22 572 läst ·
223 svar
23k läst
223 svar
Elda eller slänga möglig ved?
Varm, lycklig och rik må den vara som likt TS kan välja att slänga ved för att den har några små mögel prickar, vi lever i ett överflödssamhälle och de flesta svenskar är ju inte alls beroende av ved för sin bostads dagliga uppvärmning.
Inför kommande eldningssäsonger kan det vara klokt att nu i februari fälla och klyva sin ved, lagrar man sen veden luftigt under ett enkelt plåttak är risken mycket liten att den ska mögla.
Inför kommande eldningssäsonger kan det vara klokt att nu i februari fälla och klyva sin ved, lagrar man sen veden luftigt under ett enkelt plåttak är risken mycket liten att den ska mögla.
De åker väl för lite skidor. 😉H heimlaga skrev:
Det finns de som bor i skjul på medar ute på den sibiriska tundran. Här är trailern till en film om ensamstående mamma som bor på det viset:
I filmen (men inte i trailern) får man se hur morgonrutinen ser ut hos henne och de fem(!) barnen. Hon börjar med att sätta fyr i kaminen. Det kan bli kallt under vinternätterna på den sibiriska tundran.
Hennes liv är inte något jag önskar någon. Alls. Men det visar att det går att framhärda under kyla. Om man måste. Русский мир.
Tyvärr hittar jag inte hela filmen nu, men se den om du orkar. Jag klarade inte av att se mer än cirka 10 minuter. Jag drabbades av någon slags hösnuva eller nåt så jag var tvungen att stänga av filmen.
Filmen fanns på SVTplay tills sent 2024 men nu går den inte längre att se.
https://www.svtplay.se/video/KrJB1Jy/ivannas-liv-5-barn-pa-7-kvadrat
Om man tjatar på SVT så kanske de öppnar den igen. Kanske.
Givetvis lider jag med Kievborna. De har också drabbats av русский мир.
Redigerat:
FruNilsson har registrerat sig på forumet och lyckats skriva över 300 inlägg som enbart handlar om vedeldningens livsfarlighet. Numera är profilen stängd.Suvi5700 skrev:
Går det verkligen att knåpa ihop en AI-bot som är så enkelspårig och infernaliskt outbildad?
Ditt resonemang innan det stycket tyder snarare på att du anser att ett samhälle ska vara baserat på den starkes rätt.H heimlaga skrev:
De båda styckena i din text motsäger varandra fundementalt.
Det är måhända så. Jag ville bara invända mot vad jag uppfattade som köldfobi. Jag är verkligen inte en vän av vinter och snö, men det går att överleva med ganska enkla medel i ett kallt klimat om man är väl förberedd.F fribygg skrev:
De som har genomfört långa expeditioner i arktiskt klimat har förstås sett till att vara förberedda så att de inte lidit skada av kyla och brist på värme från eldning.
Hur då.P pmd skrev:
Om en arbetsgivare utnyttjar den starkes rätt för att tvinga mig att göra ett livsfarligt arbete utan skydd för att han skall tjäna mer pengar på att jag dör så är det exakt det samma som om jag utnyttjar den starkes rätt för att hugga kniven i ryggen på honom och stjäl hans egendom för att jag skall tjäna pengar medan han dör. Det är exakt samma sak.
Därför skall inte någondera förekomma.
Kan man värma huset billigare, enklare och miljövänligare med modern teknik är det bra, men tillgång till torr ved och en effektiv eldstad som kan användas för att värma bostaden även om det av nån anledning inte finns el eller om elen är för värdefull för att använda till en sån simpel uppgift som bostadsuppvärmning är en enkel förberedelse som många av oss husägare själva kan ordna.P pmd skrev:
Ved är en mycket bra backup, ja.F fribygg skrev:Kan man värma huset billigare, enklare och miljövänligare med modern teknik är det bra, men tillgång till torr ved och en effektiv eldstad som kan användas för att värma bostaden även om det av nån anledning inte finns el eller om elen är för värdefull för att använda till en sån simpel uppgift som bostadsuppvärmning är en enkel förberedelse som många av oss husägare själva kan ordna.
I vårt nuvarande hus fanns tre eldstäder när vi köpte det, och det räcker bra. Vi har dock ingen egen skog så vi måste se till att köpa ved inför vintern. Inför de senaste två vintrarna fanns det gott om ved kvar pga milda vintrar, men den här vintern eldar vi betydligt mer. Det behövs nog vedinköp i höst.
Vårt förra hus saknade eldstad så vi skyndade oss att installera en braskamin och köpa ved första hösten. På den tiden var det lätt att installera en braskamin. Man installerade sin kamin och berättade att man hade gjort det för kommunens byggavdelning. På senare tid tycks begreppet bygganmälan ha krånglats till en del, men det kanske blev bättre efter 1:a november förra året? Jag har ingen aning.
Redigerat:
Min tama vedhandlare brukar inte ha ved att sälja så här års, men det går kanske att hitta en annan. En fördel med "min" vedhandlare är att han kör ut veden till oss. Det är mycket mer praktiskt än att jag ska hyra en släpkärra och hämta ved någonstans. "Min" vedhandlare levererar i storsäck. Sådana kan jag inte transportera själv. Sist köpte vi fem storsäckar.
Att veden är kapad och kluven är också en fördel för en latmask som jag.
Att veden är kapad och kluven är också en fördel för en latmask som jag.
Min poäng är att det är exakt samma sak att dräpa en oskyldig människa för egen ekonomisk vinnings skull oberoende hur dådet utförs. Om det sker med förfalskade asbestrapporter, förbud mot säkerhetslinor, svält, ihjälfrysning, eller yxa eller gevär.P pmd skrev:
Ingendera skall förekomma i ett civiliserat samhälle. Börjar man tillåta det ena så kommer det andra på köpet.