22 416 läst ·
223 svar
22k läst
223 svar
Elda eller slänga möglig ved?
ingen som hört talas om skärseldede - den renande elden ;-)
Att 'slänga' möglig ved betyder att det måste transporteras till någon annan stans för att i slutändan ändå att eldas upp av någon annan - och transporter är möglets våta dröm då det är då det har mest chans att sprida sig, medans kastas i en kamin med en bra grundglöd och inget i kaminen är kallare 400 grader och stora volymer är över 700 grader C är ingen hit för mögel sporer - ja det är värsta mardrömmen och den slutliga förintelsen för sporerna...
Att 'slänga' möglig ved betyder att det måste transporteras till någon annan stans för att i slutändan ändå att eldas upp av någon annan - och transporter är möglets våta dröm då det är då det har mest chans att sprida sig, medans kastas i en kamin med en bra grundglöd och inget i kaminen är kallare 400 grader och stora volymer är över 700 grader C är ingen hit för mögel sporer - ja det är värsta mardrömmen och den slutliga förintelsen för sporerna...
Jag tror att möglig ved med fördel kan komposteras lokalt på egen fastighet om man så önskar, det är knappast farligare att lägga ett vedträ i komposten än vad det är med en hink ankommen fallfrukt.X xxargs skrev:ingen som hört talas om skärseldede - den renande elden ;-)
Att kasta in ved i kaminen vil jag dock avråda ifrån, det är ju lätt att förstöra vermeculite för mer än en tusenlapp om man slänger in ved istället för att lägga in den i många moderna eldstäder.
Produkter som diskuteras: "komposten"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Här har vi bara riktigt gjutjärn.F fribygg skrev:Jag tror att möglig ved med fördel kan komposteras lokalt på egen fastighet om man så önskar, det är knappast farligare att lägga ett vedträ i komposten än vad det är med en hink ankommen fallfrukt.
Att kasta in ved i kaminen vil jag dock avråda ifrån, det är ju lätt att förstöra vermeculite för mer än en tusenlapp om man slänger in ved istället för att lägga in den i många moderna eldstäder.