Hej

I inlägg #2 126 nämndes fällningen av TV-masten i Borås, ”Angrepp mot 30-tal telemaster – utreds som sabotage”

I inlägg #2 128 tar jag upp strömavbrott i hela Mölndal på grund av en brand i ett ställverk, i inlägg #2 136 berättar ”twinor” som drabbades av strömavbrottet att; ”Fibern gick ner ganska omgående så bytte över till 5G men mobilnätet segade ner rejält”

pacman42 berättar i inlägg #864 och i inlägg #867 i tråden ”Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?” att även han har erfarenhet av att vid ” strömavbrott i mitt närområde” så är; ”mobilnätet nu är nästintill oanvändbart.”
https://www.byggahus.se/forum/threa...ar-det-att-leva-med-5g-ar-2025.540975/page-58

SVT Nyheter hade igår (2025-06-10) en artikel med rubriken; ”Cyberattackerna ökar och bli värre: ”Målet är att skada Sverige” där det i ingressen står; ”Överbelastningsattackerna ökar i antal och blir allt värre. Men syftet med attackerna är inte att stjäla information. Det handlar i stället om att skapa oro och skada Sverige och därför är det egentligen frågan om en slags påverkansoperationer.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/cyberattackerna-okar-och-bli-varre-malet-ar-att-skada-sverige

Senare i artikeln står det; ”Bland de drabbade finns Sveriges Television som under de senaste dagarna prövats hårt. Men överbelastningsattackerna ska skiljas från de klassiska cyberangreppen, som riktats mot exempelvis Coop och Svenska kyrkan. I stället handlar det om att störa och skapa oro. Att skada Sverige. Därför är överbelastningsattackerna egentligen en slags påverkansoperationer.”

Vi får inte vara naiva och tro att allt som fungerat bra tidigare kommer att fungera bra framöver. De senaste drygt 20 åren har vi genomfört en resa där vi kraftigt har förändrat både sätten att generera elkraft och mata in detta i elnätet.

Samtidigt som vi ändrat på typen och antalet kraftelektronikbaserade utrustningar till elnätet.
Samt sättet hur (och när) vi tar ut (och in) eleffekt ut elnätet.

Sammantaget så har vi en helt ny situation som vi måste hantera.
Det är inte bara på samhällsnivå utan även på individnivå.

Vi får inte vara naiva och tro; Att det händer andra men inte mig.

Denna tråd försöker lyfta frågan till var och en;
Elavbrott, hur gör ni, klarar ni en vecka?

Redigerat:
Hej

Fick frågan vilka batterier, laddare och inverter jag köpt till min enfas reservkraft
Sökte igen exempel på länkar, till de enheter jag köpte in tidigare

3 st 12V 460ah LiFePO4 Batteri Inbyggd 200A BMS med Bluetooth
Current price is: $682.00.
Batterierna kostade altså nyligen ca 8 221sek ink moms/styck men är just nu slutsålda
https://www.basengreen.com/sv/product/eu-stock-12v-460ah-lifepo4-battery-built-in-200a-bms-with-bluetooth/

Denna laddare som laddar 1 batteri har jag 2 st av
Laddare blue smart ip22 30a/1
Art. nr 70824
Tillverkarens art. nr. BPC123047002
2 075 kr RABATT 26%
https://www.seasea.se/laddare-blue-smart-ip22-30a-1

Denna laddare som laddar 3 batterier har jag 1st av
Laddare blue smart ip22 30a/3
Art. nr 70825
Tillverkarens art. nr. BPC123048002
2 375 kr RABATT 25%
https://www.seasea.se/laddare-blue-smart-ip22-30a-3

Denna inverter har jag
Inverter phoenix 12/500
Art. nr 70832
Tillverkarens art. nr. PIN121501200
1 670 kr RABATT 19%
(ord. 2 050 kr)
https://www.seasea.se/inverter-phoenix-12-500

För strax under 33 kkr köper du 3 st 12V 460Ah LiFePO4 Batteri + 3 st 30 A laddare (=90 A laddström) + 1 inverter 500 VA

För ca 28 700kr så köper du 3 st 12V 460Ah LiFePO4 Batteri + 1 st 30 A laddare för 3 batterier + 1 inverter 500 VA
Men då tar laddningen 3 ggr längre tid.

Redigerat:
  • Gilla
styren och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej twinor

Om man köper en Starlink som backup (kostar väl ca 4 500 kr),
vad kostar då deras roaming abonnemang?

Om du har deras roaming abonnemang ”pausat”,
hur snabbt startar du då upp det, om du inte har internet-förbindelse, vid ett strömavbrott?
Kollade just Classe, Standard V4 kostar 3191 och de tar 3596 för Mini. På Starlinks sajt kan du få hårdvaran billigare. Dock kostart abonnemangen från 390 kr/mån så det är ju inget man bara har liggande.

Tror inte många kommer skaffa detta bara för att ha som backup. Synd, annars gillar jag iden.

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kollade just Classe, Standard V4 kostar 3191 och de tar 3596 för Mini. På Starlinks sajt kan du få hårdvaran billigare. Dock kostart abonnemangen från 390 kr/mån så det är ju inget man bara har liggande.

Tror inte många kommer skaffa detta bara för att ha som backup. Synd, annars gillar jag iden.
Starlink's billigaste abonnemang (heter "vänteläge") kostar 60 kr / mån. Då ingår obegränsad datamängd i en hastighet på 0,5 Mbit/s.

Det abonnemanget tror jag kommer bli populärt.

WiFi-samtal, sms, surf, Facebook / meddelandetjänster & webbradio fungerar fint.
(När man har WiFi-samtal aktiverat, så kan man även skicka & ta emot sms).

Vid behov av högre hastighet är det bara att byta abonnemang, vilket går igenom direkt.

Jag har Starlink Mini, just för långvariga strömavbrott, stormar & när man ska till platser med svagt eller inget mobilnät.

En Anker Solix c300 DC håller igång en Starlink Mini i 12 timmar. Ihop med en 100 W solcellspanel, dygnet runt.

Redigerat:
  • Gilla
Anders_Nilsson och 2 till
  • Laddar…
Hej

Jag har förut beskrivit att ett alternativ, till det 12/230 V reservkraftsystem jag har idag, är att gå upp i batterispänning till exempel till 48 V

Om jag skulle göra det så vore ett alternativ att köpa en ”Victron Energy - MultiPlus-II 48/3000/35-32 230V” som just nu kostar 6 999 kr
https://digital-skipper.se/stromfor...erterladdare-dcac/victron-energy-pmp482305010

Den innehåller en inverter på 3000 VA och en laddare på 35 A vid 48 V batteri (ca 2,1 kW inklusive förluster) kostnaden 6 999 kr är något lägre än mina tre 30A (12V) laddare och en 12/230 inverter på 500VA. Som enligt tidigare inlägg #2 147 i denna tråd kostar ca 7 895 kr

Denna lösning innebär en enhet i stället för mina fyra men kräver samtidigt fyra 12V batterier där jag har tre 12V batterier.

Jag behöver idag inte mer än 500VA för det jag avser att driva men skulle jag utöka effektbehovet så är 48 V ett lämpligt steg.

En fördel idag är att det finns mängder av 12V utrustning idag avsedda för bilar mm. Detta gör att jag till mina 12V batterier direkt kan ansluta 12V utrustning och slippa att först passera en omvandling med inverter till 230V.

En annan fördel är flexibiliteten (redundansen) med tre laddare och tre batterier, som kan ersätta varandra, om någon skulle gå sönder det har jag inte på samma sätt i ett 48V system där alla fyra 12 V batterierna måste fungera och laddare/inverter är en enhet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Hej

Man bör observera att sedan 1 juli 2025 så finns riktlinjer ”att batterilager över 20 kWh ska ha en egen brandcell och att utrymmet ska förses med brandgasventilation”.

”Riktlinjer för brandskydd av stationära batterier” (SSE.R8) kan hämtas från Svensk Solenergi, via denna länk;
https://svensksolenergi.se/ny-riktl...c0MDA3MzMkbzEkZzEkdDE3NTc0MDA3OTIkajEkbDAkaDA.

På sid 4 där finns anvisningar för ”Typ 1-Småskaliga batterier i småhus” (under 20 kWh i byggnad) är skrivna med utgångspunkt för LFP (litium-järn-fosfat, LiFePO4), som jag har, men även NMC (nickel-mangan-kobolt) som är vanligast i bilar.

På sid 5 finns anvisningar för ”Typ 2A- Kommersiella batterier (över 20 kWh i byggnad)” Där bl.a. en egen brandcell krävs.

Mina tre batterier är på totalt ca 16 kWh (3x460 Ah, 12 V) och räknas alltså in i ”Typ 1-Småskaliga batterier i småhus” (under 20 kWh i byggnad).

M Martin Lundmark skrev:
Hej

Man bör observera att sedan 1 juli 2025 så finns riktlinjer ”att batterilager över 20 kWh ska ha en egen brandcell och att utrymmet ska förses med brandgasventilation”.

”Riktlinjer för brandskydd av stationära batterier” (SSE.R8) kan hämtas från Svensk Solenergi, via denna länk;
[länk].

På sid 4 där finns anvisningar för ”Typ 1-Småskaliga batterier i småhus” (under 20 kWh i byggnad) är skrivna med utgångspunkt för LFP (litium-järn-fosfat, LiFePO4), som jag har, men även NMC (nickel-mangan-kobolt) som är vanligast i bilar.

På sid 5 finns anvisningar för ”Typ 2A- Kommersiella batterier (över 20 kWh i byggnad)” Där bl.a. en egen brandcell krävs.

Mina tre batterier är på totalt ca 16 kWh (3x460 Ah, 12 V) och räknas alltså in i ”Typ 1-Småskaliga batterier i småhus” (under 20 kWh i byggnad).
Brandcellen är en bra anledning att placera batterierna i en egen stuga på gården...

pacman42 pacman42 skrev:
Brandcellen är en bra anledning att placera batterierna i en egen stuga på gården...
Hej pacman42

Det låter lämpligt

Men det gäller att kunna hålla batterierna uppvärmda till plusgrader åtminstone vid laddning. Jag bor i prisområde 1, där dimensionerande utetemperatur (DUT) är -34 grader.

Om jag vill klara reservkraft i minst en vecka under sämsta väderleksförhållande (till exempel snö och kyla) då vill jag kunna ladda mina batterier med enfasgeneratorn efter säg 2-3 dagars drift,

Jag behöver alltså bygga en välisolerad brandcell som klarar några dagar vid låg utomhustemperatur utan att temperaturen i batterirummet blir ned mot minusgrader.

Eftersom det handlar om strömavbrott så räcker det alltså inte att elvärmeelement kan hålla värme i batterirummet matat från normala elnätet.

Mina batterier är placerade i det gamla soprummet som ansluter till det vidbyggda garaget och får värmeläckage därifrån.

Skulle inte förlusterna vid konverteringen kunna bidra signifikant med uppvärmning av lagringsutrymme för batteri?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Skulle inte förlusterna vid konverteringen kunna bidra signifikant med uppvärmning av lagringsutrymme för batteri?
Hej lnilsson

Naturligtvis, men i mitt fall är förlusterna rimligen ganska små.

Idén med att klara upp till en vecka bygger på att ha lågt elenergibehov vid reservkraftdrift, och små förluster, av den lagrade batterikapaciteten

Om jag plockar ut, säg ca 200 W, från batterierna då räcker batteriernas lagrade elenergi i max ca 80 timmar.

Den inverter jag använder (Victron Inverter phoenix 12/500) har enligt databladet
en verkningsgrad på säg ca 90 % (10% förluster). Om jag räknar, så är 10% på 200 W inte mer än 20 W.
https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/h68/h8e/68371603062814.pdf

Om vi dubblerat detta till 40 W så skall jag klara att värma en välisolerad brandcell i en fristående byggnad på gården ned till säg minus 30 grader utomhustemperatur med en total effekt 40 W.

Klarar du av att bygga det?

Klarar jag värmen om jag behöver öppna dörren till min fristående reservkraftbyggnad under pågående strömavbrott?

Redigerat:
Hej

När det gäller batterilager har det nu kommit en slutrapport gällande; ”Kostnadseffektiv utformning av brandskydd för batterienergilager i byggnader”.

https://vpp.sbuf.se/Public/Documents/ProjectDocuments/ec0825b9-a6e6-4d47-b178-e3f13014af7c/FinalReport/SBUF 14268 Sltrp Kostnadseffektiv utformning av brandskydd i batterienergilager i byggnader - Slutrapport v2 (1).pdf

Slutrapporten, med PROJEKTNR. 14268, är finansierad av Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond (SBUF) samt av Nationella Brandsäkerhetsgruppen (NBSG).

Hej

Vecka 39 varje år genomförs beredskapsveckan.
Temat för 2025 är "Du är en del av Sveriges totalförsvar".

På bl.a. MSB:s Hemsida finns information.
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...munikation/beredskapsveckan/beredskapsveckan/

Jag har sedan flera år förundrat mig över hur man missförstått funktionen av ”veven” på en så kallad vevradio.
Jag köpte själv den radion som betecknas som ”Bästsäljare” här, men som finns i olika färger och under olika namn.
https://preparedsweden.com/pages/ve...vdtcvAGcFpCowA7tRyieshuWg1rLqnlkyvRAKdYEMedQ-

Den fungerade så bra, som radio i vardagen, att jag t.o.m. köpte fler, och gav bort.
Det finns rimligen idag andra vevradio som är bättre.

Den har solceller (som i princip är värdelösa). MEN den har även en vev som kan ladda batteriet om ingen annan laddningsmöjlighet finns. Den veven skall naturligtvis, liksom isdubbar, testas, Men inte användas i vardagen utan sparas till att den verkligen behövs.

Vevens funktion, i vevradion, ser jag på samma sätt som isdubbarnas funktion när man t.ex. åker skridskor på is över vatten. Då skall Isdubbarna skall alltid vara med.

Om de någon gång skulle behövas så är de mycket värdefulla.

Att tänka sig att använda veven när man kan ladda på annat sätt. Det är som att tänka sig att förflytta sig över is med hjälp av isdubbarna.
Något som man rimligen gör när man kommit upp ur vaken, för att komma dit isen är starkare när man hamnat i en vak, men inte annars.

Redigerat:
Personligen tycker jag vev är meningslöst. Köp en kompakt radio av hög kvalitet som går på AA-celler. Dessa är billiga och används till mycket annat så du har alltid hemma. Se till att du har ett dussin eller två.

Om det blir allvar sätter du på radion varje timme och lyssnar om något hänt. Du behöver inte ha på radion hela tiden. Skulle man gå Gung-Ho skulle jag köpa en rejäl solpanel typ 100-200 Watt och ladda ett bilbatteri eller power bank.

Men aldrig vevradio för mig. Skulle dock vara intressant att se om de finns lämpliga mini-vindkraftverk att sätta upp på ett par hundra Watt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Personligen tycker jag vev är meningslöst. Köp en kompakt radio av hög kvalitet som går på AA-celler. Dessa är billiga och används till mycket annat så du har alltid hemma. Se till att du har ett dussin eller två.

Om det blir allvar sätter du på radion varje timme och lyssnar om något hänt. Du behöver inte ha på radion hela tiden. Skulle man gå Gung-Ho skulle jag köpa en rejäl solpanel typ 100-200 Watt och ladda ett bilbatteri eller power bank.

Men aldrig vevradio för mig. Skulle dock vara intressant att se om de finns lämpliga mini-vindkraftverk att sätta upp på ett par hundra Watt.
Hej Anders_Nilsson

Tack för respons.

Det verkar som du utgår ifrån att du alltid har tillgång till extra AA-celler där du är, just när strömavbrottet inträffar och veckan därefter.

Då är det ju inga bekymmer.

Jag växte upp ca 4 mil frän affären, i ett hus jag använder och som fortfarande har 4 mil till affären. Så är det även för grannarna som fortfarande bor där. Jag har varit med om att torrbatterierna, som även skulle räcka till ficklampor, tog slut när vi bodde där. Snön kunde bli meterdjup, det var få soltimmar vintertid (då ger inte solceller speciellt mycket) och ibland mer än 30 minusgrader.

Meningen är att även de som bor så, skall klara sig. Då är det bra att det finns olika typer av lösningar. Jag ser rimligen ingen vits att den som inte passerar isar som ligger över vatten behöver isdubbar.

Det viktiga är att vi, var och en, har tänkt igenom, så vi klarar upp till en vecka med våra närmaste, alla tidpunkter på året. Om (när) krisen kommer och vi ”kliver i livbåten”.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hej

I GP idag så kan vi läsa;

”Ingen elreserv i vinter – strömavbrott hotar En akut elbrist hotar i vinter. Blir det smällkallt är risken överhängande att elen inte räcker till.
Orsaken är att det saknas en effektreserv sedan Svenska Kraftnät tvingats avbryta upphandlingen. De senaste vintrarna har det oljeeldade kraftverket i Karlshamn fungerat som en elreserv, men det avtalet gick ut förra säsongen. Och inför den nya upphandlingen av elproducenter som skulle ta sig an detta uppdrag har nya regler gällt, där EU:s statsstödsregler sätter gränser. Det får helt enkelt inte kosta för mycket.”
https://www.gp.se/ekonomi/ingen-elr...tt-hotar.7ba44033-a151-539d-a257-e62c93aeb5e1

Se även; ” Ingen elreserv i vinter – strömavbrott hotar”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-elreserv-i-vinter-stromavbrott-hotar

Som jag påpekat tidigare så är marginalerna, för att klara effekttillgången när en tioårsvinter (eller en hundraårsvinter) inträffar, idag för små.

Marginalerna har sakta minskat och ”Reserven har funnits där genom åren – en slags försäkring för att förhindra att Svenska Kraftnät tvingas ta till den drastiska åtgärden att släcka ner strömmen på vissa håll, enligt Pontus de Maré.”

Om denna vinter blir som fjolåret kan det gå bra; ”Nu brukar inte reserven bli nödvändig. Senast den kopplades in på allvar var 2012, enligt Svenska Kraftnät. Och någon manuell nedsläckning har aldrig behövt göras, hittills. Inför risken för att elen tar slut kommer priset att sticka iväg. Det kan samtidigt bli räddningen för att undvika en nedsläckning.”

Troligtvis kommer mer information framöver hur man tänker göra.

Det kan vara lämpligt för oss alla att fundera på hur vi klarar ett strömavbrott eller ”en nedsläckning” på grund av effektbrist.

Sannolikheten för ”en nedsläckning” på grund av effektbrist är naturligtvis större när effektbehovet i Sverige är större – till exempel en kall vinterdag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.