänk vad pengar du kan spara.
Skrev jag någonstans att jag hempular?
Jag skrev att det inte är undra på att det hempulas! En viss skillnad på det.
 
tycker inte det är rimligt,min åsikt
 
E
A anLUn291 skrev:
tycker inte det är rimligt,min åsikt
Vad skulle vara rimligt då, din åsikt?
 
en specad faktura, inte att minimum är två timmar,var har det kommit ifrån betalt för jobbet skall ni naturligtvis ha säger sig själv,för den tid ni varit på plats ,hantverkarens arbetstid börjar mycket riktigt då han sätter sig i bilen kan vara hemifrån eller från företaget om han är anställd, företaget har en framkörnings avg inom vissa område 600 inom t.ex samma stad tycker jag verkar mkt, men i och för sig har hantverks kostnaderna stigit något otroligt och även det att skriva ut en faktura med 600 kr i timmen är inte heller billigt
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
E
A anLUn291 skrev:
en specad faktura, inte att minimum är två timmar,var har det kommit ifrån betalt för jobbet skall ni naturligtvis ha säger sig själv,för den tid ni varit på plats ,hantverkarens arbetstid börjar mycket riktigt då han sätter sig i bilen kan vara hemifrån eller från företaget om han är anställd, företaget har en framkörnings avg inom vissa område 600 inom t.ex samma stad tycker jag verkar mkt, men i och för sig har hantverks kostnaderna stigit något otroligt och även det att skriva ut en faktura med 600 kr i timmen är inte heller billigt
Specad faktura har väl TS fått?
Det var ju så problemen började.

Många föredrar elektroniska fakturor idag.
 
S Stego1 skrev:
Det är konstigt att det företag jag jobbade på, ett internationellt, med drygt 100 servicebilar med reservdelslager och verktyg gick att driva runt utan min-debitering. Restid/bilersättning och arbetstid uppdekad på halvtimmesintervaller Därtill en stor administration.
Nyckelordet här är ”servicebil”. Om du har en firma som i huvudsak åker omkring på korta serviceuppdrag. Så är det normalt med en modell med hög timdebitering, som täcker alla kostnader. Andelen ”overheadkostnsd” är ungefär lika hög för alla uppdrag.
Hantverkare har oftast en mer blandad typ av uppdrag. Antag att du har en overheadkostnsd på 800kr för varje uppdrag. Om du skall få in det på ett serviceuppdrag där du är inne hos kunden i 15 minuter. Då får du sätta en timtaxa på 3200 kr plus den vanliga timtaxan. Men så har du nästa uppdrag som är 80h nydragning i ett nybygge. Det uppdraget lär du aldrig få om du offererar 3500kr/h.
Det rena serviceföretaget kommer att lägga en affärsmodell där varje uppdrag kostar typ 1500. Det täcker då både overheadkostnsd och timpenning för själva reparationen som pågår i 10-15 minuter.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
så du menar att de 600 i framkörning inte täcker upp för det du kallar overhead kostnader ponera att en liten firma har 6 uppdrag om dagen gånger 20 =3600*20=72000?????
 
En annan intressant affärsmodell brukar jag kalla ”RollsRoyce modellen”. Du har produkt som är extremt bra, som behöver nästan noll support och service. Och så säljer du för ett väldigt högt pris. Därefter är all service och support gratis.
Jag arbetade på ett sådant företag för en del år sedan. Inom vårt produktsegment kostade de flesta märken 2-10 000kr. Det mesta fungerade dåligt. Vi sålde vår produkt för 100 000kr/st. Här i Sverige hade jag bara två gånger problem hos en kund som vi inte kunde lösa direkt. Då kom det inom 24h två konsulter från huvudkontoret i USA. De löste frågan inom någon timme, stannade sedan två dagar till och hjälpte kunden att komma vidare. Allt gratis. Efter det kundbesöket beställde den kunden 25 nya system direkt och typ 100 nya de närmaste åren.
Den andra kunden som fick samma servicenivå, ägde ett system, och behövde inte mer. Men deras moderbolag i Amsterdam blev storkund.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
väldigt interresant men inte relevant i denna frågan
 
  • Gilla
Ravens
  • Laddar…
J Joakim Nordberg skrev:
Jag tycker att allt det här är befängt. Man tar betalt för material och arbete med rimlig avrundning.

Vill man ha betalt för resan/restiden så säger man det.

det är det här märkliga otransparenta sättet som gör att folk tycker att hantverkare fuskar. Var ärlig och ta inte in en massa smygdebiteringar.

Fick en faktura från ett onämnt elhandelsbolag med punkterna alla jämnt avrundade.
-Beredningsavgift
-Administrationsavgift
-Faktureringsavgift

Suck.
Du glömde - Lägenhetsavgift..
 
har själv hört av en hantverkare för 10 års sedan att om kunden kom överens om ett lägre timpris gjorde det ingenting han debiterade bara fler timmar (skrämmande) går aldrig att kolla
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
S
H hempularen skrev:
Nyckelordet här är ”servicebil”. Om du har en firma som i huvudsak åker omkring på korta serviceuppdrag. Så är det normalt med en modell med hög timdebitering, som täcker alla kostnader. Andelen ”overheadkostnsd” är ungefär lika hög för alla uppdrag.
Hantverkare har oftast en mer blandad typ av uppdrag. Antag att du har en overheadkostnsd på 800kr för varje uppdrag. Om du skall få in det på ett serviceuppdrag där du är inne hos kunden i 15 minuter. Då får du sätta en timtaxa på 3200 kr plus den vanliga timtaxan. Men så har du nästa uppdrag som är 80h nydragning i ett nybygge. Det uppdraget lär du aldrig få om du offererar 3500kr/h.
Det rena serviceföretaget kommer att lägga en affärsmodell där varje uppdrag kostar typ 1500. Det täcker då både overheadkostnsd och timpenning för själva reparationen som pågår i 10-15 minuter.
Ett serviceuppprag i maskinbranschen var aldrig 15 minuter. En service är allt mellan 2 timmar till 1 5 dagar. Dessutom så kostar det mycket pengar att hålla reservdelslager i bilarna, vilket är en nödvändighet om du ska ha på marknaden att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.