Tomture61
O onkel Adi skrev:
Den svenska kissenödigheten lyfts ständigt till nya nivåer!….
Hur har du det med PCB, Radon, Asbest?….😉
Var vell en onödig kommentar 🤔

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
M
L lbgu skrev:
Jag har då inga problem att elda någon ved så länge den är torr. Skulle man börja plocka bort all ved som har någon påväxt skulle många få frysa. Varför skulle det vara farligt? Finns folk som äter mögelost.
Förstår att du skämtar men det är ju skillnad på mögel och mögel.
Mögel på bröd = aflatoxiner = cancerframkallande
Mögel på ost = ofarligt och GOTT! 😁

Tomture61 Tomture61 skrev:
Var vell en onödig kommentar 🤔
Det heter väl.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag har då inga problem att elda någon ved så länge den är torr. Skulle man börja plocka bort all ved som har någon påväxt skulle många få frysa. Varför skulle det vara farligt? Finns folk som äter mögelost.
Lite mögelost ör bra för hälsan! Och gott!😋

L lbgu skrev:
Mögelost är bra för hälsan innehåller pencillin. Är desutom gott.😛

O onkel Adi skrev:
Det heter väl.
Det får man nog inte påpeka enl forumreglerna..

Redigerat:
Hej!
Inte så lyckligt lottad som du (kakelugn) utan har Contura braskamin.
Försöker få en bra glödbädd/temp innan jag lägger in ved av tvivelaktig kvalitet!
Är väl lite skadad efter jobbat med fordon katalysator som inte fungerade innan en viss temp uppnåtts.

Jag hade eldat upp veden, inte värre än det ser ut på bilden.

Är ts orolig så kan jag rekommendera honom att förvara vedkorgen utomhus, under tak någonstans i närheten av ytterdörren mellan inläggen i eldstaden.

Mvh

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Är ts orolig så kan jag rekommendera honom att förvara vedkorgen utomhus, under tak någonstans i närheten av ytterdörren mellan inläggen i eldstaden
Luftigt, kallt och torrt är det ju bra att förvara all ved.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Luftigt, kallt och torrt är det ju bra att förvara all ved.
Ingen meningsskiljaktighet från min sida!

N
ELantagonism ELantagonism skrev:
Kakelugn, inomhus. Noterat att vissa av blandveden ser ut så här, är det bara att slänga? Antar att det inte är optimalt att elda med för hälsan?:)

Mvh
Har eldat med möglig och torr ved. Fungerar som vanligt. Mögelsporer finns överallt.

L Lars Eriksson Hm skrev:
Hej!
Inte så lyckligt lottad som du (kakelugn) utan har Contura braskamin.
Försöker få en bra glödbädd/temp innan jag lägger in ved av tvivelaktig kvalitet!
Är väl lite skadad efter jobbat med fordon katalysator som inte fungerade innan en viss temp uppnåtts.
Är väl otrolig skillnad på att elda lite lätt angripen ved och katalytisk avgasrening?

Hiva in veden bara och använd som vanligt. Det finns mögelsporer av det slaget överallt. Är du rädd för dom får du hålla dig borta från att vistas i naturen.

• Gilla
Skogsola och 2 till
  • Laddar…
Kakelugn, inomhus. Noterat att vissa av blandveden ser ut så här, är det bara att slänga? Antar att det inte är optimalt att elda med för hälsan?:)

Mvh
Helt normalt, bara att elda. Veden bränns, det är inget livsmedel.

Var mest orolig för att mögelsporer skulle kunna spridas luftburet inomhus men antar att så inte är fallet
Mögelsporer finns överallt, alltid. Allt som krävs är rätt förhållanden så gror dem.

Lite fläckar på några vedträn som på din bild brukar jag inte bry mig om, bara att elda på, är något vedträ riktigt ludet av mögel skulle dock inte vilja ha det i vedkorgen inomhus, elda upp direkt eller släng i skogen.

Men jag skulle inte lämna en trave med sådan ved i ett kallställt rum eller kallställd stuga under en längre tid, ingen överhängande risk för huset, men efter några månader finns det risk att det börjar växa i vedkorgen och lukta illa.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Var mest orolig för att mögelsporer skulle kunna spridas luftburet inomhus men antar att så inte är fallet
sporerna brinner väl upp dom med

• Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.