Hej!
Finns säkert mkt skrivet om detta men är kass på letande så jag hoppas det är ok med denna tråd!?
Har precis snackat med Svea solar som legat på en del om en ev batteriinkoppling. Har sedan 4 år tillbaks solceller på taket och har förstått att den investeringen knappast går att räkna hem särskilt nu som skatteavdraget tas bort!
Det som diskuteras nu är:
15 KWH batteri som totalt kostar mig 85 000kr.
Man får ett räntefritt lån och ska betala 1800kr/mån i 4 år.
Man säger att man tjänar in 1500kr/mån med det intelligenta systemet med tankning vid billigare pris/stödtjänster/mm.
Solcellernas kostnad skulle tjänas in på 7-8 år jo tjena!
Samma glädjekalkyl med denna uträkning?
Tar tacksamt emot inlägg/svar/funderingar/erfarenheter/kloka ord om denna kalkyl!
Förstår ju att ersättningsnivån via stödtjänsterna är omöjliga att veta framöver osv.
Otroligt rörigt i mitt huvud ang detta och orolig för ytterligare en halvtaskig investering, funderar på om detta ändå kan ge mig lite mer nytta av solcellerna?
MVH Magnus
Finns säkert mkt skrivet om detta men är kass på letande så jag hoppas det är ok med denna tråd!?
Har precis snackat med Svea solar som legat på en del om en ev batteriinkoppling. Har sedan 4 år tillbaks solceller på taket och har förstått att den investeringen knappast går att räkna hem särskilt nu som skatteavdraget tas bort!
Det som diskuteras nu är:
15 KWH batteri som totalt kostar mig 85 000kr.
Man får ett räntefritt lån och ska betala 1800kr/mån i 4 år.
Man säger att man tjänar in 1500kr/mån med det intelligenta systemet med tankning vid billigare pris/stödtjänster/mm.
Solcellernas kostnad skulle tjänas in på 7-8 år jo tjena!
Samma glädjekalkyl med denna uträkning?
Tar tacksamt emot inlägg/svar/funderingar/erfarenheter/kloka ord om denna kalkyl!
Förstår ju att ersättningsnivån via stödtjänsterna är omöjliga att veta framöver osv.
Otroligt rörigt i mitt huvud ang detta och orolig för ytterligare en halvtaskig investering, funderar på om detta ändå kan ge mig lite mer nytta av solcellerna?
MVH Magnus
Bara räkna grovt att man sparar ca 1kr per kWh som man använder ur batteriet när det laddats av solel..
På dagarna förbrukar man ju elen från panelerna så det blir ju på kvällen batteriet används och då finns det ju bara 15 kWh att använda så ~15kr per dag om du använder allt d.v.s
Säg att du inte lyckas fylla batteriet under nov-feb
15*30*8=3600 kr per år...
Sen kommer man ju spara lite genom att man kan köpa el billigt på natten och använda då den är svindyr på morgon kväll under vintermånaderna..
+ stödtjänster.
Har man effekt avgifter då blir ju varje köpt kWh dyrare så då kan man ju spara lite till dock så blir det nog svårt att räkna hem med tanke på vad dom ska ha för batterierna .
På dagarna förbrukar man ju elen från panelerna så det blir ju på kvällen batteriet används och då finns det ju bara 15 kWh att använda så ~15kr per dag om du använder allt d.v.s
Säg att du inte lyckas fylla batteriet under nov-feb
15*30*8=3600 kr per år...
Sen kommer man ju spara lite genom att man kan köpa el billigt på natten och använda då den är svindyr på morgon kväll under vintermånaderna..
+ stödtjänster.
Har man effekt avgifter då blir ju varje köpt kWh dyrare så då kan man ju spara lite till dock så blir det nog svårt att räkna hem med tanke på vad dom ska ha för batterierna .
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Köper du ett batteri som går på hjul får du 3 ggr så stort för samma pengar... 😉
https://www.blocket.se/annons/1402102337
https://www.blocket.se/annons/1402102337
Man kan förenkla kalkylen ännu mer:
Om vi antar att du laddar batterierna varje dag och lyckas återanvända den elen perfekt hela tiden så att du optimerar batteriets användning, då får du dessa siffror utifrån att:
- årsförbrukning 15000 kWh (helt irrelevant, men det kommer vi snart till)
- 15 kWh batteri - går att använda till ca 70%, så om vi är optimistiska så kan vi här räkna med 11 kWh. Jag antar här en laddning/urladdning per dygn.
- en besparing på 1500kr/mån utlovas
365 dagar med 11 kWh laddning utgör ca 4000 kWh per år som kan laddas i (och ur) batteriet. Det är inte i närheten av årsförbrukningen. Inte ens i närheten av hälften av årsförbrukningen.
Om man skall spara 1500kr/månad på detta så skall man spara in 50kr per dygn på laddningen, det innebär att man skall spara in 50/11 som blir ca 4,5 kr/kWh man använder under de dyra timmarna. Om vi är snälla och säger att man får "betalt" 1 kr/kWh för solelen är man inte i närheten av att nå 4,5 kr/kWh. Inte ens de värsta dagarna på vintern kommer man dit.
Nu har jag dock inte räknat på effekttariffer ovan. Ellevio tar 81,25 kr/kWh i effekttariff, låt oss anta att vi använder dem som nätleverantör för att räkna på det. Låt oss anta att jag mha batteriet då kan spara in 3 kWh i toppeffekt under dagen. Det motsvarar då 244kr, dvs 8,13 kr/dag. Det skulle i sin tur motsvara ytterligare en sänkning av det krävda elpris-deltat från 4,5 kr/kWh till 3,80 kr/kWh. Men det är fortfarande inte rimligt.
Om vi istället vänder på det och räknar ut hur lång tid det tar att räkna hem det, låt oss anta att vi året runt kan spara 1 kr/kWh (nu ignorerar jag effektavgiften). Då blir det 1*11*365 kr per år som kan sparas in, dvs 4000kr per år. Så för att tjäna in dina 85000kr så tar det drygt 20 år. Men nu skall du inte glömma bort livslängden på batteriet. 20 år motsvara 20*365 laddcykler på batteriet, dvs 7300 laddcykler. Garantierna på batteriet brukar ligga på färre laddcykler. Ofta runt 5000-6000. Så du kan ha tur och komma ikapp, men det kan gå fel också.
Notera också att vi inte räknat på förväntad ränta på pengarna på banken, vi har inte räknat på att du låser in dig i denna tekniken istället för att kunna välja en ny och billigare teknik i framtiden, vi har inte räknat på...
Nej, det är en ytterst dålig affär!
Om vi antar att du laddar batterierna varje dag och lyckas återanvända den elen perfekt hela tiden så att du optimerar batteriets användning, då får du dessa siffror utifrån att:
- årsförbrukning 15000 kWh (helt irrelevant, men det kommer vi snart till)
- 15 kWh batteri - går att använda till ca 70%, så om vi är optimistiska så kan vi här räkna med 11 kWh. Jag antar här en laddning/urladdning per dygn.
- en besparing på 1500kr/mån utlovas
365 dagar med 11 kWh laddning utgör ca 4000 kWh per år som kan laddas i (och ur) batteriet. Det är inte i närheten av årsförbrukningen. Inte ens i närheten av hälften av årsförbrukningen.
Om man skall spara 1500kr/månad på detta så skall man spara in 50kr per dygn på laddningen, det innebär att man skall spara in 50/11 som blir ca 4,5 kr/kWh man använder under de dyra timmarna. Om vi är snälla och säger att man får "betalt" 1 kr/kWh för solelen är man inte i närheten av att nå 4,5 kr/kWh. Inte ens de värsta dagarna på vintern kommer man dit.
Nu har jag dock inte räknat på effekttariffer ovan. Ellevio tar 81,25 kr/kWh i effekttariff, låt oss anta att vi använder dem som nätleverantör för att räkna på det. Låt oss anta att jag mha batteriet då kan spara in 3 kWh i toppeffekt under dagen. Det motsvarar då 244kr, dvs 8,13 kr/dag. Det skulle i sin tur motsvara ytterligare en sänkning av det krävda elpris-deltat från 4,5 kr/kWh till 3,80 kr/kWh. Men det är fortfarande inte rimligt.
Om vi istället vänder på det och räknar ut hur lång tid det tar att räkna hem det, låt oss anta att vi året runt kan spara 1 kr/kWh (nu ignorerar jag effektavgiften). Då blir det 1*11*365 kr per år som kan sparas in, dvs 4000kr per år. Så för att tjäna in dina 85000kr så tar det drygt 20 år. Men nu skall du inte glömma bort livslängden på batteriet. 20 år motsvara 20*365 laddcykler på batteriet, dvs 7300 laddcykler. Garantierna på batteriet brukar ligga på färre laddcykler. Ofta runt 5000-6000. Så du kan ha tur och komma ikapp, men det kan gå fel också.
Notera också att vi inte räknat på förväntad ränta på pengarna på banken, vi har inte räknat på att du låser in dig i denna tekniken istället för att kunna välja en ny och billigare teknik i framtiden, vi har inte räknat på...
Nej, det är en ytterst dålig affär!
Fast nu stödjer väl inte Renault Zoe V2G så den går inte att använda på det sätt som TS avser använda sina batterier.Dan_Johansson skrev:
Dessutom är den väl en av de modeller som inte har kylning på batterierna och därmed har högre degradering på batterierna av den anledningen.
Dvs rätt irrelevant för TS även om det är korrekt i sak att batteriet är större..
Så du värmer med el? Det är inte riktigt något batteriet är jättebra att hjälpa dra ner kostnaderna. Visst, du kan dra ner priset de värsta timmarna. Men under vintern är det inte så många timmar som är riktigt dyra.M Magnushåkansson skrev:
Och eftersom man om man köper el inte sparar in skatt och avgifter är det väldigt ovanligt att priset är så högt som 4.50 kr/kWh. Priset varierar en hel del (Nordpool SE3 inkl moms): 8 februari (lördag) 0.47~0.93 kr/kWh under den dagen; 13 februari (torsdag) 0.99~4.12 kr/kWh, men det är också få dagar och få timmar med högt pris så man kan inte ta ut hela batteriet de timmarna. Om man inte har batteri kan man sätta ner värmen de dyra timmarna istället (smart styrning till en mindre kostnad än batteri; ofta gratis då hårdvaran redan har stöd för detta).pacman42 skrev:
Nej men om man vill så kan man:S steffo_b skrev:Fast nu stödjer väl inte Renault Zoe V2G så den går inte att använda på det sätt som TS avser använda sina batterier.
Dessutom är den väl en av de modeller som inte har kylning på batterierna och därmed har högre degradering på batterierna av den anledningen.
Dvs rätt irrelevant för TS även om det är korrekt i sak att batteriet är större..
https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator/wiki#supported-batteries-list
Jag har svårt att se hur du skulle kunna tjäna igen dom pengarna.M Magnushåkansson skrev:Hej!
Finns säkert mkt skrivet om detta men är kass på letande så jag hoppas det är ok med denna tråd!?
Har precis snackat med Svea solar som legat på en del om en ev batteriinkoppling. Har sedan 4 år tillbaks solceller på taket och har förstått att den investeringen knappast går att räkna hem särskilt nu som skatteavdraget tas bort!
Det som diskuteras nu är:
15 KWH batteri som totalt kostar mig 85 000kr.
Man får ett räntefritt lån och ska betala 1800kr/mån i 4 år.
Man säger att man tjänar in 1500kr/mån med det intelligenta systemet med tankning vid billigare pris/stödtjänster/mm.
Solcellernas kostnad skulle tjänas in på 7-8 år jo tjena!
Samma glädjekalkyl med denna uträkning?
Tar tacksamt emot inlägg/svar/funderingar/erfarenheter/kloka ord om denna kalkyl!
Förstår ju att ersättningsnivån via stödtjänsterna är omöjliga att veta framöver osv.
Otroligt rörigt i mitt huvud ang detta och orolig för ytterligare en halvtaskig investering, funderar på om detta ändå kan ge mig lite mer nytta av solcellerna?
MVH Magnus
Om jag kollar på mitt elpris senaste året så har det legat kring 1,50 för den rörliga delen inklusive alla avgifter (energiskatt, överföringsavgift mm) Dvs fasta kostnaden för abonnemanget är borträknad.
Det är i SE3.
Om man då utgår ifrån att du har ungefär samma elpriser så går det att räkna lite enkelt på det.
Antag att du kör huset helt på solcellerna under sommarmånaderna när solen lyser och dom har kapacitet över för att även ladda batteriet fullt samtidigt.
Om vi då är snälla och antar att dom med 15 kWh batteri inte menar 15 kWh batteri varav du kan använda 11 istället menar att du får ett batteri som har användbar kapacitet på 15 kWh (i praktiken betyder det ett batteri på närmare 20 då man inte kan använde hela kapaciteten utan att döda batterier väldigt fort)
Då betyder det att om du då kan ladda batteriet fullt under dagen och sedan använda den elen under natten så blir det 15 kWh per dygn till ett pris av 1,50 kr/kWh.
Det blir 45 kr/dygn eller 1350 kr/månad.
Men det är bara under förutsättning att du faktiskt har 15 kWh användbar kapacitet i batteriet.
Och det är bara under den delen av året när du har den kapaciteten på solcellerna.
Vilket jag skulle misstänka är lite drygt halva året. December till Februari är prod från solceller försumbar och kan nästan helt räknas bort men Redan i Oktober börjar värmebehov i huset bli så stort samtidigt att solcellernas prod sjunkit så pass att för de flesta så kan man inte ladda batterier samtidigt som man kör värmepump på solcellerna. Och det gäller nog fram till någon gång i mars eller april misstänker jag.
Dvs om vi är ganska snälla så kanske det i bästa fall är 7 månader som man kan göra så.
Det betyder att de 1350 som du kan spara varje månad du kör så bara inträffar drygt halva året. Dvs i snitt utslaget över året så sparar du kanske 700 kr/månad.
MEN. Det är baserat dels på att batteriet är överdimensionerat vilket är långt ifrån säkert. Är det ett 15 kWh batteri varav det går att utnyttja 11 så blir kalkylen betydligt sämre. Är solcellerna inte tillräcligt stora för att kunna ladda solceller samtidigt som dom ger all el under dagen så stor del av året så blir det också sämre än så. Plus att du kommer att ha dåligt väder och därmed lägre produktion ibland.
Och ärligt talat så tror jag inte det finns några jättestora pengar att tjäna på att köpa och sälja el när den är dyr resp billig med ett batteri. Fluktuationerna är inte tillräckligt stora. Om det inte hade varit ca 1 kr/kwH i överföring, energiskatt mm som du får betala ovanpå det faktiska elpriset så kanske men som det ser ut idag så måste variationerna vara så enormt stora för att det ska löna sig alls.
Så jag skulle säga att du får vara nöjd om batteriet skulle spara dig 500 kr/mån i snitt över året. Dvs du får vara glad om du tjänat in batterikostnaden på 15 år förutsatt att batterierna inte degraderar under tiden. Vilket dom kommer att göra då det är 5000 cykler på batterierna.
Dvs besparingen kommer att sjunka i takt med batteridegraderingen.
Och efter 15-20 år är det säkert läge att byta ut batterierna.
Så var glad om du ens når breakeven.
Deras besparing är säkerligen beräknat på att med dina solceller plus deras batteribank kan du spara 1500 i månaden jämfört med att inte alls ha vare sig solceller eller batterier.
Dvs dom har jämfört med att du skulle antingen köpa deras batteri eller montera ned dina solceller. Det är enda sättet att på ett vettigt sätt få fram deras siffror utan att ljuga.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Svea Solar ringer och tjatar om solceller flera ggr i veckan. Det tar jag som bevis på att deras erbjudande är dåligt.
Ja. En produkt som man måste tjata halvt ihjäl kunderna för att dom skall övertalas att köpa kan rimligen inte vara så bra. Hade den faktiskt varit så bra som dom säger så hade dom kunnat skita i att lägga resurser på att lura på kunder sin produkt utan istället lagt resurserna på att leverera till alla kunder som absolut bara måste ha deras fantastiska grejor.H hempularen skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Frågan var ju "ge mig nytta av solceller" .. kan inte se någon större nytta just nu än att byta ut bensin/diesel...S steffo_b skrev:Fast nu stödjer väl inte Renault Zoe V2G så den går inte att använda på det sätt som TS avser använda sina batterier.
Dessutom är den väl en av de modeller som inte har kylning på batterierna och därmed har högre degradering på batterierna av den anledningen.
Dvs rätt irrelevant för TS även om det är korrekt i sak att batteriet är större..
