Jag har stor respekt för el och är medveten om att en felkoppling kan få stora konsekvenser, samtidigt så har jag uppfattningen att man alltid kan lära sig. Jag frågar för att jag inte vet och vill veta. Bara för att man har behörighet betyder inte det att man automatiskt gör rätt. Ungefär som att alla med körkort alltid följer trafikreglerna.
Jag vet att en av jordfelsbrytarens egenskaper vid rätt inkoppling är att bryta om det kommer tillbaka mindre ström än det som går iväg. Och att en felkopplad jordfelsbrytare kan få strömförande apparater.
Enligt bilden någon la upp förstår jag inte som nån skrev att det inte gick: att sätta en kapsling bredvid och mata fas från undersida jfb till ny kapsling och n och pe från bef skåp, är ju så det är kopplat till nedre skenan på bilden.
Att det inte sitter huvudbrytare på bef normcentral kanske beror på att det sitter huvudbrytare innan elmätaren på stora gamla skåpet bredvid? Normcentralen är iaf inkopplad av elektriker för ca 6mån sen.
Jag vet att en av jordfelsbrytarens egenskaper vid rätt inkoppling är att bryta om det kommer tillbaka mindre ström än det som går iväg. Och att en felkopplad jordfelsbrytare kan få strömförande apparater.
Enligt bilden någon la upp förstår jag inte som nån skrev att det inte gick: att sätta en kapsling bredvid och mata fas från undersida jfb till ny kapsling och n och pe från bef skåp, är ju så det är kopplat till nedre skenan på bilden.
Att det inte sitter huvudbrytare på bef normcentral kanske beror på att det sitter huvudbrytare innan elmätaren på stora gamla skåpet bredvid? Normcentralen är iaf inkopplad av elektriker för ca 6mån sen.
Ja sitter denna central precis bredvid en annan låda som innehåller huvudbrytare så kan det vara helt OK.
Men då blir du nog tvungen att gå in i den centralen istället för att nalla ström till den nya.
Så en bild på denna är nog på sin plats nu.
Men då blir du nog tvungen att gå in i den centralen istället för att nalla ström till den nya.
Så en bild på denna är nog på sin plats nu.
Kan inte ta bild på den just nu. Gammalt skåp m porslinssäkringar, skåp m tre porslin 25a säkringar under detta.
Eftersom mätartavlan sitter "precis" bredvid den centralen du vill plocka spänningen från så är det mycket bättre att mata den nya centralen direkt från mätartavlan.Plexxiglaset skrev:
Samtidigt som den nya centralen kopplas in så monteras det dit en HB på befintlig central och den befintliga matningen byts till femledare. Dessa extraarbeten kommer kosta under 1000-lappen.
Fördelen med dessa extraarbeten är att du i framtiden kan göra den ena centralen spänningslös medans den andra har full spänning på sig.
Byta befintlig matning till femledare? Menar du från skåpet med porslinssäkringar till bef normcentral eller från bef normcentral till ny central?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 914 inlägg
Du börjar få många förslag nu, det är bra förslag att beakta du som ser alla förutsättningar, men jag ser ingenting du måste göra. Det är kanske också viktigt att inte krångla till det i onödan? Som du märker ser forumet centralinstallation av hempulare med rynkade ögonbryn så det gäller i första hand att göra en säker lösning 
Huvudbrytare är det krav på i varje central, men JFB får användas som HB, det kan dock vara olämpligt att slita på denna. Men om du nu har en HB vid mätaren så skulle jag se det som ok.
Denna bild kanske bäst beskriver ditt fall. Se utgående "huvudledning 1", speciellt var du hämtar utgående N och PE. Du har dock ingen fördelningsplint längst till vänster eller HB, så faserna går i ditt fall direkt till ingången på JFBn. Detta är din fördelningsplint, inte optimalt, men en utgående huvudledning går an.

Du har heller ingen N2-plint eller grupper utanför JFBn i ditt fall. Den N-plint du har är N3.
Omgruppering av N/PE-plintarna är bra, men du kommer inte undan dubbla ledare, varken på N/PE-plintarna eller på JFBns ingång. För att detta ska bli riktigt bra krävs lite större ombyggnad med nya plintar. Det brukar dock inte vara problem, om man är noggrann, med att få två likadana ledare att sitta bra under samma hissklämma, det gäller att platta ut kardelerna och lägga dem parallellt.
Vi skulle inte krångla till det, men den omfördelning av plintar som Mikael nämner skulle se ut så här, plinten N1 har tillkommit. Notera att alla nollor "utanför centralen" nu tas därifrån.

Huvudbrytare är det krav på i varje central, men JFB får användas som HB, det kan dock vara olämpligt att slita på denna. Men om du nu har en HB vid mätaren så skulle jag se det som ok.
Denna bild kanske bäst beskriver ditt fall. Se utgående "huvudledning 1", speciellt var du hämtar utgående N och PE. Du har dock ingen fördelningsplint längst till vänster eller HB, så faserna går i ditt fall direkt till ingången på JFBn. Detta är din fördelningsplint, inte optimalt, men en utgående huvudledning går an.
Du har heller ingen N2-plint eller grupper utanför JFBn i ditt fall. Den N-plint du har är N3.
Omgruppering av N/PE-plintarna är bra, men du kommer inte undan dubbla ledare, varken på N/PE-plintarna eller på JFBns ingång. För att detta ska bli riktigt bra krävs lite större ombyggnad med nya plintar. Det brukar dock inte vara problem, om man är noggrann, med att få två likadana ledare att sitta bra under samma hissklämma, det gäller att platta ut kardelerna och lägga dem parallellt.
Vi skulle inte krångla till det, men den omfördelning av plintar som Mikael nämner skulle se ut så här, plinten N1 har tillkommit. Notera att alla nollor "utanför centralen" nu tas därifrån.
Det är inte otroligt att det som beskrivs som gammal tavla inte har någon för kunden åtkomlig plint dvs inte utan brytande av plombering osv. Det är inga problem för TS att antingen byta till större kapsling och inte sätta ny central i andra utrymmet ev sätta kompletterande intill, eller att mata en ny komplett från det som visas på bilden. Användning av den extra N-plinten som Mikael skrev är isf en bra lösning som gör det klockrent, däremot förstår jag om TS ev blir förvirrad av de senare iofs utmärkta bilderna Bo gjort för en annan liknande tråd.Demmpa skrev:
HB frågan är inget som avgör, som Bo skriver kan JFB användas om den fyller kraven och det gör den på bilden likt de flesta andra. Det är inte omöjligt att funktionsberedskapen på den ökar om den motioneras de få gånger man normalt använder en HB.
Nu gör vi såhär: normcentral på min bifogade bild skall. Utan modifikation med skydd av jfb mata en annan normkapsling. Kapsling nr2 har en nollskena och en jordskena m skruvkontakter likt sockerbit.
Min tanke är att dra såhär:
Undersida jfb befintliga centralen, uttag 4,6,8 sätter jag 6mm2 brun svart grå till ny central ovansida huvudbrytare i samma följd.
Neutralledaren sätter jag jag från blå modul på bef till blå skena på ny central. gulgrön drar jag från grön modul.
Min tanke är att dra såhär:
Undersida jfb befintliga centralen, uttag 4,6,8 sätter jag 6mm2 brun svart grå till ny central ovansida huvudbrytare i samma följd.
Neutralledaren sätter jag jag från blå modul på bef till blå skena på ny central. gulgrön drar jag från grön modul.
Varför tänker du gå till nya centralen via den befintliga centralens JFB?Plexxiglaset skrev:
Har du inte JFB i nya centralen?
Nej.