ingen som hört talas om skärseldede - den renande elden ;-)

Att 'slänga' möglig ved betyder att det måste transporteras till någon annan stans för att i slutändan ändå att eldas upp av någon annan - och transporter är möglets våta dröm då det är då det har mest chans att sprida sig, medans kastas i en kamin med en bra grundglöd och inget i kaminen är kallare 400 grader och stora volymer är över 700 grader C är ingen hit för mögel sporer - ja det är värsta mardrömmen och den slutliga förintelsen för sporerna...

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
M maria01 skrev:
vad hände med TS
Han däckade av möglet i veden

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Vedbiten nu i lokalt brännbart.
En vedbit brinner i en kamin, omgiven av flammor och glödande kol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Såg i skenet från brasan i kamin något vitt på ett björkträ, så det måste vi snarast elda upp.😉
[bild]
Det mesta vita på det där vedträt är näver, den kan du med fördel använda istället för mjölkpaket när du tänder eld i morgon.

X xxargs skrev:
ingen som hört talas om skärseldede - den renande elden ;-)

Att 'slänga' möglig ved betyder att det måste transporteras till någon annan stans för att i slutändan ändå att eldas upp av någon annan - och transporter är möglets våta dröm då det är då det har mest chans att sprida sig, medans kastas i en kamin med en bra grundglöd och inget i kaminen är kallare 400 grader och stora volymer är över 700 grader C är ingen hit för mögel sporer - ja det är värsta mardrömmen och den slutliga förintelsen för sporerna...
Jag tror att möglig ved med fördel kan komposteras lokalt på egen fastighet om man så önskar, det är knappast farligare att lägga ett vedträ i komposten än vad det är med en hink ankommen fallfrukt.

Att kasta in ved i kaminen vil jag dock avråda ifrån, det är ju lätt att förstöra vermeculite för mer än en tusenlapp om man slänger in ved istället för att lägga in den i många moderna eldstäder.

F fribygg skrev:
Det mesta vita på det där vedträt är näver, den kan du med fördel använda istället för mjölkpaket när du tänder eld i morgon.
Använder uttrycket som Arkimedes ska ha sagt "rubba inte mina cirklar".😀

F fribygg skrev:
Jag tror att möglig ved med fördel kan komposteras lokalt på egen fastighet om man så önskar, det är knappast farligare att lägga ett vedträ i komposten än vad det är med en hink ankommen fallfrukt.

Att kasta in ved i kaminen vil jag dock avråda ifrån, det är ju lätt att förstöra vermeculite för mer än en tusenlapp om man slänger in ved istället för att lägga in den i många moderna eldstäder.
Här har vi bara riktigt gjutjärn.

A AndersS skrev:
Använder uttrycket som Arkimedes ska ha sagt "rubba inte mina cirklar".😀
Mjölkpaket är inte nått vidare att förbränna i lokaleldstäder, de allra flesta paket har ju numera en kork i plast som troligtvis är lämpligare att elda i Lejonpannan i Linköping

Tomture61
Mycket med det här om möglig ved .
Genier spekulerar .....

Suvi5700
F fribygg skrev:
Mjölkpaket är inte nått vidare att förbränna i lokaleldstäder, de allra flesta paket har ju numera en kork i plast som troligtvis är lämpligare att elda i Lejonpannan i Linköping
Sen korken brinner bra den med

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Sen korken brinner bra den med
Men inte så rent som torr ved..

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Korken har jag alltid tagit bort.👍

Suvi5700
A AndersS skrev:
Korken har jag alltid tagit bort.👍
Tar du bort gängan med?

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Tar du bort gängan med?
Fredag och snack om att "gänga" även i trådar om möglig ved?

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Tar du bort gängan med?
Japp, rivet bort hela den delen.😄
Är på gränsen till miljöaktivist, men tror jag blir diskvalificerad på användandet av kartongremsorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.