52 797 läst ·
271 svar
53k läst
271 svar
Elektriker dubbelfakturerar?
Vilket slöseri med skattepengar.A abc12345 skrev:Bestrid fakturan. Betala startavgift (om de informerar om den) plus en timme. Har de inte informerat om att de debiterar minst 2 timmar så kan de inte heller fakturera för det.
Sen ger du dom en kass recension på Google där du informerar andra om startavgift och 2h som minsta debitering. Så slipper andra bli drabbade.
Antar du aldrig gjort så själv.
I slutändan är det i vilket fall bara att hosta upp med slantarna oavsett om någon vill ta omvägen via tinget och slösa sin och andras tid.
Klart det är rimligt...allra helst med startavgift.JosefFD skrev:
Hej!
Är det rimligt att en elektriker som fått ett litet jobb dels tar en startavgift på 600 kr, och sen trots att jobbet tog mindre än en timme, tar betalt för 2 timmar?
Han hävdar att två timmar är min-debitering, men han har inte informerat mig om det innan.
Jag skulle förstå om man använder sig av antingen en startavgift ELLER min-debitering, men jag har svårt att förstå att man får använda sig av båda två.
Har han rätt att göra så?
Någon som har koll?
Det betalar jag alltid då jag tar bilen till IcaMaxi för handla deras varor dom erbjuder.
Först en startavgift för att gå in i affären, sen en slutnota för varor/tjänster dom ställt fram och erbjuder mig. Sen avrundar dom slutsumman uppåt till närmast tusental för att jag fick gå in å handla hos dom...
Hur självklart som helst jö♂️
Japp.K lasseman59 skrev:Klart det är rimligt...allra helst med startavgift.
Det betalar jag alltid då jag tar bilen till IcaMaxi för handla deras varor dom erbjuder.
Först en startavgift för att gå in i affären, sen en slutnota för varor/tjänster dom ställt fram och erbjuder mig. Sen avrundar dom slutsumman uppåt till närmast tusental för att jag fick gå in å handla hos dom...
Hur självklart som helst jö♂️
Skillnaden ligger bara i hur det hela presenteras.
Bestrider alltid felaktiga fakturor från hantverkare, vilket ju tyvärr inte är helt ovanligt. Har aldrig dragits så långt som till tingsrätten. Även om många hantverkare är oseriösa så är de ändå till viss del måna om sitt rykte och egentligen vet de ju om att de har gjort fel. Skräpfirmor ska man varna andra för. Enda sättet att på sikt se en förändring.E El-Löken66 skrev:
Försöker nuförtiden dock att anlita hantverkare så sällan som möjligt, de gör ofta ett sämre jobb och är allmänt krångliga. Menar hur svårt ska det vara att passa tider, vara noggrann och debitera korrekt.
Felaktiga, ja givetvis. Du kanske hamnat i fel tråd?A abc12345 skrev:Bestrider alltid felaktiga fakturor från hantverkare, vilket ju tyvärr inte är helt ovanligt. Har aldrig dragits så långt som till tingsrätten. Även om många hantverkare är oseriösa så är de ändå till viss del måna om sitt rykte och egentligen vet de ju om att de har gjort fel. Skräpfirmor ska man varna andra för. Enda sättet att på sikt se en förändring.
Försöker nuförtiden dock att anlita hantverkare så sällan som möjligt, de gör ofta ett sämre jobb och är allmänt krångliga. Menar hur svårt ska det vara att passa tider, vara noggrann och debitera korrekt.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Jo det blir ju så iom att du bekosta de resan till affären, och du kunde jobbat istället och gått in flis, pensionspengar mm.K lasseman59 skrev:Klart det är rimligt...allra helst med startavgift.
Det betalar jag alltid då jag tar bilen till IcaMaxi för handla deras varor dom erbjuder.
Först en startavgift för att gå in i affären, sen en slutnota för varor/tjänster dom ställt fram och erbjuder mig. Sen avrundar dom slutsumman uppåt till närmast tusental för att jag fick gå in å handla hos dom...
Hur självklart som helst jö♂️
T Tarseld skrev:Fick också mejl om den här tråden.
Osannolika gnällspikar och snåljåpar som ska ha allt gratis (jag är inte hantverkare själv, så ni vet att jag inte är part i 'målet').
Elektrikern har väl, liksom vi andra här inne, bostadsskulder upp över öronen?
Han blir dessutom, som företagare beskattad så till den grad att han undrar varför han överhuvudtaget arbetar.
Ska inte hans barn också få julklappar? Som fotografen i Sunes Jul säger när Rudolf börjar tjafsa om priset.
Anlita öststatare som bor i husvagn och lever på burkravioli om ni vill ha lägre pris. Eller strunta i allt och flytta till hyreslägenhet.
Det är här någonstans som det spårar ur ... hur vi i Sverige har förväntningar att alla skall bo i villa, 2 bilar och semesterresor. Det kanske är rimligt att man som elektriker / hantverkare borde bo i lägenhet ... om inte, skall de med längre utbildning och mer kvalificerat arbete bo i herrgård och cheferna i slott. Det tycks inte självskrivet att en sjuksköterska skall ha råd att bo i en villa. Varför är det då för en hantverkare? Givetvis försöker alla (även de som inte är hantverkare) att se om sitt eget hus men vad är egentligen rimligt? Vi tycks ha tappat detta totalt. Är det rimligt att en hantverkare tjänar lika mycket som en civilingenjör, som fö har min 5 års studieskulder? Är det rimligt? Är det rimligt att elektrikerna har högre timdebitering än IT-konsulterna? Nej, bort med ROT, så kommer priserna sjunka ner igen å hantverkarna tvingas anpassa sig till verkligheten å närma sig löneläget för arbetare i industrin, där det borde vara.T Tarseld skrev:Fick också mejl om den här tråden.
Osannolika gnällspikar och snåljåpar som ska ha allt gratis (jag är inte hantverkare själv, så ni vet att jag inte är part i 'målet').
Elektrikern har väl, liksom vi andra här inne, bostadsskulder upp över öronen?
Han blir dessutom, som företagare beskattad så till den grad att han undrar varför han överhuvudtaget arbetar.
Ska inte hans barn också få julklappar? Som fotografen i Sunes Jul säger när Rudolf börjar tjafsa om priset.
Anlita öststatare som bor i husvagn och lever på burkravioli om ni vill ha lägre pris. Eller strunta i allt och flytta till hyreslägenhet.
Är du civilingenjör och tjänar mindre än en Hantverkare är du ingen skicklig sådan och hade heller inte tjänar speciellt bra som hantverkare.M M.S skrev:Det är här någonstans som det spårar ur ... hur vi i Sverige har förväntningar att alla skall bo i villa, 2 bilar och semesterresor. Det kanske är rimligt att man som elektriker / hantverkare borde bo i lägenhet ... om inte, skall de med längre utbildning och mer kvalificerat arbete bo i herrgård och cheferna i slott. Det tycks inte självskrivet att en sjuksköterska skall ha råd att bo i en villa. Varför är det då för en hantverkare? Givetvis försöker alla (även de som inte är hantverkare) att se om sitt eget hus men vad är egentligen rimligt? Vi tycks ha tappat detta totalt. Är det rimligt att en hantverkare tjänar lika mycket som en civilingenjör, som fö har min 5 års studieskulder? Är det rimligt? Är det rimligt att elektrikerna har högre timdebitering än IT-konsulterna? Nej, bort med ROT, så kommer priserna sjunka ner igen å hantverkarna tvingas anpassa sig till verkligheten å närma sig löneläget för arbetare i industrin, där det borde vara.
Eller du kanske tillhör skaran som inte förstår skillnaden mellan Deklarerad inkomst och grundlön?
TS eller någon annan i tråden i frågar sätter inte priset, vad jag förstår, utan hur det redovisas och att inte priset meddelas innan jobbet är gjort.T Tarseld skrev:Fick också mejl om den här tråden.
Osannolika gnällspikar och snåljåpar som ska ha allt gratis (jag är inte hantverkare själv, så ni vet att jag inte är part i 'målet').
Elektrikern har väl, liksom vi andra här inne, bostadsskulder upp över öronen?
Han blir dessutom, som företagare beskattad så till den grad att han undrar varför han överhuvudtaget arbetar.
Ska inte hans barn också få julklappar? Som fotografen i Sunes Jul säger när Rudolf börjar tjafsa om priset.
Anlita öststatare som bor i husvagn och lever på burkravioli om ni vill ha lägre pris. Eller strunta i allt och flytta till hyreslägenhet.
inte för å va sån...men vad ska du med en it-ingenjör utan elektriker?M M.S skrev:Det är här någonstans som det spårar ur ... hur vi i Sverige har förväntningar att alla skall bo i villa, 2 bilar och semesterresor. Det kanske är rimligt att man som elektriker / hantverkare borde bo i lägenhet ... om inte, skall de med längre utbildning och mer kvalificerat arbete bo i herrgård och cheferna i slott. Det tycks inte självskrivet att en sjuksköterska skall ha råd att bo i en villa. Varför är det då för en hantverkare? Givetvis försöker alla (även de som inte är hantverkare) att se om sitt eget hus men vad är egentligen rimligt? Vi tycks ha tappat detta totalt. Är det rimligt att en hantverkare tjänar lika mycket som en civilingenjör, som fö har min 5 års studieskulder? Är det rimligt? Är det rimligt att elektrikerna har högre timdebitering än IT-konsulterna? Nej, bort med ROT, så kommer priserna sjunka ner igen å hantverkarna tvingas anpassa sig till verkligheten å närma sig löneläget för arbetare i industrin, där det borde vara.
Jaså...M M.S skrev:Det är här någonstans som det spårar ur ... hur vi i Sverige har förväntningar att alla skall bo i villa, 2 bilar och semesterresor. Det kanske är rimligt att man som elektriker / hantverkare borde bo i lägenhet ... om inte, skall de med längre utbildning och mer kvalificerat arbete bo i herrgård och cheferna i slott. Det tycks inte självskrivet att en sjuksköterska skall ha råd att bo i en villa. Varför är det då för en hantverkare? Givetvis försöker alla (även de som inte är hantverkare) att se om sitt eget hus men vad är egentligen rimligt? Vi tycks ha tappat detta totalt. Är det rimligt att en hantverkare tjänar lika mycket som en civilingenjör, som fö har min 5 års studieskulder? Är det rimligt? Är det rimligt att elektrikerna har högre timdebitering än IT-konsulterna? Nej, bort med ROT, så kommer priserna sjunka ner igen å hantverkarna tvingas anpassa sig till verkligheten å närma sig löneläget för arbetare i industrin, där det borde vara.
Så vad kostar egentligen en arbetare inom industrin att hyra in?
Jag som jobbat en hel del åt clockwork bemanning vet att jag kostar ca 450-550 kr exkl moms i timmen.. Och det är på vanliga meck jobb.. hos sågverksindustrin så är det ca 650-800 kr i timmen exkl moms för meckjobb... Jag får ut ca 300-325 kr som egen i timmen och 145 kr i timmen som anställd...
snacka går ju men det går inte att jämföra firma med anställd...
Du förstår inte poängen ... å kan du räkna å har koll på löner och arbetsmarknad borde du inse att med de intäkter och påslag på matrl med lätthet betalar löner i nivå med välutbildad arbetskraft.E El-Löken66 skrev:
skoge skrev:
ja snacka verkar du ju kunna ... jag har inte jämfört anställda med egenföretagare... alla hantverkare är inte egenföretagare. Jag belyste gruppen hantverkare och rimligheten i ersättningsnivå.Maskintok skrev:Jaså...
Så vad kostar egentligen en arbetare inom industrin att hyra in?
Jag som jobbat en hel del åt clockwork bemanning vet att jag kostar ca 450-550 kr exkl moms i timmen.. Och det är på vanliga meck jobb.. hos sågverksindustrin så är det ca 650-800 kr i timmen exkl moms för meckjobb... Jag får ut ca 300-325 kr som egen i timmen och 145 kr i timmen som anställd...
snacka går ju men det går inte att jämföra firma med anställd...