Ovdimus Ovdimus skrev:
Mr Banan, du är medveten om att det för 40 år sedan var fullt tillåtet med ojordade uttag i kök och badrum något som idag är förbjudet av säkerhetsskäl?
Nej. Det visste varken han eller jag, eller någon annan. Det är nämligen fel.

Det var öht inte tillåtet med uttag i badrum om de inte var 110V uttag med isolationstransformator bakom.

Och i kök och andra områden som inte kunde antas vara "isolerad miljö" så var det krav på jordning. (Matplatsdelar i kök kan vara ojordade men då skall det vara tillräckligt långt till köksdelen och alla uttag där skall vara jordade). Jag gissar att Bo kan ge dig datum och paragraf från då gällande regelverk.

Du har inte varit med särskilt länge va?

• Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
Ovdimus
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det visste varken han eller jag, eller någon annan. Det är nämligen fel.

Det var öht inte tillåtet med uttag i badrum om de inte var 110V uttag med isolationstransformator bakom.

Och i kök och andra områden som inte kunde antas vara "isolerad miljö" så var det krav på jordning. (Matplatsdelar i kök kan vara ojordade men då skall det vara tillräckligt långt till köksdelen och alla uttag där skall vara jordade). Jag gissar att Bo kan ge dig datum och paragraf från då gällande regelverk.

Du har inte varit med särskilt länge va?
Jodå, inlägget var ironiskt jag får nog vara mer försiktig med det framöver, även om jag trodde att det framgick. Poängen var att visa hur regler förändras över tid, inte att ge en historiskt exakt redogörelse. Men för att återge fakta för 40 år sedan var 230 V-uttag i badrum inte tillåtna, enda undantaget var skyddsseparerade 110 V med isolationstransformator. I kök gällde jordade uttag i köksdelen, ojordat fick bara finnas i separat matplats med tillräckligt avstånd. Påminner vänligt om att forumreglerna gäller sakfrågan är mer intressant än personpåhopp.

Ovdimus Ovdimus skrev:
Ja, problemet finns många kör fortfarande efter gamla böcker och regler som ändrats för länge sen, och lägger varken pengar eller tid på att hålla sig uppdaterade.

Ingen annan agenda än frågan: varför ska det vara kvalitet på det ena men inte det andra?
(Besiktningsingenjörer av alla de slag)
På vilket sätt skulle återkommande utbildning/prov/etc för den auktoriserade personen förhindra följande?

"För mindre än tio år sedan tog vi in en elfirma i samband med badrumsrenovering, elektrikern satte en anslutningsdosa, som man enkelt kan öppna utan verktyg, 30cm över golvet å 30cm från badkarskanten. Till och med ett barn på mellan 5-10 år kan öppna anslutningsdosan med bara händerna.

Elektrikern satte även enkelgipsdosor på alla ställen i badrummet fastän han visste att det skulle upp 15mm plywood, 13mm gips & 10mm kakel på alla väggar.
Han satte även flera av dosorna för långt in i väggen samt snett.

Nej, vi valde inte firman för att den var billig.
Firman skickade en som inte kunde reglerna fullt ut. Edit: det var en ung relativt nyutbildad montör/elektriker som gjorde det fysiska jobbet, den som var ute och tittade på jobbet var ca 10 år äldre.

Jag hade kommit med förslag på kvalitetsmaterial (Schneider vp2 dubbel/trippel-dosa) som jag ville att dom skulle använda men dom kom först med enklare material. Vi hade även kommit överens om att dom skulle byta en gammal dosa som dom skulle gå vidare från men det gjorde dom inte."

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Jodå, inlägget var ironiskt jag får nog vara mer försiktig med det framöver, även om jag trodde att det framgick. Poängen var att visa hur regler förändras över tid, inte att ge en historiskt exakt redogörelse. Men för att återge fakta för 40 år sedan var 230 V-uttag i badrum inte tillåtna, enda undantaget var skyddsseparerade 110 V med isolationstransformator. I kök gällde jordade uttag i köksdelen, ojordat fick bara finnas i separat matplats med tillräckligt avstånd. Påminner vänligt om att forumreglerna gäller sakfrågan är mer intressant än personpåhopp.
Jag tycker att det i högsta grad hör till sakfrågan att diskutera följande tre frågor:

1. På vilket sätt skulle åtgärden öka säkerheten?

2. Till vilket pris skulle det ske?

3. Behöver säkerheten ökas?

Jag har bara sett dig upprepa att krav på fortlöpande förnyelse av auktorisation skulle öka säkerheten. Men jag har inte sett någon förklaring om hur, till vilket pris och varför det behövs.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Ovdimus
E elmont skrev:
Och för att starta eget behövs ingen auktorisation
Jo, om man vill syssla med elinstallationer behövs auktorisation annars får man inte utföra eller ta ansvar för den typen av arbeten enligt lag

Ovdimus Ovdimus skrev:
Jodå, inlägget var ironiskt jag får nog vara mer försiktig med det framöver, även om jag trodde att det framgick.
Nej, du skall nog vara lite försiktig med det. ;)
Ovdimus Ovdimus skrev:
Poängen var att visa hur regler förändras över tid, inte att ge en historiskt exakt redogörelse. Men för att återge fakta för 40 år sedan var 230 V-uttag i badrum inte tillåtna, enda undantaget var skyddsseparerade 110 V med isolationstransformator. I kök gällde jordade uttag i köksdelen, ojordat fick bara finnas i separat matplats med tillräckligt avstånd.
Det var ju det jag skrev???
Ovdimus Ovdimus skrev:
Påminner vänligt om att forumreglerna gäller sakfrågan är mer intressant än personpåhopp.
Är man känslig kan man läsa det som ett påhopp. Och ni ungdomar av idag är ju mycket känsliga... (Annat var det på min tid! osv. osv. ;))

Men det var faktiskt menat som en fråga, om än lite tyket, med betoning på lite. Det verkar inte som du har någon längre erfarenhet av området, dvs du var inte med för de 40 år sedan du pratar om. Var du det? Och har du det?

• Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Ovdimus
A Avemo skrev:
Jag tycker att det i högsta grad hör till sakfrågan att diskutera följande tre frågor:

1. På vilket sätt skulle åtgärden öka säkerheten?

2. Till vilket pris skulle det ske?

3. Behöver säkerheten ökas?

Jag har bara sett dig upprepa att krav på fortlöpande förnyelse av auktorisation skulle öka säkerheten. Men jag har inte sett någon förklaring om hur, till vilket pris och varför det behövs.
1. Åerkommande krav håller kunskapen färsk och minimerar risken för att föråldrade arbetssätt följer med in i dagens installationer

2. Precis som besiktningsingenjörer själva bekostar sin fortbildning borde även elinstallatörer göra det varför skulle det vara någon skillnad här?

3. Ja, säkerheten behöver alltid öka!?!

Ovdimus Ovdimus skrev:
Jo, om man vill syssla med elinstallationer behövs auktorisation annars får man inte utföra eller ta ansvar för den typen av arbeten enligt lag
Knappast, det räcker väl med att man kan utföra arbetet och är upptagen i egenkontrollprogrammet hos firman som har jobbet.

Ovdimus Ovdimus skrev:
1. Åerkommande krav håller kunskapen färsk och minimerar risken för att föråldrade arbetssätt följer med in i dagens installationer
Men kom då med ett exempel på vilka föråldrade arbetssätt som försämrar säkerheten. När har du sett det och hur vanligt är det?

Ovdimus Ovdimus skrev:
2. Precis som besiktningsingenjörer själva bekostar sin fortbildning borde även elinstallatörer göra det varför skulle det vara någon skillnad här?
Det innebär i slutänden att kunden får betala mer för arbetet. Skall han göra det så anser jag att man också skall kunna visa att säkerheten förbättras. Det verkar inte du kunna göra.

Ovdimus Ovdimus skrev:
Var mer specifik. Vilka risker vill du minska?

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Ovdimus
Demmpa Demmpa skrev:
På vilket sätt skulle återkommande utbildning/prov/etc för den auktoriserade personen förhindra följande?

"För mindre än tio år sedan tog vi in en elfirma i samband med badrumsrenovering, elektrikern satte en anslutningsdosa, som man enkelt kan öppna utan verktyg, 30cm över golvet å 30cm från badkarskanten. Till och med ett barn på mellan 5-10 år kan öppna anslutningsdosan med bara händerna.

Elektrikern satte även enkelgipsdosor på alla ställen i badrummet fastän han visste att det skulle upp 15mm plywood, 13mm gips & 10mm kakel på alla väggar.
Han satte även flera av dosorna för långt in i väggen samt snett.

Nej, vi valde inte firman för att den var billig.
Firman skickade en som inte kunde reglerna fullt ut.

Jag hade kommit med förslag på kvalitetsmaterial (Schneider vp2 dubbel/trippel-dosa) som jag ville att dom skulle använda men dom kom först med enklare material. Vi hade även kommit överens om att dom skulle byta en gammal dosa som dom skulle gå vidare från men det gjorde dom inte."
Här brast troligen den då ansvarige enligt då gällande regler i sitt ansvar att säkerställa att alla på firman följer regler och vet vad de gör. Det är ju en av huvudpoängerna med dagens auktorisation och den kunskapen friskas upp just genom återkommande krav. Ni svarar ju indirekt på era egna frågor…...🤩

Ovdimus
A Avemo skrev:
Men kom då med ett exempel på vilka föråldrade arbetssätt som försämrar säkerheten. När har du sett det och hur vanligt är det?

Det innebär i slutänden att kunden får betala mer för arbetet. Skall han göra det så anser jag att man också skall kunna visa att säkerheten förbättras. Det verkar inte du kunna göra.

Var mer specifik. Vilka risker vill du minska?
Men snälla… Ni ställer frågor som ni i princip redan besvarar själva. Föråldrade arbetssätt? Det ser vi varje gång någon monterar på gamla vanor istället för dagens normer. Och ja kunden betalar redan för fel som måste rättas till. Fortbildning är billigare än omarbete. Riskerna? Precis de exempel ni själva lyfter fram 🤨

Ovdimus Ovdimus skrev:
När körkortet diskuteras för omprövning vid viss ålder, varför inte elauktorisationen? Teknik, regler och säkerhetskrav förändras ju minst lika mycket?
Felet är just att vissa vill ompröva körkortet, inte att man har elbehörighet på livstid.

Det här med ständiga omcertifieringar har inget med behov att göra, det är en industri där de som inte duger kan få en god inkomst. Omprövning av körkortet handlar endast om att optiker, läkare och byråkrater skall få ökade intäkter.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Fram med lagen, (kapitel och paragraf) NU!

Eller pudla och erkänn att du har fel.

Ovdimus Ovdimus skrev:
Föråldrade arbetssätt? Det ser vi varje gång någon monterar på gamla vanor istället för dagens normer.
Och eftersom jag i princip aldrig ser det så frågar jag dig om du sett det. Du har fortfarande inte talat om något exempel.

Ovdimus Ovdimus skrev:
Och ja kunden betalar redan för fel som måste rättas till. Fortbildning är billigare än omarbete.
Jag frågar igen. Vilka fel är det som så ofta måste rättas till? Den bilden känner jag inte alls igen.

Ovdimus Ovdimus skrev:
Riskerna? Precis de exempel ni själva lyfter fram 🤨
Nej. Jag har inte lyft fram några risker. Och det har inte du heller. Vilka är riskerna? Ge exempel från verkligheten.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Fairlane
Ovdimus Ovdimus skrev:
Ja, om det nu verkligen är ett problem. Om det inte är ett problem så finns ingen risk att minska utan bara ett extra moment till en extra kostnad.
Ovdimus Ovdimus skrev:
I slutändan är det såklart en kostnad som hamnar på kunden och är vinsten nära obefintlig så är det en väldigt onödig kostnad.
Ovdimus Ovdimus skrev:
Måste den? Till vilket pris som helst?
I andra sammanhang ökar man säkerheten genom att vara två, där en gör jobbet och en verifierar. Det tror jag skulle öka säkerheten mer än förslaget på att den auktoriserade måste auktorisera om sig. Dock knappast värt kostnaden.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.