22 572 läst ·
223 svar
23k läst
223 svar
Elda eller slänga möglig ved?
Förstår att du skämtar men det är ju skillnad på mögel och mögel.L lbgu skrev:
Mögel på bröd = aflatoxiner = cancerframkallande
Mögel på ost = ofarligt och GOTT! 😁
Hej!
Inte så lyckligt lottad som du (kakelugn) utan har Contura braskamin.
Försöker få en bra glödbädd/temp innan jag lägger in ved av tvivelaktig kvalitet!
Är väl lite skadad efter jobbat med fordon katalysator som inte fungerade innan en viss temp uppnåtts.
Inte så lyckligt lottad som du (kakelugn) utan har Contura braskamin.
Försöker få en bra glödbädd/temp innan jag lägger in ved av tvivelaktig kvalitet!
Är väl lite skadad efter jobbat med fordon katalysator som inte fungerade innan en viss temp uppnåtts.
Är väl otrolig skillnad på att elda lite lätt angripen ved och katalytisk avgasrening?L Lars Eriksson Hm skrev:
Hiva in veden bara och använd som vanligt. Det finns mögelsporer av det slaget överallt. Är du rädd för dom får du hålla dig borta från att vistas i naturen.
Mögelsporer finns överallt, alltid. Allt som krävs är rätt förhållanden så gror dem.ELantagonism skrev:
Lite fläckar på några vedträn som på din bild brukar jag inte bry mig om, bara att elda på, är något vedträ riktigt ludet av mögel skulle dock inte vilja ha det i vedkorgen inomhus, elda upp direkt eller släng i skogen.
Men jag skulle inte lämna en trave med sådan ved i ett kallställt rum eller kallställd stuga under en längre tid, ingen överhängande risk för huset, men efter några månader finns det risk att det börjar växa i vedkorgen och lukta illa.