ARJU ARJU skrev:
Mögelsporer finns överallt, alltid. Allt som krävs är rätt förhållanden så gror dem.

Lite fläckar på några vedträn som på din bild brukar jag inte bry mig om, bara att elda på, är något vedträ riktigt ludet av mögel skulle dock inte vilja ha det i vedkorgen inomhus, elda upp direkt eller släng i skogen.

Men jag skulle inte lämna en trave med sådan ved i ett kallställt rum eller kallställd stuga under en längre tid, ingen överhängande risk för huset, men efter några månader finns det risk att det börjar växa i vedkorgen och lukta illa.
Det vill vi ha ett dokumenterat exempel på, annars är jag benägen tro på att du far med osanning.

För att hjälpa dig på traven, så kan du väl reda ut förutsättningarna för att mögel ska kunna växa inomhus.

Tomture61
H Hybro skrev:
Det vill vi ha ett dokumenterat exempel på, annars är jag benägen tro på att du far med osanning.

För att hjälpa dig på traven, så kan du väl reda ut förutsättningarna för att mögel ska kunna växa inomhus.
Mögel växer om än långsamt även vid 0 gradig temp .
Krävs fukt + näringsämnen .
Tas torr ved in så sprids mögelsporer från veden , detta när den hanteras eller om det finns drag .

Jag har erfarenhet av kallställda stugor i mer än 50 år.

Alltid ved inburen inför nästa besök. Ibland står de oeldat flera år.

Något är konstigt... Inga problem med mögel. Inte ens på inventarier, sängkläder, dukar timmerväggar
o sv.

Vart ska jag leta?

Redigerat:
J jonaserik skrev:
Mycket tjafs om vedeldning och vissa domedagsfolk, menar att du dör när du eldar med ved. Det har eldasts sen hödenshös tid, och framåt i vår tid. Bara i dom norra delarna av vårt land, har dom eldat i urminnes tider.
Jo, men det har historiskt vart 100% dödlighet hos alla som som eldat med ved! Ända från hedenhös fram till 1900-talets start.
Och det mesta talar för att vi även fortsatt kommer få se se 100% dödlighet av vedeldare framöver.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
😄😆😆

Själv 71 år. Råkade nyss ut för TIA och en mindre Stroke.
Själv eldat hela mitt vuxna liv, typ en mansålder
Tveksamt om jag blir 90.

Så, visst 100 % är uppenbart för mig.

Tomture61
G Gabbe1 skrev:
Jo, men det har historiskt vart 100% dödlighet hos alla som som eldat med ved! Ända från hedenhös fram till 1900-talets start.
Och det mesta talar för att vi även fortsatt kommer få se se 100% dödlighet av vedeldare framöver.
Även för de som dricker vatten , 100% dödlighet 😆

Tar mig en sup i kväll, utan mögelost. De säger att det är bra.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
P
ELantagonism ELantagonism skrev:
Var mest orolig för att mögelsporer skulle kunna spridas luftburet inomhus men antar att så inte är fallet
Den risken är större, om än inte jättestor, om du inte eldar upp veden. (Dvs om du förvarar veden inomhus …)

P
N nb. skrev:
Mer hälsovådligt är då sotpartiklarna från den ofullständiga förbränningen, men helt oavsett om det är mögel i eller inte.
Sotpartiklarna ska man skicka ut genom skorstenen. Kom ihåg att öppna spjället!

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är ingen som säger det. Däremot är det fastställt att ett antal människor dör varje år av de föroreningarna som vedeldningen orsakar.
Hur många?
T Thomas_Blekinge skrev:
Vedeldning är inte ens hållbart. Den orsakar CO2-utsläpp som kanske någon gång i framtiden återtas när veden återväxar. Fram till dess finns CO2 kvar i vår atmosfer och bidrar till klimatpåverkan.
Hur mycket?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
O onkel Adi skrev:
Det heter väl.
Ja, det gör det väl …

G Gabbe1 skrev:
Så är det, dock skulle nog många av dem dött av kölden redan före Hedenhös tid om de inte värmt sej med ved.

H Hybro skrev:
Tar mig en sup i kväll, utan mögelost.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Även för de som dricker vatten , 100% dödlighet 😆
Troligtvis har ingen av forummedlemmarna dött av varken av ved, vatten, mögel eller alkohol just i dag och jag kan med stor sannolikhet säga att ingen dött eller kommer att dö av köld heller sålänge de håller liv i brasan.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P
G Gabbe1 skrev:
!00% dödlighet på alla människor än så länge..

Men tvivlar på att vedeldning är en mätbar påverkan i den här delen av världen

Tror personligen fler människor lever pga vadeldning än tvärtom...😂

Annars hade vi nog alla frysit ihjäl i grottorna innan vi ens kom till Hedenhös

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är ingen som säger det. Däremot är det fastställt att ett antal människor dör varje år av de föroreningarna som vedeldningen orsakar.

Detta är ingen motivering för att vedeldning är bra.
Vedeldning är inte ens hållbart. Den orsakar CO2-utsläpp som kanske någon gång i framtiden återtas när veden återväxar. Fram till dess finns CO2 kvar i vår atmosfer och bidrar till klimatpåverkan.
I skolan fick jag lära mig att co2 är bra och en förutsättning för att allt grönt ska växa och frodas.

• Gilla
roger.lehrberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.