18 219 läst ·
120 svar
18k läst
120 svar
Elbatteri försvarbart?
Är de inte samma batterityp?L Liljeros skrev:
Absolut det bästa, men alla kan inte konvertera till vedeldat.H he-peter skrev:
Har själv också tänkt på bastu kommer bli svårt. Bilen går ju i värsta fall ladda på 6A.
Men bastuaggregat på 6kw blir svårt.
Men sen håller jag med att de är riktiga överpriser på hembatterier.
Men framtiden kanske ändå är batterier
https://carup.se/nytt-saltbatteri-haller-579-000-mil/
Med effektavgifter o annat skit så går ju hembatteriet likt bilens batteri "långsam ladda" fullt nattetid.
Men troligen så kommer batteriparker göra så att värdet av ett hembatteri blir lågt ändå. De slipper moms vid inköp, sedan har du alla stordriftsfördelar vid inköp, installation mm.kisumisu skrev:
Är de inte samma batterityp?
Absolut det bästa, men alla kan inte konvertera till vedeldat.
Har själv också tänkt på bastu kommer bli svårt. Bilen går ju i värsta fall ladda på 6A.
Men bastuaggregat på 6kw blir svårt.
Men sen håller jag med att de är riktiga överpriser på hembatterier.
Men framtiden kanske ändå är batterier
[länk]
Med effektavgifter o annat skit så går ju hembatteriet likt bilens batteri "långsam ladda" fullt nattetid.
Jag tror inte att man (trots att man hemma slipper energiskatt) kan konkurrera med dessa på sikt.
Vi får väl se vad effektavgifter och liknande blir. T ex hos Vattenfall vet man inte ens hur den kommer bli. Om de blir utan effektavgift nattetid eller inte.pacman42 skrev:
Men jag håller med att dagens priser på batterier håller inte.
Elbilen utnyttjar oftast batteriet tuffare. Snabbare laddning/urladdning (främst laddning), större spann på laddningsnivån. Dvs, det är inte nödvändigtvis batteriet som är skillnaden utan hur det används.L Liljeros skrev:
Blir spännande att se ifall sodium ion batterier kan få ner priserna ytterligare. Bör lämpa sig bra för batterier att förse hemmet med energi då de har, som jag förstår det, lägre brandrisk samt lite sämre energidensitet kontra dagens vanligaste batteriteknik med lithium. Energidensitet och vikt är inte lika kritiskt för hembatterier kontra fordon.
För fordon tror jag CATL har tagit fram hybrudbatterier baserat på sodium och lithium, för att få ut de bästa egenskaperna av bägge typerna. Sodium klarar bland annat kyla bättre än lithium.
För fordon tror jag CATL har tagit fram hybrudbatterier baserat på sodium och lithium, för att få ut de bästa egenskaperna av bägge typerna. Sodium klarar bland annat kyla bättre än lithium.
Jag håller absolut med om att prisbilden är svårbegriplig. Exakt hur illa den är beror ju mycket på hur kraftig inverter dom räknat med i hembatteriet.lilytwig skrev:
Jämförelsen med en bil syftar kanske mer att belysa att "hembatterier" är orimligt dyra. När jag köpte min bil så fanns den med std batteri 39 kWh eller long range 64 kWh. Alltså 25 kWh diff. Kostnaden var 60 000. Hembattteriet innehåller iofs även en inverter så det är inte direkt jämförbart, men om man tar med subventioner i beräkningen så blir prisbilden svårbegriplig.
Priser på dom varierar ju en hel del beroende på modell och vilken kapacitet den har.
Men även om dom lägger med en rejält kraftig inverter så blir prisbilden rätt skev till nackdel för hembatteriet.
Nu är jag inte riktigt insatt i alla detaljer kring om det är skillnad på batterikemi för de batterier som används i hemmalagring kontra de för bilbruk. Men vad jag förstått så är bilbatterierna oftast Litiumjon medan de för batterilagring hemma är LitiumJärnFosfat.
De senare är mer brandsäkra men också lite dyrare vad jag förstår även om skillnaden är relativt liten.
Båda är li-ion.S steffo_b skrev:Jag håller absolut med om att prisbilden är svårbegriplig. Exakt hur illa den är beror ju mycket på hur kraftig inverter dom räknat med i hembatteriet.
Priser på dom varierar ju en hel del beroende på modell och vilken kapacitet den har.
Men även om dom lägger med en rejält kraftig inverter så blir prisbilden rätt skev till nackdel för hembatteriet.
Nu är jag inte riktigt insatt i alla detaljer kring om det är skillnad på batterikemi för de batterier som används i hemmalagring kontra de för bilbruk. Men vad jag förstått så är bilbatterierna oftast Litiumjon medan de för batterilagring hemma är LitiumJärnFosfat.
De senare är mer brandsäkra men också lite dyrare vad jag förstår även om skillnaden är relativt liten.
Bilar har vanligen NMC & NCA som har högre energitäthet men tåler färre laddscykler.
Hemmabatteri vanligen LFP, sämre energitäthet men tåler fler laddcykler
Ja. Det var ungefär det jag menade. LFP är lite dyrare per kWh än NMC och NCA vad jag förstått men dom tål fler laddcykler och vad jag förstått så är brandsrisken också mindre med dom.Sittställning skrev:
Jag är inte tokinsatt i detaljerna kring batterikemi men jag har förstått så mycket att rent ekonomiskt är det enormt svårt att räkna hem investeringen. Det som möjligen skulle kunna få mig att göra den är väl i så fall möjligheten att köra ödrift för att kunna köra kyl, frys, värmepump mm även om det är strömavbrott. Men det är en djäkla massa pengar för att gardera sig mot något som i nuläget inte ens händer varje eller vartannat år och dom gånger det händer så brukar det sällan vara längre än 30 minuter.
Kyl och frys, samt några saker till kan du ju köra på en bensingenerator och/eller en mindre batteribank av 12V-batterier också.S steffo_b skrev:Ja. Det var ungefär det jag menade. LFP är lite dyrare per kWh än NMC och NCA vad jag förstått men dom tål fler laddcykler och vad jag förstått så är brandsrisken också mindre med dom.
Jag är inte tokinsatt i detaljerna kring batterikemi men jag har förstått så mycket att rent ekonomiskt är det enormt svårt att räkna hem investeringen. Det som möjligen skulle kunna få mig att göra den är väl i så fall möjligheten att köra ödrift för att kunna köra kyl, frys, värmepump mm även om det är strömavbrott. Men det är en djäkla massa pengar för att gardera sig mot något som i nuläget inte ens händer varje eller vartannat år och dom gånger det händer så brukar det sällan vara längre än 30 minuter.
Jo. Men det är knappast värt att krångla med sådant för ett 30 minuters avbrott. Både huset och kyl och frys klarar sig den tiden utan problem.pacman42 skrev:
Det är först om det blir längre avbrott som det är värt att fundera över den typen av reserver.
Och så långa avbrott är det typ aldrig. Och en bensingenerator som stått och samlat damm i 10 år med lika gammal bensin kommer säkerligen inte att starta sådär enormt bra.
Och även en bank med 12v batterier samt inverter kostar ju en del pengar som det är svårt att motivera om det är något som man möjligen får bruk av om 10 år eller så.
Håller med, har sällan eller aldrig avbrott. Kanske hänt 2 ggr på 6 år. Dom säger 3 timmar avbrott men vara i en halvtimme.
Jag vill nyttja mina paneler bättre och nyttja peak shaving. Sen gillar jag prylar och känslan av att ha batteri är lite coolt hahaha
Jag vill nyttja mina paneler bättre och nyttja peak shaving. Sen gillar jag prylar och känslan av att ha batteri är lite coolt hahaha
Hej steffo_bS steffo_b skrev:Jag är inte tokinsatt i detaljerna kring batterikemi men jag har förstått så mycket att rent ekonomiskt är det enormt svårt att räkna hem investeringen. Det som möjligen skulle kunna få mig att göra den är väl i så fall möjligheten att köra ödrift för att kunna köra kyl, frys, värmepump mm även om det är strömavbrott. Men det är en djäkla massa pengar för att gardera sig mot något som i nuläget inte ens händer varje eller vartannat år och dom gånger det händer så brukar det sällan vara längre än 30 minuter.
Jag köpte hus 1994, och har sedan dess i ökande grad studerat hur man skulle kunna klara strömavbrott i ett samhälle alltmer beroende av ett fungerande elkraftsystem. Jag kan följa hur vi som elanvändare gjorde, och gör oss, i ökande utsträckning beroende av elkraft för t.ex. värme och kommunikation. Samtidigt som hotet från omvärldens tydligt ökar.
Efter ett tiotal år (jan 2021) startade jag bl.a. tråden” Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” här på byggahus; https://www.byggahus.se/forum/threa...rar-man-en-vecka.403877/page-144#post-6260853
Målet handlar då inte om att klara korta strömavbrott, på säg några timmar. Utan jag tittar på de mer besvärliga och kostsamma, gällande konsekvenser, på t.ex. dygn eller mer.
Det gäller dessutom inte bara att klara en varm sommardag, utan även strömavbrott sämsta tiden på året, t.ex. vid kyla och oväder.
När myndigheterna via bl.a. MSB satte upp målet att vi som individer skulle klara oss själva och våra närmaste en vecka, alla tidpunkter på året, så fick det bli ett lämpligt tidsmål att utgå ifrån.
Även om jag inte kommer att klara allt som kan hända, så har jag definitivt höjt sannolikheten att många av de strömavbrott som kan påverka min familj och min bostad. Händelser där "normala" försäkringar oftast inte gäller.
Jag ser kostnaden på min satsning, som en ”försäkringsavgift”. Samtidigt som det jag gör, och det jag samtidigt lär mig, ökar min egen kunskap och trygghet inför de samhällsstörningar som tydligt ökar.
Det är rimligen försent, att börja förbereda sig när strömavbrottet har inträffat. Likt när man kliver i livbåten vid en fartygsolycka. så har man med sig de förberedelser man tidigare gjort.😊
Redigerat: