Gårdagens driftprov med batteriet (Fossibot F1800) gick mycket bra.
Hade dock en fundering på hur mycket effekt den kan dra från nätet/elverket när den både är belastad men även behöver laddas?

Så det blev till att göra nya tester.
Körde ut lite energi ur den till att börja med, och så maxlastade jag den, och ställde in den på max laddningseffekt också.
Den har tre effektlägen när det kommer till laddning (även ett fjärde, ECO-mode).
Men det är 400W, 800W samt 1200W.

Det visar sig att den verkar vara anpassad efter en 10A säkring med en del mariginal, så 2100W är maximal "input".
Vilket gör att vid max belastning på 1800W, så blir det bara 300W "över" till laddning.
Men bra att veta!

Fossibot_4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sänker man belastningen så kommer den att i samma omfattning öka laddningseffekten mot inställt värde (400/800/1200W).
Vilket i praktiken innebär att du kan ta ut ca 700W med bibehållen full effekt på laddningen (1200W), därefter sjunker den.

Fossibot_3.png
Skapa konto

Magisk pryl så långt tycker jag.
Med mitt effektbehov så kommer det att fungera att köra elverket ca var 4-5:e timme, vilket uppnår det önskade scenariot.
Mätningarna av effekten är även kontrollerade med en FLUKE., och det stämmer bra, så den visar korrekt värde på displayen.

• Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Vi kör vår gäststuga med solel och ett Ecoflow Delta2 + extrabatteri nu under sommaren (så tot ca 2 kwh).
Driver en kyl (på 12v), den belysning vi har på när vi (eller gäster är där) samt laddar verktyg och lite sådant.

AC omvandlaren kan dra lite tomgångsström: Tidigare drog den 18w, men nu står den på 0 när inget är på (vet inte om ngn mjukvara blivit uppgraderad, eller om jag hade ngt som drog ström inkopplat tidigare)

Inga problem nu sommartid att hinna ladda upp batterierna under dagen även en mulen dag iaf.

Tanken är att ha detta som backup för lite kyl, laddning av mobil + lite belysning. Sen värme från vedkamin och matlagning via gasol + ev spritkök som beredskap.

• Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vi kör vår gäststuga med solel och ett Ecoflow Delta2 + extrabatteri nu under sommaren (så tot ca 2 kwh).
Driver en kyl (på 12v), den belysning vi har på när vi (eller gäster är där) samt laddar verktyg och lite sådant.

AC omvandlaren kan dra lite tomgångsström: Tidigare drog den 18w, men nu står den på 0 när inget är på (vet inte om ngn mjukvara blivit uppgraderad, eller om jag hade ngt som drog ström inkopplat tidigare)

Inga problem nu sommartid att hinna ladda upp batterierna under dagen även en mulen dag iaf.

Tanken är att ha detta som backup för lite kyl, laddning av mobil + lite belysning. Sen värme från vedkamin och matlagning via gasol + ev spritkök som beredskap.
Ja, växelriktaren tar lite "tomgångsström" trots att den är obelastad.
Fossibot:en har en funktion som stänger av den helt om den varit inaktiv i mer än 5 minuter.
Gissar att det är för den inte ska dra ur batteriet om man glömmer den på vid långtidslagring.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
VI har en kamin, campngkök och liten DC only ecoflow med solpanel tänkt för camping. Så vi klarar en vecka utan större problem men vi kommer få använda laptops å andra DC grejer istället. Samt elda kamin istället för bergvärme. Men det fungerar ju vid akut

• Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, växelriktaren tar lite "tomgångsström" trots att den är obelastad.
Fossibot:en har en funktion som stänger av den helt om den varit inaktiv i mer än 5 minuter.
Gissar att det är för den inte ska dra ur batteriet om man glömmer den på vid långtidslagring.
I Eco flow kan man ställa in hur länge den skall vara på. Men problemet är ju att jag gärna bara vill "knäppa på" en lampa om man väl går upp efter några dagar, helst inte behöva leta i appen eller på baksidan av enheten då :)
Men det finns ju lite olika lösningar på det förstås

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Jag tänker att gasolgrillen får stå för all matlagning om det behövs.

Jag har en enfas honda jak kan dra igång, blir lite krångel med skarvsladdar överallt och koppla in kyl frys etc, funderat på att koppla dem via permanent skarvsladd som jag lättare kan koppla om ifall det behövs men är väl kanske inte riktigt värt jobbet.
Jag har också kikat på att sätta in en ecoflow av ngt slag (så jag slipper ha hondan och gå non stop) som jag även kan ha i bilen för att driva en ordentlig kyl etc vid camping och annars till vardags köra PC och internet på.

jag värmer hela huset utan problem med 2-3 brasor om dan, det testade jag för några år sen när cirkulationspumpen på bergvärmen gick för några år sen. varm dusch är dock lyx..
Jag har ju annars solceller och batterier som går in men blir det ett längre avbrott får man ju räkna med att det är i januari enl Murphys lag.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
VI har en kamin, campngkök och liten DC only ecoflow med solpanel tänkt för camping. Så vi klarar en vecka utan större problem men vi kommer få använda laptops å andra DC grejer istället. Samt elda kamin istället för bergvärme. Men det fungerar ju vid akut
Hur klarar ni att ladda allting i en vecka utan att tillföra extern el (typ elverk)?
Kommer det att fungera med endast solpanelen tänker du?

P Peter_Bromma skrev:
Jag tänker att gasolgrillen får stå för all matlagning om det behövs.

Jag har en enfas honda jak kan dra igång, blir lite krångel med skarvsladdar överallt och koppla in kyl frys etc, funderat på att koppla dem via permanent skarvsladd som jag lättare kan koppla om ifall det behövs men är väl kanske inte riktigt värt jobbet.
Jag har också kikat på att sätta in en ecoflow av ngt slag (så jag slipper ha hondan och gå non stop) som jag även kan ha i bilen för att driva en ordentlig kyl etc vid camping och annars till vardags köra PC och internet på.

jag värmer hela huset utan problem med 2-3 brasor om dan, det testade jag för några år sen när cirkulationspumpen på bergvärmen gick för några år sen. varm dusch är dock lyx..
Jag har ju annars solceller och batterier som går in men blir det ett längre avbrott får man ju räkna med att det är i januari enl Murphys lag.
Jag kör nog med en liknande lösning som du har, det blir lite skarvsladdar i "nödläge", men det lever jag med.
Men däremot jag har gjort ett intag för elverket, så att jag slipper dra in matningen från det genom ett fönster/dörr, eftersom det alltid är kallt ute när den händer 🙃
Fungerar utmärkt.

IMG_1569_resize.jpg
Skapa konto

IMG_1488_resize.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Hur klarar ni att ladda allting i en vecka utan att tillföra extern el (typ elverk)?
Kommer det att fungera med endast solpanelen tänker du?
ja eftersom uppvärmning sker med ved och matlagning med gas.. Enbart DC grejer som mobil osv som behöver ström som jag kommer ladda.

Funderat på att köpa en TEG på typ 45W så man kan ladda power station på vedspisen vid ingen sol :P

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag kör nog med en liknande lösning som du har, det blir lite skarvsladdar i "nödläge", men det lever jag med.
Men däremot jag har gjort ett intag för elverket, så att jag slipper dra in matningen från det genom ett fönster/dörr, eftersom det alltid är kallt uta när den händer 🙃
Fungerar utmärkt.

[bild]

[bild]
den där är väldigt bra! lägger till den på projekt listan.

Hannuse Hannuse skrev:
Gårdagens driftprov med batteriet (Fossibot F1800) gick mycket bra.
Hade dock en fundering på hur mycket effekt den kan dra från nätet/elverket när den både är belastad men även behöver laddas?

Så det blev till att göra nya tester.
Körde ut lite energi ur den till att börja med, och så maxlastade jag den, och ställde in den på max laddningseffekt också.
Den har tre effektlägen när det kommer till laddning (även ett fjärde, ECO-mode).
Men det är 400W, 800W samt 1200W.

Det visar sig att den verkar vara anpassad efter en 10A säkring med en del mariginal, så 2100W är maximal "input".
Vilket gör att vid max belastning på 1800W, så blir det bara 300W "över" till laddning.
Men bra att veta!

[bild]

Sänker man belastningen så kommer den att i samma omfattning öka laddningseffekten mot inställt värde (400/800/1200W).
Vilket i praktiken innebär att du kan ta ut ca 700W med bibehållen full effekt på laddningen (1200W), därefter sjunker den.

[bild]

Magisk pryl så långt tycker jag.
Med mitt effektbehov så kommer det att fungera att köra elverket ca var 4-5:e timme, vilket uppnår det önskade scenariot.
Mätningarna av effekten är även kontrollerade med en FLUKE., och det stämmer bra, så den visar korrekt värde på displayen.
Hej Hannuse

Utmärkt att du tillför bra information på denna tråd.

Det var ett tag sedan jag, när jag hade blybatterier genomförde en första test av laddning
se inlägg #1 509

I inlägg #2 090 står hur jag bytte batterierna till tre 12V litiumbatterier (LiPo4) på vardera 460 Ah, och genomförde en del beräkningar om bland annat drifttid

De tre laddarna som visas på bilden i inlägg #1 509 arbetar parallellt (kommunicerar med varandra via Bluetooth för att kunna ladda de tre12V batterierna (LiPo4) med tillsammans 90 A

Jag har prövat att driva mina prioriterade laster några dygn samtidigt som laddarna laddar (från generator eller elnät) och då verkar batteriladdarna mest bara gå en åt gången (skiftgång) och tomgångseffekten/förlusterna är låga

Min anläggning fungerar, som planerat, vid strömavbrott (har använts) men är inte helt färdig än och ligger just nu i vänteläge på grund av andra projekt.

Troligen så kommer jag att driva de prioriterade lasterna kontinuerligt och därmed få en sömlös övergång.

Kör jag bara de prioriterade lasterna så kan jag klara ett par dygn utan att behöva ladda.

Redigerat:
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Troligen så kommer jag att driva de prioriterade lasterna kontinuerligt och därmed få en sömnlös övergång.
Du menar nog sömlös övergång, sömnlösa övergångar tyder på problem 😉😇

• Haha
djac
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du menar nog sömlös övergång, sömnlösa övergångar tyder på problem 😉😇
Hej Dilato
Tack för att du berättade om felet i texten
Det är korrigerat nu till sömlös
Jag skrev inlägget i Word som inte gått reservkraftkursen

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.