22 572 läst ·
223 svar
23k läst
223 svar
Elda eller slänga möglig ved?
Det hörs många röster som kräver att vi skall låta folk svälta och frysa ihjäl. Genom att ställa till så de inte har råd med livsnödvändig mat och värme.P pmd skrev:
Därav mina konstateranden att öppnar man för sådant så öppnar man också för andra sätt att dräpa för egen vinnings skull. Att låta människor frysa ihjäl i fattigdom är exakt det samma som att bryta sig in hos en rikeman och skära halsen av honom och plundra huset. Exakt samma sak.
Tyvärr finns det en massa folk med noll koll som är uppväxta i en bubbla och tror att enda anledningen att någon eldar ved är för att de tycker det är mysigt. Antagligen rätt stor korrelation med de som inte kan förstå att dubbdäck kan behövas.H heimlaga skrev:
Bättre alternativ? Vad är bättre? Billigare är väl bättre. Att hålla nere elkostnaden med hjälp av ved är väl ett jättebra alternativ.P pmd skrev:
Problemet är att deras poäng gör samhället mer sårbart. Man chansar helt enkelt på att samhället alltid ska ha tillgång till el. Skulle det bli så att ett krig slog ut så gott som all elförsörjning för stora delar av landet så skulle folk frysa ihjäl i drivor om det var en hyfsat kall vinter (eller så svälter de ihjäl). Efteråt hade de överlevande nog undrat hur naiv man var som byggde ett samhälle som inte klarar några månader utan el på vintern.P pmd skrev:
Att slå ut Sveriges elförsörjning är inte särskilt svårt för någon som verkligen vill. Det räcker att regelbundet attackera stamnätet (se till att slå ut de X viktigast ställverken, görs antagligen relativt enkelt med drönare) så får man god effekt. Sen lägg till angrepp på kärnkraftverk, andra större kraftverk och vattenkraft.
Sen är det rätt tragiskt att s.k. miljökrav i princip omöjliggör vedpannor som klarar sig utan el. Så de som idag kan klara sig utan el är väl de med äldre vedpannesystem och kaminer..
Jepp, har en äldre självdragspanna och batteribackupp för laddpump och cirkpump. Kan då byta till en annan självdrag utan att bekymra mig om något regelverk. Men att få tag på en med självdrag kan bli svårt.
Numera ska det vara en panna som någon bestämt är ( s.k. miljövänlig ) godkänd, samt gäller då bara vid nyinstallation. Och då är det i princip bara dom med fläkt i som kan komma i fråga. Blir då att ladda upp med ett batteri till för att kunna elda i några timmar.
Numera ska det vara en panna som någon bestämt är ( s.k. miljövänlig ) godkänd, samt gäller då bara vid nyinstallation. Och då är det i princip bara dom med fläkt i som kan komma i fråga. Blir då att ladda upp med ett batteri till för att kunna elda i några timmar.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
De flesta som jag känner som eldar med ved skulle tvingas skära ned på andra viktiga saker för att ha råd att värma med elektricitet. Man kan inte sluta äta och man kan inte sluta sova och bilen måste man ha för att ta sig till arbetet så det skulle bli att börja stjäla och hitta på sätt att lämna räkningar obetalade.P pmd skrev:
Dessutom skulle elnätet överbelastas och elproduktionen inte räcka till så det skulle bli att bygga nya kolkraftverk igen. Eller starta de gamla. Inte speciellt miljövänligt.
Alternativet att rullande elevbrott i två-tre månader varje vinter.
Sedan finns ju frågan vad man skall göra utan vedeldning då ryssen bombar sönder kraftverk och elnät nästa gång.
Där kom den! 🤪Bättre sent än aldrig.H heimlaga skrev:
Du måste vara kär. För hur kan man annars få oro för möglig ved till besatthet av Ryssland. Fantastiskt roligt, i alla fall!
TS fråga är ju redan besvarad flera gånger om, så varför inte sväva ut i en allmän beredskapsdiskussion.
När de kriminella organisationerna kommer på att det enklaste sättet att utpressa på, är att kapa några stamnätsstolpar här och var eller/och plantera virus i datorerna som sköter ställverken. Ett lämpligt vapen kan säkert som sagts, slå ut en tranformatorstation hur lätt som helst.
Det är den verkliga risken.
Som det är nu finns såvitt jag kan se inga yttre hot.
Under tiden kan jag gotta mig med lite mögelkraft.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
Vi hade ju innan elen blev dyr väldigt få vedeldare på dom flesta håll i landet,,
Och med vedeldare menar jag mer värmebehov från ved än nån som myseldar lite i nån kamin eller bastu under några timmar i veckan utan mer för att täcka värmebehovet i huset helt eller delvis
När elen kostade 50-60 öre Kwh och det inte vart "tysklandspriser" på el så hade ju nästan miljömupparna fått som dom ville..
Men när elen är 4-5-6 kronor plus svindyra nätavgifter så blir det plötsligt väldigt många som inte tänker betala 6-7-8-9 tusen kronor månaden för el för dom kallaste månaderna.. då skiter man i om nån granne gnäller på lite vedrök
Och med vedeldare menar jag mer värmebehov från ved än nån som myseldar lite i nån kamin eller bastu under några timmar i veckan utan mer för att täcka värmebehovet i huset helt eller delvis
När elen kostade 50-60 öre Kwh och det inte vart "tysklandspriser" på el så hade ju nästan miljömupparna fått som dom ville..
Men när elen är 4-5-6 kronor plus svindyra nätavgifter så blir det plötsligt väldigt många som inte tänker betala 6-7-8-9 tusen kronor månaden för el för dom kallaste månaderna.. då skiter man i om nån granne gnäller på lite vedrök