22 572 läst ·
223 svar
23k läst
223 svar
Elda eller slänga möglig ved?
Citat:
"Mögelsporer finns nästan överallt och sprids lätt med luften. Om möglet sedan tillväxer beror till största delen på var det hamnar. Är det någorlunda torrt, som det oftast är i våra hem, får möglet inget fäste."
https://fragaenbiolog.blogg.lu.se/hur-latt-sprids-mogel/
"Mögelsporer finns nästan överallt och sprids lätt med luften. Om möglet sedan tillväxer beror till största delen på var det hamnar. Är det någorlunda torrt, som det oftast är i våra hem, får möglet inget fäste."
https://fragaenbiolog.blogg.lu.se/hur-latt-sprids-mogel/
Så är det. Utan koldioxid fungerar inte fotosyntes, men koldioxid är också en växthusgas som gör att värme stannar kvar på jorden istället för att stråla ut i rymden. Det har varit känt i ett par hundra år.Suvi5700 skrev:
Förklara gärna skillnaden. Hur vet växtligheten vilken gas som är vilken? Växthusgas är ett påhittat namn.P pmd skrev:
Alla namn är påhittade. De uppstår inte av sig själva.Suvi5700 skrev:
Joseph Fourier upptäckte växthuseffekten 1824. Därefter har andra forskare mer eller mindre självständigt gjort samma sak. Eunice Newton Foote 1856, John Tyndall 1859 och Svante Arrhenius 1896. Den senare var den förste som gjorde beräkningar om hur växthuseffekten kunde påverka jordens temperatur.
Arrrhenius beräkningar finns i skriften Über den Einfluss des atmosfärischen Kohlensäuregehalts auf die Temperatur der Erdoberfläche (utgiven 1896).
Växter har en begränsad epistemologisk förmåga, men det spelar ingen roll vilken koldioxid de lever i. All koldioxid är utbytbar. Det är halten av koldioxid i atmosfären som orsakar växthuseffekten. Tänk på pocenten!
Vilka är ni och vad får er att tro att ni besitter rätten att kräva någon form av dokumentation kring ett ospecificerat påstående?H Hybro skrev:
För att hjälpa dig på traven: Vad är det du inte förstår eller önskar bestrida?
Får väl backa till inlägg 1.
Tråden spretade iväg.
- Om veden legat skyddad mot nederbörd sedan den blev kluven, är risken för mögeltillväxt liten, ja kanske t o m nästan obefintlig.
Använt ved som säkert varit mer än 10 år. Aldrig haft besvär med sådan ved som burits in.
Innan ved som blivit kluven och torkad, är mer eller mindre fuktig.
Ligger den dessutom varmt, kan lite mögel växa till på ytan, så som visas i första inlägget.
Om veden får förutsättningar att torka så dör möglet.
Om det är fuktigt ute, så visst kan det bli lite blött på kubbar som ligger ytterst. Men det torkar snart.
Så mitt påstående är: ingen fara med att bära in ved med spår av intorkad mögel.
Allt för torrt inomhus för att möglet ska börja väckas till liv. Dessutom blir väl den inburna veden liggande längre tid o torkar, eller eldas upp i närtid.
- Då ska vi se vad andra har för ideer.
Tråden spretade iväg.
- Om veden legat skyddad mot nederbörd sedan den blev kluven, är risken för mögeltillväxt liten, ja kanske t o m nästan obefintlig.
Använt ved som säkert varit mer än 10 år. Aldrig haft besvär med sådan ved som burits in.
Innan ved som blivit kluven och torkad, är mer eller mindre fuktig.
Ligger den dessutom varmt, kan lite mögel växa till på ytan, så som visas i första inlägget.
Om veden får förutsättningar att torka så dör möglet.
Om det är fuktigt ute, så visst kan det bli lite blött på kubbar som ligger ytterst. Men det torkar snart.
Så mitt påstående är: ingen fara med att bära in ved med spår av intorkad mögel.
Allt för torrt inomhus för att möglet ska börja väckas till liv. Dessutom blir väl den inburna veden liggande längre tid o torkar, eller eldas upp i närtid.
- Då ska vi se vad andra har för ideer.
Redigerat:
Bra att vara eftertänksam, mögel är ett elände och ska inte vara/finnas inomhus. Sen är det ju en massa annat som t ex tungmetaller som samlas i växande träd, gröda osv. Man får helt enkelt göra ett val om vad som är värt risken, vissa tål kanske mer än andra men det är nåt som aldrig går att jämföra eller få svar på.ELantagonism skrev:
Och nej, det är aldrig bra för hälsan att elda.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Ved / träd har en mycket kort tid mellan att man eldar upp det till att man kan kapa ned ett träd som planterades samtidigt , typ 60-80 år .FruNilsson skrev:Bra att vara eftertänksam, mögel är ett elände och ska inte vara/finnas inomhus. Sen är det ju en massa annat som t ex tungmetaller som samlas i växande träd, gröda osv. Man får helt enkelt göra ett val om vad som är värt risken, vissa tål kanske mer än andra men det är nåt som aldrig går att jämföra eller få svar på.
Och nej, det är aldrig bra för hälsan att elda.
Detta vs olja , miljoner år .
El produceras av skiftande slag i Sverige , kärnkraft - vattenkraft - vindsnurror . solceller .
Men el har blivit en vara som stundtals är SKITDYR .
Har man möjlighet att elda så gör man detta om veden är gratis till skapligt prissatt .
Jag men en modern vedkamin släpper ut en bråkdel av luftföroreningar vs äldre eldstäder .
Har också märkt när jag sotar att min skorsten med sidodragning fångar upp mycket sot 👍
Kan jag strö ut på gräsmattan för mossbekämpning / gödning 👍
El, gas, kol e t c fanns det inte mycket av för att våra förfäder skulle kunna värma sig.
Nä, man gjorde upp eld, på det som är/var tillgängligt.. för att bokstavligen inte frysa arslet av sig.
Och inte vet jag om min släkt tagit skada av det. Produktiva var och är de alla.
Min faster fyller 96.
Nu är det också så att jag inte ligger o sover med huvet i eldstaden och impregnerar mig med farligheter enligt vad FruNilsson är inne på.
Nä, man gjorde upp eld, på det som är/var tillgängligt.. för att bokstavligen inte frysa arslet av sig.
Och inte vet jag om min släkt tagit skada av det. Produktiva var och är de alla.
Min faster fyller 96.
Nu är det också så att jag inte ligger o sover med huvet i eldstaden och impregnerar mig med farligheter enligt vad FruNilsson är inne på.