Hej

På sin hemsida skriver Svenska kraftnät idag; ”Sverige står utan elreserv i vinter”
https://www.svk.se/press-och-nyhete...ter/2025/sverige-star-utan-elreserv-i-vinter/

Där finns Frågor och svar och; ”Tips på vad man bör ha hemma för en bra hemberedskap hittar du hos MSB.

Svenska kraftnät skriver även på sin hemsida vad ”Strategisk reserv” är; https://www.svk.se/aktorsportalen/bidra-med-reserver/om-olika-reserver/strategisk-reserv/

Gällande; Aktivering av den strategiska reserven” så skriver Svenska kraftnät på sin hemsida bland annat; ”Svenska kraftnät bedömer löpande ifall den strategiska reserven behöver aktiveras. Vi betalar ut ersättning till leverantörer, vilket finansieras av en avgift som vi tar ut på balansansvarigas förbrukning i SE3 och SE4.”
https://www.svk.se/aktorsportalen/b...eserv/aktivering-av-den-strategiska-reserven/

Det är lämpligt att läsa dessa sidor för att bättre förstå vad det handlar om.
Det är ingen akut kris.

Men det finns all anledning att öka sin egen kunskap och beredskap, att klara kriser i samhället.

M Martin Lundmark skrev:
Hej

På sin hemsida skriver Svenska kraftnät idag; ”Sverige står utan elreserv i vinter”
[länk]

Där finns Frågor och svar och; ”Tips på vad man bör ha hemma för en bra hemberedskap hittar du hos MSB.”

Svenska kraftnät skriver även på sin hemsida vad ”Strategisk reserv” är; [länk]

Gällande; Aktivering av den strategiska reserven” så skriver Svenska kraftnät på sin hemsida bland annat; ”Svenska kraftnät bedömer löpande ifall den strategiska reserven behöver aktiveras. Vi betalar ut ersättning till leverantörer, vilket finansieras av en avgift som vi tar ut på balansansvarigas förbrukning i SE3 och SE4.”
[länk]

Det är lämpligt att läsa dessa sidor för att bättre förstå vad det handlar om.
Det är ingen akut kris.

Men det finns all anledning att öka sin egen kunskap och beredskap, att klara kriser i samhället.
Så det är så långt ner vi sjunkit? Att elavbrott under vintern betraktas som normalt? Precis som i valfritt afrikanskt land? Verkligen tragiskt för mig att höra som växte upp under 70-talet när stora summor satsades för att göra Sverige till ett land där grundläggande infrastruktur togs för given.

Mikael_L
Jaha, sedär, vi klarade även vintern 25-26 utan elbrist, ännu en vinter, fast vi inte hade någon upphandlad effektreserv.

Oj, sorry, detta skrev jag faktiskt 26-04-07, men så råkade jag sätta mig i en DeLorean, modell DMC-12, så råkade det bara bli såhär. :)

• Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Verkligen tragiskt för mig att höra som växte upp under 70-talet när stora summor satsades för att göra Sverige till ett land där grundläggande infrastruktur togs för given.
Men intressant att du nämner just 70-talet, 1974 var ju då vi senast hade elransonering.
Tidningsklipp om elransonering från 1974, med text om elförbud och regler för belysningsanvändning under kritisk energisituation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast vi klarade det usla elåret 2003 utan elransonering (så då kan man ju undra hur usel den svenska elproduktionen var 1974) fast vi 2003 importerade el under nästan 8000 av årets timmar, och exporterade under endast knappt tusen timmar (nuförtiden brukar vi importera max 200 av årets timmar)
Och hade en riktigt rekordimport
https://www.corren.se/nyheter/malmo-tt/artikel/rekordimport-av-el-2003/rxzkd6vj

Dock blev det ju rejält med elbrist en tid 2003, då vi råkade ut för ett av Sveriges värre elavbrott.
Undrar hur många Karlshamnsverk som det skulle behövts för att förhindra det.

https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2015-och-aldre/rapport_avbrott_20030923_for_webb.pdf

Det är förövrigt det senaste riktigt stora strömavbrottet i Sverige, med över en miljon utan ström.
Efter detta har det bara varit mer eller mindre stora strömavbrott pga stormar, där det värsta var stormen Gudrun 2005, med över 700.000 utan el (dock inte ett enda sammanhängande område, utan en massa utslagna mer eller mindre stora lokalnät).

Men lite spännande ifall vi har backat tillbaka 50 år, och kan förvänta oss en rejäl blackout snart igen.
Men det ser ju inte riktigt ut så om man kikar på det här inlägget, då måste det blivit rejält mycket försämrat på bara senaste halvåret.
https://www.byggahus.se/forum/threa...tre-aen-nagonsin.481983/page-527#post-6093920

Mikael_L
Men vad jag egentligen vill säga är att jag är extremt lite orolig för att det ska bli någon slags nedsläckning av Sverige i vinter.
Vi har en extrem överkapacitet i ledningarna för import, säkert över 10ggr mer än vad Karlshamnsverket kan ge. Bara kabeln till Polen, som landar just där i krokarna har ungefär samma kapacitet som Karlshamnsverkets effekt.

Om det blir strömavbrott så är jag nära 100% säker på att det kommer bero på en våldsam storm, att någon kritisk komponent i stamnätet ger med sig, att ett programmeringsfel plötsligt vänder effektriktningen i en likströmsförbindelse eller nåt sånt.

Dvs inget som har med produktion, konsumtion, installerad effekt eller överföringskapacitet att göra.
Men det är ju vad jag tror, andra får tro annat, och gör väl det.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vad jag egentligen vill säga är att jag är extremt lite orolig för att det ska bli någon slags nedsläckning av Sverige i vinter.
Vi har en extrem överkapacitet i ledningarna för import, säkert över 10ggr mer än vad Karlshamnsverket kan ge. Bara kabeln till Polen, som landar just där i krokarna har ungefär samma kapacitet som Karlshamnsverkets effekt.

Om det blir strömavbrott så är jag nära 100% säker på att det kommer bero på en våldsam storm, att någon kritisk komponent i stamnätet ger med sig, att ett programmeringsfel plötsligt vänder effektriktningen i en likströmsförbindelse eller nåt sånt.

Dvs inget som har med produktion, konsumtion, installerad effekt eller överföringskapacitet att göra.
Men det är ju vad jag tror, andra får tro annat, och gör väl det.
Jepp inget är starkare än sin svagaste länk och var den är vet nog ingen, mer än svenska kraftnät.

1974 fanns endast Oskarshamn 1 i drift, se Wikipedia. Och jag sa att stora summor satsades på att få ett elsystem i världsklass. Jag sa inte att detta var färdigställt under 1970-talet, men man såg framtiden.

Så att vi hade elransonering 1974 visar ju bara att man hade rätt, vi behövde verkligen kärnkraften.

• Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Hej

Att klara; ”Skyfall och torka, bränder och strömavbrott” handlar inte främst om att bli en så kallad ”prepper” som lagrar mat för månader och bygger en bunker.

I tidningen pensionären finns 17 oktober 2025 en artikel med budskapet: ”Preppa tillsammans med andra är bäst” https://propensionaren.se/preppa-tillsammans-med-andra-ar-bast/

I ingressen så kan vi läsa; ”Skyfall och torka, bränder och strömavbrott – och ett krig som pågår i Europa. Vi lever i en orolig tid. Det gäller att vara förberedd om krisen kommer. Men det handlar inte bara om krislådor och konserver – dina närmaste grannar kan vara minst lika viktiga.”

Vi har olika kompetenser och resurser, och händer något allvarligt i vår närhet då är det viktigt om grannar och vänner kan hjälpa varandra. Det samarbetet behöver förberedas genom dialog med dina närmaste, och med dina grannar där du bor.

Är du praktiskt och mentalt förberedd, då kan du hantera kriser på ett bättre sätt än annars.

Vilken förberedelse har du för att det kan bli strömavbrott? När ca 21 000 av Ellevios kunder blev utan ström vid ett strömavbrott i södra Stockholm då var mångas reaktion en förvirrning; ”Strömavbrott? Det händer inte mig!” https://www.energinyheter.se/20251028/33920/stromavbrott-det-hander-inte-mig

Senare kunde vi läsa; ”Ett fel på en elkabel tros vara orsaken till det omfattande strömavbrottet i Stockholm under måndagskvällen. Runt 21 000 kunder drabbades, uppger Ellevio. – Tekniska omständigheter gjorde att felet blev mer omfattande än det borde ha blivit, säger Christian Skoglund på elbolaget.”
https://www.tv4.se/artikel/7aXZL9wQ...rabbades-det-berodde-stora-stroemavbrottet-pa

”Samtidigt betonar Skoglund att det är viktigt att varje hushåll har beredskap för att klara sig om man drabbas av strömavbrott. – Varje medborgare ska ha en beredskap att kunna klara av strömavbrott eller andra störningar som varar betydligt längre än så här. Vi rekommenderar att läsa om hur man kan förbereda sig på krisinformation.se, säger han.”

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
[länk]
Hej Jonas Persson

Tack för informationen

För ca 20 år sedan hade jag uppdraget att utbilda ett antal omgångar civilförsvarspliktiga som skulle kunna bemanna, bland annat vattenkraftstationer, i händelse av krig om den ordinarie personalen till exempel var inkallad för annan krigsplacering.

Den utbildningen ansågs sedan, inte nödvändig, och lades ned.

Jag har idag passerat 70-årsgränsen, så rimligen så kommer jag inte att kallas in gällande ”civilplikten för elförsörjning”.

Jag undrar om inte alla som satsar på reservkraft och ödrift borde få en kompletterande information om jordtag, reservkraftomkopplare, utlösningsvillkor, felsökning etc.

Detta eftersom en reservkraftanläggning/ödrift är annorlunda än villans normaldrift och då speciellt vid elfel och osymmetrisk last.

• Gilla
  • Älska
sysmali och 4 till
  • Laddar…
Hej

Det finns en hel del att lära sig om strömavbrott av det som sker nu vid stormen Johannes och stormen Anna

”Mats fjärde dygn i ett strömlöst Trönö: ”Helt utlämnad””
Publicerat 2024-12-31 kl 05.56
  • Strömavbrotten i Gävleborg gör livet tufft för många – särskilt på landsbygden. Mats Andersson i Trönö är inne på fjärde dygnet utan ström och börjar bli desperat.
  • Han har ett bensindrivet elverk i reserv men det vägrar att starta. Därmed saknar han inte bara ljus och värme – även vattenpumpen i brunnen har stannat.
  • "Utan el är man helt utlämnad, särskilt när också telekommunikationerna ligger nere", säger han.
https://www.sverigesradio.se/artikel/stromavbrott-i-gavleborg-fyra-dygn-utan-el-pa-landsbygden

Vi har inte haft strömavbrott i huset där jag bor

Är det någon som kan rapportera hur ni klarat (klarar) stormen Johannes och stormen Anna gällande elförsörjningen

RoTe
Precis av just den anledningen att elverket inte startar kan det vara bra med en lagom stor inverter 12v-230v så man kan använda sin bil som strömkälla.

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Precis av just den anledningen att elverket inte startar kan det vara bra med en lagom stor inverter 12v-230v så man kan använda sin bil som strömkälla.
Ja och att man servar och testar sitt elverk, har friskt bränsle och så vidare minst varje höst.

• Gilla
Elajomannen och 4 till
  • Laddar…
RoTe
TorpAnders TorpAnders skrev:
Ja och att man servar och testar sitt elverk, har friskt bränsle och så vidare minst varje höst.
Ja visst, men även fast man gör det så är dom billigare elverken inte gjorda för att klara speciellt många drifttimmar så risken finns ändå att det ger upp när det behövs som mest. Då är det bra med backup.

Ett elverk till och typ 20 m3 prima kluven björkved.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.