279 818 läst ·
2 270 svar
280k läst
2,3k svar
Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
Elverket jag har nu är anslutet till en liten byggcentral, för att enkelt fördela laster på alla tre faserna. Och så kan jag driva 3-fas vattenpumpen. Den går inte ofta.
Stora frysarna står i ett kallförråd.
Men visst ett till elverk, att ha i reserv vore något.
Stora frysarna står i ett kallförråd.
Men visst ett till elverk, att ha i reserv vore något.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
För att detta ska fungera måste båda parter göra sin del; allmänheten och nätleverantören. Jag börjar bli rejält trött på Ellevio som jag anser inte gör sin del. Inatt kom det till slut snö i norra Stockholm, ca 15 cm blötsnö. Sedan några dagar tillbaks fanns det 5-10mm på marken. Vaknade tidigt i morse och insåg att strömmen gått. Efter 4.20h kom den tillbaks. Träd hade fallit på ledningarna och 188 hushåll blev utan ström.
Jag känner igen mönstret, det är alltid hela bygden eller mer som blir strömlösa. Bygden i detta fall är de som får ström från en 6,2 km lång 10kV-ledning från ställverket. Cirka 1,6 km går genom skogspartier som måste vara fulla av träd som tar varje tillfälle i akt för att falla på ledningarna. Hur ska jag annars tolka dessa uppgifter?
Sedan 2022-01-01
Oplanerade avbrott 25 st, totalt 46 timmar
Av dessa är 10 orsakade av träd, 34 timmar
Men det finnas även många där orsaken är "okänd", 7 st och totalt 30 min. Jag ser det som troligt att även dessa orsakas av träd. Så totalt 17 tillfälen då träd orsakat avbrott.
Vad gäller för röjning av kraftledningsgator, är det markägaren, elbolaget eller båda som ska se till att gatorna hålls rena? Att hålla på som man gör nu måste vara ekonomiskt vansinne, samhället behöver el och det måste vara mycket billigare att förebygga detta än att skicka ut linjearbetare mitt i natten med motorsågar. Jag pratade med några linjearbetare för ett år sedan och de berättade att det är hundratals granar som fallit pga snö och blåst då granbarkborren dödat dem. Siffrona ovan är för tre år, men jag har haft en liknande situation under alla år jag bott här - blåst eller snö och strömmen går.
För min del innebar det en sen frukost. Informationen om när elen skulle komma tillbaka var felaktig och jag tog beslutet att inte gå ut i snöyran och koppla in elverket. Men hade jag vetat att det skulle dröja två timmar längre hade jag gjort det. Just detta med att förstå hur länge det blir strömlöst ställer till det. Ska jag koppla in elverket eller vänta, och vid ett senare skede kommer alla andra frågor som får olika svar beroende på hur länge det kommer att pågå, dagar eller bara någon timme. Behöver jag köpa mer bränsle, hur gör jag med mat i kyl och frys mm.
Nu har det kommit ytterligare 15 cm tung blötsnö och trädgrenar hänger lågt, så jag blir inte förvånad om strömmen går igen... Suck
Jag känner igen mönstret, det är alltid hela bygden eller mer som blir strömlösa. Bygden i detta fall är de som får ström från en 6,2 km lång 10kV-ledning från ställverket. Cirka 1,6 km går genom skogspartier som måste vara fulla av träd som tar varje tillfälle i akt för att falla på ledningarna. Hur ska jag annars tolka dessa uppgifter?
Sedan 2022-01-01
Oplanerade avbrott 25 st, totalt 46 timmar
Av dessa är 10 orsakade av träd, 34 timmar
Men det finnas även många där orsaken är "okänd", 7 st och totalt 30 min. Jag ser det som troligt att även dessa orsakas av träd. Så totalt 17 tillfälen då träd orsakat avbrott.
Vad gäller för röjning av kraftledningsgator, är det markägaren, elbolaget eller båda som ska se till att gatorna hålls rena? Att hålla på som man gör nu måste vara ekonomiskt vansinne, samhället behöver el och det måste vara mycket billigare att förebygga detta än att skicka ut linjearbetare mitt i natten med motorsågar. Jag pratade med några linjearbetare för ett år sedan och de berättade att det är hundratals granar som fallit pga snö och blåst då granbarkborren dödat dem. Siffrona ovan är för tre år, men jag har haft en liknande situation under alla år jag bott här - blåst eller snö och strömmen går.
För min del innebar det en sen frukost. Informationen om när elen skulle komma tillbaka var felaktig och jag tog beslutet att inte gå ut i snöyran och koppla in elverket. Men hade jag vetat att det skulle dröja två timmar längre hade jag gjort det. Just detta med att förstå hur länge det blir strömlöst ställer till det. Ska jag koppla in elverket eller vänta, och vid ett senare skede kommer alla andra frågor som får olika svar beroende på hur länge det kommer att pågå, dagar eller bara någon timme. Behöver jag köpa mer bränsle, hur gör jag med mat i kyl och frys mm.
Nu har det kommit ytterligare 15 cm tung blötsnö och trädgrenar hänger lågt, så jag blir inte förvånad om strömmen går igen... Suck
Nu är jag uppväxt under enkla förhållanden.
Endast enfas 220 V in i föräldrahemmet. Vanligt att strömmen var borta under året. Många gånger flera dagar, speciellt på vintern.
Ingen panik alls om inte det svartvita tv:n inte fungerade.
- Allt handlar om eget ansvar och förberedelser.
Känns det bekant?
Endast enfas 220 V in i föräldrahemmet. Vanligt att strömmen var borta under året. Många gånger flera dagar, speciellt på vintern.
Känns det bekant?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Optimistera på huvudkontoret informerade att strömmen ska vara tillbaka 15.30. 15.28 ändrade man till 20.00. Samtidigt är nästan 400 hushåll utan el just nu. Tycker synd om de som sliter ute på fältet. Det blir återigen en mycket lång dag för dem. Tveksam till att de håller tiden.
Men elverket går och allt utom internet fungerar, Global Connect / Ownit verkar också ha drabbats, men 5G fungerar än så länge.
Men elverket går och allt utom internet fungerar, Global Connect / Ownit verkar också ha drabbats, men 5G fungerar än så länge.
Redigerat:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Med tanke på dagens elpriser förväntar jag mig mer från dem. Jag klarar mig, men det moderna samhällets elbehov är inte som på 70-talet.H Hybro skrev:Nu är jag uppväxt under enkla förhållanden.
Känns det bekant?
Bönderna i min omgivning är inte heller glada. Elverken står både här och där. De 3000 hönsen en bit bort gillar också el.
Lite snö eller blåst ska inte resultera i att halva kommunen för n-te gången är strömlöst.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
det måste bli kraftiga böter för nätbolagen för avbrott. någon nivå på tillgänglighet måste de ha garanti på
Det är helt orimligt att ha god tillgänglighet till alla när det är snöstormar eller orkaner. När vi hade Gudrun var vi utan ström i över två dygn, med luftledningar så är det helt hopplöst att fixa. Jag och några grannar tog ned träden som låg på luftledningarna hos grannarna (som är sommarboende) för att underlätta för elbolaget. Vi tog även de träd som delvis fallit pch som riskerade att falla på luftledningarna. På detta sätt så snabbade vi på återställningen, alla i trakten runt omkring gjorde likadant för att hjälpa till. Traktorer lyfte träd så att vi kunde kapa dem osv. Alla med något verktyg eller kunskap såg till att lösa problemet. Nätbolaget hade fullt upp som de hade det ändå med högspänningskablarna...P Peter_Bromma skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Men det jag upplever är inte extremväder. Här har det blåst lite lätt i morse, långt ifrån stormstyrkor. Poblemet är att grenar tyngs ner av ynka 15 cm blötsnö, inte 50 eller mer. Hur ofta snöar det 15 cm, ska det alltid resultera i strömavbrott, är det det nya normala?pacman42 skrev:
Det är helt orimligt att ha god tillgänglighet till alla när det är snöstormar eller orkaner. När vi hade Gudrun var vi utan ström i över två dygn, med luftledningar så är det helt hopplöst att fixa. Jag och några grannar tog ned träden som låg på luftledningarna hos grannarna (som är sommarboende) för att underlätta för elbolaget. Vi tog även de träd som delvis fallit pch som riskerade att falla på luftledningarna. På detta sätt så snabbade vi på återställningen, alla i trakten runt omkring gjorde likadant för att hjälpa till. Traktorer lyfte träd så att vi kunde kapa dem osv. Alla med något verktyg eller kunskap såg till att lösa problemet. Nätbolaget hade fullt upp som de hade det ändå med högspänningskablarna...
En kraftledningsgata enligt mig har inga grenar ovanför 10kV ledningar, det har bara de isolerade med 400 V, och de har aldrig under mina 15 år varit orsaken till strömavbrott även om de rivits ner.
Ledningarna är inte nedisade det ligger träd på dem.
Fortfarande vi och 400 andra utan ström...
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
Jag menar att de inte investerar tillräckligt i näten utan tjänar pengar på att vänta med underhåll. Antingen ska ellnätsavgiften gå till elnät eller så kan de ju skippa den kostnaden till kunder som har nät med så dålig kvalitet. De behöver höja ribban för vad näten klarar av till en större andel hushåll. Och kan de inte det borde de betala ordentligt för sig eller ha mängder av elkraftverk i standby att köra ut med bandvagn själva.. det är alltså inte bara det senaste avbrottet jag refererar till utan att det är återkommande och de reagerar istället för att planera och förebygga.
Sedan Gudrun har dom haft hur många år på sig att gräva ner ledningarna (20 år)?pacman42 skrev:
Det är helt orimligt att ha god tillgänglighet till alla när det är snöstormar eller orkaner. När vi hade Gudrun var vi utan ström i över två dygn, med luftledningar så är det helt hopplöst att fixa. Jag och några grannar tog ned träden som låg på luftledningarna hos grannarna (som är sommarboende) för att underlätta för elbolaget. Vi tog även de träd som delvis fallit pch som riskerade att falla på luftledningarna. På detta sätt så snabbade vi på återställningen, alla i trakten runt omkring gjorde likadant för att hjälpa till. Traktorer lyfte träd så att vi kunde kapa dem osv. Alla med något verktyg eller kunskap såg till att lösa problemet. Nätbolaget hade fullt upp som de hade det ändå med högspänningskablarna...
Att 2025/6 inte kunna ha koll på attt det finns träd som kan falla på ledningarna är f*n kriminellt negligent, det finns drönare som kan flyginspektera flera mil om dagen, men det är för mycket begärt att dom har koll??
Dom har tagit extra mycket betalt just för att lösa problemet som fanns när Gudrun drog fram, är det för mycket begärt att kräva att strömmen kommer fram utan avbrott idag?
Det finns ju en lagstiftning att strömavbrott får inte vara längre än 24 timmar..men i vanlig svenska anda kan man strunta i den utan påföljd 😠
Fråga: Är det så enkelt som att elbolagen bara gräver ner kabeln eller breddar ledningsgatorna när man känner för det (dvs att man bara snålar nu) eller är tillstånd osv begränsande? Jag gissar att det är en mix, men vet inte.D Dilato skrev:
Som vi pratat om i en annan tråd så kan man inte ha kablarna nära varandra någon längre sträcka om man kör AC. Det blir en stor kondensator mellan ledarna. Så man måste (det blir väldigt dyrt annars) ha luftledningar utanför tätbebyggt område.MathiasS skrev:
Så problemen uppkommer för att man inte rensar ledningsgatorna.
Ungefär här i denna tråden.D Dilato skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/sveriges-elproduktion-ar-battre-an-nagonsin.481983/page-1106
Det handlar om kostnaderna för att bygga nya ledningar och riskerna vid krig och mycket annat