18 219 läst ·
120 svar
18k läst
120 svar
Elbatteri försvarbart?
Spännande, har inte sett det praktiskt ännu utan endast DC-lösningar (dyrt). Lyckas inte hitta info om det och som jag tolkar det så har man inte från biltillverkarna ens låst upp bilarna för funktionaliteten även dom är ”förberedda” för v2g. Känns mest som en försäljningsgimmick.Cheesen skrev:
Finns det några artiklar eller produkter att länka till som är ämnade för konsumenter?
Sigenergy har DC laddare med stöd för bägge riktningarna för konsumenter. De har även testat detta på ett gäng vanliga elbilsmodeller här i Sverige.L Liljeros skrev:Spännande, har inte sett det praktiskt ännu utan endast DC-lösningar (dyrt). Lyckas inte hitta info om det och som jag tolkar det så har man inte från biltillverkarna ens låst upp bilarna för funktionaliteten även dom är ”förberedda” för v2g. Känns mest som en försäljningsgimmick.
Finns det några artiklar eller produkter att länka till som är ämnade för konsumenter?
Bekräftade inte den lite vad jag skrev? Dvs att den endast förekommer DC lösningar och dessa är på teststadiet. Bilarna tillåter det ju inte ännu? Elbilsbatterier tål inte alls lika många cykler som ett hembatteri så finns definitivt risk att man utöver år eller miltal även lägger till en gräns gällande antal cykler för hembatterianvändning som nyttjas i garantivillkoren.Walle85 skrev:
Som jag förstår det är det redan många bilar som de testat med som funkar, bland annat Tesla, VW, mm...L Liljeros skrev:Bekräftade inte den lite vad jag skrev? Dvs att den endast förekommer DC lösningar och dessa är på teststadiet. Bilarna tillåter det ju inte ännu? Elbilsbatterier tål inte alls lika många cykler som ett hembatteri så finns definitivt risk att man utöver år eller miltal även lägger till en gräns gällande antal cykler för hembatterianvändning som nyttjas i garantivillkoren.
Så ganska tillgängligt för gemene svensson. Själva DC laddaren har jag för mig att man får för ca 25 000 kr efter grönt avdrag, dyrare än vanliga AC laddboxar, men inte helt galet dyrt.
Sen om man vill riskera att slita ut batteriet i förtid är väll en annan sak, men finns även där många taxibilar som med många mil på mätaren och mycket snabbladdning fortfarande har ganska hög % kvar på batteriets kapacitet.
Testat och att faktiskt fungera är inte samma sak för mig? Som jag tolkar det finns ingen produkt idag som man som privatperson kan köpa och faktiskt ladda huset från bilen?Walle85 skrev:
Som jag förstår det är det redan många bilar som de testat med som funkar, bland annat Tesla, VW, mm...
Så ganska tillgängligt för gemene svensson. Själva DC laddaren har jag för mig att man får för ca 25 000 kr efter grönt avdrag, dyrare än vanliga AC laddboxar, men inte helt galet dyrt.
Sen om man vill riskera att slita ut batteriet i förtid är väll en annan sak, men finns även där många taxibilar som med många mil på mätaren och mycket snabbladdning fortfarande har ganska hög % kvar på batteriets kapacitet.
Då får du nog läsa mina tidigare inlägg lite mer noggrant, skrev ett exempel på en DC-laddare från Sigenergy som funkar idag för vanliga konsumenter ...L Liljeros skrev:
Redigerat:
Det är något som Renault har lyft fram med sina kommande modeller.. var en grej på vårens mässa i Paris. Tror R4 och R5 skulle först ut.L Liljeros skrev:Spännande, har inte sett det praktiskt ännu utan endast DC-lösningar (dyrt). Lyckas inte hitta info om det och som jag tolkar det så har man inte från biltillverkarna ens låst upp bilarna för funktionaliteten även dom är ”förberedda” för v2g. Känns mest som en försäljningsgimmick.
Jämförelsen med en bil syftar kanske mer att belysa att "hembatterier" är orimligt dyra. När jag köpte min bil så fanns den med std batteri 39 kWh eller long range 64 kWh. Alltså 25 kWh diff. Kostnaden var 60 000. Hembattteriet innehåller iofs även en inverter så det är inte direkt jämförbart, men om man tar med subventioner i beräkningen så blir prisbilden svårbegriplig.S steffo_b skrev:Fast nu stödjer väl inte Renault Zoe V2G så den går inte att använda på det sätt som TS avser använda sina batterier.
Dessutom är den väl en av de modeller som inte har kylning på batterierna och därmed har högre degradering på batterierna av den anledningen.
Dvs rätt irrelevant för TS även om det är korrekt i sak att batteriet är större..
Husägare
· Ronneby
· 76 inlägg
På Solmarknad kostar samma batteri ungefär hälften.M Magnushåkansson skrev:Hej!
Finns säkert mkt skrivet om detta men är kass på letande så jag hoppas det är ok med denna tråd!?
Har precis snackat med Svea solar som legat på en del om en ev batteriinkoppling. Har sedan 4 år tillbaks solceller på taket och har förstått att den investeringen knappast går att räkna hem särskilt nu som skatteavdraget tas bort!
Det som diskuteras nu är:
15 KWH batteri som totalt kostar mig 85 000kr.
Man får ett räntefritt lån och ska betala 1800kr/mån i 4 år.
Man säger att man tjänar in 1500kr/mån med det intelligenta systemet med tankning vid billigare pris/stödtjänster/mm.
Solcellernas kostnad skulle tjänas in på 7-8 år jo tjena!
Samma glädjekalkyl med denna uträkning?
Tar tacksamt emot inlägg/svar/funderingar/erfarenheter/kloka ord om denna kalkyl!
Förstår ju att ersättningsnivån via stödtjänsterna är omöjliga att veta framöver osv.
Otroligt rörigt i mitt huvud ang detta och orolig för ytterligare en halvtaskig investering, funderar på om detta ändå kan ge mig lite mer nytta av solcellerna?
MVH Magnus
https://solmarknad.se/hem/2554-149-....html#/86-batteri_system-med_grönt_avdrag_50_
Svea Solar är det bolag som har störst skulder i solenergibranschen.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/varderingen-i-svea-solar-slaktad
Ersättningen för stödtjänster har störtdykt, med 15 kW batteri så kan du idag få omkring 500 kr/mån.
Men den kan ändå vara försvarbart att investera i ett batteri när effekttariff införs.
https://ei.se/om-oss/nyheter/2025/2...gifter---det-har-behover-de-forhalla-sig-till
Men det är många parametrar att ta hänsyn till, din förbrukning, din elproduktion, elområde, har du elbil. En mer osäker sak är dock framtida elpriser och framtida politiska beslut.
Jag lyckas inte hitta några artiklar om installationer utförda hos privatpersoner där detta faktiskt används? När man dessutom läser följande på hemsidan och produkten som du hänvisar till så känns det onekligen som något som är på ”på gång” och faktiskt inte går att nyttja praktiskt idag ?Walle85 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ligger folk på för effektariffer? Pratas ofta om att batterier skulle vara någon form av räddning här men jag har haft effektavgift i 10 år och kan nog räkna tillfällena jag gått över 2kW på en hand. Det ger en kostnad på ca 100kr sommartid och 180kr vintertid.I Ingmar Albinson skrev:
Största boven för effekttariff är egentligen direktverkande elvärme och laddning av elbil och båda dom har ett batteri ganska svårt att hantera vintertid då det rör sig om för mycket energi.
Och glöm inte att effekttariffen hos de flesta nät inte gäller på natten, eller är lägre på natten. Det innebär att laddningen av elbilen går att lösa ändå. Detsamma med värmning av varmvatten, elvärme används ju bara på vintern (då solen inte ger så mycket) och åtminstone i mitt hus är den relativt jämnt fördelad över timmarna. Och har man sedan som jag har, en möjlighet att temporärt stänga av elvärmen om maxeffekten under månaden riskerar att överskridas, då kan man ju justera detta så att matlagningen och tvätten/disken inte förstör det heller. Om man nu tvättar och diskar på dagtid...L Liljeros skrev:Vad ligger folk på för effektariffer? Pratas ofta om att batterier skulle vara någon form av räddning här men jag har haft effektavgift i 10 år och kan nog räkna tillfällena jag gått över 2kW på en hand. Det ger en kostnad på ca 100kr sommartid och 180kr vintertid.
Största boven för effekttariff är egentligen direktverkande elvärme och laddning av elbil och båda dom har ett batteri ganska svårt att hantera vintertid då det rör sig om för mycket energi.
Mitt största problem kommer att bli bastubad, men är skulle ju ett batteri också få svårt att hjälpa till tillräckligt. Jag räknar istället med att sprida uppvärmningen på två olika timmar och att stänga av allt annat styrbart under denna tid.
Det är ju också en kostnadsfråga, dom flesta tillämpar väl snittet av dom 3 sämsta timmarna på månaden dvs har man redan trampat i klaveret ett par ggr så är det ”gratis” resten av månadenpacman42 skrev:
Och glöm inte att effekttariffen hos de flesta nät inte gäller på natten, eller är lägre på natten. Det innebär att laddningen av elbilen går att lösa ändå. Detsamma med värmning av varmvatten, elvärme används ju bara på vintern (då solen inte ger så mycket) och åtminstone i mitt hus är den relativt jämnt fördelad över timmarna. Och har man sedan som jag har, en möjlighet att temporärt stänga av elvärmen om maxeffekten under månaden riskerar att överskridas, då kan man ju justera detta så att matlagningen och tvätten/disken inte förstör det heller. Om man nu tvättar och diskar på dagtid...
Mitt största problem kommer att bli bastubad, men är skulle ju ett batteri också få svårt att hjälpa till tillräckligt. Jag räknar istället med att sprida uppvärmningen på två olika timmar och att stänga av allt annat styrbart under denna tid.
Hej! Har inte sett någon i tråden som har solceller + batteri som gett input, så därför gör jag detM Magnushåkansson skrev:Hej!
Finns säkert mkt skrivet om detta men är kass på letande så jag hoppas det är ok med denna tråd!?
Har precis snackat med Svea solar som legat på en del om en ev batteriinkoppling. Har sedan 4 år tillbaks solceller på taket och har förstått att den investeringen knappast går att räkna hem särskilt nu som skatteavdraget tas bort!
Man säger att man tjänar in 1500kr/mån med det intelligenta systemet med tankning vid billigare pris/stödtjänster/mm.
Tar tacksamt emot inlägg/svar/funderingar/erfarenheter/kloka ord om denna kalkyl!
Förstår ju att ersättningsnivån via stödtjänsterna är omöjliga att veta framöver osv.
Otroligt rörigt i mitt huvud ang detta och orolig för ytterligare en halvtaskig investering, funderar på om detta ändå kan ge mig lite mer nytta av solcellerna?
MVH Magnus
Det du vinner på att ha batteri är känslan när du slipper fundera på hur du använder elen. Du kan köra alla maskiner när det passar dej. Stödladda några timmar på natten så kan du njuta resten av dygnet. Ekonomiskt gör det ingen stor skillnad.M Magnushåkansson skrev:Hej!
MVH Magnus