Kakelugn, inomhus. Noterat att vissa av blandveden ser ut så här, är det bara att slänga? Antar att det inte är optimalt att elda med för hälsan?
Mvh
Mvh
Jag har då inga problem att elda någon ved så länge den är torr. Skulle man börja plocka bort all ved som har någon påväxt skulle många få frysa. Varför skulle det vara farligt? Finns folk som äter mögelost.ELantagonism skrev:
Kan du berätta mer om hur du tänker kring att det skulle vara dåligt för hälsan att elda ved med lite fläckar från mögel?ELantagonism skrev:
Hur skulle det kunna påverka din hälsa?
Medlem
· Kramfors
· 12 inlägg
Jag har också varit i samma tankar men eldat upp veden ändå. Det känns som att det ska sprida sig sporer och det vill man ju inte andas in men jag tror det mesta går ut i skorstenen! Tror att de flesta av oss redan är rätt impregnerade av avgaser, ångor av saker och t.ex. rökning, så jag försöker tänka att veden inte kommer vara det som dödar migELantagonism skrev:
Om man har sådan oro föreslår jag att man värmer med el.ELantagonism skrev:
Om du inte själv vill bränna upp din ved föreslår jag att du skänker bort den, många andra har eldstäder som klarar den sortens ved utan att sprida mögel innomhus.
Ni vet om att ni andas mögelsporer dagligen?
Om veden är torr sker ju gissningsvis ingen tillväxt och då torde koncentrationerna inte öka, för att sedan eldas upp när man eldar. Mrn vad vet jag inte sett randomiserad data på mängden mögelsporer av att elda prickig ved eller ej. Blir svårt att blinda också om man ska vara riktigt rigorös.
Om veden är torr sker ju gissningsvis ingen tillväxt och då torde koncentrationerna inte öka, för att sedan eldas upp när man eldar. Mrn vad vet jag inte sett randomiserad data på mängden mögelsporer av att elda prickig ved eller ej. Blir svårt att blinda också om man ska vara riktigt rigorös.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Det är ju till och med så att människan ofta finner doften av jord och skog angenäm och doften av jord (tex planteringsjord) är i huvudsak ämnen som frisätts av mögel när gamla växter ruttnar och blir till jord igen.
Det som syns där är en försumbar mängd jämfört med det som finns i dina blomkrukor.
Mer hälsovådligt är då sotpartiklarna från den ofullständiga förbränningen, men helt oavsett om det är mögel i eller inte.
Det som syns där är en försumbar mängd jämfört med det som finns i dina blomkrukor.
Mer hälsovådligt är då sotpartiklarna från den ofullständiga förbränningen, men helt oavsett om det är mögel i eller inte.

