Byggahus.se

Elektriker dubbelfakturerar?

1. S
    Medlem · Blekinge · 1 571 inlägg

steve5432

Medlem
    I praktiken gör redan elkunniga småjobb själva och/eller hjälper icke elkunniga vänner med sina (enklare) installationer. Så funkar det här runt i kring i alla fall.

/S

2. Krille-72
    Bannad · 3 586 inlägg
    Det är väl bara att pula på. Se bara till så du aldrig skaffar barn eller har gäster.
    Räkna inte heller med hjälp från försäkringsbolaget om huset brinner ner. Fast hjälp från försäkringsbolaget får du inte heller om du bygger ditt badrum själv och något händer. Så det bästa är kanske att säga upp försäkringen. Tänk vad pengar du kan spara.

3. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Kalle Bo har troligen bränt sina broar hos alla.
    Bara att flytta till en ny stad och starta om.

Detta är något som alla femprocentare kommer råka ut för med tiden.

4. Totem
    Medlem · Singö · 833 inlägg

Totem

Medlem
    Skrev jag någonstans att jag hempular?
    Jag skrev att det inte är undra på att det hempulas! En viss skillnad på det.

5. A
    Medlem · 9 inlägg

anLUn291

Medlem
    tycker inte det är rimligt,min åsikt

6. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Vad skulle vara rimligt då, din åsikt?

7. A
    Medlem · 9 inlägg

anLUn291

Medlem
    en specad faktura, inte att minimum är två timmar,var har det kommit ifrån betalt för jobbet skall ni naturligtvis ha säger sig själv,för den tid ni varit på plats ,hantverkarens arbetstid börjar mycket riktigt då han sätter sig i bilen kan vara hemifrån eller från företaget om han är anställd, företaget har en framkörnings avg inom vissa område 600 inom t.ex samma stad tycker jag verkar mkt, men i och för sig har hantverks kostnaderna stigit något otroligt och även det att skriva ut en faktura med 600 kr i timmen är inte heller billigt

• Laddar…
  8. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Specad faktura har väl TS fått?
    Det var ju så problemen började.

Många föredrar elektroniska fakturor idag.

9. H
    Moderator · Stockholm · 43 958 inlägg

hempularen

Moderator
    Nyckelordet här är ”servicebil”. Om du har en firma som i huvudsak åker omkring på korta serviceuppdrag. Så är det normalt med en modell med hög timdebitering, som täcker alla kostnader. Andelen ”overheadkostnsd” är ungefär lika hög för alla uppdrag.
    Hantverkare har oftast en mer blandad typ av uppdrag. Antag att du har en overheadkostnsd på 800kr för varje uppdrag. Om du skall få in det på ett serviceuppdrag där du är inne hos kunden i 15 minuter. Då får du sätta en timtaxa på 3200 kr plus den vanliga timtaxan. Men så har du nästa uppdrag som är 80h nydragning i ett nybygge. Det uppdraget lär du aldrig få om du offererar 3500kr/h.
    Det rena serviceföretaget kommer att lägga en affärsmodell där varje uppdrag kostar typ 1500. Det täcker då både overheadkostnsd och timpenning för själva reparationen som pågår i 10-15 minuter.

• Laddar…
  10. A
    Medlem · 9 inlägg

anLUn291

Medlem
    så du menar att de 600 i framkörning inte täcker upp för det du kallar overhead kostnader ponera att en liten firma har 6 uppdrag om dagen gånger 20 =3600*20=72000?????

11. H
    Moderator · Stockholm · 43 958 inlägg

hempularen

Moderator
    En annan intressant affärsmodell brukar jag kalla ”RollsRoyce modellen”. Du har produkt som är extremt bra, som behöver nästan noll support och service. Och så säljer du för ett väldigt högt pris. Därefter är all service och support gratis.
    Jag arbetade på ett sådant företag för en del år sedan. Inom vårt produktsegment kostade de flesta märken 2-10 000kr. Det mesta fungerade dåligt. Vi sålde vår produkt för 100 000kr/st. Här i Sverige hade jag bara två gånger problem hos en kund som vi inte kunde lösa direkt. Då kom det inom 24h två konsulter från huvudkontoret i USA. De löste frågan inom någon timme, stannade sedan två dagar till och hjälpte kunden att komma vidare. Allt gratis. Efter det kundbesöket beställde den kunden 25 nya system direkt och typ 100 nya de närmaste åren.
    Den andra kunden som fick samma servicenivå, ägde ett system, och behövde inte mer. Men deras moderbolag i Amsterdam blev storkund.

12. A
    Medlem · 9 inlägg

anLUn291

Medlem
    väldigt interresant men inte relevant i denna frågan

• Laddar…
  13. Redfan
    Medlem · Stockholm · 58 inlägg

Redfan

Medlem
    Du glömde - Lägenhetsavgift..

14. A
    Medlem · 9 inlägg

anLUn291

Medlem
    har själv hört av en hantverkare för 10 års sedan att om kunden kom överens om ett lägre timpris gjorde det ingenting han debiterade bara fler timmar (skrämmande) går aldrig att kolla

• Laddar…
  15. S
    Bannad · Vetlanda kommun · 644 inlägg

Stego1

Bannad
    Ett serviceuppprag i maskinbranschen var aldrig 15 minuter. En service är allt mellan 2 timmar till 1 5 dagar. Dessutom så kostar det mycket pengar att hålla reservdelslager i bilarna, vilket är en nödvändighet om du ska ha på marknaden att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.