Kakelugn, inomhus. Noterat att vissa av blandveden ser ut så här, är det bara att slänga? Antar att det inte är optimalt att elda med för hälsan?:)

Mvh
 
  • Bitar av blandved med mörka fläckar liggande i en blå säck, ifrågasätts om de är lämpliga att elda i kakelugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen kakelugn inomhus, eld brinner. Ved och en blå säck syns bredvid, askhink står på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Kakelugn, inomhus. Noterat att vissa av blandveden ser ut så här, är det bara att slänga? Antar att det inte är optimalt att elda med för hälsan?:)

Mvh
Jag har då inga problem att elda någon ved så länge den är torr. Skulle man börja plocka bort all ved som har någon påväxt skulle många få frysa. Varför skulle det vara farligt? Finns folk som äter mögelost.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Skogsola och 47 till
  • Laddar…
Nä, den där veden duger inte något till längre, bara att elda upp den!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Thomas59 och 183 till
  • Laddar…
Suvi5700
Inga problem. Elda du på bara. Så länge den är torr
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Åhu, släng i "brännbart"...😇
 
  • Haha
  • Gilla
la7800 och 24 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Kakelugn, inomhus. Noterat att vissa av blandveden ser ut så här, är det bara att slänga? Antar att det inte är optimalt att elda med för hälsan?:)

Mvh
Kan du berätta mer om hur du tänker kring att det skulle vara dåligt för hälsan att elda ved med lite fläckar från mögel?

Hur skulle det kunna påverka din hälsa?
 
  • Gilla
Festlund och 12 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Kan du berätta mer om hur du tänker kring att det skulle vara dåligt för hälsan att elda ved med lite fläckar från mögel?

Hur skulle det kunna påverka din hälsa?
Var mest orolig för att mögelsporer skulle kunna spridas luftburet inomhus men antar att så inte är fallet
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Var mest orolig för att mögelsporer skulle kunna spridas luftburet inomhus men antar att så inte är fallet
Jag har också varit i samma tankar men eldat upp veden ändå. Det känns som att det ska sprida sig sporer och det vill man ju inte andas in men jag tror det mesta går ut i skorstenen! Tror att de flesta av oss redan är rätt impregnerade av avgaser, ångor av saker och t.ex. rökning, så jag försöker tänka att veden inte kommer vara det som dödar mig :)
 
  • Gilla
Pörtet och 4 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Var mest orolig för att mögelsporer skulle kunna spridas luftburet inomhus men antar att så inte är fallet
Om man har sådan oro föreslår jag att man värmer med el.

Om du inte själv vill bränna upp din ved föreslår jag att du skänker bort den, många andra har eldstäder som klarar den sortens ved utan att sprida mögel innomhus.
 
  • Gilla
Skogsola och 11 till
  • Laddar…
Ni vet om att ni andas mögelsporer dagligen?

Om veden är torr sker ju gissningsvis ingen tillväxt och då torde koncentrationerna inte öka, för att sedan eldas upp när man eldar. Mrn vad vet jag inte sett randomiserad data på mängden mögelsporer av att elda prickig ved eller ej. Blir svårt att blinda också om man ska vara riktigt rigorös.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Tomture61
ELantagonism ELantagonism skrev:
Var mest orolig för att mögelsporer skulle kunna spridas luftburet inomhus men antar att så inte är fallet
Om du bara hade en aning om hur mycket mögelsporer det finns allaredan i luften .
Därav din ved har svartmögel .
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Alla eventuella sporer lär för övrigt dö av värmen...
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Det är ju till och med så att människan ofta finner doften av jord och skog angenäm och doften av jord (tex planteringsjord) är i huvudsak ämnen som frisätts av mögel när gamla växter ruttnar och blir till jord igen.

Det som syns där är en försumbar mängd jämfört med det som finns i dina blomkrukor.

Mer hälsovådligt är då sotpartiklarna från den ofullständiga förbränningen, men helt oavsett om det är mögel i eller inte.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Röken med mögelsporerna tar förhoppningsvis vägen ur genom skorstenen, annars har du även andra problem:-)

Har eldat massor med ved med mer påväxt än så utan att fundera på det.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi har en del ved som har betydligt mer påväxt än så.
Det går utmärkt att elda med, däremot brukar jag undvika att ha den stående inomhus nån längre tid.
 
  • Gilla
hundbiten och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.