24 641 läst ·
352 svar
25k läst
352 svar
Elauktorisation på livstid rimligt år 2026?
Samma gäller även körkort. Även där borde det krävas fortbildning och ett enklare prov och en enklare uppkörning var 10-år, kortare intervall vid högre ålder.Ovdimus skrev:
Elauktorisation gäller i dag på livstid oavsett om du är aktiv eller inte, och utan krav på att uppdatera kunskaperna.
Samtidigt måste brandingenjörer, besiktningsingenjörer och larmtekniker regelbundet visa att de följer senaste standarder och regler.
Är det verkligen rimligt år 2025 att en person med auktorisation från 80-talet ska få arbeta utan att någonsin behöva uppdatera sig?
Borde vi inte ha krav på omprövning eller fortbildning, vart 5:e år, för att höja säkerheten och följa utvecklingen?
Det är ofattbart att man över huvud taget kan ha tex körkort, läkarlegimitation mm på livstid!
Är själv 70+ och märker hur snabbt det går utför... Men när vet jag att jag ska sluta att köra bil?
Kanske när man märker att det har gått utför..?L Leif So skrev:
Det personliga ansvaret ska inte förringas och det inom alla områden.
Jag tycker det är oerhört olyckligt att ha en generell strävan efter mer kontroll och byråkrati.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vad gäller 3: Nej faktiskt inte.Eller snarare: Hur mycket och till vilken kostnad, och till vilken nytta ?Ovdimus skrev:
1. Åerkommande krav håller kunskapen färsk och minimerar risken för att föråldrade arbetssätt följer med in i dagens installationer
2. Precis som besiktningsingenjörer själva bekostar sin fortbildning borde även elinstallatörer göra det varför skulle det vara någon skillnad här?
3. Ja, säkerheten behöver alltid öka!?!
Det är alltid bra att vara lite progressiv, men om man inte ser någon som helst trend till att riskerna och olyckorna ökar så är frågan varför man skall spendera massor av pengar på en reform i nuläget ?
Möjligen om man ser ngt externt som driver det (tex om regelverken hade haft en kontinuerlig utvecklign som innebär mycket nytt över tid), men laddboxar, solceller och tom smarta system hanterar branschen bra idag, och det är nog inte pga gamla auktorisationer som misstag inom det begås, och man skulle troligen inte lägga in specifika tekniker i återkommande "prov: Eftersom det skulle bli väldigt detaljerat och bara mer och mer över tid.
Dvs Elsäkerhet är ganska statiskt och de fysikaliska lagarna och regelverken gör inte kvantsprång numer (det tillhörde snarare 1900-talet). Och ny utrustning och ny teknik är inte direkt säkerhetspåverkande (eller snarare: Man skall alltid följa tillverkarnas rekommendationer, se till att ha adekvat utbildnin, inom tex solcellsteknik, osv)
De problem man ser är ofta oseriösa hantverkare som inte gör bra jobb, men det finns inte ngt som säger att dom ens är auktoriserade från första början ju
Så det är lite oklart vilka problem som skulle lösas med något som troligen skulle driva upp kostnaden en hel del ?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 231 inlägg
Ja, enligt mina släktingar så är det nästan det som skett inom lastbilsbranschen... Många extrachaufförer som tidigare hoppat in, har enligt dessa, nu hoppat av istället. De gitter inte sitta sig igenom meningslösa kurser bara för att få fortsätta köra yrkesmässigt.Panor82 skrev:
(Skall du köra åt dig själv så räcker det fortfarande med bara körkortet.)
Och intressant här är att det faktiskt ju var så som det är inom elbranschen idag, dvs om du körde bara "åt dig själv" så behövdes inte körkort/trafikkort för lastbil. Det räckte om företaget tyckte du kunde. Den stora järnhandeln i stan jag växte upp körde järnhandlarbilarna på det viset med chaufförer som inte hade lastbilskort/trafikkort. (Jag är inte helt på det klara med hur det såg ut med behörigheterna på den tiden, någon kanske vet? Vet att en släkting körde upp för lastbil i "tung personbil" dvs Volvo PV tror jag...)
Detta styrdes väl upp på sjuttiotalet tror jag. Då kunde man få intyg om att man kört lastbil och så kom körkortsbehörigheten med automatik.
Som jag förstått det så har alla dessa EU-regler kommit till för att försöka hämma (då främst) Rumänska chaufförer som pga reglerna för fri rörlighet, helt kom att slå undan fötterna på västeuropeiska chaufförer. Detta hade dock tydligen liten verkan eftersom ryktet säger att rumänska myndigheter helt enkelt bara skickar ut pappren så var det bra med det.
Men jag måste erkänna att jag är på ovanligt tunn is vad gäller fakta i frågan, så ta det för obekräftade rykten.
Hur ser det förresten ut i elbranschen när det kommer till EU-elektriker som verkar i Sverige? Jag vet att det glunkats, men har inte satt mig in i frågan något närmare. Någon som vet?
Jag har inte hört ett endaste dugg, så antingen är det en rätt ointressant fråga (för litet problem/fenomen) eller så har jag inte alls rätt kontakter inom branschen.lars_stefan_axelsson skrev:
Men vi har ju lite fler elektriker och elinstallatörer här på forumet, så vi kan gärna invänta lite mer input, anekdotisk bevisföring utifrån en enda anekdot är inte mycket att hänga i julgranen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 231 inlägg
lars_stefan_axelsson skrev:
Min pappa gjorde det (hade kört lastbil på Televerket, och innan det för Vattenfall)
Och två av mina kompisar gjorde det också, med i princip falskt intyg (dvs intygsgivaren hade inte alls haft dessa två körandes sin lastbil i någon vidare utsträckning).
Själv "missade" jag detta, men jag hade ju också behövt fått ett lika falskt intyg, men hade kanske kunnat haka på polarna.
Men till sist spelade det ingen större roll, för 3 år senare hade jag ändå alla behörigheterna som gick att få.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Jag fick mitt C-körkort på det sättet. Vill minnas att gränsen var 50 mil under 1983. Körde en hel del tung lastbil i lumpen.Mikael_L skrev:
Min pappa gjorde det (hade kört lastbil på Televerket, och innan det för Vattenfall)
Och två av mina kompisar gjorde det också, med i princip falskt intyg (dvs intygsgivaren hade inte alls haft dessa två körandes sin lastbil i någon vidare utsträckning).
Själv "missade" jag detta, men jag hade ju också behövt fått ett lika falskt intyg, men hade kanske kunnat haka på polarna.
Men till sist spelade det ingen större roll, för 3 år senare hade jag ändå alla behörigheterna som gick att få.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det där tror jag har två nivåer. Du har dels en del som faktiskt är utbildade elektriker i ett annat EU land. De gör troligen rätt OK jobb även när de verkar i Sverige. Men så har du alla byggfirmor som tar in superbillig arbetskraft från Bulgarien, Rumänien osv. Folk som kanske var lantarbetare och aldrig har satt sin fot på en byggarbetsplats innan de får börja jobba med bygg i Sverige. Och som friskt kopplar el, utan att ha en susning om vad de håller på med. men som trots det lyckas göra någorlunda rätt till kanske 70%.lars_stefan_axelsson skrev:
Grejen är att man faktiskt inte behövde något intyg. Jag var inne på polisstationen och ansökte om C-körkort och det räckte att jag själv intygade att jag hade kört lastbil. Minns inte om det var 50 eller 150 mil man skulle ha kört. Sanningen var att jag inte hade kört en enda meter. Men i efterhand gjorde jag det i lumpen, så det löste sig. 😊Mikael_L skrev:
De gör nog rätt till över 95% eftersom de har ritningar och handledare, men det blir inte bra ändå för de få procent som blir fel är inte så lyckosamt att ha i ett bygge...H hempularen skrev:Det där tror jag har två nivåer. Du har dels en del som faktiskt är utbildade elektriker i ett annat EU land. De gör troligen rätt OK jobb även när de verkar i Sverige. Men så har du alla byggfirmor som tar in superbillig arbetskraft från Bulgarien, Rumänien osv. Folk som kanske var lantarbetare och aldrig har satt sin fot på en byggarbetsplats innan de får börja jobba med bygg i Sverige. Och som friskt kopplar el, utan att ha en susning om vad de håller på med. men som trots det lyckas göra någorlunda rätt till kanske 70%.
Min erfarenhet av nybyggen är att det är nästan uteslutande Svenska elfirmor som installerar el.
Det är samma med VS och Vent och styr.
Även isolerare och undertakskillarna är så gott som alltid Svenska.
Jovisst, alla dessa företag kan förstås ha någon invandrare anställd, men de flesta talar god Svenska.
Men var finns alla dessa invandrare som bygger våra hus då?
Jo, mest snickarna, de vanliga byggarna. Murare, målare, mattläggare är också sådana som har stort inslag av utländsk arbetskraft, eller helt enkelt en firma belägen i utlandet.
De som utför byggstäd i de allra sista dagarna, där har jag nog aldrig sett Svensk personal (jo, förresten, faktiskt en gång).
Jag vet inte hur det ser ut på mark och entreprenad och betongarbeten, jag sätter aldrig min fot på ett bygge så tidigt i processen.
Ja detta är ju såklart anekdotiskt, men åtminstone en liten hög med sådana.
Det är samma med VS och Vent och styr.
Även isolerare och undertakskillarna är så gott som alltid Svenska.
Jovisst, alla dessa företag kan förstås ha någon invandrare anställd, men de flesta talar god Svenska.
Men var finns alla dessa invandrare som bygger våra hus då?
Jo, mest snickarna, de vanliga byggarna. Murare, målare, mattläggare är också sådana som har stort inslag av utländsk arbetskraft, eller helt enkelt en firma belägen i utlandet.
De som utför byggstäd i de allra sista dagarna, där har jag nog aldrig sett Svensk personal (jo, förresten, faktiskt en gång).
Jag vet inte hur det ser ut på mark och entreprenad och betongarbeten, jag sätter aldrig min fot på ett bygge så tidigt i processen.
Ja detta är ju såklart anekdotiskt, men åtminstone en liten hög med sådana.