Hej, innan någon sätter kaffet i vrångstrupen och börjar rabbla ur regelboken så gäller detta enbart att dra flexslang och inget kopplande.

Jag skall som sagt dra slang och har kört fast hur den skall dras.

Situationen är följande - jag behöver trappfunktion på belysningen på övervåningen och det blir totalt fem strömbrytare dvs trapp och korsfunktion.
Detta kräver som jag förstått 5 ledare.

Jag har gjort en ganska avancerad skiss enligt nyaste ISO-standarden och behöver veta följande.
- Hur skall det dras?
- Behöver man femledare 5G överallt?

Tack på förhand ⚡️ ⚡️

• IMG_0898.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även att dra slang kräver auktorisation.

Man kan dra slangen på olika sätt, allt hänger på hur planlösningen ser ut. Olika planlösningar ger olika "bästa" lösning.

Blå ledare i VP-rör/flexslang får bara användas som neutralledare.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Även att dra slang kräver auktorisation.

Man kan dra slangen på olika sätt, allt hänger på hur planlösningen ser ut. Olika planlösningar ger olika "bästa" lösning.

Blå ledare i VP-rör/flexslang får bara användas som neutralledare.
Ok, då lärde jag mig det 👍

Nummer 1 är på bottenplan och de resterande fyra brytarna är på andra våningen.

1787817399393.jpeg
Så kopplas det, som sagt så används inte blå eller g/g förutom till de som de än ämnade för. Du kan ha flera kors efter varann emellan trapp brytarna

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
[bild]
Så kopplas det, som sagt så används inte blå eller g/g förutom till de som de än ämnade för. Du kan ha flera kors efter varann emellan trapp brytarna
Tack, så i mitt fall motsvarar nummer 1 ( där matningen kommer in ) brytaren till vänster på bilden och sedan ligger resten på rad och den sista får signal från matningen till belysningen ( schematiskt till höger på bilden )?

Men vart kommer femledaren ( 5 G ) in i sammanhanget?

Du behöver 1 fas och 2 mellantrådar, i en 5 ledare har du brun, svart, grå, blå och G/G. Brun är exempelvis fas, svart och grå mellantråd. I kors behöver du 4 ledare, 2 mellantrådar in, 2 ut. I sista trappen blir det 2 mellantrådar och en tändtråd

• Gilla
Thomas.G
  • Laddar…
T Thomas.G skrev:
Men vart kommer femledaren ( 5 G ) in i sammanhanget?
Den kommer ifrån planlösningen som demmpa frågade efter i inlägg #2. Du har troligen kopplingsdosor på vägen? En (1) kabel till till korsomkopplare behöver då fyra ledare (eller 5G). Om du mot förmodan kan och finner det vara lämpligt dra en kabel till en korsomkopplare och en annan vidare från den till nästa, då klarar du dig med 3G.

• Gilla
Thomas.G
  • Laddar…
Jag kan lägga till att man med impulsbrytare och relä inte kan komma ned på färre tändtrådar än två till varje brytare ändå. Men man kan då använda fem vanliga brytare utan korsfunktion. Lägg till att man oftast behöver fas och nolla också (beroende på dragning i övrigt).

Jag tvingades till detta på ett ställe då jag (pga befinltiga rör) hade både tändtrådar och trappkoppling för två brytare som var tvungen att gå i samma rör. Allt fick helt enkelt inte plats. hur jag än grubblade kunde jag inte komma ned under sex trådar i samma rör (fas, nolla och fyra tändtrådar - det fanns andra varianter också men aldrig under sex trådar). Efter mycket grubblande så kom jag fram till att det var enklast att köra med impulsbrytare för att minimera antalet trådar. Då behövdes bara fyra trådar (fas, nolla och två tändtrådar). Fyra trådar får plats i 16mm VP, så det fick bli så.

Bara ett tips...

• Gilla
Thomas.G
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.