18 219 läst ·
120 svar
18k läst
120 svar
Elbatteri försvarbart?
Jag har som sagt 18 MWh per år för tillfället, 50% av förbrukningen kan jag med lätthet lägga på de billigaste timmarna på vintern, mindre på sommaren då jag inte är hemma på dagen då solel sänker priserna. Men de stora variationerna i elpris (i kronor) är oftast på vintern.S steffo_b skrev:Ja. Jag kan ju inte svara på hur bra eller dålig hans automation för att välja de billigaste 4 timmarna varje dygn för att producera el. Men baserat på de siffror han angav och de siffror jag fick fram från mina räkningar så var det inte frågan om mer än så. Och han bodde enligt egen utsago i SE3 så jag valde att anta att han visste varet han bodde. (Han kanske köpte el från någon leverantör som hade ett högt påslag på spotpriset. Vad vet jag.) Stockholmsområdet är i vart fall SE 3 det vet jag. så jag köper till till dom priserna.
Men även när jag tittar på hur stora fluktuationerna är under ett dygn så blir det inte så mycket som jag kan spara har jag konstaterat.
Visst. Tvättmaskin, diskmaskin och sådant kan du flytta tiden för förutsatt att du är bekväm med eventuell brand och läckagerisk och inte behöver köra tvättmaskinen flera gånger under dygnet.
Där finns det potential att spara lite eftersom varje tvätt drar 1 kWh som går att flytta.
Matlagning och sådant är svårt att flytta till lågtaxa med mindre än att man börjar äta på nätterna.
Men allt det är relativt små förbrukare relativt sett.
Det jag har som drar ström är BVP.
Problemet där är dels att byggnaden inte mår bra av fluktuationer i temperaturer.
Visst.Det hinner inte bli så kallt i huset på några timmar men temperaturen i golven kommer att variera relativt fort om man slår av BVP och golvvärmeslingorna kallnar.
Det kan potentiellt leda till att golven spricker och måste bytas och 200 kvm parkett är inte gratis så det kommer fort att ta bort eventuella besparingar.
Det andra problemet är att om du ska kunna stänga av värmepumpen under så stora delar av dygnet att du kan flytta förbrukningen till natten så kommer den att dra på elpatronen för att nå rätt temp fort och den har bara COP 1 istället för närmare 5. Det tar bort eventuella besparingar.
Ska man undvika det så behöver man ha en värmepump som är rejält överdimensionerad. den ska klara av att tillgodose hela dygnets värmebehov under de billigare timmarna på natten vilket då innebär att den måste vara avsevärt större vilket ger en dyrare värmepump och det tar fort bort rätt stora besparingar.
Så det är svårt att spara större mängder pengar.
10 öre /kWh låter relativt rimligt. Inte alls som de fantasipengar som många påstår att dom sparar.
Men för min del så skulle den förskjutningen i förbrukning i flertalet av fallen leda till risk för rejäla extrakostnader. Skulle temperaturvariationerna i golvet göra att jag får byta golv så är bara materialkostnaden över 100 000 kr plus att det bygger på att jag gör jobbet själv så jag får någon vecka på knä också.
Och ställer jag det mot att potentiellt spara 150 kr/mån så är det helt enkelt inte värt det.
Det tar över 50 år att spara in ett nytt parkettgolv med 150 kr i månaden. Plus att jag inte har valt merkostnaden för att lägga vattenburen golvvärme för att sedan ha kalla golv. Jag valde det för att ha varma golv och om jag då stänger av BVP på dagarna när vi faktiskt går på golven så har jag helt enkelt slösat bort rätt avsevärda summor pengar på något jag vill ha men plötsligt inte använder.
Det vore rätt korkat att lägga 50 000 kr i merkostnad på att installera golvvärme för att sedan stänga av den när jag är uppe och går på golven.
Det finns annat som jag kan spara betydligt mer på. Exempelvis genom att välja maträtter som är billigare (oxfilé är dyrare än tomater), köra mindre bil äta lunch ute mindre ofta eller sådant.
Att krångla med elförbrukningen är inte värt det för mig.
Allt är inte besparingspotential. Vissa saker är bekvämlighet och komfort som det kan vara värt att betala för.
Jag har ytterligare förbrukning som är lätt att flytta också, exempelvis LLVP, tvätt, fisk, torktumling osv
Klicka här för att svara