pacman42 pacman42 skrev:
Vad jag läst mig till så kan man nå upp till runt 30 km, men då är det rätt breda diken man använder sig av för att kunna lägga dem med 2-3 dm avstånd från varandra. Ju lägre ström desto tätare kan faserna läggas. Kondensator effekterna börjar bli väldigt stora redan efter 40 km och vid runt 70km är det lika mycket förluster som överförd energi. Detta om ledarna ligger ihop.
I fallen vi pratar om här dvs 10-20 kV är det normala helt vanliga kablar dvs de tre faserna isolerade och samlade under gemensam yttermantel och med en diameter totalt i häradet 1 dm. Där kommer inte de effekter du läst om in som begränsande utan det är problem med höga jordslutningsströmmar pga högre kapacitans som stör. Kraven på frånkoppling och tillåtna beröringsspänningar kan bli svåra att hantera i de icke direkt jordade systemen som gäller på dessa nivåer av nät.

Så inom längder på några mil kommer andra aspekter in som vanliga resistiva förluster, densitet på lasten i området, spänningsfall osv och det blir likt oberoende kabel eller friledning så sett. Ser man det historiskt dimensioneringsmässigt faller längderna väl in i vad sk kvartär- eller tertiärstationer matade.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Strömmen kom tillbaks när vi sov 01.50. Mer än fyra timmar innan senaste beräknade sluttid. Inget fel i att det gick snabbt, men då de lagt till sex timmar antog vi att det var många timmar kvar och hade fortfarande Elverket inkopplat. Som tur var satte vi väckarklockan på tre för att gå ronden och kunde då koppla om.

Vi har fem uppvärmda hus med vatten och annat som inte tål kyla. Marginalerna är små då flera av dem normalt håller 5-10 grader. Vi kan kallställa dem, men det är en hel del jobb att göra det och det beslutet vill man inte ta för ett strömavbrott som ursprungligen beräknades ta några få timmar att åtgärda. Kallställning blir det när nästa Gudrun eller Alfrida passerat. När man VET att strömmen är borta i flera dagar eller veckor.

Så nu är allt tillbaks till det normala. Men väderprognosen säger 10-15 cm snö under helgen...

• Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Just nu passerar ett oväder som för en del av oss, innebär elavbrott.
:thinking:
Myndigheter vill att vi klarar 1 vecka och folk vänder ut och in på sig själva för att vara duktiga och på tv visas strömlösa hem där det eldas ljus för lyse och frysen ligger i en snödriva och på frågor svaras att "Ja de e besvärligt å det är 5 dygn nu och dom har inte börjat röja på vår dedning...men det går bra"
GÅR BRA!! Här ner kosta strömmen 5ggr mer än i norr plus moms mm. och då är ändå fasta avgifter, överförings avgifterna nätpålägg etc minst halva räkningen. Det ligger 100 miljarder i statligt förvar av våra pengar för att bygga bort (gräva ner) problemet. Nätägare har som krav att avbrotten ska vara åtgärdade efter 12 timmar. Efter det så får kunden 100 kronor för besväret.
Är ett flyg till Bryssel försenat är det direkt 1000kr, förvinner en väska? Ersättning direkt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Mekaniker skrev:
Myndigheter vill att vi klarar 1 vecka och folk vänder ut och in på sig själva för att vara duktiga och på tv visas strömlösa hem där det eldas ljus för lyse och frysen ligger i en snödriva och på frågor svaras att "Ja de e besvärligt å det är 5 dygn nu och dom har inte börjat röja på vår dedning...men det går bra"
GÅR BRA!! Här ner kosta strömmen 5ggr mer än i norr plus moms mm. och då är ändå fasta avgifter, överförings avgifterna nätpålägg etc minst halva räkningen. Det ligger 100 miljarder i statligt förvar av våra pengar för att bygga bort (gräva ner) problemet. Nätägare har som krav att avbrotten ska vara åtgärdade efter 12 timmar. Efter det så får kunden 100 kronor för besväret.
Är ett flyg till Bryssel försenat är det direkt 1000kr, förvinner en väska? Ersättning direkt.
Dags att sänka nivån när det börjar ersättas, och höja ersättningarna.

Ersättning efter totalt 30 min oplanerade avbrott (ej meddelat 7 dagar innan) under löpande trettiodagarsperiod.

Dock kanske inte ersättningen ska stiga så mycket förrän det når 6 eller 12 timmar avbrott under perioden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Så de går bara in i skogen och fäller de träd som behövs? Finns det definierat hur bred gatan ska vara? Så här ser en sträcka ut på Google maps. 6 eller 10 kV

Ursäkta om att jag inte läser tråden. Har lite annat att göra här i mörkret.

[bild]
Vi brukar ha en ledningsgata på ca 7-8m på lokalnät (10-40kV).
På regionnätsnivån (i praktiken 130-400kV här uppe i norr) har vi "trädsäker ledningsgata".
Okulärbesiktning av ledningsgatorna för att fastställa röjningsbehover sker vanligtvis 2ggr/år, en gång med helikopter/drönare sommartid, och en gång med snöskoter vintertid.
Och som tidigare nämnts så är det inte möjligt att göra lokalnätets luftledningar trädsäkra.
Så, vid en storm kommer det att bli bekymmer/driftstörningar.
Däremot tror jag att Trafikverket har lite bredare gator för sina tvåtrådiga luftledningar för järnvägen, men har inte koll på den exakta bredden.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Innan Johannes och Anna så tog jag in både lilla 2kw enfas och 6,5kw diesel trefas i uppvärmd maskinhall ett dygn och laddade på batterierna. Lite svårstartad diesel då jag fuskat på att varmköra men båda gick skapligt bra ändå.

Varmkörde dessa. Tankade upp maskinerna på gården till max samt alla dunkar.

Toppade upp elbilen från 85 till 100% som kan leverera 16A enfas och 77 kWh batteri.

Inventerade stormkök, gasolvärmare och gasoltuber. Lysfotogen i dunkar till en stor och två små värmare.

Ställde maskiner och tillbehör runt växthusen som klarade sig tack vare det. Stort dumpersläp 10cm ifrån och flera spännband över nock mm.

Man preppar huset genom reserver på mat och vatten. Värmer upp plattan onödigt mycket, fullt med värme i maskinhall, toppar upp med varmvatten varmare än normalt.

Skottat snö och breddat egna vägarna som om detta bara är början.

Har tyvärr inte hunnit åka och hämta sushi och shoppat i helgerna.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
M Mekaniker skrev:
Det ligger 100 miljarder i statligt förvar av våra pengar för att bygga bort (gräva ner) problemet.
Hej Mekaniker
Vad syftar du på här?

P Pligg85 skrev:
Innan Johannes och Anna så tog jag in både lilla 2kw enfas och 6,5kw diesel trefas i uppvärmd maskinhall ett dygn och laddade på batterierna. Lite svårstartad diesel då jag fuskat på att varmköra men båda gick skapligt bra ändå.

Varmkörde dessa. Tankade upp maskinerna på gården till max samt alla dunkar.

Toppade upp elbilen från 85 till 100% som kan leverera 16A enfas och 77 kWh batteri.

Inventerade stormkök, gasolvärmare och gasoltuber. Lysfotogen i dunkar till en stor och två små värmare.

Ställde maskiner och tillbehör runt växthusen som klarade sig tack vare det. Stort dumpersläp 10cm ifrån och flera spännband över nock mm.

Man preppar huset genom reserver på mat och vatten. Värmer upp plattan onödigt mycket, fullt med värme i maskinhall, toppar upp med varmvatten varmare än normalt.

Skottat snö och breddat egna vägarna som om detta bara är början.

Har tyvärr inte hunnit åka och hämta sushi och shoppat i helgerna.
Hej
Växte upp med fyra mil till skolan och affären

Vi hade vedeldning med självcirkulation så vi klarade värme i huset även vid strömavbrott

Förmågan och erfarenheten att klara oväder och strömavbrott fanns på den tiden invant hos de flesta i vår omgivning

Idag är vi mera beroende av vår elförsörjning samtidigt som en del verkar oförberedda på hur man agerar vid samhällsstörningar och oväder

Det går inte att bygga bort att det inträffar strömavbrott eller oväder däremot så kan vi öva upp vår förmåga och beredskap att hantera när det händer

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Växte upp med fyra mil till skolan och affären

Vi hade vedeldning med självcirkulation så vi klarade värme i huset även vid strömavbrott

Förmågan och erfarenheten att klara oväder och strömavbrott fanns på den tiden invant hos de flesta i vår omgivning

Idag är vi mera beroende av vår elförsörjning samtidigt som en del verkar oförberedda på hur man agerar vid samhällsstörningar och oväder

Det går inte att bygga bort att det inträffar strömavbrott eller oväder däremot så kan vi öva upp vår förmåga och beredskap att hantera när det händer
Håller med dig, även om du har en egen inställning av förfyttning av energi, som ska vara av teknisk karraktär och där är vi inte riktigt sams, med alla teknikrelaterade svar från din. En hel del överkurs för gemene man.
Nu är det nog så att en del folket i det här landet, är så fruktansvärt bortskämda. Med att det alltid ska finnas el och vatten och uteblir det av någon orsak, så blir dom ställda.
Det är dom flesta som är födda från 1955 som är mest bortskämda och vet inget annat än vad som är idag.
Den äldre generatioen, födda runt 40 talet, samt obyggdens innevånare, boende i utmarkerna norr om Gävle vet hur det varit och kan ta hand om sig vid strömavbrott, för inte tala om våra hårt arbetetande jordbrukare.
Där finns det kunskap om vad som behövs när strömmen försvinner.
Det har med byggnationen av hus att göra, nu ska det vara VP, FTX och lite andra värmekällor. men ingen av dom går att bruka utan el. Smala rör som måste ha en pump för att få runt värmen.
Nu med dagens regelverk, som påfalles/bestäms av olika myndigheters personer ska reglera allt. Såsom hur värmen/täthet/ventilation och annat SKA vara för att ett hus ska få en stämpel GODKÄND. Klart att det har blivit lite bättre nu med husen, förr var energin billigt och husen otäta/dragiga. Men oavsett det, så har det blivit en ren överkurs från myndigheters sida att bestämma hur hus ska byggas.
Jag vet inte nu, ( ska inte bygga nytt ) hur det är att bygga nytt med alla regler. Får man bygga ett hus som har grova rör som kan hantera självcirkulation och vedpanna/spis som räcker till värmen. Om jag skulle bygga ett nytt så ska det klara sig själv med värme och VV utan generatorer och annat. Som kompliment i värmekonstruktionen. Det går att hämta vatten i brunn på landet, men inte i staden/byn och det är där en stor del av bortskämdheten finns, vatten/värme ska bara finnas.
Måste det finnas FTX eller annan ventilation i hus i dag. Kan gå med på LLVP/LVVP/Bergvärme som värmer huset, men inte vara den enda värmekällan. Många sitter som man kallar det """ på pottkanten "" med sina hus, då något regelverk säger att så här får ni bygga och inget annat.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
För mig en total gåta att man kan hus för miljoner men inte ens ett enda elverk.

I många fall kan man klara sig riktigt bra med ett 2 kw och några dunkar bränsle. Så klarar man kyl och frys, en vattenpump eller cirkulationspump. Några lampor och kan ladda telefon eller övrig elektronik.

Varmkör några gånger per år och rotera bränslet så man har skapligt kvalitet på det.

Sen en gasolkamin och två P10 tuber för värme klarar man sig bra med.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Håller med dig, även om du har en egen inställning av förfyttning av energi, som ska vara av teknisk karraktär och där är vi inte riktigt sams, med alla teknikrelaterade svar från din. En hel del överkurs för gemene man.
Nu är det nog så att en del folket i det här landet, är så fruktansvärt bortskämda. Med att det alltid ska finnas el och vatten och uteblir det av någon orsak, så blir dom ställda.
Det är dom flesta som är födda från 1955 som är mest bortskämda och vet inget annat än vad som är idag.
Den äldre generatioen, födda runt 40 talet, samt obyggdens innevånare, boende i utmarkerna norr om Gävle vet hur det varit och kan ta hand om sig vid strömavbrott, för inte tala om våra hårt arbetetande jordbrukare.
Där finns det kunskap om vad som behövs när strömmen försvinner.
Det har med byggnationen av hus att göra, nu ska det vara VP, FTX och lite andra värmekällor. men ingen av dom går att bruka utan el. Smala rör som måste ha en pump för att få runt värmen.
Nu med dagens regelverk, som påfalles/bestäms av olika myndigheters personer ska reglera allt. Såsom hur värmen/täthet/ventilation och annat SKA vara för att ett hus ska få en stämpel GODKÄND. Klart att det har blivit lite bättre nu med husen, förr var energin billigt och husen otäta/dragiga. Men oavsett det, så har det blivit en ren överkurs från myndigheters sida att bestämma hur hus ska byggas.
Jag vet inte nu, ( ska inte bygga nytt ) hur det är att bygga nytt med alla regler. Får man bygga ett hus som har grova rör som kan hantera självcirkulation och vedpanna/spis som räcker till värmen. Om jag skulle bygga ett nytt så ska det klara sig själv med värme och VV utan generatorer och annat. Som kompliment i värmekonstruktionen. Det går att hämta vatten i brunn på landet, men inte i staden/byn och det är där en stor del av bortskämdheten finns, vatten/värme ska bara finnas.
Måste det finnas FTX eller annan ventilation i hus i dag. Kan gå med på LLVP/LVVP/Bergvärme som värmer huset, men inte vara den enda värmekällan. Många sitter som man kallar det """ på pottkanten "" med sina hus, då något regelverk säger att så här får ni bygga och inget annat.
En fulladdad elbil kan driva en LLVP och värma tryggt i 3 dygn. Helt ljudlöst.

Mikael_L
P Pligg85 skrev:
En fulladdad elbil kan driva en LLVP och värma tryggt i 3 dygn. Helt ljudlöst.
Nåja, det beror ju förstås på bilen.
Den jag nu har skulle väl klara nästan 2 dygn, förra knappt ett dygn.

Om jag skulle köra en luft-luft-VP som drar 1kW (det är väl ungefär vad de drar?)
Det är nog ungefär vad vår FLVP också drar om jag stänger av elpatron.
(Och här är elpatronen avstängd ungefär 10 månader om året, de kallaste dagarna brukar den få typ max 1kW, och så eldar vi lite i braskaminen ibland som stöd).

P Pligg85 skrev:
För mig en total gåta att man kan hus för miljoner men inte ens ett enda elverk.
Folk har ju olika förutsättningar. Somliga kan dra sig för att lägga tusentals kronor på att göra tillvaron lite lättare under strömavbrott som kanske inte ens inträffar varje år.

P Pligg85 skrev:
I många fall kan man klara sig riktigt bra med ett 2 kw och några dunkar bränsle. Så klarar man kyl och frys, en vattenpump eller cirkulationspump. Några lampor och kan ladda telefon eller övrig elektronik.
I många fall kan man även klara sig utmärkt utan något elverk. Jag förstår att situationen är annorlunda för dem som jagar och har massor av viltkött i frysen. Men har man inte det är det väl ganska betydelselöst om kylskåpet stannar i några timmar.

P Pligg85 skrev:
Varmkör några gånger per år och rotera bränslet så man har skapligt kvalitet på det.
Många har inte har kompetensen och engagemanget att hålla ett elverk i skick så att det säkert startar när det väl behövs.

A Avemo skrev:
Folk har ju olika förutsättningar. Somliga kan dra sig för att lägga tusentals kronor på att göra tillvaron lite lättare under strömavbrott som kanske inte ens inträffar varje år.

I många fall kan man även klara sig utmärkt utan något elverk. Jag förstår att situationen är annorlunda för dem som jagar och har massor av viltkött i frysen. Men har man inte det är det väl ganska betydelselöst om kylskåpet stannar i några timmar.

Många har inte har kompetensen och engagemanget att hålla ett elverk i skick så att det säkert startar när det väl behövs.
Några timmar klarar sig kylen. Är det vinter kan man ställa ut. En frys klarar ett dygn om man inte öppnar den.

Har man inte kompetens till ett elverk?
Det medföljer manual och skötselinstruktion och är lättare än en gräsklippare att serva.

P Pligg85 skrev:
Några timmar klarar sig kylen. Är det vinter kan man ställa ut. En frys klarar ett dygn om man inte öppnar den.
Är vi alltså överens om att de flesta kan bortse från kyl och frys när de funderar på om det är nödvändigt med ett elverk?

P Pligg85 skrev:
Har man inte kompetens till ett elverk?
Det medföljer manual och skötselinstruktion och är lättare än en gräsklippare att serva.
Menar du att du aldrig stött på någon som hade problem att starta en småmotor som stått stilla i ett eller ett par år? Känner du inte heller någon som skulle köpa elverket och ställa det i ett förråd för att aldrig röra det innan den försökte starta det vid ett elavbrott tre år senare?

Min huvudpoäng är inte att det är fel eller svårt att skaffa ett elverk och hålla det i skick. Utan min poäng är att det för väldigt många är onödigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.