804 664 läst ·
22 081 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Vad är det då som har privatiserats (på elmarknaden)? Staten har mig veterligen inte sålt av något mer än en del av Ringhals när man tvingade Sydkraft att stänga Barsebäck.D djac skrev:
Det som skett (över lång tid) är att en stor mängd elnätsföreningar och kommunala/samägda bolag har konsoliderats, inte olikt bredbandsmarknaden. Sydkraft, som grundades 1906, har exempelvis alltid haft ett omfattande privat ägande, även om de delägande kommunerna från början satt på aktiemajoriteten.
Marknadens fördelar fick man genom extern kompetens och externt kapital, förmåga att expandera och konsolidera verksamheter m.m. Att man nu, när marknaden är mer mogen kan titta på det hela och tycka att det är olyckliga lokala monopol är en annan sak, och kanske lite ogint mot dem som byggt upp verksamheterna.
Eller missar jag något i historieskrivningen?
Finns ju kommunala bolag som har expanderat och tjänar fina pengar åt moderkommunerna. Tekniska verken, Telge mfl. och så Vattenfall så klart…Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det då som har privatiserats (på elmarknaden)? Staten har mig veterligen inte sålt av något mer än en del av Ringhals när man tvingade Sydkraft att stänga Barsebäck.
Det som skett (över lång tid) är att en stor mängd elnätsföreningar och kommunala/samägda bolag har konsoliderats, inte olikt bredbandsmarknaden. Sydkraft, som grundades 1906, har exempelvis alltid haft ett omfattande privat ägande, även om de delägande kommunerna från början satt på aktiemajoriteten.
Marknadens fördelar fick man genom extern kompetens och externt kapital, förmåga att expandera och konsolidera verksamheter m.m. Att man nu, när marknaden är mer mogen kan titta på det hela och tycka att det är olyckliga lokala monopol är en annan sak, och kanske lite ogint mot dem som byggt upp verksamheterna.
Eller missar jag något i historieskrivningen?
De är inte direkt billigare än de som ägs av risk-kapitalet.
Så förklaringen till dyra nät verkar inte ligga i vem som är ägare, vad jag kan se.
Vissa små kommunala bolag tycks dock hålla nere kostnader ordentligt, kanske för att gynna medborgarna.
Skyddad marknad genom monopol, och en slapphänt/dålig reglering och lagstiftning tycks vara orsaken.
Där våra domstolar verkar anse att ägares rätt till avkastning väger tyngre än abonnenters ”rätt” till låga nätavgifter.
Så länge inte ny lag tillkommer så kommer nätbolagen vinna i domstolarna. Om och om igen.
Hej Ingenjör JesperI Ingenjör Jesper skrev:Du har ju alldeles uppenbart inte förstått hur tekniken fungerar, och därmed inte heller vad det var Lasse var nominerad till Polhemspriset för...
Det är lätt att bröla att folk inte är utbildade och inte förstår elkraft, betydligt svårare att faktiskt ge sig in i tekniken! Poängen med krafthalvledarna är ju att du inte behöver ha en ljusbåge. Men det finns ett flertal tekniska lösningar som klarar att bryta DC även med ljusbågar...
Naturligtvis så finns det flera metoder att bryta likström. Vi har ju till exempel likström i bilar och båtar som bryts med brytare
Men här handlade det om HVDC-överföringar som skall ersätta 400 kV AC-överföringar.
Du får gärna ge länk som visar att man kan bryta DC strömmen i en sådan HVDC överföring (och även parallella ledningar) utan att styra ner omriktarna och utan den lösning som Lars Liljestrand fick pris för.
Jag arbetade i ca 4 år i ett strömbegränsarprojekt på ABB tillsammans med, bland andra, Lars Liljestrand, där vi hanterade och släckte ljusbågar projektet som sedan ABB sålde till Japan. När jag träffade Lars på ABB, några år innan han dog, så berättade han om lösningen han var nominerad till Polhemspriset respektive han fick pris för.
Du får gärna påstå att jag inte ” förstått hur tekniken fungerar, och därmed inte heller vad det var Lasse var nominerad till Polhemspriset för” om det känns bättre för dig.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Ja, och dem nämnde jag.S Snikholt skrev:
Vattenfall har aldrig varit kommunalt, alltid statligt. Det var också de som hindrade konkurrens på nord-sydliga förbindelser när Sydkraft ville bygga egna sådana. Den monopolverksamheten är idag avstyckad i det lika helstatliga Svenska kraftnät.S Snikholt skrev:
Så är det.S Snikholt skrev:Vissa små kommunala bolag tycks dock hålla nere kostnader ordentligt, kanske för att gynna medborgarna.
Skyddad marknad genom monopol, och en slapphänt/dålig reglering och lagstiftning tycks vara orsaken.
Där våra domstolar verkar anse att ägares rätt till avkastning väger tyngre än abonnenters ”rätt” till låga nätavgifter.
Så länge inte ny lag tillkommer så kommer nätbolagen vinna i domstolarna. Om och om igen.
Och vi böjer oss framåt.
Det du önska bli upplyst om på kort tid är något som folk får studera en termin eller en årskurs för att riktigt greppa och förstå varför och eventuellt få ett 'aha'Z Zodde skrev:
Vill man trots detta titta och analysera det djupare kan man titta på telegrafiformeln (Telegrapher's equations) - nu skall sägas att wikipedias textmassa är inte sådär jättelätt att ta till sig och den intressanta delen med ekvationerna är i princip längst i slutet av artikeln.
Själv hade jag en gång jättenytta av en bok som hette 'ledningsteori' av Sven jönnson ISBN 91-634-0579-2 (liber förlag) - den kanske går att hitta/beställa för lån på bibliotek.
Den är egentligen skriven för televerket/telia i deras yrkesskolor som fanns en gång i tiden och är fokuserad på just på trådtelefoni och transmissionen bakom dessa för att fungera på väldigt långa sträckor med låg förlust av styrkan på talade signalen och att blanktråd @ 600 Ohm reell impedans för telefon kunde skicka ett samtal väldigt många mil med bra styrka hos mottagaren med signalen från en kolkornsmikrofon, när det packas ihop till en plastkabel tog slut redan efter ett antal km.
För samma sak händer med kraft när det går från luftledningar till kabel i mark fast för 50 Hz istället för 300 - 3400 Hz i telefoni - och av samma anledning och därför vill ha så lite grävd kabel som möjligt och då bara närmast mottagaren för sista biten.
Att studera detta är som att äta väldigt stark mörk chockad - man får ta det i små bitar tänka, fundera och kanske räkna på det i övningsexemplen innan nästa steg.
För att hantera matematiken med inte allt för mycket tuggmotstånd behöver du en miniräknare eller räknarapp som bekvämt hantera komplexa tal och kan dra roten ur dessa. - jag använder free42 som app, mest för att jag är van vid HP42s och hanterar komplexa tal utan några specialmoder. men det är en RPN-räknare så är man inte van kan det vara knöligt i början
Ja, mark o sjökabel utförs lämpligen som HVDC istället.X xxargs skrev:Det du önska bli upplyst om på kort tid är något som folk får studera en termin eller en årskurs för att riktigt greppa och förstå varför och eventuellt få ett 'aha'
Vill man trots detta titta och analysera det djupare kan man titta på telegrafiformeln (Telegrapher's equations) - nu skall sägas att wikipedias textmassa är inte sådär jättelätt att ta till sig och den intressanta delen med ekvationerna är i princip längst i slutet av artikeln.
Själv hade jag en gång jättenytta av en bok som hette 'ledningsteori' av Sven jönnson ISBN 91-634-0579-2 (liber förlag) - den kanske går att hitta/beställa för lån på bibliotek.
Den är egentligen skriven för televerket/telia i deras yrkesskolor som fanns en gång i tiden och är fokuserad på just på trådtelefoni och transmissionen bakom dessa för att fungera på väldigt långa sträckor med låg förlust av styrkan på talade signalen och att blanktråd @ 600 Ohm reell impedans för telefon kunde skicka ett samtal väldigt många mil med bra styrka hos mottagaren med signalen från en kolkornsmikrofon, när det packas ihop till en plastkabel tog slut redan efter ett antal km.
För samma sak händer med kraft när det går från luftledningar till kabel i mark fast för 50 Hz istället för 300 - 3400 Hz i telefoni - och av samma anledning och därför vill ha så lite grävd kabel som möjligt och då bara närmast mottagaren för sista biten.
Att studera detta är som att äta väldigt stark mörk chockad - man får ta det i små bitar tänka, fundera och kanske räkna på det i övningsexemplen innan nästa steg.
För att hantera matematiken med inte allt för mycket tuggmotstånd behöver du en miniräknare eller räknarapp som bekvänt hantera komplexa tal och kan dra roten ur dessa. - jag använder free42 som app, mest för att jag är van vid HP42s och hanterar komplexa tal utan några specialmoder. men det är en RPN-räknare så är man inte van kan det vara knöligt i början
Jo stoppar man ledarna med isolering för växelström i en miljö med vatten med Er ~70 i dielektricitetskonstant, vattnet med sin salinitet också ger ger högre dielektriska förluster osv. och stoppar in detta i telegrafekvationen så inser man att man egentligen har lagt ut en värmekabel...
Visst med skärmning och annat kan verkan minskas och med det radikalt dyrare kabel - och som lektion kan man läsa storyn om världens dyraste telegram till/från USA för att Atlantenkabeln var byggd med fel geometrier och flera stora gubbar som Henry och Farad blev inblandad (och även Nyqvist) och i princip skapade telegrafekvationen som resultat för att kunna konstruera bättre kablar och ha koll på impedanserna och förlusterna. sedan har vi också Mihajlo Pupin som kunde på revolutionerande sätt öka räckvidden även för telefoni på kabel med att med lämpliga intervall placera induktanser i serie med kabeln, men på bekostnaden av bandbredden. Den iden var väldigt kontroversiellt och alla sa att det inte skulle gå, men utan detta var det showstopper om man inte hade pupinspolarna på långa sträckor.
Visst med skärmning och annat kan verkan minskas och med det radikalt dyrare kabel - och som lektion kan man läsa storyn om världens dyraste telegram till/från USA för att Atlantenkabeln var byggd med fel geometrier och flera stora gubbar som Henry och Farad blev inblandad (och även Nyqvist) och i princip skapade telegrafekvationen som resultat för att kunna konstruera bättre kablar och ha koll på impedanserna och förlusterna. sedan har vi också Mihajlo Pupin som kunde på revolutionerande sätt öka räckvidden även för telefoni på kabel med att med lämpliga intervall placera induktanser i serie med kabeln, men på bekostnaden av bandbredden. Den iden var väldigt kontroversiellt och alla sa att det inte skulle gå, men utan detta var det showstopper om man inte hade pupinspolarna på långa sträckor.
Redigerat:
Över fastland med fördel som luftledning då kan du lite mer närma dig ett ekonomiskt rimligt utfall. Går också att samhänga med befintliga linjer om man vill och ev komma undan lite lättare på olika fronter.K karlmb skrev:
Om du ser på sydlänken med sina 17 mil kabel mellan Hurva och Värnamo norra där den sen utnyttjar gamla sträckningen för 220 kV till Nässjö förstår du verkligen var man sparar och inte det oaktat debaklet med omgjorda skarvar och ändutrustningarna. Omläggningen av gamla linjen som inte är så kort jämfört med kabelsträckan var mycket snabb och klar enligt plan samma med 400 kV linjen som tillhör länken i form av ny del Hallsberg - Nässjö. Tyvärr krävs bemanning från U-länder för att utföra dessa jobb med större kraftledningsbyggen det ser vi oss som för fina för här i SE och givetvis dåligt ur olika aspekter som Martin försökte föra fram tidigare.
Sen blir det ju udda när så många i princip helt renons i facket ger sig in på olika mer eller mindre detaljerade lösningar för sammansatta frågor som i dessa trådar. Det gäller väl i stort på många områden men blir särskilt flagrant och tydligt när det kommer till så smala och inte helt självklara områden som här.
Själv har jag besökt båda ändstationerna på länken i olika anledningar det mest komiska var ett litet jippo i södra änden när alla trodde den skulle igång enligt plan men se så blev det inte. Trots att jag jobbat mycket med elkraftrelaterade frågor över lång tid ser jag inte mig kapabel att greppa mer än 5-10% av vad som behövs för att i stort hantera det dessa system kräver och det är kanske i de mest självöverskattade ögonblicken. För en AC-station däremot kanske 80% utan större problem men då är man väl stofil enligt din mall,
Du bör nog inte glömma Heaviside heller i din uppräkning för det området. Sen är det inte bara det du beskriver som är hämmande vid AC-kablifiering och högre spänningar men det spelar mindre roll det blir dåligt oavsett. Ferranti är ett annat namn som passar bättre in på elkraftfallet.X xxargs skrev:Jo stoppar man ledarna med isolering för växelström i en miljö med vatten med Er ~70 i dielektricitetskonstant, vattnet med sin salinitet också ger ger högre dielektriska förluster osv. och stoppar in detta i telegrafekvationen så inser man att man egentligen har lagt ut en värmekabel...
Tja, vi kan kanske börja avrunda det som Zodde startade med sin fråga ... att det finns många tekniska, tekniskt/fysiska anledningar till att inte gräva ner AC-förbindelser i transmissionsnätet utom för i sammanhanget väldigt korta sträckor och då av enormt tungt vägande skäl.
Utan längre sträckor nedgrävt blir hänvisat till att utföras med HVDC, och då tillkommer andra och nya problem istället, samt förlust av vissa goda egenskaper.
(Men det öppnar sig också en del nya möjligheter)
Utan längre sträckor nedgrävt blir hänvisat till att utföras med HVDC, och då tillkommer andra och nya problem istället, samt förlust av vissa goda egenskaper.
Som sagt, tack alla för info/utbildning.Mikael_L skrev:
Tja, vi kan kanske börja avrunda det som Zodde startade med sin fråga ... att det finns många tekniska, tekniskt/fysiska anledningar till att inte gräva ner AC-förbindelser i transmissionsnätet utom för i sammanhanget väldigt korta sträckor och då av enormt tungt vägande skäl.
Noterar för övrigt att det finns skribenter som tror sig vara experter här MEN OCKSÅ vill framstå som sådana på «mitt specialområde» dvs ekonomi/handel/marknader/börser. Lyckligtvis är dessa ganska få å lättidentifierade.
Att du kan styra effektflödet och styra aktiv och reaktiv effekt oberoende av varandra i anslutningen mellan AC och DC...S Snikholt skrev:
Och sen att det ska vara billigare, det är väl den faktorn som normalt gör att man väljer en HVDC-lösning...