22 572 läst ·
223 svar
23k läst
223 svar
Elda eller slänga möglig ved?
Det vill vi ha ett dokumenterat exempel på, annars är jag benägen tro på att du far med osanning.ARJU skrev:
Mögelsporer finns överallt, alltid. Allt som krävs är rätt förhållanden så gror dem.
Lite fläckar på några vedträn som på din bild brukar jag inte bry mig om, bara att elda på, är något vedträ riktigt ludet av mögel skulle dock inte vilja ha det i vedkorgen inomhus, elda upp direkt eller släng i skogen.
Men jag skulle inte lämna en trave med sådan ved i ett kallställt rum eller kallställd stuga under en längre tid, ingen överhängande risk för huset, men efter några månader finns det risk att det börjar växa i vedkorgen och lukta illa.
För att hjälpa dig på traven, så kan du väl reda ut förutsättningarna för att mögel ska kunna växa inomhus.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Mögel växer om än långsamt även vid 0 gradig temp .H Hybro skrev:
Krävs fukt + näringsämnen .
Tas torr ved in så sprids mögelsporer från veden , detta när den hanteras eller om det finns drag .
Jag har erfarenhet av kallställda stugor i mer än 50 år.
Alltid ved inburen inför nästa besök. Ibland står de oeldat flera år.
Något är konstigt... Inga problem med mögel. Inte ens på inventarier, sängkläder, dukar timmerväggar
o sv.
Vart ska jag leta?
Alltid ved inburen inför nästa besök. Ibland står de oeldat flera år.
Något är konstigt... Inga problem med mögel. Inte ens på inventarier, sängkläder, dukar timmerväggar
o sv.
Vart ska jag leta?
Redigerat:
Jo, men det har historiskt vart 100% dödlighet hos alla som som eldat med ved! Ända från hedenhös fram till 1900-talets start.J jonaserik skrev:
Och det mesta talar för att vi även fortsatt kommer få se se 100% dödlighet av vedeldare framöver.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Hur många?T Thomas_Blekinge skrev:
Hur mycket?T Thomas_Blekinge skrev:
Så är det, dock skulle nog många av dem dött av kölden redan före Hedenhös tid om de inte värmt sej med ved.G Gabbe1 skrev:
H Hybro skrev:
Troligtvis har ingen av forummedlemmarna dött av varken av ved, vatten, mögel eller alkohol just i dag och jag kan med stor sannolikhet säga att ingen dött eller kommer att dö av köld heller sålänge de håller liv i brasan.Tomture61 skrev:
!00% dödlighet på alla människor än så länge..G Gabbe1 skrev:
Men tvivlar på att vedeldning är en mätbar påverkan i den här delen av världen
Tror personligen fler människor lever pga vadeldning än tvärtom...😂
Annars hade vi nog alla frysit ihjäl i grottorna innan vi ens kom till Hedenhös
I skolan fick jag lära mig att co2 är bra och en förutsättning för att allt grönt ska växa och frodas.T Thomas_Blekinge skrev:Det är ingen som säger det. Däremot är det fastställt att ett antal människor dör varje år av de föroreningarna som vedeldningen orsakar.
Detta är ingen motivering för att vedeldning är bra.
Vedeldning är inte ens hållbart. Den orsakar CO2-utsläpp som kanske någon gång i framtiden återtas när veden återväxar. Fram till dess finns CO2 kvar i vår atmosfer och bidrar till klimatpåverkan.