Ovdimus Ovdimus skrev:
Jo, om man vill syssla med elinstallationer behövs auktorisation annars får man inte utföra eller ta ansvar för den typen av arbeten enligt lag
Ja det behövs auktorisation, men den kan komma från någon som inte är anställd på företaget, och behöver absolut inte vara företagaren.
Visste du inte det?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ovdimus
F fribygg skrev:
Fram med lagen, (kapitel och paragraf) NU!

Eller pudla och erkänn att du har fel.
Du skämtar, eller? Elsäkerhetslagen 2016:732 23 elinstallationsarbete på en starkströmsanläggning får utföras endast av en auktoriserad elinstallatör eller under dennes kontroll. Dessutom måste företag som yrkesmässigt utför elinstallationer vara registrerade hos Elsäkerhetsverket, och för det krävs att man har en auktoriserad elinstallatör knuten till verksamheten... Så nej, inget att pudla för🫂

Ovdimus Ovdimus skrev:
eller under dennes kontroll
Den som gör arbetet behöver alltså inte vara auktoriserad. Pudla @Ovdimus du hade fel.

• Haha
avh67f
  • Laddar…
Ovdimus
E elmont skrev:
Ja det behövs auktorisation, men den kan komma från någon som inte är anställd på företaget, och behöver absolut inte vara företagaren.
Visste du inte det?
Nu är du bara tramsig… gisses, jag får väl väga varje ord på guldvåg. Du visste mycket väl vad jag menade

Ovdimus Ovdimus skrev:
Nu är du bara tramsig… gisses, jag får väl väga varje ord på guldvåg. Du visste mycket väl vad jag menade
Du formulerar dej illa

Ovdimus Ovdimus skrev:
Här brast troligen den då ansvarige enligt då gällande regler i sitt ansvar att säkerställa att alla på firman följer regler och vet vad de gör. Det är ju en av huvudpoängerna med dagens auktorisation och den kunskapen friskas upp just genom återkommande krav. Ni svarar ju indirekt på era egna frågor…...🤩
Jag gjorde en uppdatering medan du svarade.

Nu vet jag inte vem som plockade fram materialet som monterades, om det var den som tittade på jobbet, den som monterade, eller någon annan.
Den som gjorde fysiska arbetet var relativt nyutbildad, den borde veta vad som gäller för elinstallationer i badrum.

Sen har vi det där att det valdes sämre material än vad vi kom överens om, det har egentligen inget med regelefterlevnad att göra.

Sen var det även det där med att montera material snett, det är väll delvis regelefterlevnad.

Att befintligt material inte byts ut fastän det är överenskommet är egentligen inte heller något med regelefterlevnad att göra.

Att det inte får monteras något material som man kan öppna utan verktyg i ett badrum bara 30 cm över golvet å nästintill dikt badkaret är inget nytt.

Summa summarum:
Det som eventuellt hade kunnat blivit bättre med återkommande uppdatering av auktorisationen var valet av anslutningsdosa, men jag misstänker att det inte hade blivit det.

Däremot om alla montörer/elektriker hade haft egen auktorisation som hade kunnat dras in efter x antal "prickar" så hade det högst troligt blivit bättre utfört arbete.

Ovdimus Ovdimus skrev:
Jo, om man vill syssla med elinstallationer behövs auktorisation annars får man inte utföra eller ta ansvar för den typen av arbeten enligt lag
Man får alltså utföra elinstallationer utan att vara auktoriserad

Ovdimus Ovdimus skrev:
Men om du skriver vad du menar så slipper man gissa och tolka dina inlägg. Jag tolkade ditt inlägg till att du trodde att man måste inneha auktorisation för att driva en elfirma, vilket man ju inte behöver.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ovdimus
F fribygg skrev:
Man får alltså utföra elinstallationer utan att vara auktoriserad
Nu börjar det bli tramsigt. Jag skrev att du behöver auktorisation för att starta en elfirma vilket är korrekt, även om auktorisationen kan vara knuten externt, eller man anställer någon absolut. Men du visste precis vad jag menade.
Man kan även mjölka kor utan att själv vara lantbrukare, bara man lånar en annans gårdsnummer.

Sakfrågan är mer intressant än att försöka plocka poäng på ordval

• Gilla
Ddd999
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
jag är något skeptisk till att frågan Aldrig dykt upp tidigare, säker på det?
Behörigheten (som det hette då) blev faktiskt tidsbegränsad en period.
Jag har inte koll på under vilka år det var, inte heller på hur man begränsade den, om det var åldern på elinstallatören som gällde, eller ett visst antal år som behörighet gällde.

Detta drabbade inte mig, jag fick min auktorisation efter att den återgått till att bli livslång.

Ovdimus Ovdimus skrev:
Sakfrågan är mer intressant än att försöka plocka poäng på ordval
Varför lägger du då inte lite mer tid på sakfrågan? Till att börja med genom att tala om vilka problem du ser som du tror skulle lösas av ditt förslag. Alltså problem som du sett inträffa och inte bara allmänna hypotetiska problem.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Ovdimus
E elmont skrev:
Men om du skriver vad du menar så slipper man gissa och tolka dina inlägg. Jag tolkade ditt inlägg till att du trodde att man måste inneha auktorisation för att driva en elfirma, vilket man ju inte behöver.
F fribygg skrev:
Du formulerar dej illa
Noterat det är en svår avvägning. Tidigare fick jag höra att jag skriver för mycket, nu när jag försöker hålla det kort blir det tydligen fel åt andra hållet. Men jag tror du visste mycket väl vad jag menade 😜 Erkänn dags att pudla nu! 🤣

Ovdimus Ovdimus skrev:
Du har helt enkelt fel, man behöver inte vara auktoriserad för att utföra elinstallationer.

Ovdimus Ovdimus skrev:
Tidigare fick jag höra att jag skriver för mycket, nu när jag försöker hålla det kort blir det tydligen fel åt andra hållet.
Det gör inget att du skriver mycket OM det du skriver är rätt. När du skriver felaktigheter får du räkna med att vi rättar dig och ger dej möjlighet att pudla.

Mikael_L
Ovdimus Ovdimus skrev:
Elauktorisation gäller i dag på livstid oavsett om du är aktiv eller inte, och utan krav på att uppdatera kunskaperna.
Ovdimus Ovdimus skrev:
Är det verkligen rimligt år 2025 att en person med auktorisation från 80-talet ska få arbeta utan att någonsin behöva uppdatera sig?
Borde vi inte ha krav på omprövning eller fortbildning, vart 5:e år, för att höja säkerheten och följa utvecklingen?
Ja, man kan tycka så.
Men för oss som lever och verkar i denna verklighet så vet vi att det inte skulle förändra något speciellt.

En stor andel av de med auktorisation driver företag med ett flertal anställda, och de anställda kan i praktiken mer än den med auktorisation, ty denna sitter bara med kundkontakter, offerter, fakturor och snack med facket hela dagarna.
De jag känner personligen och har pratat med om just detta är alla överens, de har alla anställda som är vassare på nya produkter, nya regler, nya arbetssätt.
Själv har de sedan flera år tillbaka inte haft tid med detta, och det är inte heller intressant, då de aldrig skruvar själva.

Sen är det ju så att fysiken, och de grundläggande reglerna är samma sedan 100 år tillbaka, så det är smärre saker som tillkommit, t.ex. att använda transparent slang isf gulgrön på biledare, och att min area på PEN blev 10mm2.

Om man t.ex. jämför blå boken från 80-talet med sista utgåvan av SS4364000, där det skiljer 40 år mellan dessa, så är det faktiskt rätt lite som förändrats.

En del saker har tillkommit pga förändringar i samhälle och teknik, t.ex. laddboxar solceller och sånt, sen har vi fått upp ögonen mer för olika slags jordning, och insikter växer ang funktionsjordning osv.

• Gilla
Willmanh och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.