24 640 läst ·
352 svar
25k läst
352 svar
Elauktorisation på livstid rimligt år 2026?
Jag har redan nämnt flera exempel tidigare i tråden, men de verkar inte ha gått hem. Många införskaffar inte ens de senaste regelverken som man borde och det är precis det återkommande krav motverkar. Varför skulle det inte vara ett problem?A Avemo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Fast det är ganska luddigt, kan du inte konkretisera och ge en uppskattning av vad som skulle bli bättre och hur mycket. Det utförs väldigt mycket elinstallationsarbeten varje år och väldigt få skadas eller dör pga felaktigt utförda arbeten, så vad skulle den stora vinsten bli konkret? Minskad risk för fel från 0,000002% till 0,000001%?Ovdimus skrev:
Säkerheten är som sagt hög redan nu, men jag kan utan problem se några saker som skulle öka säkerheten mer än att återcertifiera personer som i praktiken sällan utför arbeten.
Fast du säger ju själv att saker som laddboxar, solceller och nya jordningsprinciper tillkommit just sådant som kräver uppdaterad kunskap. Om man aldrig tar del av det nya, hur ska man då kunna ansvara för att jobbet blir rätt?Mikael_L skrev:
Ja, man kan tycka så.
Men för oss som lever och verkar i denna verklighet så vet vi att det inte skulle förändra något speciellt.
En stor andel av de med auktorisation driver företag med ett flertal anställda, och de anställda kan i praktiken mer än den med auktorisation, ty denna sitter bara med kundkontakter, offerter, fakturor och snack med facket hela dagarna.
De jag känner personligen och har pratat med om just detta är alla överens, de har alla anställda som är vassare på nya produkter, nya regler, nya arbetssätt.
Själv har de sedan flera år tillbaka inte haft tid med detta, och det är inte heller intressant, då de aldrig skruvar själva.
Sen är det ju så att fysiken, och de grundläggande reglerna är samma sedan 100 år tillbaka, så det är smärre saker som tillkommit, t.ex. att använda transparent slang isf gulgrön på biledare, och att min area på PEN blev 10mm2.
Om man t.ex. jämför blå boken från 80-talet med sista utgåvan av SS4364000, där det skiljer 40 år mellan dessa, så är det faktiskt rätt lite som förändrats.
En del saker har tillkommit pga förändringar i samhälle och teknik, t.ex. laddboxar solceller och sånt, sen har vi fått upp ögonen mer för olika slags jordning, och insikter växer ang funktionsjordning osv.
Åååh, den blå boken! Får se om jag har kvar den… eller om jag slängde den när jag insåg att det var dags att börja jobba efter dagens regler istället. 😉 Skämt åsido, blev nästan lite nostalgisk nu. Kul att du nämnde den
Själv tycker jag att den enda förändringen som skulle vara motiverad är att precis alla som ska skruva måste ha en egen behörighet.
Det är ju märkligt med dagens system, skulle jag överföra det till åkeribranschen så skulle det vara så att det är endast chefen (eller någon annan anställd, eller anlitad av firman) som behöver ha ett körkort,
Alla anställda, ja de får köra omkring med företagets långtradare, hur mycket som helst, utan körkort.
Eller, nej inte riktigt, de skulle inte ens få köra en EU-moppe så fort de slutat jobbet för dagen, men morgonen efter så är det återigen helt OK att ratta ett 60-tons ekipage.
Och de anställda skulle dessutom kunna vara spridda runt om i hela landet, chefen kanske inte ens känner dom, ens vet om vad de heter.
Det är ju märkligt med dagens system, skulle jag överföra det till åkeribranschen så skulle det vara så att det är endast chefen (eller någon annan anställd, eller anlitad av firman) som behöver ha ett körkort,
Alla anställda, ja de får köra omkring med företagets långtradare, hur mycket som helst, utan körkort.
Eller, nej inte riktigt, de skulle inte ens få köra en EU-moppe så fort de slutat jobbet för dagen, men morgonen efter så är det återigen helt OK att ratta ett 60-tons ekipage.
Och de anställda skulle dessutom kunna vara spridda runt om i hela landet, chefen kanske inte ens känner dom, ens vet om vad de heter.
Vad ingick i dina kurser när du läste till behörigheten?Ovdimus skrev:
Fast du säger ju själv att saker som laddboxar, solceller och nya jordningsprinciper tillkommit just sådant som kräver uppdaterad kunskap. Om man aldrig tar del av det nya, hur ska man då kunna ansvara för att jobbet blir rätt?
Åååh, den blå boken! Får se om jag har kvar den… eller om jag slängde den när jag insåg att det var dags att börja jobba efter dagens regler istället. 😉 Skämt åsido, blev nästan lite nostalgisk nu. Kul att du nämnde den
Vet att det var så, men kommer faktiskt inte ihåg på rak arm när det var. Har ett svagt minne av att det var tills man var 85, 75 eller 68… det var väl runt där? Nu blev jag nyfiken. Tänker inte googla, låter dig upplysa oss roligare så ☺️Mikael_L skrev:
78?
Några konkreta exempel på farliga installationer som hade undvikits om företagets auktoriserade elinstallatör haft en auktorisation av senare datum har inte jag sett i tråden. Har jag missat något får du gärna länka till det inlägget.Ovdimus skrev:
Jag tycker att dagens regelverk är extremt märkligt. Att en auktorisation gäller på livstid är ett av de minsta problemen om det alls är ett problem.
Håller helt med om att alla som skruvar borde ha B. Jag uppmuntrar alltid de som kan ta ut den att faktiskt göra det. Tror man tar mer ansvar dåMikael_L skrev:
Själv tycker jag att den enda förändringen som skulle vara motiverad är att precis alla som ska skruva måste ha en egen behörighet.
Just nu letar jag efter min blå bok.. men tror jag slängt den 😭 ignorerar inte dig skriver senA Avemo skrev:Några konkreta exempel på farliga installationer som hade undvikits om företagets auktoriserade elinstallatör haft en auktorisation av senare datum har inte jag sett i tråden. Har jag missat något får du gärna länka till det inlägget.
Jag tycker att dagens regelverk är extremt märkligt. Att en auktorisation gäller på livstid är ett av de minsta problemen om det alls är ett problem.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Precis. Någon stans så får man också lita på professionen. Vare sig det gäller lärare eller elektriker.A Avemo skrev:
Man kan alltid hitta på nya kontrollsystem och göra livet till ett byråkratiskt h-vete med motiveringen att det höjer säkerheten. Men vi som jobbar med just denna fråga vet att 100% säkerhet både är en utopi och inte ens önskvärt.
Alla dessa kontrollmekanismer kommer också med en kostnad och eftersom vi inte har oändligt med resurser (tid och pengar) så måste man ändå fråga sig vad man hade kunnat använda de resurserna till istället. Det går inte att undvika alla olyckor, och det är heller inte ett mål att man ska. Det leder nämligen ofelbart till att ingen verksamhet kan fortgår heller, eller iaf att den blir orimlig kostsam.
Det skulle, som exempel, säkert kunna gå att öka säkerheten vid färd i bil om alla satt i fempunktsbälte med hjälm och nackskydd (som i Nascar) men ändå så ställer vi inte sådana krav. Det kostar nämligen så oändligt mycket mer än det smakar. Vi lägger istället nivån där den är rimlig; trepunktsbälte och krock-gardiner i form av air-bags för sidokollisioner.
Trots det så går det inte att göra bilåkning helt säkert, ens med fempunktsbältet, eftersom krafterna vid högre hastigheter och fordonsvikter blir för stora för att kunna shunta bort på något rimligt sätt. Vi får helt enkelt, med en rad av rimliga åtgärder, ta oss så långt det går och acceptera den risk som är kvar.
Eftersom vi i det här fallet inte lyckas få ett enda exempel på att det skulle vara ett reellt problem med att auktorisationen inte fortlöpande kontrolleras (pss som för exv. trafikflygare) så kan ingen rimligen anse att det skulle vara värt besväret.
Det finns, som sagt, andra saker att ta i först. Men inte ens dessa vårtor leder, vad vi kan se i statistiken, till några egentliga problem de heller.
Nej, du missuppfattar mig.Ovdimus skrev:
Jag läste själv inget direkt som var modernt, utan allt var gammal skåpmat, kunde lika gärna ha varit på 70-talet.
Allt om dimensionering som man kunde då, och lärde ut då, är lika aktuellt 50 år senare.
Läste du något som var "tidens melodi"?
Redigerat: