S
M Martin Lundmark skrev:
Hej steffo_b

Nu missförstår du nog

Markvärmepumpen har självklart en egen cirkulationspump när den arbetar, det är det normala med värmepumpar i vattenburna värmesystem och jag har inte påstått något annat.

Markvärmepumpen är inkopplad parallellt med det vanliga värmesystemet (ursprungligen byggt för självcirkulation) via en platsbyggd injektor. Det innebär att vid vedeldning behöver inte det heta vattnet passera markvärmepumpen

Exempel på hur en injektor ser ut, se bilden; [länk]

När vatten passerar det smalare röret som syns i bilden då drar det med sig vatten i det yttre röret som syns i bilden. Enkelt och driftsäkert.

I en krök i det normala självcirkulationssystemet (som har ca 45 mm rör) har vi monterat in ett rör med ca 20 mm diameter en sträcka på ca 1 meter. I det indre röret pumpar markvärmepumpens cirkulationspump sitt vatten och drar då med sig vattnet i det yttre röret.

Vid vedeldning så då kan vatten utan omkoppling passera i det yttre röret på normalt sätt för självcirkulation. Både vedeldning och markvärmepumpen är placerad i källaren i huset som byggdes 1958.
Ok. Ja. Då ska ju cirkulationen fungera obehindrat om man eldar.
Men för att värmepumpen ska kunna leverera tillräcklig värme med 30 grader framledning så lär ni ha ganska stora radiatorer.
Hur beter sig det systemet när man eldar och förväntar sig att självcirkulationen skall driva flödet?
Blir det inte betydligt högre framledningstemperatur och därmed väldigt varma radiatorer? Klarar readiatorsystemet av att hantera det utan att det blir väldigt ojämn temperaturfördelning i huset?

T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Köper du ett batteri som går på hjul får du 3 ggr så stort för samma pengar... 😉
[länk]
Renault Zoens 41kwh även om den har degradering på 50% får du ändå ca 20kwh batteri. Men oftast har de kvar 80% kvar. Du kan få ut 32kwh ganska lätt där, för 85kkr.

Batterisäljare är scam, 15kwh ska inte kosta 85kkr, 15kwh kan man få för ca 30kkr.

De säljer inte batteriet de säljer inkoppling, certifikat och "tjänst"

S steffo_b skrev:
Ok. Ja. Då ska ju cirkulationen fungera obehindrat om man eldar.
Men för att värmepumpen ska kunna leverera tillräcklig värme med 30 grader framledning så lär ni ha ganska stora radiatorer.
Hur beter sig det systemet när man eldar och förväntar sig att självcirkulationen skall driva flödet?
Blir det inte betydligt högre framledningstemperatur och därmed väldigt varma radiatorer? Klarar readiatorsystemet av att hantera det utan att det blir väldigt ojämn temperaturfördelning i huset?
Hej steffo_b

Värmepumpen (med en elpatron som backup) har satts dit för att ge underhållsvärme när ingen är i huset. Den håller då temperaturen som lägst på ca 12 grader och det har fungerat sedan 1994

Idag när utomhustemperaturen är ca 10 grader så är inomhustemperaturen, via värmepumpen, ca 20 grader.

Kommer man dit så slår man av värmepumpen och dess cirkulationspump stänger värmeelementledningarna till värmepumpen och börjar elda i pannan från 1958 försedd med en förugn.

Det tar ca 5 minuter att starta vedeldningen och att den tar över att värma huset via självcirkulation.

Så här har vi kunnat göra sedan ca 1970. De första åren enbart via en termostartstyrd elpatron sedan kompletterad med en markvärmepump 1994, Pumpen köptes sedan NUTEK haft en tävling om värmepumpar.

S
M Martin Lundmark skrev:
Hej steffo_b

Värmepumpen (med en elpatron som backup) har satts dit för att ge underhållsvärme när ingen är i huset. Den håller då temperaturen som lägst på ca 12 grader och det har fungerat sedan 1994

Idag när utomhustemperaturen är ca 10 grader så är inomhustemperaturen, via värmepumpen, ca 20 grader.

Kommer man dit så slår man av värmepumpen och dess cirkulationspump stänger värmeelementledningarna till värmepumpen och börjar elda i pannan från 1958 försedd med en förugn.

Det tar ca 5 minuter att starta vedeldningen och att den tar över att värma huset via självcirkulation.

Så här har vi kunnat göra sedan ca 1970. De första åren enbart via en termostartstyrd elpatron sedan kompletterad med en markvärmepump 1994, Pumpen köptes sedan NUTEK haft en tävling om värmepumpar.
Ok. Med andra ord så är värmepumpen mer som grundvärme för att det inte ska bli utkylt när ingen är där men för att hålla "normal" inomhustemp på 20 grader när det är kallt så behöver man elda.
Har jag tolkat det rätt då?
Det betyder ju att det kanske blir lite opraktiskt om man har det som primär bostad och inte vill hålla på och elda varje dag under vinterhalvåret.

Ur bekvämlighetsperspektivet så är ju en värmepump med värmesystem som är designat för att ensamt klara värmebehovet i normalfallet betydligt mer låt gå och den sköter sig själv.

Ett sådant system som jag tolkar att ni har är ju mer arbete för att hålla värmen i huset. Plus att jag är ganska övertygad om att om vi skulle försöka få tillstånd att sätta in en vedpanna i huset så skulle vi inte få det. De flesta kommuner har ju börjat vara ganska restriktiva med eldstäder i tätbebyggt område pga luftföroreningar.
Jag är ganska säker på att min kommun endast tillåter eldstäder för trivseleldning. Vilket sätter gränsen vid en kamin eller en insats i en öppen spis (som vi har i vardagsrummet. Det kan tänkas att man skulle få godkänt att sätta in en vattenmantlad kamin som då skulle kunna kopplas mot värmesystemet via en tank för att kunna ge värme genom att bara köra en cirkulationspump men jag är inte säker på det.
Risken finns att dom tolkar en ansökan om vattenmantlad kamin som att man har för avsikt att värma huset med den och det skulle dom då antagligen inte godkänna.

Så jag tror att för min del så är den enda framkomliga vägen att ha ett elverk som försörjer huset med el men då blir det ju ett elverk som kommer att stå i princip 100% av tiden med risk för att det sedan inte fungerar när man väl vill använda det.

Jag säger inte att det är en dålig idé att ha den backup som ni har men för de flesta är det betydligt mer jobb till vardags för något som man kanske inte kommer att behöva plus att det för många som bor i tätort inte är ett genomförbart alternativ i dagsläget pga svårigheter att få tillstånd för installationen.

S steffo_b skrev:
Ok. Med andra ord så är värmepumpen mer som grundvärme för att det inte ska bli utkylt när ingen är där men för att hålla "normal" inomhustemp på 20 grader när det är kallt så behöver man elda.
Har jag tolkat det rätt då?
Det betyder ju att det kanske blir lite opraktiskt om man har det som primär bostad och inte vill hålla på och elda varje dag under vinterhalvåret.

Ur bekvämlighetsperspektivet så är ju en värmepump med värmesystem som är designat för att ensamt klara värmebehovet i normalfallet betydligt mer låt gå och den sköter sig själv.
Hej steffo_b

Huset som jag växte upp i kräver (en skogsfastighet) visserligen en insats genom vedeldning när vi är där men genom markvärmepumpen som drar ca 750 W och klarar huset på 12 grader ner till ca 7–10 minusgrader innebär en låg årlig kostnad.

Man kan bygga hus med självcirkulation som alternativ till reservkraftlösning oberoende om man har värmepump, pellets, fjärrvärme, ved, olja etc. Men det är då naturligtvis beroende på hur huset ser ut.

Det hus jag bor i idag är ca 60 år gammalt med källare och vidbyggt garage. Det är nu modifierat från ursprungliga el/ved/olja till bergvärme som inte behöver elspets.

Huset hade vid byggnationen kunnat ha självcirkulation, eftersom pannrummet är i källaren (men har det inte idag). Därför så löser jag det med ett eget enfas reservkraftsystem och vedeldning i två spisinsatser en på vardera våningen. Eftersom källaren inte har stora ytterväggar utsatta för vinterkylan så är det främst markplanet som behöver tillföras värme vid kyla.

Nu har vi efter ett ganska långt resonemang (och med praktiska exempel) kommit fram till;
  • att med självcirkulation så kan man klara värme (och varmvatten) i ett hus flera dagar (till exempel en veckas strömavbrott) utan elkraft.
  • Har man inte självcirkulation så är det rimligen nödvändigt med någon form av reservkraft om man skall klara sig på egen hand en veckas strömavbrott årets alla tidpunkter.

Walle85
T Trolltomte skrev:
Renault Zoens 41kwh även om den har degradering på 50% får du ändå ca 20kwh batteri. Men oftast har de kvar 80% kvar. Du kan få ut 32kwh ganska lätt där, för 85kkr.

Batterisäljare är scam, 15kwh ska inte kosta 85kkr, 15kwh kan man få för ca 30kkr.

De säljer inte batteriet de säljer inkoppling, certifikat och "tjänst"
Du får 24 kWh batteri för under 90kkr installerat och klart idag om du har en vettig installatör, det inkluderar även växelriktare. Om man i framtiden vill utöka batterikapaciteten bör det bli ännu billigare. Men kan man få ett batteri med hjul och man har plats för bilen och en laddbox som är dubbelriktad så är det ju såklart mer prisvärt.

Sittställning
Walle85 Walle85 skrev:
Du får 24 kWh batteri för under 90kkr installerat och klart idag om du har en vettig installatör, det inkluderar även växelriktare. Om man i framtiden vill utöka batterikapaciteten bör det bli ännu billigare. Men kan man få ett batteri med hjul och man har plats för bilen och en laddbox som är dubbelriktad så är det ju såklart mer prisvärt.
87k för 38kwh fick jag offert på

S
M Martin Lundmark skrev:
Hej steffo_b

Huset som jag växte upp i kräver (en skogsfastighet) visserligen en insats genom vedeldning när vi är där men genom markvärmepumpen som drar ca 750 W och klarar huset på 12 grader ner till ca 7–10 minusgrader innebär en låg årlig kostnad.

Man kan bygga hus med självcirkulation som alternativ till reservkraftlösning oberoende om man har värmepump, pellets, fjärrvärme, ved, olja etc. Men det är då naturligtvis beroende på hur huset ser ut.

Det hus jag bor i idag är ca 60 år gammalt med källare och vidbyggt garage. Det är nu modifierat från ursprungliga el/ved/olja till bergvärme som inte behöver elspets.

Huset hade vid byggnationen kunnat ha självcirkulation, eftersom pannrummet är i källaren (men har det inte idag). Därför så löser jag det med ett eget enfas reservkraftsystem och vedeldning i två spisinsatser en på vardera våningen. Eftersom källaren inte har stora ytterväggar utsatta för vinterkylan så är det främst markplanet som behöver tillföras värme vid kyla.

Nu har vi efter ett ganska långt resonemang (och med praktiska exempel) kommit fram till;
  • att med självcirkulation så kan man klara värme (och varmvatten) i ett hus flera dagar (till exempel en veckas strömavbrott) utan elkraft.
  • Har man inte självcirkulation så är det rimligen nödvändigt med någon form av reservkraft om man skall klara sig på egen hand en veckas strömavbrott årets alla tidpunkter.
Ja. Ungefär så. Och det är ju som med allting annat. Beroende på förutsättningarna och vad man har för krav på energieffektivitet och prestanda så blir det någon form av kompromiss där man får göra avkall på vissa saker till förmån för andra

D
N Nissem99 skrev:
Hej!

Jag har en solscellansläggning med ca 12,6kwh batteri. Det är klurigt att räkna då regler ändras från år till år så du får ta mina siffror med en nypa salt då jag skjuter en hel del från höften. Det är i kort tre delar som du kan spara pengar på med hjälp av batteri.
1) Köpa billig el på natten och använda under dyra timmar under dagen. Speciellt i zon4 i söder är detta lönsamt.
2) Slippa köpa in el från nätet genom att ladda mer solel och sparar då både fast kostnad för överföring samt spotpris (efter nyår när skatteavdraget avvecklas)
3) Effektavgifter kan tryckas ner då batteriet, om du har smart styrning, kan kicka in så du slipper köpa in el till hög effekt (där den extra avgiften på effekt slår till, för mig kommer den efter nyår)
(4) eventuellt kan du spara lite pengar på frekvensreglering också men min anläggning stöder inte detta så är osäker på hur lönsamt det är idag, tjänar några kronor här och där dock på att låta Tibber ladda min elbil när det finns ett överskott i systemet som måste brännas)

Lite längre genomgång:
1) På vintern i zon 4, södra Sverige, såg jag att min elräkning låg ca 1000kr lägre per månad. Detta då batteriet laddar när det är som billigast på natten, kan vara ner på 10-50 öre per kwh även på vintern, och använder under de dyraste timmarna på morgonen, det kan ofta ligga 2-3kr vid de tiderna, upp till 8kr under vissa dagar. Sedan laddar batteriet igen under dagen när priset är lågt och använder igen under kvällen när det är dyrt. Jag brukar höfta att jag sparar 1-1,5kr/kwh. Då batteriet laddas två gånger om dygnet så sparar jag ca 25-38kr per dag vilket get en besparing på ca 750-1300kr per månad under de perioder då jag inte har sol.

2) För varje kilowatt du slipper köpa in, tack vare att du producerat solel, slipper du betala 60-80 öre i överföringsavgifter samt skatter och ytterligare 0-1kr i sportspris (väldigt grovt räknat). Så under sommaren när dagens andra laddning av batteriet sker med solel så sparar jag åtminstone 80 öre i överföringsavgift och skatt vilket är ca 10kr per dag (för mitt batteri på 12,6kwh) vilket blir ca 300kr i månaden utöver det som sparas i punkt 1).

3) Effektskatten, elbolagens nya moneygrab, slår till för mig efter nyår. Enligt min leverantör, som jag valde för att de hade en stor it-avdelning som kan utveckla och uppdatera algoritmer, så kommer de uppdatera den smarta styrningen så att batteriet kickar in för att hålla nere effektinköpet. Jag är osäker på om detaljerna är spikade men gissar på en lösning runt 80kr * (snitt av maxeffekt under tre timtoppar). Potentiellt blir detta 80kr * 17kw = 1360kr extra ner i fickan på EON utan att de tillfört något extra värde för mig. Så kan jag trycka ner topparna med hjälp av batteriet till kanske 10kwh topp så blir det "bara" extra 800kr, en besparing på ca 500kr per månad. Detta är dock teoretiskt just nu.

Så om jag räknar på det så kan batteriet spara 1000kr (ett snitt i punkt 1) + 300kr + 500kr = 1800kr per månad vilket blir 21600kr per år. Mitt batteri kostade mig 50kkr efter alla avdrag så avbetalningstiden för batteriet blir ca 3 år skulle jag gissa på eftersom straffavgiften på effekt inte slagit till än.

Det viktiga idag som jag ser det är att köpa från ett företag som som har en bra it-avdelning som kan uppdatera algoritmerna efter nya lagar och nya moneygrabs från elboalgen. Själv har jag 1komma5 och även om det finns vissa utmaningar med min anläggning så är jag nöjd över mjukvaran som styr allt. Tibber har förmodligen också en bra it-avdelning men sedan har jag dålig koll på andra bolag som också kan vara bra.
Ja men så är det för mig också ungefär, jag ser att när folk här räknar pessimistiskt så är de väldigt optimistiska på elpriset, 1 kr som nämnts är bara mina nätavgifter och man använder ju den lagrade elen vid högt pris, ofta på ett par till några kronor, plus överföring då.

Men jag räknar också med att betala av batteriet på tre-fyra år.

D djac skrev:
Ja men så är det för mig också ungefär, jag ser att när folk här räknar pessimistiskt så är de väldigt optimistiska på elpriset, 1 kr som nämnts är bara mina nätavgifter och man använder ju den lagrade elen vid högt pris, ofta på ett par till några kronor, plus överföring då.

SE4? Så skulle det ytterst sällan bli för mig i SE3.

D
pacman42 pacman42 skrev:
SE4? Så skulle det ytterst sällan bli för mig i SE3.
Ja, jag är i SE4, prisvariationerna är ju stora här och det gör det gynnsamt med batteri och solceller.

D djac skrev:
Ja, jag är i SE4, prisvariationerna är ju stora här och det gör det gynnsamt med batteri och solceller.
Med rätt förutsättningar så kan man få ihop både solpaneler och batterier i SE4, men jag skulle inte ens lyckas få ihop den kalkylen med SE4-priser. För litet tak...

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Med rätt förutsättningar så kan man få ihop både solpaneler och batterier i SE4, men jag skulle inte ens lyckas få ihop den kalkylen med SE4-priser. För litet tak...
Jag har ganska stort tak, har installerat 19kWp med en 15kW växelriktare och är ganska glad för det, för mig betyder det främst att jag får ett tillskott under längre del av året och batteriet hjälpte till väldigt bra här, under den sämre delen av året är ju solperioden ganska kort och batteriet hjälper mig fånga den elen.

Jag hade önskat att jag hade möjlighet att sätta i flera väderstreck men saknar förutsättningarna för det.

S
D djac skrev:

Nja. Nätavgifterna inklusive skatterna ligger på kring 1 kr ja.
Men vad elen kostar beror ju på vart man bor.
Jag bor i SE3 och har EON som nätägare och elleverantör.
Jag har räknat ut att snittpriset för den el jag köpt senaste året ligger i snitt på ca 1,47 inklusive alla avgifter. Bara borträknat den fasta avgiften för elabonnemanget.

Då har jag tagit hänsyn till att min förbrukning är högre under vintern och viktat priset Dvs jag har tagit total kostnad för elförbrukningen under året och delat med total mängd el jag förbrukat.

Dvs i snitt så ligger själva elen för mig på under 50 öre.
Ska jag kunna räkna hem solceller och batterier så bör jag för att maximera chansen att spara pengar byta till timpris men det blir väldigt svårt.

Solcellerna ger förvisso en del utebliven förbrukning men min elkonsumtion under sommarhalvåret är så liten att det i praktiken nästan saknar betydelse. Jag använder däremot mycket el under November till början av Mars för uppvärmning. Men då genererar inte solcellerna något just.

Batteriet ger möjligheten att förskjuta förbrukning från nätet en del men skillnaderna mellan lågt och högt under ett dygn är så små att det är svårt att få ekonomi i det. Visst. Det gör att du kan använda solcellsel även på nätterna på sommaren men som sagt. Jag använder väldigt lite el på sommaren och ännu mindre på nätterna när jag sover och därmed inte lagar mat, tänder lampor eller tittar på TV.

Bor du i SE4 så är priserna högre och variationerna större vilket gör att du har större chans att tjäna igen solceller och batteri men jag misstänker att det är svårt för dom flesta att få ekonomi i det.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
S steffo_b skrev:
Nja. Nätavgifterna inklusive skatterna ligger på kring 1 kr ja.
Men vad elen kostar beror ju på vart man bor.
Jag bor i SE3 och har EON som nätägare och elleverantör.
Jag har räknat ut att snittpriset för den el jag köpt senaste året ligger i snitt på ca 1,47 inklusive alla avgifter. Bara borträknat den fasta avgiften för elabonnemanget.

Då har jag tagit hänsyn till att min förbrukning är högre under vintern och viktat priset Dvs jag har tagit total kostnad för elförbrukningen under året och delat med total mängd el jag förbrukat.

Dvs i snitt så ligger själva elen för mig på under 50 öre.
Ska jag kunna räkna hem solceller och batterier så bör jag för att maximera chansen att spara pengar byta till timpris men det blir väldigt svårt.

Solcellerna ger förvisso en del utebliven förbrukning men min elkonsumtion under sommarhalvåret är så liten att det i praktiken nästan saknar betydelse. Jag använder däremot mycket el under November till början av Mars för uppvärmning. Men då genererar inte solcellerna något just.

Batteriet ger möjligheten att förskjuta förbrukning från nätet en del men skillnaderna mellan lågt och högt under ett dygn är så små att det är svårt att få ekonomi i det. Visst. Det gör att du kan använda solcellsel även på nätterna på sommaren men som sagt. Jag använder väldigt lite el på sommaren och ännu mindre på nätterna när jag sover och därmed inte lagar mat, tänder lampor eller tittar på TV.

Bor du i SE4 så är priserna högre och variationerna större vilket gör att du har större chans att tjäna igen solceller och batteri men jag misstänker att det är svårt för dom flesta att få ekonomi i det.
Jag skulle säga ett par saker i det sammanhanget ett är att det är gynnsamt att bo långt söderut, speciellt på vintern då det värsta som kan hända är snö och det har vi i princip inte längre här nere.

Det andra är att jag tror att man måste ha timpris för att få ekonomi i det, precis som du säger så räcker inte riktigt ett snittpris som motivation och jag kan ärligt säga att jag släppte den exakta uppföljningen ganska snabbt, det var för jobbigt och när jag konstaterat att -det här ser ju väldigt bra ut, så släppte jag bollen.

Timpriset innebär ju att man fyndar el till lägsta (eller sol) och använder eller säljer vid högsta och här nere har vi mycket stora svängningar. Det andra i mitt fall är ju stödtjänster, det är omöjligt att prognostisera men har på nio månader gett mig ca 4400kr, förutom de andra fördelarna.

Mina elräkningar har helt försvunnit och mina nätavgifter har också gått ner betydligt och jag nöjer mig med detta, jag upplever att jag nådde målet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.