Ja (i princip).Plexxiglaset skrev:
Alltså både tjock gulgrön och tjock blå kabel till nya centralen ska in på den gulgröna modulen på befintlig central.
Det är bra att kunna några grundläggande saker och begrepp här.
I inkommande elmatning har du 3 faser och en PEN.
Och faserna är de spänningsatta ledarna som kommer ifrån elleverantörens distributionstrafo.
Och återledningen av strömmen sker i PEN-ledaren, som borta vid trafon är ansluten till riktig jord mha ett jordspett.
Men nu kommer vi till det lite klurigare. I huset delar man alltid upp PEN (som är PE + N) till PE och N.
N är det vi kallar nollan som för tillbaka strömmen ifrån apparaterna till elcentralen och sen vidare till trafon.
På moderna elsystem från början av 70-talet och framåt ska denna vara blå (även om det i verkligheten inte alltid är så)
Sen har vi den andra, PE, som är en förkortning av Protective Earth, dvs skyddsjord på ren svenska och ofta bara jord i talspråk.
Den är ju en skyddsledare som normalt inte ska föra någon ström, och ska vara gulgrön i alla elanläggningar de senaste 40 åren.
Men PEN ska alltså bli PE + N senast i centralen, detta är ett absolut krav.
Men i mitt förslag så delar du upp det redan i befintlig central, så i den nya centralen får du dessa separat.
Det tycker jag skulle bli riktigt bra och med de delar som redan finns där också.Mikael_L skrev:Till er alla andra som har råkoll.
Skulle ni kunna tänka er att flytta och bygla ihop den tomma nollplinten längst till vänster, längst till höger istället och bygla med PEN-plinten istället.
Dvs
2+8 pol Nplint sen 3+11 pol PEN/PE-plint sen 1+5 pol N-plint utanför JFB
Och sen dra nollan till matningen av nya centralen ifrån den grova klämman på 1+5 pol Nplint, och PE till nya centralen ifrån PEN-plinten.
Det var min nästan första tanke på hur man skulle kunna göra här (dessutom för att få tillräckligt många anslutningar för grova ledare).
Men jag är inte 100% säker på att det är bra/bäst. (eller ens tillåtet)
Gick det förresten att förstå vad jag menade?
Om man tar det precis som det sitter nu får ju två ledare dela skruvanslutning på PEN-plinten och i det fallet skulle jag då sätta nollorna för befintlig JFB och nya matningen ihop, där kommer ditt förslag med en elegant lösning.
Du tycker alltså att jag går vidare med blå från blå modul och gul från gul modul samt faserna ut t ny central och in på respektive färg direkt? Om jag i det fallet drar faserna efter jordfelsbrytaren(underkant) till en huvudbrytare så funkar det va? Vid fel slår dvärgbrytare i ny central ifrån alternativt jordfelsbrytare i bef central.
Ta det nu lugnt så du inte ställer till det för dig.Plexxiglaset skrev:Du tycker alltså att jag går vidare med blå från blå modul och gul från gul modul samt faserna ut t ny central och in på respektive färg direkt? Om jag i det fallet drar faserna efter jordfelsbrytaren(underkant) till en huvudbrytare så funkar det va? Vid fel slår dvärgbrytare i ny central ifrån alternativt jordfelsbrytare i bef central.
Bygg som parallella helt oberoende centraler, verkar som det var det du var inne på från början. Sen har du fått olika tips på hur det kan göras som är vettiga, och att dela upp PE och N i denna centralen för matning av nya är ett sånt. Att göra som du skriver nu är inte bra, det skulle kunna vara acceptabelt om du bygger ut med fler säkringar i en kapsling direkt vid den befintliga men inte som matning till en komplett central med egen huvudbrytarebrytare, JFB osv.
Ska inte klanka ner på dig alls men sätt dig in i allt noga innan du ger dig på det praktiska jobbet med matningen.
Jag vill göra det enklaste korrekta alternativet. Hade plats funnits hade jag kunnat sätta i fler säkringar direkt i befintlig central. Den nya elen ska som sagt sitta på andra sidan väggen då det är inga långa sträckor.
Nej, nu blev det fel.Plexxiglaset skrev:Du tycker alltså att jag går vidare med blå från blå modul och gul från gul modul samt faserna ut t ny central och in på respektive färg direkt? Om jag i det fallet drar faserna efter jordfelsbrytaren(underkant) till en huvudbrytare så funkar det va? Vid fel slår dvärgbrytare i ny central ifrån alternativt jordfelsbrytare i bef central.
Jag har en massa annat att göra nu under dagen, så jag återkommer ikväll med mer info, om det behövs då.
Och förövrigt.
Kan du redogöra för hur en jordfelsbrytare fungera, sådär i lite allmänna ordalag. Du behöver inte alls gå in på de tekniska detaljerna över hur det fungerar inuti. Utan bara hur strömmarna ska gå genom den, och vad det är som får den att lösa.
Ska du ge dig på att greja med detta själv så tycker jag det är på sin plats att lära sig några viktiga saker runt i kring detta.
Kan du redogöra för hur en jordfelsbrytare fungera, sådär i lite allmänna ordalag. Du behöver inte alls gå in på de tekniska detaljerna över hur det fungerar inuti. Utan bara hur strömmarna ska gå genom den, och vad det är som får den att lösa.
Ska du ge dig på att greja med detta själv så tycker jag det är på sin plats att lära sig några viktiga saker runt i kring detta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 914 inlägg
Rita en bild någon, snälla !! Blir rädd av de textuella beskrivningarna här. TS verkade ha koll på den initiala ansatsen till inkoppling, förutom den praktiska biten. Men nu verkar vi ha rört till det... Hur var det nu med HB, skulle det finnas en sådan?
Bästa förslaget hittills. Man behöver inte ens koppla isär något, bara flytta DIN-skenorna och N/PE-blocken till den nya centralen och komplettera med en (två) överkopplingsbyglar och en (två) fasskenor. Jag skulle satsa på en treraders direkt då TS vill koppla in fyra trefasgrupper, bara det äter en rad i centralen.Mikael_L skrev:
På begäran från Bo kommer här en bild, plankad från Kjelle
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OBS att denna bild visar inkoppling av en avsäkrad undercentral, dvs en som ligger under den aktuella centralens JFB. Då ska det kopplas enligt bilden. Den visar också ett TN-S-system, så i TS fall ska den inkommande blå ledaren ersättas med en som går från PE-skenan till jordfelsbrytarens ingångssida (ovansidan som det är ritat i bilden).
Ja hur var det här då?Mikael_L skrev:Och förövrigt.
Förstår du inte riktigt hur en JFB fungerar, så är ett jobb i en central verkligen inte rätt nybörjarprojekt.
Det går ju faktiskt galet även för de med betydligt större erfarenhet ibalnd.
Fattar inte ens varför ni försöker hjälpa någon som uppenbarligen inte ens nästan har koll. Visst kan man komma tipps och råd men att försöka beskriva i text och bild på ett forum hur en som inte har någon kunskap alls i ämnet ska kunna sätta en undercentral är fel. Det är bara att aceptera att man inte kan lösa allt själv och ringa dit någon som kan, om inte för egen del så för dom som lever i samma hus. Man kan lita gärna läsa någon liten notis i AB i morgon att nått hus på Vichan brunnit ner med några omkomna som följd. Sluta försök att leda en blind hur man gör avancerade saker innan någon blir skadad
Den notisen i AB kan vi få läsa oavsett, kanske minskar sannolikheten en smula genom korrekta råd här och de brukar vad jag sett och förstår vara det, du kanske har exempel på motsatsen Cordim? Skulle tro att när någon ids fråga är möjligheterna att få ett bättre resultat genom korrekta svar stor, jobben görs nog ofta oavsett med varierande resultat.