22 415 läst ·
223 svar
22k läst
223 svar
Elda eller slänga möglig ved?
https://www.amazon.fr/dp/B08Y5LF8ZV?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1Suvi5700 skrev:
använder dessa behöver inte ens använda spänt men dom kan lasta kaminen full med ek vedklabar och stänga luckan och gå där ifrån dom producera sån värme och låga
I takt med att vi lever längre kommer vi uppmärksamma risker som tidigare aldrig varit aktuella. Det är där vedeldningen kommer på agendan. På 1800 talet dog vi av lunginflamation och svält. Ur det perspektivet var vedeldning totalt ofarligt. Nä de som föds idag kommer närma sig 100 år påverkar både vedeldning och biltrafik deras livslängd.
Ja om man dör i en bilolycka så påverkar det ens livslängdM MickeMörkö skrev:I takt med att vi lever längre kommer vi uppmärksamma risker som tidigare aldrig varit aktuella. Det är där vedeldningen kommer på agendan. På 1800 talet dog vi av lunginflamation och svält. Ur det perspektivet var vedeldning totalt ofarligt. Nä de som föds idag kommer närma sig 100 år påverkar både vedeldning och biltrafik deras livslängd.
Eller så händer något i vår värld så de måste elda för sin överlevnad.😉M MickeMörkö skrev:I takt med att vi lever längre kommer vi uppmärksamma risker som tidigare aldrig varit aktuella. Det är där vedeldningen kommer på agendan. På 1800 talet dog vi av lunginflamation och svält. Ur det perspektivet var vedeldning totalt ofarligt. Nä de som föds idag kommer närma sig 100 år påverkar både vedeldning och biltrafik deras livslängd.
Då kan man få elda allt som brinner.
Herre gud 10 sidor för möglig ved... Jag har tidigare i livet eldat som första uppvärmningskälla och valde då att inte ta in möglig ved utan jag samlade den ute för att sedan direkt kasta in den i eldstaden. Jag har som barn varit väldigt dålig av mögel, dels så hade vi mögel i huset jag växte upp i och sedan även i skolan jag gick i lågstadiet i, jag var således väldigt ofta dålig som barn. Efter några års tjatande av mor min så undersöktes skolan och resultatet blev att den fick stänga. Det visade sig att de invändiga stuprören från de platta taken hade gått sönder när ungdomar kastat ner glasflaskor i dom.
Numera blir jag inte sjuk av mögel men det känns ändå obehag i luftvägarna.
Numera blir jag inte sjuk av mögel men det känns ändå obehag i luftvägarna.
Förstår du att all form av förbränning, rök, avgaser är hälsofarligt? Det underlättar om man har grundskolekompetens. Jag diskuterar inte andras ekonomiska förhållanden, och tolkar inte TS fråga ur det perspektivet heller. Om man inte bryr sig, ställer man inte en sådan fråga.F fribygg skrev:
I min grundskola fick jag lära mig att eld och värme livsviktigt för att överleva.FruNilsson skrev:
Jag förtydligar: Naturvårdsverket saknar toxikoligisk kompetens och kan därför inte svara i sak. Var och en med grundskolekompetens bör dock kunna förstå skillnaden i sakfrågan.F fribygg skrev: