Ovdimus
M merbanan skrev:
Elmaterial har blivit bättre och säkrare med tiden så jag anser att det är rimligt att någon som tog behörigheten för 40 år sedan fortfarande kan utföra elinstallationsjobb.

Det jag anser har missats i tråden är att vi vill ha högre kvalitet till lägre kostnad. Jag tror inte vi kommer lägre om inte man gör det enklare för folk att få rätt att utföra elinstallationsjobb. En anläggningsägare som bor hemma är i en synnerligen bra position för att utföra underhåll.
Mr Banan, du är medveten om att det för 40 år sedan var fullt tillåtet med ojordade uttag i kök och badrum något som idag är förbjudet av säkerhetsskäl? Eller menar du att dagens elmaterial skulle göra det okej igen? Jag är ironisk här men du fattar...

Att bo i huset räcker inte det krävs rätt kunskap och att jobbet görs enligt dagens krav, annars riskerar man snarare sänkt kvalitet än höjdn🕊️

P
Ovdimus Ovdimus skrev:
Poängen är ju att man kan sitta på en auktorisation som togs för 40 år sedan utan att någonsin ha uppdaterat sig, samtidigt som man givetvis borde kvalitetssäkra auktorisationen 😐
En elinstallation kan ju vara i drift långt längre än 40 år utan förändringar, ska den uppdateras till dagens standarder, bara för att ?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ovdimus
P Peter787 skrev:
En elinstallation kan ju vara i drift långt längre än 40 år utan förändringar, ska den uppdateras till dagens standarder, bara för att ?
Nej, befintlig anläggning behöver inte uppdateras om inget ändras. Men varje ny installation efter det ska ju följa de regler som gäller då, vilket gör att standarden gradvis höjs

Elauktorisation är bara en pappersprodukt och är ju inte kopplad till arbetet som utförs annat än vi ansvar och utbildning ändå. Vad hjälper det om den behöver förnyas om "elektrikern" som utför arbetet ändå är inkompetent?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ovdimus
pacman42 pacman42 skrev:
Elauktorisation är bara en pappersprodukt och är ju inte kopplad till arbetet som utförs annat än vi ansvar och utbildning ändå. Vad hjälper det om den behöver förnyas om "elektrikern" som utför arbetet ändå är inkompetent?
Auktorisationen i sig garanterar ju inte att varje moment görs rättt. Men tanken är att den som är auktoriserad ska vara sakkunnig, följa utvecklingen och stötta de som utför jobbetså regelefterlevnaden faktiskt blir bättre i praktiken

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Purre
Har jobbat som elektriker i ~20 år, har ingen behörighet alls och aldrig haft. Vad är det för något som jag ska uppdatera med jämna år?

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Auktorisationen i sig garanterar ju inte att varje moment görs rättt. Men tanken är att den som är auktoriserad ska vara sakkunnig, följa utvecklingen och stötta de som utför jobbetså regelefterlevnaden faktiskt blir bättre i praktiken
Det är tanken, men tycker du att det fungerar bra i praktiken hos alla företag?

Ovdimus
pacman42 pacman42 skrev:
Det är tanken, men tycker du att det fungerar bra i praktiken hos alla företag?
Nej, och just därför borde auktorisationen förnyas regelbundet så att alla håller sig uppdaterade i praktiken, inte bara på pappret

Ovdimus Ovdimus skrev:
Nej, och just därför borde auktorisationen förnyas regelbundet så att alla håller sig uppdaterade i praktiken, inte bara på pappret
Jag tror nte att det är där problemet ligger. Det ligger snarare i att många (en del i alla fall) företag bara bryr sig om att göra jobbet så billigt som möjligt för att maximera vinsten. Det problemet löser du inte...

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Ovdimus
Purre Purre skrev:
Har jobbat som elektriker i ~20 år, har ingen behörighet alls och aldrig haft. Vad är det för något som jag ska uppdatera med jämna år?
Har du ingen auktorisation finns inget krav, och just därför behövs krav på att den som har den håller sig uppdaterad.

Har du jobbat så länge ta ut B-auktorisationen, det är ju bara att ansöka. Och då går du från elektriker till elinstallatör och får en pdf fil 🤣 Skämt åsido, då visar du att du är kvalificerad även på papper/digitalt. Du kan till och med starta eget 🕺

Redigerat:
Ovdimus
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror nte att det är där problemet ligger. Det ligger snarare i att många (en del i alla fall) företag bara bryr sig om att göra jobbet så billigt som möjligt för att maximera vinsten. Det problemet löser du inte...
Visst ,vinstjakten finns där, men om auktorisationen förnyas med krav på uppdaterad kunskap tvingas åtminstone företagen ha någon som faktiskt hänger med i regelverket. Det löser inte allt, men det stänger ändå en lucka

Fairlane
Ovdimus Ovdimus skrev:
Bara för att något fungerar idag betyder det inte att det inte kan förbättras. Målet är ju inte att laga något som är trasigt, utan att höja kvaliteten och minska risken för problem i framtiden ☺️
Allt kan alltid bli bättre, men frågan är till vilket pris. Är ursprungsläget låg brukar det vara relativt enkelt att förbättra något med små medel. Ju bättre saker är från början desto dyrare blir det att förbättra ytterligare, så man hamnar i ett läge där det inte är värt att göra förbättringar längre. Det finns mycket enklare och viktigare förändringar man kan göra inom elsäkerhetsområdet som skulle göra mer nytta, typiskt tänker jag på då enkla kurser och behörighet för privatpersoner i det egna hemmet. Saker som gör att de väljer att byta ut en Torix mot en Wago när de gör ett arbete med dessa, istället för att skruva tillbaka Torixen, etc.

Med andra ord tycker jag inte man behöver ändra detta med livslång auktorisation, vinsten är för liten, snudd på obefintlig, i relation till kostnaden.

Ovdimus Ovdimus skrev:
Mr Banan, du är medveten om att det för 40 år sedan var fullt tillåtet med ojordade uttag i kök och badrum något som idag är förbjudet av säkerhetsskäl?
Stämmer detta? Min minnesbild är att om det fanns uttag i badrum så var det 110V för rakapparat. I de bostäder jag sett från 70 och 80-tal så var det jordat i kök, medan däremot matrummet var ojordat, om det var det du menade. Jag tror ändå inte det är ett problem att det skulle bli fel för för att någon auktoriserad på kontoret satt med en gammal utgåva.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Har du ingen auktorisation finns inget krav, och just därför behövs krav på att den som har den håller sig uppdaterad.

Har du jobbat så länge ta ut B-auktorisationen, det är ju bara att ansöka. Och då går du från elektriker till elinstallatör och får en pdf fil 🤣 Skämt åsido, då visar du att du är kvalificerad även på papper/digitalt. Du kan till och med starta eget 🕺
Och för att starta eget behövs ingen auktorisation

Purre
Ovdimus Ovdimus skrev:

Så då faller det hela om jag som inte har något på papper inte behöver förnya. Samtidigt är det jag som utför jobben. Den som sitter med pappret utför inte alla jobb om ens något jobb utan är mest ett namn på ett papper.

Har teorin för AL till och med även om jag inte plockat ut något eller försökt plocka ut något.

A Avemo skrev:
Scenariot du vill skydda mot är alltså att en installation blir farlig till följd av att företagets auktoriserade elinstallatör inte är helt uppdaterad på nya regelverk. Har du i praktiken stött på detta? Jag tänker mig att det är ganska ovanligt. Om man gör något efter tidigare regelverk så kanske det inte blir helt enligt dagens regler. Men det är ju inte samma sak som att det blir en farlig installation.
Ja, vi har ju redan ett bevis i den så kallade verkligheten på att det näppeligen kan vara så (eller iaf att inte "lagstiftaren" tycker det); dvs att en nyinstallation blir farlig pga man inte hängt med i någon normändring.

Och det är att det i stort sett inte finns en enda regeländring inom området som är retroaktiv. Alla ändringar i regelverket gäller bara nya anläggningar, de gamla får fortsätta vara som de är.

Om det var sant att nya regelverk skulle öka säkerheten så kapitalt så skulle vi se samma ordning som inom bilbranschen och flyget när man upptäcker en fara; dvs att samtliga fordon återkallas eller uppgraderas. Inom flyget så har man t ex en hel räcka olika sätt att kommunicera åtgärder av olika grad av allvarlighet (USA som exempel): Airworthiness Directives (ADs), Service Bulletins (SB), Safety Alerts for Operators (SAFOs), och Special Airworthiness Information Bulletins (SAIBs).

Vi har ju här extremt få fall av återkallelse av apparater i den fasta installationen, och ännu färre direktiv på att installatörer/reparatörer skall ändra sitt arbetssätt. (Det är ju en fråga som öht knappt är upptagen i standarder och regelverk för det vi pratar om här.)

Och det är ju inte så konstigt. El som företeelse är helt enkelt inte lika farligt...

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.