Byggahus.se

Elektriker dubbelfakturerar?

1. lunnabo
    Medlem · 134 inlägg

lunnabo

Medlem
    Att inte alls debitera för 14 minuter på en påbörjad arbetshalvtimme är i mitt tycke närmare idioti än genomärligt.

• Laddar…
  2. S
    Bannad · Vetlanda kommun · 644 inlägg

Stego1

Bannad
    Varför ska du räkna bort restiden? Det har det aldrig varit tal om. Är det 1 timme resa till kunden så ska han givrtvis betala för den tiden, men då heter det restid. Det är lättare, enligt min erfarenhet, att få acceptans för resan om den faktureras separat än om man bakar in den i arbetstiden. Det ser inte bra ut om kunden vet att "själva arbetet" tar en timme men blir fakturerad för 3 timmar, (restiden inbakad).

3. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Säkert kommunalarbetare eller dylikt.

Då stölden sker mot någon myndighet eller stort företag är allt i sin ordning troligen.

• Laddar…
  4. S

Stego1

Bannad
    Det tycker inte jag. Det fungerade utmärkt. Nöjda kunder, mycket jobb och ökande marknadsandelar. Det innebar att vi slapp minutsnikandet. Vi gjorde bra med vinst.

5. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Gjorde, ja.

Tills någon kom på er troligen.

Nöjda kunder är bra, men långt ifrån allt, vissa tycker lagar och regler också är viktigt att uppfylla

• Laddar…
  6. S

Stego1

Bannad
    Skulle det vara olagligt att inte ta betalt första kvarten varje halvtimme? Vi hade aldrig en kund som klagade på debiteringen pga överdebitering och lagar och regler följdes, åtminstone från vår sida, inte alltid från kundens.

7. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Men vem stal ni den kvarten från då?

• Laddar…
  8. S

Stego1

Bannad
    Vi behövde inte stjäla någon tid alls.

9. O
    Medlem · 162 inlägg

Olle61

Medlem
    Alla taxibilar har en dekal med prislista på bilen. Det vore rimligt att även hantverkare har något liknande så köparen vet vad som gäller.

Ett problem i Sverige är att hantverkare är mera kompisar än konkurrenter.

• Laddar…
  10. lunnabo
    Medlem · 134 inlägg

lunnabo

Medlem
    Helt klart att ni debiterade för mycket för varje arbetad timme då ni hade "råd" att bjuda på så mycket.

11. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Jaha. Ni skrev komptid dessa kvartar eller jobbade längre så ni fick 8h fakturerbar tid om dagen?

Eller ni fick bara ihop 6h, då var det kanske inte konstigt ni blev ersatta.

Men var och en har sina filosofier men i slutändan är det inte många som kan göra som ni om inte företaget gått ut med det uttryckligen. Och varför skulle de vilja bjuda varje kund på en kvart, tror det är ovanligt i hantverkarbranschen, kanske är marginalerna för små. :sweat:

• Laddar…
  12. A
    Medlem · 9 inlägg

anLUn291

Medlem
    man kan förstå att större företag använder sig av allehanda uträkningar så att det går ihop, det är ju viktigt men jag tror inte den som öppnade tråden hade anlitat skanska utan ett mindre företag för att få det så billigt som möjligt, men dessa mindre företag lutar sig mot de störres uträkningar för att optimera sina vinster en enmans företagare kan inte ha lika stora utgifter som ett större företag, alltså faller många argument i denna tråden, alla skall vi leva men något måste vi få för 15 minuters arbete a 2000 kr åt helvete för mycket pengar

• Laddar…
  13. M
    Verktygstokig · 6 369 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    beloppen skiljer, men man måste fortfarande betala för samma saker..

enskild firma har inte samma skatterabatt som AB.
    enmansföretag måste vända mer på varje krona än ett större bolag..

Förstår inte vilka argument som skulle fallera..?..

Jag står med detta just nu..

Opel skåp.
    felsökning av bromsar..
    Demontering av bromsok och belägg.
    renovering av bromsok, renovering av bromsskivor..

arbets tid ca 3 Tim.
    felsökning ca 45 min.. på varje sida.
    beställning av delar ca 20 min.

Jag har detta klart för mig vad det kommer att kosta kunden, men tala gärna om vad du tror detta skulle gå på... eftersom företagare har guld i fickorna..

14. B
    Medlem · 2 inlägg

Berra39

Medlem
    Låter ju helt jäkla galet....

• Laddar…
  15. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Precis vad vi säger, vet inte om du läst hela tråden?

Jobbet tog alltså en timme från det att trådskaparen beställt det och elektrikern inhandlat materiel, utfört jobbet, återvunnet överblivet materiel samt skrivit en sammanställning över det hela.

Antar att ELGrossisten, elfirman och TS måste hållet till vägg i vägg.

Oavsett vad blir en lite nyfiken på vad beställningen gick ut på, byta säkringen i en dimmer.

Inget framgår, ingen vet mer än inget, vad vi har här är en massa åsikter baserade på folks erfarenheter och fördomar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.