22 572 läst ·
223 svar
23k läst
223 svar
Elda eller slänga möglig ved?
Slänga ved.... Det var det dummaste.
Borsta av allt mögel och sälj som prima.
Folk köper om det blir kallt i stugorna.
-Tänder i ugnen nu, så att det är gott o varmt till möran.
2007 fimpade vi direktelen i bodelen.
Borsta av allt mögel och sälj som prima.
Folk köper om det blir kallt i stugorna.
-Tänder i ugnen nu, så att det är gott o varmt till möran.
2007 fimpade vi direktelen i bodelen.
Redigerat:
Njae, det finns gott om människor som har överlevt utan att ta skada i veckor, ibland månader, på långa expeditioner i stark kyla.M maria01 skrev:
Fast de bodde förstås oftast i tält, och inte i hus …
Jag vet av egen erfarenhet att kroppen får svårt att orka när man först arbetar ute hela dagen och så kommer hem till +5 grader inomhus. Nästa morgon är det att dra på sig kläder som inte har torkat över natten och så ut igen.P pmd skrev:
Du kan ju fråga någon Kyivbo om hur det är att ha ännu kallare inomhus.
Sedan blir det ju inte enklare om man ligger i 40 graders feber eller om man har småbarn.
Förr var småbarnsdödligheten hög på vintrarna och dödligheten i influensa var också hög när temperaturen inomhus kunde gå på minus frampå morgonnatten fastän man eldade upp värmen på dagarna.
Om man skall ha minusgrader inne hela dygnet blir det ännu värre.
Här är det -10, men jag eldar ändå i två av husets tre eldstäder. L/L-värmepumparna är inte så effektiva vid den temperaturen. De direktverkande elradiatorerna tänker jag inte sätta på förrän kärnkraften är så utbyggd att elektriciteten är nästan gratis.H heimlaga skrev:
(Nej, man har inte rätt att slå ihjäl politiska motståndare. Sånt kallas fascism).
-8. Tände en ordentlig brasa i den halvvarma ugnen, som senast eldades i morse och slocknade vid lunch.
La sedan in fullt med grovkluvna björkkubbar för dryga timmen sedan.
Elden falnar och glöden slocknar om typ en halvtimme. Stänger då rökgasspjället.
Eftersom ugnen är nästan tät, behöver vi inte stänga nån tilluft utifrån stenfoten.
Ugnen behagligt varm till frukost.
Blir väl en ny fyr när vi ätit färdigt.
Har blivit en rutin. Inget större besvär.
När vi jobbade så började vi elda vid typ 6.30 på morgonen.
La sedan in fullt med grovkluvna björkkubbar för dryga timmen sedan.
Elden falnar och glöden slocknar om typ en halvtimme. Stänger då rökgasspjället.
Eftersom ugnen är nästan tät, behöver vi inte stänga nån tilluft utifrån stenfoten.
Ugnen behagligt varm till frukost.
Blir väl en ny fyr när vi ätit färdigt.
Har blivit en rutin. Inget större besvär.
När vi jobbade så började vi elda vid typ 6.30 på morgonen.
Alltså eldat hela mitt liv förutom typ 5 år när jag bodde i lägenhet. Uppvärmning centralt med brännolja.
Redan som barn fick vi hjälpa till med vedhantering och eldning i köksspis och kakelugn. Drog in ved vintertid i typ träpulka.
M a o många kubikmeter ved som passerat mina händer
Troligen stundtals mögliga klampar.
Aldrig haft besvär av detta.
Hade detta varit farligt, borde det ha visat att sig under mitt 71-åriga liv.
Eller hur Ni som vet?
Redan som barn fick vi hjälpa till med vedhantering och eldning i köksspis och kakelugn. Drog in ved vintertid i typ träpulka.
M a o många kubikmeter ved som passerat mina händer
Troligen stundtals mögliga klampar.
Aldrig haft besvär av detta.
Hade detta varit farligt, borde det ha visat att sig under mitt 71-åriga liv.
Eller hur Ni som vet?
Jag anser att det som anser sig ha rätt att mörda andra för personlig vinnings eller ideologis skull samtidigt förklarar sig själv fredlös. När Charles Kirk förklarade att dödsskjutningar skall vara en normal och accepterad del av samhället då blev han själv lovligt villebråd. En arbetsgivare har samma rätt att förfalska asbestrapporter och lura mig att riva asbest som jag har att hugga kniven i honom. En antivedeldningsfacist har samma rätt att lämna fattiga att frysa ihjäl i brist på pengar till uppvärmning som den drabbade har att slå yxan i skallen på antivedeldningsfacisten.P pmd skrev:Här är det -10, men jag eldar ändå i två av husets tre eldstäder. L/L-värmepumparna är inte så effektiva vid den temperaturen. De direktverkande elradiatorerna tänker jag inte sätta på förrän kärnkraften är så utbyggd att elektriciteten är nästan gratis.
(Nej, man har inte rätt att slå ihjäl politiska motståndare. Sånt kallas fascism).
Baserat på det här anser jag att ett sunt samhälle måste vara baserat på allas rätt till liv och hälsa så långt det är möjligt. Oberoende av om man är fattig eller rik, arbetsgivare eller anställd, eller vem man nu råkar vara.
Redigerat:
Men det är väl betydligt fler människor som frusit och farit illa ( eller i värsta fall avlidit pga köld)i dåligt värma bostäder/i brist på bostad än extremfallen som har varit i väg på månadslånga expeditioner utan att ta skada?P pmd skrev:
För att de som far på långa expeditioner vanligen är kärnfriska och i starkaste åldern och inte utsätts för smittor medan expeditionen pågår. Inte heller har de något arbete utöver expeditionen och överlevnaden.F fribygg skrev:
Glad att vi kan fixa värmen själva i huset.
Känns så där äkta ut. Bl a när det sprakar i ugnen, eller då det steks
bröd i bakugnen. Inte barkbröd 😜
Just nu rakade sambon eldstaden. Och stängde rökgasspjället inför natten.
Tror tamigtusan det får bli hon som får tända till möran.
Känns så där äkta ut. Bl a när det sprakar i ugnen, eller då det steks
bröd i bakugnen. Inte barkbröd 😜
Just nu rakade sambon eldstaden. Och stängde rökgasspjället inför natten.
Tror tamigtusan det får bli hon som får tända till möran.