Cheesen
I Incinerator skrev:
Är det därför som man planerar att skrota ISS och låta den brinna upp?
Man har hittat supermögel på iss, men det är inte därför. Det har väl blivit för dyrt att hålla igång rymdstationen nu när den närmat sig eol

Mycket raljerande i denna tråden. Naturligtvis går det fint att elda möglig ved, det tror jag alla förstår. Frågan är om det frigörs en stor mängd mögelsporer från veden medan den ligger intill kaminen och väntar på att eldas. Och det finns en mängd olika sorters mögel, frågan är även om mögel på ved är en av de mer skadliga sorterna. För som alla vet kan man bli sjuk av att bo i ett mögelhus, så det är inte helt ofarligt i alla lägen.

• Gilla
Lingonplan
  • Laddar…
K
Knäppisarna i Knäppa Knäppisarna i Knäppa skrev:
Jag har också varit i samma tankar men eldat upp veden ändå. Det känns som att det ska sprida sig sporer och det vill man ju inte andas in men jag tror det mesta går ut i skorstenen! Tror att de flesta av oss redan är rätt impregnerade av avgaser, ångor av saker och t.ex. rökning, så jag försöker tänka att veden inte kommer vara det som dödar mig :)
Du tror att det mesta går ut genom skorstenen? Om du har så bristande tilltro till din kamins/öppna spis funktion ska du kanske inte använda den. Om mögelsporer sprider sig i innemiljön under själva eldningen, då sprids garanterat även annat som du inte vill andas in.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
I
Cheesen Cheesen skrev:
Man har hittat supermögel på iss, men det är inte därför. Det har väl blivit för dyrt att hålla igång rymdstationen nu när den närmat sig eol
Det menades vara lite skämtsamt, jag såg ett inslag på TV om att ISS hade nått sin tekniska livslängd och är numera i ganska dåligt skick.

S Strontus skrev:
Nä, den där veden duger inte något till längre, bara att elda upp den!
😆

Kalle B Kalle B skrev:
Mycket raljerande i denna tråden. Naturligtvis går det fint att elda möglig ved, det tror jag alla förstår. Frågan är om det frigörs en stor mängd mögelsporer från veden medan den ligger intill kaminen och väntar på att eldas. Och det finns en mängd olika sorters mögel, frågan är även om mögel på ved är en av de mer skadliga sorterna. För som alla vet kan man bli sjuk av att bo i ett mögelhus, så det är inte helt ofarligt i alla lägen.
Likafullt lär det vara betydligt farligare (större hälsorisk) att värma sitt hus med flis än med ved.. och att inte värma sitt hus alls är riktigt hälsofarligt såhär års.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det kan ju vara bra att försöka förvara så lite möglig ved som möjligt i bostadsutrymmet . Man behöver dock låta veden bli rumsvarm innan man eldar den. För att förhindra att möglet får fäste gäller det att städa flitigt. Lite ättika i skurvattnet tycker möglet inte om.

• Haha
maria01
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Var mest orolig för att mögelsporer skulle kunna spridas luftburet inomhus men antar att så inte är fallet
Jag har på pappret en examen som säger att jag får lägga mig i den här debatten. De sporerna som skulle kunna spridas är om du lägger möglig fuktig ved i stora mängder i vardagsrummet. Är den torr så är möglet i dvala.
Eldning absolut ofarligt, allt dör direkt.

• Gilla
Aser och 4 till
  • Laddar…
LaRy99 LaRy99 skrev:
Man behöver dock låta veden bli rumsvarm innan man eldar den.
Vem har lurat i dig detta?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Tomture61
L lbgu skrev:
Vem har lurat i dig detta?
Har själv eldat med ved från kall utomhusmiljö , brinner inte lika bra som rumsvarm ved .
Har braskamin.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har själv eldat med ved från kall utomhusmiljö , brinner inte lika bra som rumsvarm ved .
Har braskamin.
Jag eldar TORR utomhuskall ved nästan varje dag under uppvärmningssäsongen och har gjort så i >30år, brinner utmärkt.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har braskamin.
När man tänder kan det ha vara lite (observera lite) svårare med iskall ved. Men sen när man bara går ut för att fylla på så är min uppfattning att det inte är någon märkbar skillnad mot om man tagit ved som legat inne.

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
När man tänder kan det ha vara lite (observera lite) svårare med iskall ved. Men sen när man bara går ut för att fylla på så är min uppfattning att det inte är någon märkbar skillnad mot om man tagit ved som legat inne.
Jag delar din uppfattning tillfullo.
Jag skulle om jag hade iskall möglig ved ta in den och elda upp den (men jag saknar helt möglig ved och petade för nån timme sedan in ved som var var åtta grader kall så det är för tidigt att fylla på ved nu)

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Tomture61
L lbgu skrev:
Dels har veden lite mer fukt på ytan sen har man en temp.skillnad .

ELantagonism ELantagonism skrev:
Kakelugn, inomhus. Noterat att vissa av blandveden ser ut så här, är det bara att slänga? Antar att det inte är optimalt att elda med för hälsan?:)

Mvh
Den svenska kissenödigheten lyfts ständigt till nya nivåer!….
Hur har du det med PCB, Radon, Asbest?….😉

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.