52 797 läst ·
271 svar
53k läst
271 svar
Elektriker dubbelfakturerar?
Jo efter 20 år som företagare så vet man ju vad det kostar..M M.S skrev:
Och inte är det småpengar inte..
Ska jag ha en lön i firman, och åt de gubbarna jag hade anställd förr.. Så gällde det att de tjänade in ca 3 gånger det de fick i lön för att det skulle gå runt... Och finnas kapital över...
Det låter inte som en ordinär hantverks-verksamhet, du måste ju haft dyr maskinpark el likn å då är det givetvis en annan fråga och prisbild. Grävare?Maskintok skrev:
Nä skogsvårdsentreprenör..M M.S skrev:
Även för hantverkare så blir det samma sak fast med högre summor..
Jag skrev aldrig att jag hade samma summor.. Bara att det behövs ca gånger 3 för att gå runt.. Och göra vinst..
Det är definitivt inte rimligt och att ta sig friheter att fakturera sådant som ej är överenskommet. Enklast för dig är att bestrida den del av fakturan du anser att du ej ska betala baserat på er överenskommelse. Betala sedan resterande del och hälsa elektrikern att han får gå till tingsrätten för betalning. I 99 fall av 100 ger elektrikern upp men hamnar ni i tingsrätten gäller konsumenttjänstlagen som syftar till att skydda just konsumenter mot ohederliga elektriker....
Det är definitivt inte rimligt att ta sig friheter att fakturera sådant som ej är överenskommet. Enklast för dig är att bestrida den del av fakturan du anser att du ej ska betala baserat på er överenskommelse. Betala sedan resterande del och hälsa elektrikern att han får gå till tingsrätten för betalning. I 99 fall av 100 ger elektrikern upp men hamnar ni i tingsrätten gäller konsumenttjänstlagen som syftar till att skydda just konsumenter mot ohederliga elektriker....JosefFD skrev:
Hej!
Är det rimligt att en elektriker som fått ett litet jobb dels tar en startavgift på 600 kr, och sen trots att jobbet tog mindre än en timme, tar betalt för 2 timmar?
Han hävdar att två timmar är min-debitering, men han har inte informerat mig om det innan.
Jag skulle förstå om man använder sig av antingen en startavgift ELLER min-debitering, men jag har svårt att förstå att man får använda sig av båda två.
Har han rätt att göra så?
Någon som har koll?
Berätta nu vad som var överenskommet.S snaggles skrev:Det är definitivt inte rimligt och att ta sig friheter att fakturera sådant som ej är överenskommet. Enklast för dig är att bestrida den del av fakturan du anser att du ej ska betala baserat på er överenskommelse. Betala sedan resterande del och hälsa elektrikern att han får gå till tingsrätten för betalning. I 99 fall av 100 ger elektrikern upp men hamnar ni i tingsrätten gäller konsumenttjänstlagen som syftar till att skydda just konsumenter mot ohederliga elektriker....
TS Scotty skulle beama dit elektriker med verktyg men denne vägrade och körde 1h ToR?
Om det var så håller jag med dig.
Har man en verksamhet med hantverksinriktning som elektriker, snickare eller tex målare och behöver 3 ggr lönekostnaden för att gå med vinst är något riktigt galet. Vi har iof hög arbetsgivaravgift i Sverige men den är inte högre än 31,42%. En hantverkare har inte enorma anläggningstillgångar. 3 ggr lönekost är det absolut inte frågan om i en sådan rörelse. 1,6 - 1,8 är däremot rimligt, då har man riktigt fina vertyg, bil å en administratör på timmar. Driver också bolag sedan många år ...Maskintok skrev:
räkna in allt i detta..M M.S skrev:Har man en verksamhet med hantverksinriktning som elektriker, snickare eller tex målare och behöver 3 ggr lönekostnaden för att gå med vinst är något riktigt galet. Vi har iof hög arbetsgivaravgift i Sverige men den är inte högre än 31,42%. En hantverkare har inte enorma anläggningstillgångar. 3 ggr lönekost är det absolut inte frågan om i en sådan rörelse. 1,6 - 1,8 är däremot rimligt, då har man riktigt fina vertyg, bil å en administratör på timmar. Driver också bolag sedan många år ...
ersättningar, försäkringar, garantiavsättningar.
mm... Så inser man att det krävs kapital..
Och framförallt... Varför skulle inte företag få tjäna pengar? låt bli att anlita de man anser är dyra.... De är dock de som finns kvar efter ex antal år...
Japp, kapital är förutsättning för att kunna betala någon lön alls. 1.6 - 1.8 då har man en fin hantverkarverksamhet. Fundera ett varv på vad som skulle krävas i en mer investeringstung verksamhet och jämför, å man inser snabbt att tröjan skulle kosta flera tusen på H&M, volvon flera miljoner å hamburgarn flera hundra på sibylla ... det håller liksom inte.Maskintok skrev:
Vilka mer får betalt för resor till och från arbetet?Fotografen skrev:
Det körs väl säkert många barn till/från Dagis med servicebilen Handlas mjölk och bröd på vägen hem. Skattebelagd löneförmån som säkert inte deklareras.
Att ta betalt för ordermottagning?
Vilken annan verksamhet kan göra det. En servicebil är väl alltid lastad för standard jobb. Vadå ha betalt extra för att lasta guldklimparna från Ahlsells efter en smarrig gratis mutfrukost?...........
Ingen servicebil rymmer dom grejer som kan komma ifråga för ett "standard" servicejobb. Men det vet du kanske sedan tidigare då jag några gånger räknat lite på vad man måste ha med sig. I alla fall om man inte åker ikring i en "buss" som tar minst 10-12 m2. Och den storleken brukar knappast elektriker ha på sina servicefordonM Mazdarune skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 368 inlägg