För att mögel ska kunna producera sporer krävs både värme, vatten / fukt, näring och tid. Fick jag lära mig på biologin i skolan för 60 år sedan.
Kanske finns nya rön?

Tiden är starkt begränsad vid eldning i bostaden liksom fukt och fritt vatten.

Här hemma hos oss observerar jag lite mögel i blomkrukorna, och någon enstaka gång i tvättkorgen.
Kan det vara farligt?

Mögelost är inte dumt.

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Om man behöver elda ved för att få en dräglig innomhustempratur vintertid är det alldeles utmärkt för hälsan att elda, att bo i ett utkylt hus är ju direkt hälsofarligt.
Man bör som sagt öppna spjället på sin eldstad innan man börjar elda. Då minskar risken radikalt för att få i sig hälsovådliga ämnen.

Jag brukar stänga av husets ventilation också. Vid vissa väderförhållanden dras annars rök in i huset.

Det senare har aldrig hänt hos mig, trots idogt eldande större delen av livet.

Men håller det inte för otroligt. Snarare tvärtom.

Gissar att skorstenens placering i förhållande till takets utformning påverkar, likaså på vilken sida inluften normalt tas vid olika vindriktningar. Kanske en kombination av båda.

Inluft kan bli utluft...
Skortenspipan kan bli inluft.

Varit med om det vid nåt tillfälle.

Redigerat:
H Hybro skrev:
Det senare har aldrig hänt hos mig, trots idogt eldande större delen av livet.
OT: hur tänker du Hybro att detta hjälper TS?

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Tänker som så att jag delger egen erfarenhet.
Faktum är att på något ställe jag var, en fiskestugan uppe i norska fjällen.
Där var regeln att ved dom låg staplad under enkelt plåttak, skulle bäras in när stugan lämnades.
D v s typ 1/4 kubikmeter.

Där luktade det verkligen ved inne.
Och för att inte dissa helt det som påstås i tråden, så kan jag gott tro att mögel i olika former trivdes där i vart fall då stugan värmdes.

(Vintertid fick man skotta bort drivsnön, för att komma åt veden UTOMHUS.)

Se f ö inlägg 30, polaris78, som är inne på samma spår.

Ved att elda främst vintertid vid norska stugor till uthyrning körs ofta dit i en typ 1 kbm "korgar" av stängselnät på hösten.
Ligger ofta ute hela vintern utan täckning. En kutym är att klyva upp tändved innan stugan lämnas.

Redigerat:
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
F fribygg skrev:
TS. Är Du orolig så bär bara in den ved du behöver under en dag.

Tar tid att väcka mögel med rätta förutsättningar enligt ovan till liv.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag misstänker att @Hybro intellektuellt lämnat tråden och övergått till att låta hans undermedvetna raljera olika sorters anekdoter.

Jag tvivlar att dessa är av betydelse för någon annan än att underhålla hen själv.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Detta måste vara en skämttråd 😂

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Såg i skenet från brasan i kamin något vitt på ett björkträ, så det måste vi snarast elda upp.😉
Staplade vedträn med ett vitt märke på ett björkträ inringat i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
A AndersS skrev:
Såg i skenet från brasan i kamin något vitt på ett björkträ, så det måste vi snarast elda upp.😉
[bild]
Hua , 50% av veden har ngt slags mögel 😅
Skickar PM på adress du kan sända det till 👍

Tomture61 Tomture61 skrev:
Hua , 50% av veden har ngt slags mögel 😅
Skickar PM på adress du kan sända det till 👍
Och bara finaste björkved, undrar om allt i vedförrådet är kontaminerad...

• Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
vad hände med TS

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad hände med TS
Har hört att det pågår rehabilitering.

• Haha
maria01 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Torra lämningar av mögelsvamp på torrt material är inget problem. (Såvida man inte placerar föremålet i en väldigt fuktig miljö, vilket det inte är i ett normalt hem.)
Speciellt inte på ved som man ska elda upp.

Vad gäller sporer av svamp finns de i princip överallt i luften (såvida inte man lever i arktiskt klimat eller total öken). Det är s a s poängen med dem.

(Ett undantag är om man har anledning att misstänka att det handlar om aktiv hussvamp. Fast, citat: "Hussvamp ligger latent i de flesta trähus och väntar på rätt betingelser för att kunna bryta ut."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hussvamp )

TRJBerg TRJBerg skrev:
Torra lämningar av mögelsvamp på torrt material är inget problem. (Såvida man inte placerar föremålet i en väldigt fuktig miljö, vilket det inte är i ett normalt hem.)
Speciellt inte på ved som man ska elda upp.

Vad gäller sporer av svamp finns de i princip överallt i luften (såvida inte man lever i arktiskt klimat eller total öken). Det är s a s poängen med dem.

(Ett undantag är om man har anledning att misstänka att det handlar om aktiv hussvamp. Fast, citat: "Hussvamp ligger latent i de flesta trähus och väntar på rätt betingelser för att kunna bryta ut."
[länk] )
Det var ungefär så som jag beskrev det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.