24 639 läst ·
352 svar
25k läst
352 svar
Elauktorisation på livstid rimligt år 2026?
Bara för att något fungerar idag betyder det inte att det inte kan förbättras. Målet är ju inte att laga något som är trasigt, utan att höja kvaliteten och minska risken för problem i framtiden ☺️Alfredo skrev:
Förstår din synpunkt om att regelverket kan upplevas som begränsande, men just här handlar diskussionen om huruvida auktorisationen ska förnyas regelbundet.P polaris78 skrev:En stor del av problemet är ju att om vi ska vara lite kritiska att hela regelverket idag bottnar egentligen inte i elsäkerhetsfrågan utan om att skapa monopol på sitt arbete.. skickligt lobbyarbete under lång tid där man ständigt påpekar hur stora risker med en friare regelverk..
Dom flesta som jobbar på elsäkerhetsverket osv är gamla avdankade elektriker som skolats i läran hur otroligt svårt deras arbete är och hur farligt det skulle vara om lossade lite på dom mest patetiska delarna av regelverket
Det skulle idag behövas en organisation som motarbetade och jobbade för en vettigare lagstiftning när det gäller el och då framför allt om den elen som det är frågan om i en vanlig villa.
visst finns det delar där det är lite svårare med el men mycket av elen i en vanlig villa är jäkligt simpel och att den som äger huset har ansvaret men sen inte ens får ta av locket på elcentralen ja det är rätt patetiskt..
Dagens regelverk där elen dras av nån stolle som arbetar "under ett kontrollprogram" som har nån kunnig som sitter med behörighet eller auktoriasation som det ju heter idag där den personen med kunskapen sitter på kontoret på elfirman och inte ens besökt veckans större jobb.. ja den lämnar en del övrigt att önska..
Skulle andra yrken vara lika skickliga med "vargen kommer retoriken" och ha en lika stark monopolställning där ingen annan får göra deras arbeten så finns det gott om yrken vi snabbt kunde införa monopol för... snickare , rörmockare, bilmekaniker inkl alla lastbilar bussar tåg fartyg osv osv , restaurangen och dess städare för man kan ju bli bra sjuk med fel smitta på stekbordet osv.osv .. och när man drar upp det här så kommer direkt nån elektriker med kommentaren om hur många som dör av el... ja hur många dör av felkopplad el utförd av hempulare? ungar eller pundare som lekte på tågtaket är knappast elolycka som påverkats av om nån klåpare hemma kopplat fel i elcentralen eller inte så den hade skett oavsett vilken nivå på regler man har på elarbete..
Oavsett vad man tycker om systemet i stort är det svårt att se nackdelen med att kvalitetssäkra och uppdatera kunskaper för alla som har en behörighet som direkt påverkar elsäkerheten för människor i många år framåt
Personligen oroas jag mer av att folk som har tummen mitt i handen tillåts byta bromsar på sin bil, än folk som hempular med el.P polaris78 skrev:En stor del av problemet är ju att om vi ska vara lite kritiska att hela regelverket idag bottnar egentligen inte i elsäkerhetsfrågan utan om att skapa monopol på sitt arbete.. skickligt lobbyarbete under lång tid där man ständigt påpekar hur stora risker med en friare regelverk..
Dom flesta som jobbar på elsäkerhetsverket osv är gamla avdankade elektriker som skolats i läran hur otroligt svårt deras arbete är och hur farligt det skulle vara om lossade lite på dom mest patetiska delarna av regelverket
Det skulle idag behövas en organisation som motarbetade och jobbade för en vettigare lagstiftning när det gäller el och då framför allt om den elen som det är frågan om i en vanlig villa.
visst finns det delar där det är lite svårare med el men mycket av elen i en vanlig villa är jäkligt simpel och att den som äger huset har ansvaret men sen inte ens får ta av locket på elcentralen ja det är rätt patetiskt..
Dagens regelverk där elen dras av nån stolle som arbetar "under ett kontrollprogram" som har nån kunnig som sitter med behörighet eller auktoriasation som det ju heter idag där den personen med kunskapen sitter på kontoret på elfirman och inte ens besökt veckans större jobb.. ja den lämnar en del övrigt att önska..
Skulle andra yrken vara lika skickliga med "vargen kommer retoriken" och ha en lika stark monopolställning där ingen annan får göra deras arbeten så finns det gott om yrken vi snabbt kunde införa monopol för... snickare , rörmockare, bilmekaniker inkl alla lastbilar bussar tåg fartyg osv osv , restaurangen och dess städare för man kan ju bli bra sjuk med fel smitta på stekbordet osv.osv .. och när man drar upp det här så kommer direkt nån elektriker med kommentaren om hur många som dör av el... ja hur många dör av felkopplad el utförd av hempulare? ungar eller pundare som lekte på tågtaket är knappast elolycka som påverkats av om nån klåpare hemma kopplat fel i elcentralen eller inte så den hade skett oavsett vilken nivå på regler man har på elarbete..
När jag är klar här… kanske auktorisationen och synen på den aldrig mer vara densamma 😝Baba_yaga skrev:
Inte alls. Jag kan lätt se nackdelen. En stor, trög, kostsam apparat där många människor anställs som kunde utfört produktiva sysslor men som nu sysslar med att administrera ett system av mycket tveksamt värde.Ovdimus skrev:
Även att bara hålla utbildningar är bättre än att hålla på med recertifieringstester ur produktivitetssynpunkt.
Ok ja just där i frågan så är det väl att systemet som helhet är skitkass i dom flesta avseenden som kan tänkas som det funkar idag..dålig regelefterlevnad, dåligt med kunskaper på vissa som utför jobbet osv osvOvdimus skrev:
Förstår din synpunkt om att regelverket kan upplevas som begränsande, men just här handlar diskussionen om huruvida auktorisationen ska förnyas regelbundet.
Oavsett vad man tycker om systemet i stort är det svårt att se nackdelen med att kvalitetssäkra och uppdatera kunskaper för alla som har en behörighet som direkt påverkar elsäkerheten för människor i många år framåt
Att förnya auktorisationen hos den som sitter på kontoret med 17 elektriker som jobbar med allt möjligt ute på stan kommer knappast lösa dom problem branschen har idag.. hela systemet är liksom egentligen fel i grund och botten och en hel rad förändringar skulle behövas för att få upp kvaliteten..
Det händer ju med jämna mellanrum att det görs stora allvarliga misstag av yrkesverksamma elektriker i sin yrkesutövning och även om det oftast sopas under mattan och blånekas och skylls på hempulare så är det ens gamla kollega som gick i pension för några år sen som gjorde jobbet..
Sen vad som är den bästa lösningen för att få systemet att fungera ja det är ett svårare ämne....
Kanske flera olika nivåer på auktorisation med olika inriktning och enkel möjlighet att tenta av dom delar som varje individ skall jobba med och sen ett fungerande kontroll system som utförs av en oberoende firma så det funkar i praktiken och att kontroller av arbetet som utförs görs slumpmässigt.. iaf för firmor
Villa el kanske rent av kunde vara nåt man kunde tenta av på nån online lösning så även hempularna kunde få göra lämpliga jobb i villan.. varefter man tentat av det med kunskapsprov
Industri elektrikern kunde ha dom delar som är mest aktuella där osv osv
Mer fokus på att det faktiskt kopplas rätt än på vem som har kopplat
Absolut, systemet behöver fler förändringar än bara återkommande auktorisation men att höja kraven och uppdatera kunskaperna är ändå en av de saker som faktiskt är enkla att införa och som direkt kan höja lägstanivån. Resten av dina förslag kräver större omtag, men de är intressanta att fortsätta diskuteraP polaris78 skrev:Ok ja just där i frågan så är det väl att systemet som helhet är skitkass i dom flesta avseenden som kan tänkas som det funkar idag..dålig regelefterlevnad, dåligt med kunskaper på vissa som utför jobbet osv osv
Att förnya auktorisationen hos den som sitter på kontoret med 17 elektriker som jobbar med allt möjligt ute på stan kommer knappast lösa dom problem branschen har idag.. hela systemet är liksom egentligen fel i grund och botten och en hel rad förändringar skulle behövas för att få upp kvaliteten..
Det händer ju med jämna mellanrum att det görs stora allvarliga misstag av yrkesverksamma elektriker i sin yrkesutövning och även om det oftast sopas under mattan och blånekas och skylls på hempulare så är det ens gamla kollega som gick i pension för några år sen som gjorde jobbet..
Sen vad som är den bästa lösningen för att få systemet att fungera ja det är ett svårare ämne....
Kanske flera olika nivåer på auktorisation med olika inriktning och enkel möjlighet att tenta av dom delar som varje individ skall jobba med och sen ett fungerande kontroll system som utförs av en oberoende firma så det funkar i praktiken och att kontroller av arbetet som utförs görs slumpmässigt.. iaf för firmor
Villa el kanske rent av kunde vara nåt man kunde tenta av på nån online lösning så även hempularna kunde få göra lämpliga jobb i villan.. varefter man tentat av det med kunskapsprov
Industri elektrikern kunde ha dom delar som är mest aktuella där osv osv
Mer fokus på att det faktiskt kopplas rätt än på vem som har kopplat
Elmaterial har blivit bättre och säkrare med tiden så jag anser att det är rimligt att någon som tog behörigheten för 40 år sedan fortfarande kan utföra elinstallationsjobb.Ovdimus skrev:
Det jag anser har missats i tråden är att vi vill ha högre kvalitet till lägre kostnad. Jag tror inte vi kommer lägre om inte man gör det enklare för folk att få rätt att utföra elinstallationsjobb. En anläggningsägare som bor hemma är i en synnerligen bra position för att utföra underhåll.
Ja, problemet finns många kör fortfarande efter gamla böcker och regler som ändrats för länge sen, och lägger varken pengar eller tid på att hålla sig uppdaterade.Alfredo skrev:
Ingen annan agenda än frågan: varför ska det vara kvalitet på det ena men inte det andra?
(Besiktningsingenjörer av alla de slag)
Redigerat:
Förespråkar inte detta men i praktiken kan en anläggningshavare göra nästan vad som helst på sin egen anläggning, eftersom ansvaret ändå ligger på hen. Att det inte är lagligt är en annan femma. Lagen och Elsäkerhetsverkets regler är tydliga, vissa arbeten kräver auktorisation, oavsett om det är på den egna anläggningen. Men kontrollen ute i verkligheten är som alla vet begränsad, så det händer att folk gör jobbet själva ändå. 😆 Men om något går fel är det just anläggningshavaren som får ta konsekvenserna, både juridiskt och ekonomiskt..tommib skrev:
Ok. Jag håller inte med om att man får göra särskilt mycket som privatperson. Extremt lite faktiskt, skulle jag säga. Håller man sig till det som är tillåtet är det i min mening svårt att orsaka några större skador om man inte aktivt är kass (typ lägger in en kardel av sju under kontaktblecket eller väljer elmateriel från Temu). Du har dock rätt i att sådana arbeten görs helt utan verifierad kunskap. En anledning till att jag är aktiv här är just för att svara på folks frågor om olika elrelaterade saker. För att få folk att göra rätt. I vissa fall är rätt åtgärd att kontakta elektriker och då rekommenderar jag det. Om jag får intrycket av att personen i fråga kommer göra ett vettigt jobb så lägger jag mig inte i det lagliga. Du kan se ett exempel på det i den andra tråden, du vet vilken jag menar.
Personlig auktorisation är enligt mig en sk. "no-brainer". Det borde införts för länge sedan i elbranschen. Anledningen till att det inte är infört är troligen att nuvarande ordning fungerar, på det hela taget, bra ur säkerhetshänseende samt att det finns ett massivt motstånd från facket i frågan. Jag anser dock att vinsten av en personlig auktorisation är så stor att det skulle motivera administrationen kring det, oaktat det jag framförde i mitt förra inlägg. Att recertifiera är jag inte övertygad om. De grundläggande fysikaliska principerna är ju samma sedan länge och med ett personligt ansvar är man ändå motiverad att ta reda på saker innan man ger sig på dem (jfr t.ex. SueCia och solcellerna). En personlig auktorisation skulle dock kräva att man gör om systemet, som det är nu med en auktorisation att härska över dem alla och i mörkret binda dem*, funkar inte när den ska vara personlig. Eller ja, egentligen skulle det funka eftersom teorikraven för nuvarande AL är så låga att man bör kunna klara av den om man ska koppla. Hur jag ser på detta har jag redogjort för i andra trådar men för att sammanfatta så anser jag att en "basauktorisation för elarbete" ska innefatta arbete i gruppcentral avsäkrad med max G2 diazed (dvs 25 A) och nedströms detta. På detta kan man lägga till olika moduler, t.ex. solceller/växelriktare och sådant. Med beskrivning av typlösningar (tänk t.ex. träguiden) så kan man plocka ihop det hela själv utan större problem.
*Den enda praktiskt intressanta auktorisationen är AL. A, eller AH, är såpass ovanliga att de kan betraktas som de särfall de är. B är helt ointressant.
AH försvann och mappades över till A vid övergången 2017 om jag inte minns fel. Varför är inte B intressant?
Låter som ett bra upplägg faktiskt. Hååller med om att det borde vara mer fokus på att jobbet blir rätt utfört än vem som gör det, inte dumt alls.