22 416 läst ·
223 svar
22k läst
223 svar
Elda eller slänga möglig ved?
För att mögel ska kunna producera sporer krävs både värme, vatten / fukt, näring och tid. Fick jag lära mig på biologin i skolan för 60 år sedan.
Kanske finns nya rön?
Tiden är starkt begränsad vid eldning i bostaden liksom fukt och fritt vatten.
Här hemma hos oss observerar jag lite mögel i blomkrukorna, och någon enstaka gång i tvättkorgen.
Kan det vara farligt?
Mögelost är inte dumt.
Kanske finns nya rön?
Tiden är starkt begränsad vid eldning i bostaden liksom fukt och fritt vatten.
Här hemma hos oss observerar jag lite mögel i blomkrukorna, och någon enstaka gång i tvättkorgen.
Kan det vara farligt?
Mögelost är inte dumt.
Man bör som sagt öppna spjället på sin eldstad innan man börjar elda. Då minskar risken radikalt för att få i sig hälsovådliga ämnen.F fribygg skrev:
Jag brukar stänga av husets ventilation också. Vid vissa väderförhållanden dras annars rök in i huset.
Det senare har aldrig hänt hos mig, trots idogt eldande större delen av livet.
Men håller det inte för otroligt. Snarare tvärtom.
Gissar att skorstenens placering i förhållande till takets utformning påverkar, likaså på vilken sida inluften normalt tas vid olika vindriktningar. Kanske en kombination av båda.
Inluft kan bli utluft...
Skortenspipan kan bli inluft.
Varit med om det vid nåt tillfälle.
Men håller det inte för otroligt. Snarare tvärtom.
Gissar att skorstenens placering i förhållande till takets utformning påverkar, likaså på vilken sida inluften normalt tas vid olika vindriktningar. Kanske en kombination av båda.
Inluft kan bli utluft...
Skortenspipan kan bli inluft.
Varit med om det vid nåt tillfälle.
Redigerat:
Tänker som så att jag delger egen erfarenhet.
Faktum är att på något ställe jag var, en fiskestugan uppe i norska fjällen.
Där var regeln att ved dom låg staplad under enkelt plåttak, skulle bäras in när stugan lämnades.
D v s typ 1/4 kubikmeter.
Där luktade det verkligen ved inne.
Och för att inte dissa helt det som påstås i tråden, så kan jag gott tro att mögel i olika former trivdes där i vart fall då stugan värmdes.
(Vintertid fick man skotta bort drivsnön, för att komma åt veden UTOMHUS.)
Se f ö inlägg 30, polaris78, som är inne på samma spår.
Ved att elda främst vintertid vid norska stugor till uthyrning körs ofta dit i en typ 1 kbm "korgar" av stängselnät på hösten.
Ligger ofta ute hela vintern utan täckning. En kutym är att klyva upp tändved innan stugan lämnas.
Faktum är att på något ställe jag var, en fiskestugan uppe i norska fjällen.
Där var regeln att ved dom låg staplad under enkelt plåttak, skulle bäras in när stugan lämnades.
D v s typ 1/4 kubikmeter.
Där luktade det verkligen ved inne.
Och för att inte dissa helt det som påstås i tråden, så kan jag gott tro att mögel i olika former trivdes där i vart fall då stugan värmdes.
(Vintertid fick man skotta bort drivsnön, för att komma åt veden UTOMHUS.)
Se f ö inlägg 30, polaris78, som är inne på samma spår.
Ved att elda främst vintertid vid norska stugor till uthyrning körs ofta dit i en typ 1 kbm "korgar" av stängselnät på hösten.
Ligger ofta ute hela vintern utan täckning. En kutym är att klyva upp tändved innan stugan lämnas.
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Torra lämningar av mögelsvamp på torrt material är inget problem. (Såvida man inte placerar föremålet i en väldigt fuktig miljö, vilket det inte är i ett normalt hem.)
Speciellt inte på ved som man ska elda upp.
Vad gäller sporer av svamp finns de i princip överallt i luften (såvida inte man lever i arktiskt klimat eller total öken). Det är s a s poängen med dem.
(Ett undantag är om man har anledning att misstänka att det handlar om aktiv hussvamp. Fast, citat: "Hussvamp ligger latent i de flesta trähus och väntar på rätt betingelser för att kunna bryta ut."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hussvamp )
Vad gäller sporer av svamp finns de i princip överallt i luften (såvida inte man lever i arktiskt klimat eller total öken). Det är s a s poängen med dem.
(Ett undantag är om man har anledning att misstänka att det handlar om aktiv hussvamp. Fast, citat: "Hussvamp ligger latent i de flesta trähus och väntar på rätt betingelser för att kunna bryta ut."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hussvamp )
Det var ungefär så som jag beskrev det...TRJBerg skrev:
Torra lämningar av mögelsvamp på torrt material är inget problem. (Såvida man inte placerar föremålet i en väldigt fuktig miljö, vilket det inte är i ett normalt hem.)
[länk] )